از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 589 حزب : 118 جزء : سي ام سوره : انشقاق
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اذا السماء انشقت ):(آن زمان که آسمان شکافته گردد) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
- آسمان در آستانه قیامت، از هم گسیخته شده و اجزاى آن مى گسلد.

إذا السماء انشقّت

2 - آسمان، داراى استحکامى ویژه و اجزاى آن داراى پیوندى خاص و قابل از هم گسستن

إذا السماء انشقّت

3 - استحکام و از هم پاشیدگى اجزاى آسمان، تابع شرایط خاص و تأثیرات اسباب و علل است.

إذا السماء انشقّت

«إنشقاق» (شکافته شدن) مطاوعه «شقّ» (شکافتن) است و نتیجه و بازتاب آن را بیان مى کند. بنابراین آسمان، تحت تأثیر عاملى شکافنده از هم مى گسلد.

4 - «عن علىّ قال: تنشق السماء من المجرّة;(1)

از على(ع) روایت شده که فرمود: آسمان از طریق کهکشان از هم گسیخته مى شود». [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[1] آیا می‌توانی‌ پیش‌ ‌خود‌ تصور کنی‌ ‌که‌ آسمان‌ چگونه‌ می‌شکافد، و ستارگان‌ چگونه‌ پراکنده‌ می‌شوند، و سلسله‌های‌ کوه‌هایی‌ ‌که‌ میلیونها تن‌ وزن‌ دارند و ‌از‌ خرسنگها فراهم‌ آمده‌اند، چگونه‌ ویران‌ و پراکنده‌ می‌شوند!

آیا دریا ‌را‌ ‌در‌ حال‌ آشفتگی‌ دیده‌ای‌ ‌که‌ چگونه‌ موجهایی‌ همچون‌ کوه‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌بر‌ می‌خیزد و پیش‌ می‌رود و فرو می‌نشیند. آیا می‌توانی‌ تصور کنی‌ ‌که‌ ‌اگر‌ همه‌ دریاهای‌ زمین‌ آتش‌ بگیرند، اثری‌ دارد ‌که‌ بزرگتر ‌از‌ اثر انفجار هزاران‌ میلیون‌ بومب‌ هیدروژنی‌ ‌با‌ ‌هم‌ ‌است‌! ... ‌من‌ اعتراف‌ می‌کنم‌ ‌که‌ قدرت‌ خیال‌ ‌من‌ ‌به‌ تصور کردن‌ ‌اینکه‌ اوضاع‌ و احوال‌ دسترس‌ ندارد ... ‌پس‌ چه‌ رسد ‌به‌ ‌ما ‌که‌ ‌از‌ نزدیک‌ شاهد ‌آن‌ هستیم‌! بنا ‌بر‌ ‌اینکه‌ چه‌ بزرگ‌ ‌است‌ مقام‌ انسانی‌ ‌که‌ چنین‌ برنامه‌ای‌ ‌را‌ ‌در‌ پیش‌ دارد، نه‌ چنین‌ ‌است‌ ‌که‌ آدمی‌ مهمان‌ افتخاری‌ ‌باشد‌ بل‌ متّهمی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ سوی‌ محاکمه‌ روان‌ ‌است‌ ‌تا‌ پرسشهایی‌ ‌را‌ پاسخگو ‌باشد‌. ‌به‌ حق‌ّ ‌که‌ انسان‌ شأنی‌ عظیم‌ دارد و مسئولیتی‌ ‌که‌ ‌بر‌ دوش‌ دارد نیز بسی‌ سترگ‌ ‌است‌. ای‌ برادران‌؟ بیایید لحظاتی‌ ‌را‌ چنان‌ ‌که‌ خدای‌ ‌ما توصیف‌ می‌کند ‌به‌ تصوّر رستاخیز بگذرانیم‌. ‌من‌ یقین‌ دارم‌ ‌که‌ صرف‌ تصوّر رستاخیز موجب‌ می‌شود ‌ما ‌به‌ امور ‌به‌ گونه‌ای‌ دیگر بنگریم‌ و ‌در‌ می‌یابیم‌ ‌که‌ ‌در‌ گمراهی‌ عمیقی‌ ‌به‌ سر می‌بریم‌ و می‌فهمیم‌ ‌که‌ هنوز ارزش‌ ‌خود‌ ‌را‌ نمی‌دانیم‌.

‌ما کیستیم‌! و حکمت‌ وجودی‌ ‌ما کدام‌ ‌است‌ و ‌به‌ سوی‌ کدامین‌ سرنوشت‌ روانیم‌!

دادگاه‌ الهی‌ فضایی‌ دهشتناک‌ دارد. زمین‌ ‌اینکه‌ دادگاه‌ ‌را‌ ‌با‌ فرش‌نپوشانده‌اند. محدوده‌ ‌اینکه‌ دادگاه‌ بسیار گسترده‌ ‌است‌ و اجرام‌ آسمانی‌ قلبهای‌ سخت‌ ‌را‌ درهم‌ می‌شکند. آسمان‌ ‌در‌ ‌آن‌ روز شکاف‌ می‌خورد و ‌از‌ شکافهای‌ آسمان‌ تیرهای‌ شهاب‌ ‌به‌ زمین‌ پرتاب‌ می‌شود و ‌ما نمی‌دانیم‌ چقدر خرابی‌ و بی‌هوشی‌ ‌در‌ پی‌ ‌آن‌ خواهد ‌بود‌. کوه‌های‌ زمین‌ نیز درهم‌ می‌ریزند و دریاهای‌ ‌آن‌ آتش‌ می‌گیرند و ‌اینکه‌ صحنه‌ ‌آن‌ قدر ادامه‌ پیدا می‌کند ‌تا‌ ‌آن‌ ‌که‌ ‌به‌ خواست‌ ‌خدا‌ زمین‌ همچون‌ پوستی‌ پهن‌ ‌شده‌ می‌گردد.

إِذَا السَّماءُ انشَقَّت‌‌-‌ ‌آن‌ گاه‌ ‌که‌ آسمان‌ شکاف‌ بردارد.»

‌اگر‌ سالن‌ دادگاه‌ ‌در‌ دنیا ‌به‌ وسیله‌ پاسدارانی‌ احاطه‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌در‌ ‌آن‌ هنگام‌ سربازان‌ آسمانها و زمین‌ آماده‌ خواهند ‌بود‌ ‌تا‌ دستورهای‌ خداوند سبحان‌ ‌را‌ بدون‌ درنگ‌ ‌به‌ اجرا ‌در‌ آورند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » مجمع البیان
وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ

و پروردگارش را فرمان برد که زیبنده آن هم همین است.

به باور گروهى از مفسران پیشین از جمله «ابن عباس» منظور این است که: و فرمان پروردگارش را براى شکافتن و فروپاشیدن بر جان بپذیرد و بشکافد.

این دریافت از آیه و نسبت دادن شنیدن به آسمان و آن گاه سر فرود آوردن در برابر فرمان خدا، نوعى توسعه در معنى واژه هاست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
تلاشى پر رنج به سوى کمال مطلق
همانگونه که در شرح محتواى سوره گفتیم در آغاز این سوره نیز اشاره به حوادث عظیم و عجیب پایان جهان اشاره شده مى‏فرماید : در آن هنگام که آسمان شکافته شود ( و اجرام و کرات آسمانى متلاشى گردد ، و نظام کواکب برهم خورد ) ( اذا السماء انشقت).
نظیر آنچه در سوره انفطار آمده که مى‏فرماید : اذا السماء انفطرت و اذا الکواکب انتثرت : در آن زمان که آسمان(و کرات آسمانى ) شکافته و ستارگان پراکنده شوند و فرو ریزند ( انفطار 1 و 2).
و این اعلام پایان دنیا و خرابى و فناى آن است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر المیزان
" إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ" جمله‏اى است شرطیه که جزایش حذف شده، که با بودن جمله" یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ" احتیاجى به ذکر آن نبود، و تقدیر آن:" اذا السماء انشقت لاقى الانسان ربه فیحاسبه و یجازیه على ما عمل- وقتى آسمان شکافته شد انسان پروردگارش را ملاقات مى‏کند، و پروردگارش طبق اعمالى که کرده به حساب و جزاى او مى‏پردازد" مى‏باشد.
و" انشقاق آسمان" به معناى از هم گسیختن و متلاشى شدن آن است و این خود یکى از مقدمات قیامت است، و همچنین" مد أرض" که در آیه سوم آمده و همچنین سایر علامتهایى که ذکر شده، چه در این سوره و چه در سایر کلمات قرآن از قبیل تکویر شمس، اجتماع شمس و قمر، فرو ریختن کواکب، و امثال آن. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حسن اعظمي - تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
آغاز این سوره اشاره به حوادث عظیم و عجیب پایان جهان اشاره شده مى‏فرماید:
" در آن هنگام که آسمان شکافته شود" (و اجرام و کرات آسمانى متلاشى گردد، و نظام کواکب برهم خورد) (إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ) ." اذا" حرف شرط است و جزاى آن محذوف مى‏باشد، و در تقدیر چنین است إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ ... لاقى الانسان ربه فحاسبه و جازاه.
نظیر آنچه در سوره" انفطار" آمده که مى‏فرماید: إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ وَ إِذَا الْکَواکِبُ انْتَثَرَتْ:" در آن زمان که آسمان (و کرات آسمانى) شکافته و ستارگان پراکنده شوند و فرو ریزند" (انفطار 1 و 2).
و این اعلام پایان دنیا و خرابى و فناى آن است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار - تفسیر نمونه
اهم مطالب ذکر شده در این سوره :در آغاز اشاره به حوادث هولناک .تکان دهنده ی پایان جهان وشروع قیامت دارو و سپس موضوع رستاخیز و رسیدگی به حساب و اعمال نیکوکاران و بدکاران مورد توجه قرار گرفته سپس به بخشی از اعمال و اعتقاداتی که موجب عذاب و کیفر الهی میشود اشاره شده و بعد از ذکر سوگندهایی مراحل سیر انسان در مسیر زندگی دنیا و آخرت را بیان کرده و از اعمال نیک و بد و کیفر و پاداش آنها سخن گفته است .

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره سى و شش آیه دارد و در مکّه نازل شده است، گرچه بر اساس برخى روایات، آیات اولیه آن مدنى است.
نام سوره، برگرفته از آیه اول است و به معناى کم فروشان مى‏باشد.
این سوره با هشدار به کم فروشان آغاز مى‏شود و ریشه آن را باور نداشتن روز قیامت برمى‏شمرد.
سرگذشت فاجران گنهکار و متجاوز و برخورد آنان با آیات الهى، که بیانگر زنگار گرفتگى دلهاى آنهاست، بخش دیگرى از آیات این سوره را تشکیل مى‏دهد.
البتّه بیان نعمت‏هاى جاودان و شادى و سرور بهشتیان، نور امید را در دل مؤمنان روشن مى‏سازد و آنان را در برابر نیش و نوش‏هاى مجرمان دلدارى مى‏دهد تا در اثر تحقیر و استهزاى آنان اندوهگین نشوند.
براساس روایات، قرائت این سوره در نماز، امنیّت از عذاب را در روز قیامت به دنبال دارد و خداوند او را از نوشیدنى‏هاى طهور بهشتى سیراب مى‏سازد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.