از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  استعباد کفار از زنده شدن بعد از پوسیدگی استخوانها
11) این جمله تکرار همان استفهام و تاکید آن است، وقتى زنده شدن بعد از مرگ عجیب باشد، با پوسیده شدن استخوانها و تفرق اجزاء عجیب‏تر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 301 قالب : تفسیری موضوع اصلی : منکرین معاد گوینده : علامه طباطبایی
  مقدّمه قیامت
6) دگرگونى نظام طبیعت از مقدّمات رستاخیز است. {ترجف الراجفة...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نشانه های قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  زلزله‌های قیامت
6) زلزله‏هاى قیامت در یک مرحله نیست، پى‏درپى هستند. {الراجفة... الرادفة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زلزله گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  آیا در قیامت همه مضطربند؟
8) در قیامت همه نگران نیستند، بعضى دلها دلهره دارند. {قلوبٌ} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 374 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ارتباط روح و جسم
8) ارتباط عمیقى بین روح و جسم برقرار است. {قلوب... واجفة، ابصارها خاشعة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 374 قالب : تفسیری موضوع اصلی : روح گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  انکار قیامت
10) گروهى از مردم، با طرح سؤالات تکرارى، وقوع قیامت را انکار مى‏کنند. {یقولون ءانّا لمردودون؟} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 374 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مطالبی در مورد رجعت ائمه صلوات الله علیهم - اعظم زارع بيدکي
6) روایتی است از سلیمان بن خالد ، قال: قال ابو عبد اللَّه علیه السّلام فی قوله تعالى: یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ قال: الرّاجفة الحسین بن علیّ علیه السّلام و الرّادفة علیّ بن أبى طالب علیه السّلام."از سلیمان بن خالد نقل شده که امام صادق (ع) در باره گفتار خداوند: «روزى که لرزاننده بلرزاند و لرزاننده دیگرى از پى آن درآید» فرمود:لرزاننده، حسین بن على (ع)، و از پى آینده آن امیر المؤمنین (ع) است،

در کتاب حق الیقین مجلسی در بحث رجعت ، روایتی است که در آن به رجعت امام دوم حسن بن علی ع تصریح شده است.

اما آنچه که امروز از روایات به دست ما رسیده است ، فاقد ر صراحتی است که در آن اشاره به رجعت تمام ائمه باشد ، اما از محدثین گذشته ، (یعنی کسانی که به آن دسته از روایات که به ما نرسیده ،دست رسی داشته اند ) کلماتی موجود است که شهادت به رجعت تمام ائمه ع می باشد .مانند :

الف : در بحار الأنوار مرحوم مجلسی در ضمن حدیثی می فرماید که در این روایت اشاره ای است بر حکومت امام حسین ع و دیگر ائمه ع در رجعت» (ج‏52، ص: 299)همچنین در (ج‏25ص 108 ) در رفع شبه ای می گویید :« اعلم أن قوما من الجهال ظنوا أن تلک الأخبار منافیة للأخبار الدالة على رجعة النبی و الأئمة صلوات الله علیهم"بدان که گروهی از جهال گمان کرده اند که این روایت منافات دارد با اخباری که دلالت بر رجعت پیامبر و ائمه صلوات الله دارد» این بیان خود شهادتی است از علامه مجلسی که ما روایاتی داریم که در آنها تصریح به رجعت ائمه شده است . ب : شیخ علی یزدی حائری می گوید :
در مورد کسانی که در دوران حکومت جهانی موعود آخرالزمان رجعت خواهند کرد دو دسته روایت نقل شده ، دسته اول به طور کلی از کسانی یاد می کند که یا کافر خالصند و یا مومن خالص " در زمان رجعت همانا بازگشت به دنیا می کنند کسانی که محض ایمان باشند یا محض کفر ازاین رو می توان نام بسیاری را در آن میان جای داد طبق روایات، پیامبران، حضرت اسماعیل و حضرت رسول اکرم(ص) امیرالمومنین (ع) امام حسین(ع) سایر امامان معصوم (ع) و جمعی از اصحاب با وفای پیامبر اسلام چون سلمان، مقداد، جابربن عبدالله انصاری، مالک اشتر، مفضل بن عمرو نیز اصحاب کهف و برخی دیگر رجعت می کنند. (الزام الغاصب، شیخ علی یزدی حائری، ج 2، ص .360 )
از مجموع آنچه گفته شد و دلائل عقلی دیگر ، اثبات می شود که تمام ائمه دارای رجعت هستند . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : (الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى 237 البحار 53/ 106)» (اعتقادات الإمامیة و تصحیح الاعتقاد ج‏2 /91) قالب : روایی موضوع اصلی : روایت- حدیث گوینده : اعظم زارع بیدکی
  معاد تنها با یک صیحه عظیم رخ مى‏دهد! - ليلا حسين زاده
6) بعد از آن که با قسم‏هاى مؤکد وقوع قیامت به عنوان یک امر حتمى در آیات گذشته بیان شد ، در آیات مورد بحث به شرح بعضى از نشانه‏ها و حوادث این روز بزرگ مى‏پردازد ، و مى‏فرماید : این بعث و رستاخیز در روزى واقع مى‏شود که زلزله وحشتناک همه چیز را به لرزه در مى‏آورد ( یوم ترجف الراجفة).
سپس دومین حادثه عظیم رخ مى‏دهد ( تتبعها الرادفة).
راجفه از ماده رجف ( بر وزن کشف ) به معنى اضطراب و لرزه شدید است ، و از آنجا که اخبار فتنه‏انگیز مایه اضطراب جامعه مى‏شود به آن اراجیف مى‏گویند.
رادفه از ماده ردف ( بر وزن حرف ) به معنى شخصى یا چیزى است که به دنبال دیگرى قرار مى‏گیرد ، و لذا به شخصى که دنبال سر دیگرى سوار بر مرکب مى‏شود ردیف مى‏گویند .
بسیارى از مفسران معتقدند که منظور از راجفه همان صیحه نخستین یا نفخ صور اول است که شیپور فناى جهان و زلزله نابودى دنیا است ، و رادفه اشاره به صیحه دوم یا نفخ صور ثانى است که نفخه حیات و رستاخیز و بازگشت به زندگى جدید است.
بنا بر این آیه شبیه چیزى است که در آیه 68 سوره زمر آمده است و نفخ فى الصور فصعق من فى السموات و من فى الارض الا من شاء الله ثم نفخ فیه اخرى فاذا هم قیام ینظرون : در صور دمیده مى‏شود و تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند مدهوش مى‏شوند و مى‏میرند ، مگر آنها که خدا بخواهد ، سپس بار دیگر در صور دمیده مى‏شود ناگهان همه بپا مى‏خیزند و در انتظار حسابند .
بعضى نیز گفته‏اند که راجفه اشاره به زلزله‏اى است که زمین را متلاشى مى‏کند و رادفه زلزله‏اى است که آسمانها را درهم مى‏ریزد ، ولى تفسیر اول صحیحتر به نظر مى‏رسد.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : لیلا حسین زاده
  اباعبدالله ع - ليلا رضائي
6) «یوم ترجف الراجفه تتبعها الرادفه.»
روزی که زلزله‌ای بزرگ جهان را بلرزاند و به دنبال آن حادثة دومین رخ دهد.

حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام در (تأویل) این آیة شریفه که:
روزی که لرزاننده و زلزله‌ای بزرگ جهان را بلرزاند و به دنبال آن حادثه دومین رخ دهد» فرمودند:
لرزاننده حسین بن علی علیهما السلام و حادثه دومین علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام است.
نخستین فردی که (در رجعت) قبر او شکافته می‌شود (و از آن بیرون می‌آید) و خاک را از سر می‌زداید حسین‌بن‌علی علیهما السلام است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : منبع الکترونیکی -دانشنامه رشد قالب : روایی موضوع اصلی : سوره نازعات گوینده : لیلا رضائی
  انرژی صدا - سيد حسين اخوان بهابادي
6) صدا آنقدر می تواند قدرت و انرژی ایجاد کند که همه چیز را به لرزه درآورد و دنیا راخراب کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : زلزله گوینده : سید حسین اخوان بهابادی