مراد از «إقبار» دفن کردن مرده آدمى و پوشاندنش در شکم زمین است، البته این بر اساس غالب است، که عادت مردم بر آن جارى شده و به همین جهت نسبت در گور کردن را به خداى تعالى داده، چون او (بوسیله کلاغ در داستان هابیل) هدایتشان کرده و یا به دلها الهام کرد که مردگان خود را دفن کنند پس این عمل با خداى تعالى نسبتى دارد، همانطور که به خود مردم هم نسبتى دارد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : بعضى (مجمع البیان، ج: 10، ص: 439) گفتهاند: منظور از اقبار این است که خداى تعالى او را صاحب قبر کرد، یعنى دستور داد زندهها، او را دفن کنند، و با این عمل مرده او را احترام نموده، از اینکه جیفهاش متعفن شود، و مردم از بوى آن متنفر و متاذى گردند جلوگیرى نموده.
لیکن وجه قبلى با سیاق آیات مناسبتر است، چون آیات در این زمینه سخن دارند که تدبیر تکوینى خداى تعالى را گوشزد کنند، نه تدبیر تشریعى او را، که یکى از آن تشریع حکم غسل و کفن و دفن اموات است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
🌴#قبر_در_قرآن کریم:
🌱کلمه قبر، 2 بار در قرآن کریم به کار رفته است.
💐 و لا تصل علی احد منهم مات ابدا و لا تقم علی قبره انهم کفروا بالله و رسوله و ماتوا و هم فاسقون توبه/84
💐 ثم اماته فاقبره عبس/21
🌱به استناد آیه شریفه 21 سوره مبارکه عبس؛ خداوند، الهام بخش دفن مردگان در قبرها است.
🌱حرف «فاء» در «فأقبره» بر نبود فاصله بین مرگ و دفن دلالت دارد. از این رو اقدام بى درنگ به دفن جنازه مردگان، مطلوب خداوند است و شیوه های دیگر برخورد با اموات (از قبیل «سوزاندن» و غیر آن) مطلوب خداوند متعال نیست. (فأقبره)
🔹آموزش دفن در قرآن:
🔹وقتی قابیل در اثر حسد و غلبه شیطان برخویش؛برادر خود هابیل را به قتل رساند و پیکر بی جان او را بر زمین دید، پشیمان و درمانده، در فکر چاره جویى و پنهان کردن جسد بى جان برادر بود که خداوند متعال با فرستادن کلاغى، چگونگی دفن در خاک را به او آموخت.
💐فبعث الله غرابا یبحث فی الارض لیریه کیف یواری سواه اخیه ... مائده/ 31
🌴#قبر_در_روایات:
🌱"حماد" از یاران امام صادق(ع) از ایشان پرسید؛ برزخ انسان چیست؟ فرمودند:
« اَلْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ مَوْتِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَام »
برزخ؛ همان قبر از زمان مرگ تا قیامت است. ( الکافی)
🌱گفته می شود روح به محض جدایی از کالبدبدن مادی؛ وارد برزخ میگردد و با بدن مثالی ادامه حیات خواهد داد.
🌱در اسلام #نبش_قبر؛ به معنای "بازشکافتن و بیرون آوردن دوباره مرده از گور"؛ بدون مجوز شرعی، حرام است.
#نبش=شکافتن،کندن و بیرون آوردن چیزی.🌷
[ نظرات / امتیازها ]
🔹به استناد آیه شریفه 31 سوره مبارکه مائده؛ آموزش دفن؛ به هنگام قتل هابیل، بصورت فرستادن کلاغی توسط خداوند متعال صورت گرفته است.
🔸بر اساس مقاله فرهنگ تدفین در ادیان؛ پیشینه ی کهن ترین گورها به پنجاه هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد. (اگر این عدد درست باشد باید مربوط به دور اول قدم گذاشتن انسان به روی زمین باشد چرا که از عهد خلقت حضرت آدم ، حداکثر بیش از هشت هزار سال نمی گذرد- ر.ک تفسیر آیه 30بقره در آیه روز)
🌱در کهن ترین شکل تدفین، در عصر پیشاسنگی، جنازه را مانند جنین در شکم مادر به پهلو در یک گور سنگی می خواباندند.
🔹در طول تاریخ دفن مردگان بصور مختلف مانند: طناب پیچ کردن؛ دفن در قبر های عظیم( 3500 قبل از میلاد)؛ دفن در سنگ آهک(یونانیان)؛ دفن در غار یا کوه ( کنعان و در ایران مقبره های عظیم دوران هخامنشی و ساسانی)؛ دفن در تنه درخت ( قبیله ی سمیول از قبایل سرخپوست در فلوریدای آمریکا و استرالیا) و تدفین در آب( تبت) رخ می داده است.
🌱هندوها و ژرمن ها مردگان خود را می سوزاندند که در این کار هنوز در آئین هندو وجود دارد.مسلمانان و یهودیان سوزاندن مرده را جایز نمی دانند.
🌱ایرانیان زرتشتی پیش از اسلام؛ مردگان خود را در #دخمه، مدفون میکردند. "دخمه"، چاهی سنگی بوده است که مرده را در آن قرار می دادند. آنها استخوانهای بجامانده از مردگان را نیز در چالهای به نام #استودان میریختند.
🌱در دین یهود؛ هر قبر، تنها به یک جنازه اختصاص دارد.در ایران و با افزایش جمعیت، از اوایل دهه ی پنجاه شمسی قبرهای دو و سه طبقه به وجود آمد که سنگ لحد هر یک از این طبقات را از هم جدا می کند.
🌱سنگ قبر در خاورمیانه به طور خوابیده و در غرب به شکل ایستاده قرارمی گیرد.
🌱قبرستان بندر سیراف؛ قدیمی ترین قبرستان کشف شده ایران در دوران اسلامی است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 🔺نکته:
🌱بخشی از مسلمانان خاصه در عربستان سعودی؛ گذاشتن هرگونه علامت و نشان و سنگ قبر بر مدفن متوفی را جایز ندانسته و به گذاشتن یک سنگ طبیعی بصورت عمودی بر بالاسر متوفی مرد و گذاشتن دو سنگ عمودی(یکی بر بالاسر و دیگری بر زیر پای) متوفی زن که جنسیت متوفی را مشخص می کند، اکتفا می کنند. آنها اعتقادی به نگهداشتن قبر برای مرده نداشته و پس از مدت معینی، دفن دیگر در همان محل را جایز می دانند.
از نظر فقه شیعه؛ پس از گذشت حدود سی سال از زمان دفن؛ تبدیل قبرستان مسلمین به کاربری های دیگر، به شرط عدم نبش قبر؛ بلامانع است.
🌱موضوع مزبور از زمان حاکمیت تندروهای موسوم به وهابی در عربستان؛ مورد مناقشه مذاهب تشیع و تسنن قرار گرفته است. این عقیده افراطی که به استناد برخی روایات ضعیف؛ مجعول یا انحرافی شکل گرفته است در حالی است که احترام به آرامگاه بزرگان هر قوم، امری عقلانی است .آنگونه که این امر، در حال حاضر به "اقدامی سمبلیک و دیپلماتیک" در هنگام بازدید سران حکومتی از کشورهای دیگر مبدل شده است.
البته؛ ناگفته پیداست که بت سازی از قبور هم؛ تاحدی که به انحراف از توحید و قرابت با شرک بیانجامد؛ امری مذموم است. والله اعلم🌷
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]