از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله انه هو السمیع العلیم ):(و اگر به صلح متمایل شدند، تو نیز به سوی آن گرایش نما و بر خداتوکل کن ، همانا که او شنوای داناست )،خطاب به رسول خود می فرماید:اگردشمن به صلح و روش مسالمت آمیز رغبت نمود،تو نیز به آن متمایل شو و برخدا توکل داشته باش و از اینکه اموری پشت پرده باشد که تو را غافلگیر کند و به خاطر نداشتن آمادگی دفاعی نتوانی مقاومت کنی ، نهراس ، چون خدای متعال شنوا و داناست و لذا هیچ امری او را غافلگیر نساخته و هیچ نقشه و توطئه ای اورا عاجز نمی کند و همو تو را یاری نموده و کفایت می نماید. اما باید دانست که معنای توکل این نیست که انسان با اعتماد به خدای تعالی همه اسباب ظاهری را باطل و هیچکاره بداند، بلکه معنایش این است که اعتمادقطعی و تام به اسباب ظاهری نکند، چون آنچه از اسباب ظاهری برای انسان سببیتش آشکار است نمونه ای بیش نیست و چه بسا اسباب دیگری باشد که انسان از آنها بی اطلاع است ،لکن انسان با توکل در واقع متوجه این مطلب می گردد که سبب تام همان اراده خدای سبحان است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ :و اگر میل نمایند کافران و مشرکان به صلح و استسلام، فَاجْنَحْ لَهٰا :پس تو هم میل نما به مصالحه، وَ تَوَکَّلْ عَلَى اَللّٰهِ :و توکل کن بر خدا، یعنى مترس از آنکه به مکر و حیله طرح افکنده باشند، چه خداى تعالى عاصم و حافظ شماست از مکر و خدعۀ آنان که به شما صدمه اى رسد إِنَّهُ هُوَ اَلسَّمِیعُ اَلْعَلِیمُ :به درستى که حق تعالى شنوا است اقوال ایشان را، دانا است به نیات آنها به دروغ و راست، پس اگر در مقام مکر و خدعه باشند، تو را نگاه دارد و وبال مکر بدیشان رساند

بدان که قوله: فَاجْنَحْ اگرچه بر طریق اطلاق است، لکن مخصّص باشد به مصلحت پیغمبر یا امام، چه اگر مصلحت در خلاف صلح باشد صلح نکند، و دلیل بر این اجماع اهل البیت علیهم السلام است نزد حسن و قتاده این آیه منسوخ است بقوله: فَاقْتُلُوا اَلْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ و نزد غیر اینها منسوخ نیست، زیرا آیۀ شریفه در مهادنۀ اهل کتاب است و آیۀ دیگر دربارۀ عبدۀ اوثان شیخ طبرسى رحمه اللّه فرماید: قول صحیح همین است، زیرا قوله: فَاقْتُلُوا اَلْمُشْرِکِینَ و آیه دیگر هر دو در سنۀ (9) هجرى نازل شد، و حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بعد از آن با اهل نجران مصالحه فرمود پس بینهما تنافى نباشد

و صاحب کنز العرفان فرموده: حق آنست که این آیه منسوخ نیست به جهت تعلق صلح به رأى امام و به حسب مصالح متجدده؛ و اینکه حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بعد از این آیه صلح فرمود با اهل نجران به دو هزار حله که هزار تا در ماه صفر، و هزار تا در ماه رجب بدهند، شاهد این است و صلح که آن را هدنه گویند، جایز است شرعا، زیرا پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مصالحه فرمود با اهل مکه در سال حدیبیه، و کأنّه آیۀ مذکوره اشاره به این است

و صلح مشروط است بر عامۀ مصلحت اهل اسلام، و گاهى واجب شود به سبب قلّت مسلمانان، یا رجاى اسلام جماعتى از کفار در وقت ترک مقاتلۀ ایشان، یا به جهت حصول استطاعت، و اگر حاجت و مصلحت ضرورى نباشد، جایز نیست و با حصول یکى از امور مذکوره، اقلّ زمان صلح چهار ماه است، لقوله: فَسِیحُوا فِی اَلْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ و در طرف کثرت، زیاده بر یک سال جایز نیست، و واجب باشد وفا به شروط صحیحه
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عاملی
«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ » 62 مجمع: ابو بکر با کسر سین خوانده است و دیگران با فتح سین و عموم مفسّرین نوشته اند که مفسّرین قدیم گفته اند این آیه منسوخ است به این آیه «فَاقْتُلُوا اَلْمُشْرِکِینَ » که در سوره ى برائت است ولى این نظر درست نیست چون این آیه براى بنى قریظه و دیگر یهود و نصارى است، و آن که در سوره ى برائت هست براى عرب مشرک و بت پرستان است مجمع: عقیده ى نسخ درست نیست زیرا بعد از نزول آیت «فَاقْتُلُوا اَلْمُشْرِکِینَ » و آیت «قٰاتِلُوا اَلَّذِینَ لاٰ یُؤْمِنُونَ » که در سال نهم هجرى بوده است پیغمبر ص با مسیحیهاى نجران که به مدینه آمدند و حاضر به صلح شدند، قرار داد صلح تنظیم فرمود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا وَ تَوَکَّلْ عَلَى اَللّٰهِ إِنَّهُ هُوَ اَلسَّمِیعُ اَلْعَلِیمُ جناح بمعنى میل است و به لام و الى متعدّى مى گردد و ضمیر لها براى سلم است یعنى مسالمة و مصالحه،در مجمع گفته الجنوح میل است و بال طائر را جناح گفتند براى اینکه میل مى کند به یک طرف خودش

[پایان] آیه به رسولش امر فرموده اگر کافرین و مشرکین خواستند با شما صلح کنند و استسلام یعنى سلامتى طلبند تو با آنها صلح کن و از شرّ آنها که مبادا مثل باقى کفار نقض عهد نمایند مترس و بر خدا توکّل نما همانا که او شنوا است گفتگوى شما را مى شنود و بتمام امور دانا است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
آمادگى براى صلح
با اینکه آیه گذشته به قدر کافى هدف جهاد اسلامى را مشخص مى ساخت ولى آیه بعد که پیرامون صلح با دشمن بحث مى کند این حقیقت را روشن تر مى سازد، مى گوید اگر آنها تمایل به صلح نشان دادند تو نیز دست آنها را عقب نزن و تمایل نشان ده ( وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا ) این احتمال نیز در تفسیر جمله بالا وجود دارد که اگر آنها به سوى صلح پر و بال بگشایند تو هم به سوى آن پر و بال بگشاى،زیرا جنحوا از ماده جنوح به معنى تمایل آمده و به پر پرندگان نیز جناح گفته مى شود زیرا هر یک از بالهاى آنها به یک طرف متمایل است بنا بر این در تفسیر آیه هم از ریشه لغت مى توان استفاده کرد و هم از مفهوم ثانوى آن و از آنجا که به هنگام امضاى پیمان صلح غالبا افراد گرفتار تردیدها و دو دلى ها مى شوند به پیامبر دستور مى دهد در قبول پیشنهاد صلح تردیدى به خود راه مده و چنانچه شرائط آن منطقى و عاقلانه و عادلانه باشد آن را بپذیر و بر خدا توکل کن زیرا خداوند هم گفتگوهاى شما را مى شنود و هم از نیات شما آگاه است ( وَ تَوَکَّلْ عَلَى اَللّٰهِ إِنَّهُ هُوَ اَلسَّمِیعُ اَلْعَلِیمُ )
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
نکته ها:
حضرت على علیه السلام به مالک اشتر مى نویسد: «لا تدفعنّ صُلحاً دعاک الیه عَدوّک و للّه فیه رضا فانّ فى الصلح دعة لجنودک و راحةً من همومک و أمناً لبلادک و لکن اَلحذَر کل اَلحذَر من عدوّک بعد صُلحِه، فان العدوّ ربّما قارب لیتغفّل» صلح پیشنهادى دشمن را رد مکن، ولى پس از صلح هوشیار باش و از نیرنگ دشمن برحذر باش، چون گاهى نزدیکى دشمن، براى غافلگیر کردن است! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا وَ تَوَکَّلْ عَلَى اَللّٰهِ إِنَّهُ هُوَ اَلسَّمِیعُ اَلْعَلِیمُ واژۀ «سلم» معناى گسترده دارد که ترک جنگ از راه صلح و آتش بس، از راه دادن جزیه و نیز از راه پذیرفتن دین اسلام را در بر مى گیرد این سخن خدا: «فَاجْنَحْ لَهٰا» امرى است که صلح با هرکسى را که خواهان صلح باشد واجب مى سازد، مگر اینکه دلایل قطعى وجود داشته باشد که صلح او نوعى فریب و آماده شدن براى حمله و ترور است

شایسته است درک کنیم که مراد از صلح در آیه، صلح همه است، چه آنان که در حال جنگ هستند و چه آنان که در حال جنگ نمى باشند و تنها منظور، صلح طرف هاى درگیر نیست؛ نظیر همزیستى مسالمت آمیزى که میان اتحاد جماهیر شوروى [ سابق] و ایالات متحده برقرار شد که پیامد آن طراحى توطئه ها و کودتاهایى در کشورهاى غیر متعهد به منظور تأمین منافع خود بوده است و نیز ضربه زدن به روند آزادى خواهى در آسیا، آفریقا و آمریکاى لاتین، تا با ریختن خون ملّت ها و چپاول ثروت و در دست گرفتن سرنوشت آنها بر سود شرکت هاى احتکارى خود بیفزایند

سؤال: خداوند در این آیه گفته است: «و اگر به صلح گرایند، تو نیز به صلح گراى» و در آیۀ 35 از سورۀ محمّد صلّى اللّه علیه و آله گفته است: «سستى نورزید تا دعوت به مصالح کنید شما برتر هستید و خدا با شماست» بنابراین، ازچه راهى مى توان میان این دو آیه جمع کرد؟

پاسخ: میان این دو آیه هیچ منافاتى وجود ندارد؛ زیرا آیۀ نخست به مسلمانان دستور مى دهد تا با هرکسى که با آنان صلح مى کند، آنها نیز صلح کنند و آیۀ دوم ارادۀ مسلمانان را استوار و روحیۀ آنان را تقویت مى کند و نیز آنها را از شکست و فرار از دشمن نهى مى کند مؤید این مطلب، سخن خداوند است: «سستى نورزید» و نیز این سخن او: «خدا با شماست» این آیه (35 از سورۀ محمّد) کاملا همانند آیۀ 103 از سورۀ نساء است: «و در دست یافتن به آن قوم سستى مکنید اگر شما آزار مى بینید، آنان نیز چون شما آزار مى بینند، ولى شما از خدا چیزى را امید دارید که آنان امید ندارند »
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.