از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و لا یحسبن الذین کفروا سبقوا انهم لا یعجزون ):(و کسانی که کافرشدند، هرگز نپندارند که پیشی گرفته اند،براستی آنان نمی توانند خدا را به عجزآورند)می فرماید:ای محمد(ص )، تو مپندار که کافران با عذر تراشی و خیانت ونقض عهد از ما سبقت گرفته اند و ما نمی توانیم به آنان برسیم ، چون اینان نمی توانند خدا را عاجز کنند، و حال آ نکه قدرت بر همه چیز منحصرا از آن خداست و او قادر مطلق است . این تفسیر بنا بر قرائت (تحسبن ) می باشد وگرنه در تفسیر مطابق با (یحسبن )خطاب با کفار می باشد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
شاید منحصراً نخواهد بگوید که اینها نمی‌توانند خدا را عاجز کنند این یک تقویت ضمنی هم هست نسبت به حوزه اسلامی که اینها نمی‌توانند مسلمانها را عاجز کنند مسلمانها با داشتن ستاد اسلامی و الهی عاجز نخواهد شد ﴿إِنَّهُمْ لا یُعْجِزُونَ﴾ الله و لا یعجزون المسلمین اینجا هم حذف متعلق دلیل بر عموم است آنجاهایی که دارد که ﴿وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ﴾ و مانند آن این معنایش این است که آنها نمی‌توانند جلوی قدرت ما را بگیرند یا از قدرت ما جلو بزنند اما در این گونه از موارد که دارد ﴿إِنَّهُمْ لا یُعْجِزُونَ﴾ شاید اطلاق داشته باشد که انهم لا یعجزون الاسلام و للمسلمین پس اگر خطوط کلی اسلام را انسان بسنجد بله رحمت غالب است سبقت رحمته غضبه هم همین است و مانند آن دعاهای پیغمبر اسلام هم همین طور بود از پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیده است که «یا ایها الناس لا تمنوا لقاء العدو وصل الله العافیه فاذا لقیتموهم فاصبروا و عملوا الجنة تحت ضلال السیوف» فرمود شما آرزوی این را نکنید که با دشمنان در جبهه درگیر بشوید جنگ یک چیز مطلوب بالذاتی نیست جنگ بر جامعه تحمیل می‌شود نه مطلوب بالعرض است هرگز تمنی نکنید که ابتدائاً شما حمله کنید جنگی شروع بشود و مانند آن و همیشه از خدا عافیت بخواهید برای عموم انسانها اما اگر یک جنگی بر شما تحمیل شده است ولو از راه اینکه ائمه کفر نگذاشتند حرف الهی را شما به توده مردم برسانید که بازگشت اینگونه از جهادهای ابتدایی هم به دفع از حق محرومین است «فاذا لقیتموهم» آنگاه «فاصبروا و علموا ان الجنة تحت ضلال السیوف» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر عاملی
«وَ لاٰ یَحْسَبَنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ » 60 مجمع: عده اى از قاریها «یحسبنّ » با یاء به صیغه ى غایب خوانده اند و دیگران با تاء و صیغه ى خطاب و همزه ى «انّهم» را ابن عامر با فتح خوانده است و دیگران با کسر و در تفسیر نیشابورى و امام فخر از ابن مسعود نقل کرده اند که او خوانده است «انّهم سبقوا» و هم در تفسیرنیشابورى است: مقصود از این جمله این است: آن مردم که در بدر جان به سلامت بردند گمان نکنند آسوده شده اند و جلو افتاده اند، و در این عالم و آینده براى آنهاگرفتارى نخواهد بود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
و اى رسول البته گمان مکن آنهائى که کافر شدند بر تو پیشى گرفتند و حقیقة بدان که کافرین نتوانند ما را از عذاب یا فتح دادن مؤمنین عاجز گردانند بلکه دست خدا بالاى دستها است و«حفص»که سیاهى قرآن به قرائت او است (لاٰ یُعْجِزُونَ ) بیاء غیبت خوانده یعنى کافرین گمان نکنند که ما از غلبه دادن رسولمان یا از عذاب کردن آنها عاجزیم [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
در آخرین آیه مورد بحث روى سخن را به این گروه پیمان شکن کرده به آنها هشدار مى دهد و مى گوید: مبادا آنها که راه کفر پیش گرفته اند تصور کنند با اعمال خیانت آمیز خود پیروز شده اند و از قلمرو قدرت و کیفر ما بیرون رفته اند ( وَ لاٰ یَحْسَبَنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا ) آنها هرگز ما را عاجز نخواهند کرد و از محیط قدرت ما بیرون نخواهند رفت ( إِنَّهُمْ لاٰ یُعْجِزُونَ )
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
نکته ها:
«فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ » از «نَبَذَ»، به معناى افکندن است مراد از افکندنِ پیمان به طرف دشمن، این است که قبلاً به آنان اعلام و سپس پیمان را لغو کنید تا غافلگیر نشوند و شما هم ناجوانمردى نکرده باشید
«عَلىٰ سَوٰاءٍ» ، یا به معناى مقابله به مثل است، یعنى همان گونه که آنان در فکر توطئه و پیمان شکنى اند، شما هم پیمان را لغو کنید یا به معناى رفتار عادلانه با دشمن است آیه در موردى است که شواهد و قرائنى بر توطئه و خیانت دشمن وجود دارد، که براى پیشگیرى باید در لغو پیمان پیش دستى کرد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.