از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  برخورداری معاد از نظام پاداش و کیفر
31) بیم و امید باید در کنار هم باشد. در این سوره پاداش متقین در برابر کیفر طاغین قرار گرفته است. {انّ جهنّم کانَت مرصاداً للطاغین...انّ لِلمتقین مفازا} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 365 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پاداش اعمال گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  رستگاری چگونه تحقق می‌یابد؟
31) کامیابى و رستگارى در سایه نعمت‏هاى مادى و معنوى است. {انّ لِلمتقین مفازا} (کلمه «حدائق» رمز نعمت‏هاى مادى و کلمه «لایسمعون» رمز نعمت‏هاى معنوى است.) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 365 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رستگاری گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ویژگی نعمت‌های بهشتی
35) نعمت‏هاى بهشتى، انسان را گرفتار غرور و غفلت و یاوه‏گوئى و بدمستى نمى‏کند. {لایسمعون} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بهشت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ویژگی جلسات بهشتی
35) جلساتى که در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. {لایسمعون فیها لغواً و لا کذّاباً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بهشت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ویژگی جامعه بهشتى
35) در جامعه بهشتى، افراد یکدیگر را تکذیب نمى‏کنند و اعتماد و اطمینان میان آنها حاکم است. {و لا کذّاباً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بهشت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  پاداش اعمال، تفضّل الهى است
36) پاداش‏هاى الهى، عطا و تفضّل اوست نه اینکه ما طلبى داشته باشیم. {جزاءً من ربّک عطاءً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پاداش اعمال گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ربوبیت الهی دلیلی بر نظام کیفر و پاداش
36) لازمه ربوبیّت، نظام کیفر و پاداش است. {جزاء من ربّک} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اثبات معاد گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  پاداش الهى بر اساس تقوا
36) پاداش الهى به متقین حساب دارد. هر که تقواى بیشترى دارد پاداش بیشترى خواهد داشت. {عطاءً حساباً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پاداش اعمال گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  پاداش هم حساب دارد
36) نه تنها کیفرها عادلانه است. «جزاءً وفاقاً» (نبأ/26) بلکه پاداشها نیز حساب و کتاب دارد. {عطاءً حساباً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پاداش اعمال گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مساوی بودن تدبیر امور هستی برای خداوند
37) تدبیر اداره امور همه هستى براى خدا یکسان است. آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست، براى او تفاوتى ندارد. {ربّ السموات و الارض و مابینهما} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان عظمت پیامبر اکرم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
37) پیامبر اکرم مقام بس والائى دارد. گویا او در یک کفّه و تمام هستى در کفّه دیگر است. {ربّک... ربّ السموات و الارض} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 366 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اساس ربوبیت خداوند بر رحمت است
37) ربوبیّت الهى بر اساس رحمت است. {ربّ - الرحمن} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 367 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نحوه گفتگو در قیامت
37) حق گفتگوى خودسرانه و معترضانه در قیامت نیست. {لا یملکون منه خطاباً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 367 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  صفات متقین در بهشت - محمد سجاد ابراهيمي
35) این آیه یکی از اوصاف بهضتیان را بیان می کند که سخن لغو و بیهوده و دروغ نمی شنوند. با توجه به اینکه بهشت از متقین پر می شود و متقین در بهشت در ارتباط با یکدیگرند و جلسات و مهمانی های زیادی با یکدیگر دارند و به صحبت می پردازند می توان این نکته را فهمید که این آیه دلالت التزامی دارد بر اینکه متقین در بهشت لغو و بیهوده و دروغ نمی گویند و در نتیجه کسی هم لغو و بیهوده و دروغ نمی شنود. نیز از آنجا که آخرت، زمان بروز ملکه های اخلاقی ای که انسان در دنیا کسب کرده است می باشد می توان گفت که متقین در دنیا هم از سخن لغو و بیهوده و دروغ دوری می ورزند طوری که برای آنان بصورت ملکه و عادت درآمده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : متقین گوینده : محمد سجاد ابراهیمی
  حوریان بهشتی و مسئله پاداش زنان مومن - مرتضي حاجي احمدي
33) 🔸زنان همانند مردان از تمامی نعمات بهشتی بهر مند می شوند. اما:
🔺سئوال: به مردان در بهشت وعده ی اعطای حوری (که اشاره به جنس مونث دارد) داده شده است.
برای دختران مومن چه پاداشی در نظر گرفته شده است؟
🔹به این سئوال به دو صورت پاسخ داده شده است.
الف- 🔺دیدگاه اول:
در منابع کلامی و روایی آمده است که :
🌱اگر شوهر اهل بهشت بود ، زن مؤمنه خود را به اختیار خود میپذیرد.
🌱اگر شوهر اهل جهنم بود، زن مومنه، مردی از مردان بهشتی را برمی‏گزیند.
🔸با این بیان زنان مومنه در بهشت دارای یک همسر هستند.
🔹حوریان بهشتی هم دارای یک همسر هستند.
🌱شاید بتوان گفت علت این امر این است که "چند شوهری" با طبیعت و خلقت زن (و غیرت طبیعی مرد)سازگار نیست.
ب- 🔺 دیدگاه دوم:
1- طبق آموزه‌های قرآنی، در بهشت، هر کدام از مردان و زنان از نعمت و لذات مناسب خود با همسران پاکیزه برخوردارند.
2- این موهبت اختصاص به مردان ندارد،
💐 "وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ " بقره / 25
🌱 برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است.
🌱ضمیر «هم» در آیه به همه بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی .
🌱ازواج، جمع زوج، به معنای همسر است، نه زوجه به معنای زن.
💐 " وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عین" دخان/ 54.
🌱 آن ها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم».
🌱در این آیه هم ضمیر "هم"به همه بهشتیان برمی‌گردد.
🔸با این بیان؛ «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا :
🌱 واژه «حور » هم جمع احور (مرد سیاه چشم)
🌱و هم جمع حوراء (زن سیاه چشم) است.
🌱 واژه «عِین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عیناء (زن درشت چشم) است.(آیت الله مکارم شیرازى، پیام قرآن).
🔸پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است.
🌸علت عدم بیان خصوصیات همسران زنان در قرآن کریم:
🌱قرآن کریم به دلیل حفظ ادب، از همسران زنان و چگونگی کیفیت لذت بردن آن ها از مردان، به تفصیل و روشنی سخن نگفته، ولی در این نکته جای تردید نیست که زنان مثل مردان از لذات بهشتی مناسب مورد علاقه‌شان برخوردار هستند و حوریان بهشتی برای آن ها هم در قالب همسران وجود دارند.
🌱این حقیقتی است که به صراحت در چند جای قرآن بیان شده است و تاکید شده که در بهشت هر چه دل‌ها بخواهد و چشم‌ها لذت برد، وجود دارد (زخرف/71)
طبق این آیه که مطلق آمده، معلوم می‌شود که لذت‌های گوناگون بهشتی عمومی است و هیچ کدام از زن و مرد از لذت‌های مورد علاقه‌شان بی نصیب نخواهند بود.
🔺نکته:
🌼به نظر می رسد دیدگاه دوم، با سنت عدل خداوندی و نظام پاداش الهی، سازگارتر است.
🌱اشکال ما، نگرش به نسبتهای آخرت؛ از منظر دنیاست.
با وجود علم بشر، مجهولات کیفیت آخرت، بسیار است.
آن طرف نسبتها و قواعد، لزوماً همانند نسبتهای این طرف نیست.
قاعدتاً فرق می کند و البته بهتر است.
اعتقاد به بیان شریفه:
💐 "فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یومئذٍ" مومنون/ 101
🌱وقتی در صور دمیده شود، در آن روز نسبتهای (دنیوی) بین آنها وجود ندارد.
حجتی است که رگ غیرت مردان خیلی بیرون نزند.
والله اعلم🌷

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : تفسیری موضوع اصلی : پاداش اعمال گوینده : مرتضی حاجی احمدی
  کامیابی تامّ فقط در آخرت - مرتضي حاجي احمدي
31) 🔸مفاز،به معنی "رسیدن به همه خواسته ها" می باشد. چیزی که تحقق آن در دنیا، عملاً میسر نیست. از این منظر، کامیابی تامّ و کامل فقط با نعمات آخرت، میسر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : لغوی موضوع اصلی : اثبات معاد گوینده : مرتضی حاجی احمدی