از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ممظور از کلمه «اخذ»
کلمه «اخذ» کنایه است از تعذیب. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 306 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «نکال»
کلمه «نکال» هم به معناى تعذیبى است که هر کس آن را ببیند، و یا بشنود از ارتکاب مثل آن خوددارى مى‏کند، و عذاب آخرت از این جهت نکال خوانده شده که یکى از آثارش این است که هر کس آن را بشنود از هر عملى که وى را بدان گرفتار سازد خوددارى مى‏کند، هم چنان که عذاب استیصال و انقراض در دنیا هم به همین جهت نکال خوانده مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 306 قالب : لغوی موضوع اصلی : عذاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبارت «الاَخِرَةِ وَ الْأُولى‏» اشاره به چیست؟
معناى آیه این است که: خدا فرعون را بگرفت، یعنى به عذاب دنیا و آخرت بگرفت، در دنیا او و لشکرش را غرق کرد، و در آخرت بعد از مردن به آتش دوزخ گرفتارش ساخت، پس مراد از «اولى و آخرة» دنیا و آخرت است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 306 و 307 قالب : تفسیری موضوع اصلی : فرعون گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «نکال»
«نکال»، کیفر و مجازاتى است که هر کس آن را ببیند یا بشنود، از ارتکاب مثل آن خوددارى کند. عذاب آخرت، از آن جهت نکال نامیده شده، که هرکس آن را بشنود، از هر عملى که وى را گرفتار سازد، خوددارى مى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 377 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عذاب آخرت عذاب واقعی است‌. - اعظم زارع بيدکي
در اینجا عذاب آخرت را بر عذاب دنیا جلوتر ذکر کرده است‌، بدان علّت که عذاب آخرت از عـذاب دنیا سخت‌تر و ماندگارتر است‌. عذاب آخرت عذاب واقعی است‌. عذابی که طغیانگران و سرکشان و بزهکاران و نافرمایان را سخت فرامی‌گیرد و سرمدی و ابدی ایشان را گرفتار می‌سازد ... جلوتر ذکر کردن عذاب آخرت علّت دیگری نیز دارد، و آن این ‌که جلوتر ذکر کردن آن مناسب‌تر با روندی است‌ که از آخرت سخن می‏‎گوید، و آخرت را موضوع اصلی خود قرار می‌دهد ... از سوی دیگر از لحاظ واژگانی با آهنگ موسیقی موجود در قافیه همآواتر است‌، افزون بر این‌ که از لحاظ معنوی با موضوع اصلی‌، و با حقیقت واقعی‌، همسازتر و همخوان‌تر است‌.

عذاب دنیا سخت و سنگین بود. باید عذاب آخرت چگونه باشد وقتی ‌که سخت‌تر و شدیدتر و بدتر است‌؟ فرعون دارای قدرت و قوّت و سلطه و عظمت و شوکتی بود که آن را از دیرباز به ارث برده بود و ریشه در تاریخ داشت‌. آیا باید حال تکذیب‌کنندگان جز او چگو‌نه باشد؟ آیا حال آن مشرکانی‌ که با دعوت رویاروی می‌کردند و به مقابله و مبارزه آن می‏پردازند باید چگونه باشد؟
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : نویسنده: استاد سید قطب / مترجم : دکتر مصطفی خرمدل قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب گوینده : اعظم زارع بیدکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.