از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و السابحات سبحا):(و سوگند به همه فرشتگانی که در سراسر عالم شناورند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
وَ السّابِحات‌ِ سَبحاً: و سوگند ‌به‌ ملائکه شنا کننده‌، شنا کردنی‌. ‌یعنی‌ آمد و شد نمایندگان‌ ‌از‌ هوا ‌به‌ زمین‌، ‌از‌ زمین‌ ‌به‌ هوا و شتاب‌ کنندگان‌ ‌برای‌ تدبیر مصالح‌ اهل‌ زمین‌، چنانچه‌ غوّاصان‌ ‌در‌ دریا غوص‌ کنند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[3] سپس‌ فرشتگان‌ ارواح‌ مؤمنان‌ ‌را‌ ‌به‌ آسمان‌ بالا می‌برند و ‌با‌ ‌آنها‌ ‌به‌ شنا کردن‌ می‌پردازند ... ‌به‌ همان‌ گونه‌ ‌که‌ ستارگان‌ ‌در‌ فلکهای‌ ‌خود‌ چنین‌ می‌کنند.

وَ السّابِحات‌ِ سَبحاً‌-‌ و سوگند ‌به‌ شنا کنندگان‌ ‌با‌ شنا کردنی‌.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعظم زارع بيدکي - تفسیر المیزان
(و السابحات سبحا) - در معناى این جمله نیز اقوالى است :

بعضى گفته اند: ملائکه اند، که ارواح را قبض نموده روح مؤمن را به سرعت بسوى بهشت، و روح کافر را به سوى آتش مى برند، چون کلمه (سبح ) به معناى سرعت در حرکت است، همچنان که به اسب وقتى به سرعت مى دود سابح مى گویند. بعضى دیگر گفته اند: منظور تنها آن فرشتگانى هستند که ارواح مؤمنین را قبض نموده و به ملایمت و مدارا از بدنها بیرون کشیده، رهایشان مى کنند تا استراحت کنند، مثل کسى که چیزى را در آب شنا مى دهد بعد کنارش مى گذارد، ملائکه هم یک عمر جان را در بدن شنا مى دهند و بعد از مرگ رهایش مى کنند تا به استراحت بپردازد. بعضى گفته اند: فرشتگانیند که بسرعت از آسمان نازل مى شوند، و بعضى گفته اند: ستارگانى هستند که به حکم آیه : (کل فى فلک یسبحون ) هر یک در مدار خود شناورند.

بعضى دیگر گفته اند: مراد اسبان مجاهدین است، که در میدان جنگ مى دوند. بعضى هم آن را عبارت دانسته اند از مرگها که در نفوس ‍ جانداران شناورند. و بعضى عبارت دانسته اند از: کشتى هاى شناور در دریاها. و بعضى گفته اند: ابرها هستند. و بعضى گفته اند: حیوانات دریایند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنور استاد خرمدل
وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً فَالسَّابِقاتِ سَبْقاً» نازعات/4-3 قسم به فرشتگانی که در حال سیر و سلوک و حرکت و فعالیت هستند. قسم به فرشتگانی که در مأموریت تند می روند و بر هم سبقت می گیرند. با عشق می روند. عشق در مأموریت مهم است. قرآن می فرماید: اگر کاری انجام بدهی ولی نق بزنی، کارت از ارزش می افتد. مثلا داریم: وقتی منافق به نماز می ایستد: «وَ هُمْ کُسالى‏» توبه/54 با کسلات نماز می خواند. اما مؤمنین: «الَّذینَ هُمْ فی‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» مومنون/2 داریم: اگر خوابتان می آید، نمازتان را اول وقت نخوانید. موقعی نماز بخوانید که بفهمید چه می گویید: «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» نساء/43 [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
و به آنهایى که به سرعت حرکت مى‏کنند سوگند.
در تفسیر این آیه نیز دیدگاه‏ها یکسان نیست.
1 - از على(ع) آورده‏اند که فرمود: منظور فرشتگانى هستند که جان مردم با ایمان و پرواپیشه را به آرامى و مهر مى‏گیرند، آن‏گاه آن‏ها را رها مى‏کنند تا راحت باشند.
2 - امّا از دیدگاه «مجاهد» و ... منظور فرشتگانى هستند که به سرعت از آسمان فرود مى‏آیند. با این بیان واژه «سبح» به معنى سرعت بسیار گرفتن در آب یا خشکى است، به همین جهت به اسب تیزتک و تندرو «الجواد السابح» مى‏گویند.
3 - پاره‏اى برآنند که: منظور ستارگانى هستند که در مدار خود شنا مى‏کنند.
4 - و از نظر «ابومسلم» مجاهدان چابک‏سوار هستند که به سرعت به سوى رزمگاه مى‏روند. با این بیان آیه مورد بحث بسان این آیه است که مى‏فرماید: و العادیات ضبحاً. سوگند به اسب‏هایى که با همهمه مى‏تازند... [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيده منصوره خادم - تفسیر منهج الصادقین
(3)- وَ السَّابِحاتِ و بملائکه شنا کننده سَبْحاً شنا کردنى یعنى آمد و شد نمایندگان از هوا بزمین و از زمین بهوا و شتابندگان در آن براى تدبیر مصالح اهل زمین چنان که غواصان در بحر غوص نمایند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار - نهج البلاغه خطبه 91
خدا فرشتگان را در صورتهای مختلف و اندازه های گوناگون آفرید و بال وپرهایی برای آنها قرار داد آنها که همواره در تسبیح جلال و عزت پروردگار به سر می برند و چیزی از شگفتی های آفرینش را به خود نسبت نمی دهند و در آنچه از آفرینش پدیده ها که خاص خداست ادعایی ندارند.خدا فرشتگان را امین وحی خو قرار دا و برای رساندن پیمان امر و نهی خود به پیامبران ار آنها استفاده کرد و روانه زمین کرده آنها را از ترید شبهات مصونیت بخشید که هیچ کدام از فرشتگان از راه رضای حق منحرف نمی گردند.آنها را از یاری خویش بهره مند ساخت و دلهایشان را در پوششی از تواضع و فروتنی وخشوع و آرامش در آورد درهای آسمان را بر رویشان گشود تا خدا را به بزرگی بستایند و برای آنها نشانه های روشن قرار داد تا به توحید او بال گشایند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.