● عبدالله عبداللهي -
اثنی عشری
بعد از توعید و تهدید مشرکان، پیغمبر خود را امر فرماید به دعوت آنها به ایمان و توبه و انابه: قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا :بگو اى پیغمبر مر کسانى را که کافر شدند، إِنْ یَنْتَهُوا :اگر بازایستید از عداوت خدا و رسول بوسیلۀ اسلام و ایمان یُغْفَرْ لَهُمْ مٰا قَدْ سَلَفَ :آمرزیده شود براى ایشان آنچه صادر شده از گناهان گذشته وَ إِنْ یَعُودُوا :و اگر بازگردید به معاندت و مقابله با پیغمبر و مصر شوید بر کفر و دشمنى خدا و رسول و قرآن فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ اَلْأَوَّلِینَ :پس بتحقیق گذشته است سنت الهى و عادت حضرت ربانى در پیشینیان به نصرت مؤمنین و استیصال و هلاک کافرین و معاندین، مانند نمرودیان و فرعونیان و امثال ایشان، پس این معاندین نیز متوقع و منتظر باشند نکال سبحانى را
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر عاملی
«فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ اَلْأَوَّلِینَ » 39 امام فخر: این جمله را به چند صورت مى توانیم معنى کنیم: 1 سرنوشت و رفتار گذشتگان دامنگیر آن مردمى مى شود که پس از توبه ى از کفر دوباره کافر مى شوند چنان که در جنگ بدر کافران کشته و اسیر شدند، 2 همان طور که با ملّتهاى کافر در دوران گذشته رفتار شد با این جور کافران هم همان رفتار خواهد شد، 3 مقصود آن است که سرنوشت دیگران را در گذشته معین کرده ایم مانند این آیات «کَتَبَ اَللّٰهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِی» و «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنٰا» و «لَقَدْ کَتَبْنٰا فِی اَلزَّبُورِ» تا آخر پس سرنوشت اینها هم همان است
روح البیان: در دنباله ى این جمله ها این شعر را نقل کرده است: یستوجب العفو الفتى اذا اعترف ثمّ انتهى عمّا اتاه و اقترف لقوله قل للّذین کفروا ان ینتهوا یغفر لهم ما قد سلف
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ یَنْتَهُوا یُغْفَرْ لَهُمْ مٰا قَدْ سَلَفَ وَ إِنْ یَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ اَلْأَوَّلِینَ این آیه همان بیان آیه بالا را تأیید مى کند و اشاره به این است که کافرین و لو اینکه سالهائى از عمر خود را در کفر و هتّاکى گذرانیده لطف خدا چنین است که اگر وقتى به خود آیند و از باطل و کفر بحق بازگردند و توبه کنند خداى جلیل توبه آنان را مى پذیرد و گناهانى که در پیش کرده اند مى بخشد لکن اگر عود کنند و بکفر باقى مانند همان روش پیشینیان که نسبت به پیمبرانشان عمل مى کردند و بالاخره مستأصل شدند بر آنان واقع مى گردد زیراکه دست خدا بالاى دستها است
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر نمونه
تفسیر مى دانیم روش قرآن این است که بشارت و انذار را با هم توأم مى کند یعنى همانگونه که دشمنان حق را تهدید به مجازات هاى سخت و دردناک مى نماید، راه بازگشت را نیز به روى آنها باز مى گذارد آیه نخست از آیات مورد بحث همین روش را تعقیب مى کند،و به پیامبر دستور مى دهد: به افرادى که کافر شده اند بگو:اگر از مخالفت و لجاجت و طغیان و سرکشى بازایستند و به سوى آئین حق باز گردند گذشته آنها بخشوده خواهد شد ( قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ یَنْتَهُوا یُغْفَرْ لَهُمْ مٰا قَدْ سَلَفَ ) از این آیه استفاده مى شود که با قبول اسلام گذشته هر چه باشد مورد عفو قرار مى گیرد و این همان چیزى است که در روایات اسلامى به عنوان یک قانون کلى آمده است گاهى به عبارت الاسلام یجب ما قبله : اسلام ما قبل خود را مى پوشاند و یا به تعبیر دیگر که از طرق اهل سنت از پیامبر نقل شده ان الاسلام یهدم ما کان قبله، و ان الهجرة تهدم ما کان قبلها و ان الحج یهدم ما کان قبله اسلام آنچه را که قبل از آن است از میان مى برد،و هجرت کردن نیز قبل خود را از میان مى برد،و حج خانه خدا ما قبل خود را محو مى کند منظور این است اعمال و کارهاى خلاف و حتى ترک فرائض و واجبات که قبل از اسلام انجام گرفته به خاطر پذیرش اسلام از میان خواهد رفت و این قانون عطف به گذشته نمى شود لذا در کتب فقه اسلامى مى خوانیم بر شخصى که مسلمان مى شود حتى قضاء عبادات گذشته لازم نیست سپس اضافه مى کند اما اگر از روش نادرست خود باز نایستند و به اعمال سابق باز گردند سنت خداوند در پیشینیان در باره آنها انجام مى شود ( وَ إِنْ یَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ اَلْأَوَّلِینَ ) منظور از این سنت همان سرنوشتى است که دشمنان حق در برابر انبیاء، و حتى خود مشرکان مکه در برابر پیامبر در جنگ بدر به آن گرفتار شدند،در سوره غافر آیه 51 مى خوانیم إِنّٰا لَنَنْصُرُ رُسُلَنٰا وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا فِی اَلْحَیٰاةِ اَلدُّنْیٰا وَ یَوْمَ یَقُومُ اَلْأَشْهٰادُ : ما رسولان خود و مؤمنان را در زندگى دنیا و روز رستاخیز که گواهان بر مى خیزند یارى مى کنیم همچنین در سوره اسراء آیه 77 پس از ذکر در هم پیچیده شدن زندگى دشمنان اسلام مى خوانیم: سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنٰا قَبْلَکَ مِنْ رُسُلِنٰا وَ لاٰ تَجِدُ لِسُنَّتِنٰا تَحْوِیلاً : این سنت ما در باره پیامبران پیشین است و این سنت هرگز دگرگون نمى شود
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر کاشف
قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ یَنْتَهُوا یُغْفَرْ لَهُمْ مٰا قَدْ سَلَفَ خطاب متوجّه پیامبر صلّى اللّه علیه و آله است
خدا به او دستور مى دهد که کافران را نصیحت کند و به آنها بگوید: در توبه به رویشان باز و فرصت، پس از کفر و دشمنى با خدا و پیامبر موجود است و اگر آنان توبه کنند، خدا هم توبه آنها را مى پذیرد؛ زیرا اسلام چنان که در حدیث آمده آنچه را پیش از آن انجام شده، مى پوشاند وَ إِنْ یَعُودُوا؛ و اگر پس از بیان و امنیت یافتن، باز هم به دشمنى با خدا و پیامبر برگردند و براى جنگ با اسلام و پیروانش گرد هم آیند و اموالشان را در راه بازگرداندن مردم از راه خدا و پیامبر صلّى اللّه علیه و آله خرج کنند فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ
اَلْأَوَّلِینَ ؛ باید بدانند با افرادى که همانند آنان که پیامبران را تکذیب کردند و با ایشان جنگیدند، چگونه رفتار شد مراد از «سُنَّتُ اَلْأَوَّلِینَ »، همان سنت خداوند دربارۀ گذشتگان است که چگونه کافران را نابود و پیامبر را پیروز کرد: «خدا مقرر داشته که، البته من و پیامبرانم پیروز مى شویم؛ زیرا خدا توانا و پیروزمند است»
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.