از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 589 حزب : 118 جزء : سي ام سوره : انشقاق
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  سیمای سوره انشقاق
این سوره بیست و پنج آیه دارد و در مکه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آیه اول و به معنای شکافته شدن است.
همانند دیگر سوره‌های مکی، محور مباحث این سوره، موضوع معاد و قیامت است.
از هم پاشیدن نظام موجود هستی و به هم خوردن نظم زمین و آسمان، خبر از برپاشدن قیامت و برقرار شدن نظامی دیگر در عالم می‌دهد.
تلاش و کوشش انسان، در قیامت به بار می‌نشیند کارنامه عمل پاکان و ناپاکان به دست آنان داده می‌شود تا بر اساس آن به پاداش یا کیفر برسند و ا ین سنت پروردگار در طول تاریخ است و همه بر آن اساس محاسبه می‌شوند.
در روایات آمده است، تلاوت همراه با تدبر آیات این سوره، انسان را از اینکه نامه عملش به دست چپش داده شود، حفظ کرده و در امان می‌دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 424 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای انشقاق آسمان
حضرت على (علیه‌السلام) فرمودند: «تنشق السماء من المجرة» یعنى آسمان از طریق کهکشان از هم گسیخته شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 425 قالب : روایی موضوع اصلی : انتخاب مدیر گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «انشقاق»
«انشقاق» به معناى شکافته شدن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 425 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بررسی سیاق اول آیات ۱ تا ۱۵ - مسعود ورزيده

سیاق اول آیات ۱ تا ۱۵

إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ (١)

هنگامی که آسمان شکافته شود.

وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ (٢)

و این شکافته شدن هم به اذن پروردگارش است و حق هم این است.

وَإِذَا الأرْضُ مُدَّتْ (٣)وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ (۴)وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ (۵)

و هنگامی که زمین کشیده شود، و هر چه که در درون دارد بیرون القاء کند و خالی شود و زمین هم این کار خود با اذن پروردگارش انجام می‌دهد و حقش هم همین است.

در این فضایی که «اذاها» ایجاد کرده است، یک ندایی می‌رسد:

یَا أَیُّهَا الإنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلاقِیهِ (۶)

ای انسان تو به سوی پروردگارت در حرکت هستی و پس او را ملاقات می‌کنی.

دو «اذا»ی بالا، ظرف این ملاقات است.

دلیل آوردن یا ایها الانسان بعد از اشراط الساعه

آوردن «یا ایها الانسان» بعد از اشراط الساعه این معنا را دارد که انسان را متذکر کند که ای انسان! آیا آسمان توانست که شکافته نشود؟ پس تو هم نمی‌توانی جلوی این ملاقات را بگیری!

آیا زمین توانست که کشیده نشود؟ پس تو هم نمی‌توانی جلوی ملاقاتت با خدا را بگیری!

بدان که این ملاقات قطعی است.

فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ (٧)

پس اما کسی که کتاب او را به دست راستش می‌دهند.

فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَابًا یَسِیرًا (٨)

پس با یک حساب آسان محاسبه خواهد شد.

وَیَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا (٩)

و شادمان به سوی اهل خود باز خواهد گشت.

وَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ (١٠)

اما کسی که کتاب او را از پشت سر به او می‌دهند.

فَسَوْفَ یَدْعُو ثُبُورًا (١١)

می‌گوید ای کاش نبودم!

وَیَصْلَى سَعِیرًا (١٢)

و به جهنم در می‌آید.

إِنَّهُ کَانَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُورًا (١٣)

همانا او این خوشی‌ها را پشت سر گذاشته است.

إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ (١۴)

همانا او گمان می‌کرد که هرگز محشور نخواهد شد.

اساس و ریشه اینکه این انسان در جهنم می‌افتد، این است که ملاقات با خدا را باور نداشت.

بَلَى إِنَّ رَبَّهُ کَانَ بِهِ بَصِیرًا (١۵)

بله خدا به این گمانی که داشت بصیر بود.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بررسی سیاق دوم: آیات ۱۹ تا ۲۵ - مسعود ورزيده


فَلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ (١۶)

وَاللَّیْلِ وَمَا وَسَقَ (١٧)

وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ (١٨)

دو وجه مختلف در این آیات

در این آیات سه تاکید، یکی با قسم «لا اقسم» و بعد هم می‌توان «واو» را عطف گرفت و «لیل» را به «شفق» عطف کرد، و «قمر» را به «لیل» عطف کرد و «لا» را هم طبق کتابها زائده گرفت و جواب قسم را هم لَتَرْکَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ (١٩) گرفت.

وجه دیگر هم این است که «لا»، لای نفی قسم، و « واو» در «واللیل» هم «واو قسم» و «واو» در «و ما وسق» و «و القمر» هم «واو عطف» باشند.

جواب قسم هم «لترکبن طبقا عن طبق» است.

فَلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ (١۶)

به شفق قسم یاد نمی‌کنم.

وَاللَّیْلِ وَمَا وَسَقَ (١٧)

و قسم به شب و آنچه که شب آن را کم کم می‌پوشاند.

توضیح

شفق غروب آفتاب است، و هر چه که شفق بیشتر حرکت می‌کند نور کمتر می‌شود، شب بیشتر همه جا را فرا می‌گیرد و تاریکی بیشتر می‌شود، پس این دو آیه باهم هستند.

وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ (١٨)

و سوگند به ماه هنگامی که یک قرص کامل شود.

یعنی یک حرکت مرحله به مرحله به سمت تاریکی و یک حرکت مرحله به مرحله به سمت روشنایی.

لَتَرْکَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ (١٩)

شما هم مرحله به مرحله بالا می‌روید.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارتباط مفهومی دو سیاق - مسعود ورزيده


خدا به حرکت به سوی تاریکی و حرکت به سوی روشنایی قسم یاد می‌کند که شما هم مرحله به مرحله در حال حرکت هستید، حال به سمت نور و روشنایی یا تاریکی، انتخاب با خودتان است.

انسان را به سمت ملاقات می‌برند، و او نمی‌تواند متوقف باشد، و اگر بتواند متوقف شود، می‌تواند جلوی ملاقات را هم بگیرد، ولی او نمی‌تواند، و او فقط می‌تواند شکل ملاقات را انتخاب کند.

«طبق»، به معنای یک سطح است، و «ترکبن طبقاً عن طبق» به معنای حرکت مرحله به مرحله است. یعنی حرکت از یک پله به پله دیگر، یا از یک سطح به سطح دیگر.

این مسئله را می‌توان عرفی نگاه کرد و این طور تصور کرد که انسان اول هیچ بوده است و در مرحله بعد یک قطره آبی بود و مرحله بعد جنینی شده و مرحله بعد به دنیا آمد و مرحله بعدی بزرگ شده و جوان شده و مرحله بعدی پیر شده و مرده و مرحله بعدی … انسان نمی‌تواند جلوی این حرکت را بگیرد.

یک بار دیگر هم می‌توان نگاه دقی و فلسفی کرد که انسان آناً به آناً بالا می‌رود و نمی‌تواند جلوی این حرکت را بگیرد:

حال که چنین است:

فَمَا لَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ (٢٠)

پس چرا ایمان نمی‌آورند؟

این آیه تعجب و توبیخ خدا را می‌رساند که حال که انسان نمی‌تواند جلوی حرکت خودش به سوی ملاقات با خدا را بگیرد، چه شده است که ایمان نمی‌آورد؟

خیلی منطقی است که آن کسی را که گریزی از حرکت کردن نیست، دنبال راهکاری باشد که عاقبت خوب به دنبال این حرکت اتفاق بیفتند.

این راه را قرآن به انسان نشان می‌دهد که اگر انسان به قرآن اعتماد و اعتنا کند، به یک عاقبت آبرومند می‌رسد ولی اگر به این قرآن اعتنا نکند، نامه اعمال او را از پشت سر به او می‌دهد و در آن وقت است که آرزوی هلاکت می‌کند که کاش نبودم! و در جهنم می‌افتد.

پس با این وصف خیلی منطقی است که انسان به قرآن ایمان بیاورد. این همان استدلال فطری است.

تو وقتی برای فرار از قرآن حجت داری که بتوانی جلوی حرکت را بگیری، حال که نمی‌توانی جلوی حرکت را بگیری، ایمان نیاوردن تو به قرآن خیلی احمقانه است.

وَإِذَا قُرِئَ عَلَیْهِمُ الْقُرْآنُ لا یَسْجُدُونَ (٢١)

و هنگامی که قرآن برایشان قرائت می‌شود، سجده نمی‌کنند؟

بَلِ الَّذِینَ کَفَرُوا یُکَذِّبُونَ (٢٢)

بلکه کافران تکذیب می‌کنند.

وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یُوعُونَ (٢٣)

خدا بهتر می‌داند که در درونشان چیست.

فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (٢۴)

پس آنها را به عذابی دردناک بشارت بده.

توضیح

ممکن است کسی بگوید که این آیه در مقام تمسخر است، و به آنها گفته می‌شود که بفرمایید به عذاب دردناک!

ولی این آیه دقت بالاتری می‌خواهد، مراد این آیه این است که اصل در ملاقات با خدا، بشارت است، اما صد افسوس که برای اینها ملاقات مساوی با عذاب خدا شد.

إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ (٢۵)

مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، برای آنها اجری بی‌پایان است.

توضیح

از «فما لهم لایومنون» به بعد، این آیه تفسیر می‌شود:

وَإِذَا قُرِئَ عَلَیْهِمُ الْقُرْآنُ لا یَسْجُدُونَ (٢١)

«لایسجدون» یک بیان خاص‌تر از «لایومنون» است. مفعول «لا یومنون» را مشخص می‌کند.

در ادامه یک لایه عمیق‌تر از «لا یومنون» و «لا یسجدون» است.

بَلِ الَّذِینَ کَفَرُوا یُکَذِّبُونَ (٢٢) و این تکذیب هم یک تکذیب صادقانه‌ای نیست و پشتوانه‌هایی دارد و خدا آنها را هم می‌داند. وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یُوعُونَ (٢٣) در آخر هم تهدید می‌کند که : فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (٢۴)

مومنان از این مسئله استثنا هستند:

إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ. استثنای مومنان از عذاب از سابقه کلام هم معلوم بود، ولی مجدداً برای تاکید این آیه را می‌فرماید.

تمام این آیات متعلقات «فما لهم لایومنون» است که خودش متفرق بر «لترکبن طبقا عن طبق» است، حال که نمی‌توانی جلوی حرکت را بگیری، ایمان نیاوردن احمقانه است.

تاکید برحرکت مرحله به مرحله و انذار کسانی که به رغم این واقعیت ایمان نمی‌آورند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جهت هدایتی - مسعود ورزيده


تاکید بر لزوم جدی گرفتن حرکت به سوی پروردگار و ملاقات با او.

انسان به سوی خدا در حرکت است و در روز قیامت با او ملاقات می‌کند، کسانی که ملاقات با او را باور ندارند، در عذاب خواهند بود، چرا با وجود اینکه حرکت مرحله به مرحله قطعی است، باز هم به قرآن ایمان نمی‌آورند و آن را تکذیب می‌کنند، بشارتشان باد، اما عذابی دردناک!

تذکری به خودمان

جدی گرفتن این حرکت به ایمان آوردن به قرآن است و اگر کسی به جدی بودن این حرکت ایمان نیاورد، یعنی به قرآن ایمان نیاورده است.

ما گمان می‌کنیم که این قرآن برای انسانهای زمان اسلام بود و شامل حال ما نمی‌شود و خودمان را مادرزادی مومن می‌دانیم، ولی باید بدانیم که این سنجش که ما رو به سوی خدا حرکت می‌کنیم یا پشت به سوی خدا، باید آن به آن انجام گیرد و ما هر لحظه آماده برای این ملاقات باشیم و سوره انشقاق تا در وجود ما تا این مرحله کار نکند، کارش تمام نشده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اساس تفاوت دو گروه - مسعود ورزيده




اساس تفاوت این دو گروه در این است که گروه اول ملاقات با خدا را باور دارند ولی گروه دوم ملاقات با خدا را باور ندارند.

هر دو گروه بخواهند و یا نخواهند، به سوی خدا در حرکتند و با خدا ملاقات می‌کنند ولی کسانی که ملاقات با خدا را باور دارند، رو به خدا در حرکتند ولی کسانی که ملاقات با خدا را باور ندارند، پشت به خدا در حرکتند.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جهت هدایتی سیاق اول - مسعود ورزيده


تاکید بر سیر انسان به سوی پروردگار و ملاقات با او.

انسان به سوی پروردگار خود در حرکت است، و آنگاه که قیامت برپا شود، با او ملاقات می‌کند و عاقبت سخت و دردناک از آن کسانی است که سرخوش بودند و باور نمی‌کردند که روزی به سوی خدا بازگشته و با او ملاقات خواهند کرد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جهت هدایتی سیاق دوم - مسعود ورزيده


با توجه به قطعیت طی مراحل، چگونه است که به قرآن کفر می‌ورزند و تکذیب می‌کنند، بشارتشان باد عذابی دردناک.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سیاق اول سوره: - مسعود ورزيده



تاکید بر سیر انسان به سوی پروردگار و ملاقات با او.

سیاق اول از این سیر و ملاقات خبر داد و گفت که این ملاقات قطعی است، فقط نوع ملاقات فرق می‌کند، یکی رو در رو با خدا ملاقات می‌کند و یکی هم با پشت سر وارد محشر و عرصه ملاقات می‌شود، «انهم عن ربهم یومئذ لمحجوبون»، بزرگترین عذابشان هم همین است که خدا را نمی‌‌بینند، رحمت خدا را درک نمی‌کنند، ریشه این نوع ملاقات هم «انه ظن ان لن یحور» است و به قرینه تقابل ریشه ملاقات رو در رو هم «انه ظن ان یحور» است.

و اینکه ما رو به خداییم یا پشت به خداییم، معلوم نیست، چرا که آن به آن سنجیده می‌شود.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضای سخن و جهت هدایتی سوره - مسعود ورزيده


فضای سخن: ابعاد مختلف فضای این سوره به قرار زیر است:

‌أ. غفلت از حرکت به سوی پروردگار و ملاقات با او که به دو بیان در هر دو سیاق سوره مشاهده می شود.

‌ب. سرور کاذب که در عدم باور به وقوع معاد ریشه دارد. این جنبه از فضای سوره با توجه به بخش تفصیلی سیاق نخست استفاده می گردد.

‌ج. بی ایمانی و مقاومت در عدم پذیرش حقایق قرآنی و بنا نهادن بر تکذیب استمراری آن که بعد از قسم و جواب در سیاق دوم به آن اشاره شده است.

مورد نخست، قدر مشترک فضای مستفاد از دو سیاق سوره و اصلی ترین بعد آن است.

جهت هدایتی سوره: همان طور که مشخص شد، محور اصلی هر دو سیاق، تأکید بر سیر قطعی و مرحله به مرحله انسان به سوی پروردگار خود و ملاقات با اوست.

‌أ. در سیاق نخست، صحنه بعد از ملاقات به تصویر کشیده می شود و عاقبت انسانها براساس عملکردشان تعیین می گردد. در این آیات برای منکران بازگشت، عاقبت سختی ذکر شده است.

‌ب. سیاق دوم پس از تأکید مجدد بر همان مسئله، این سوی مسیر را مد نظر قرار داده، رویکرد بی ایمانی نسبت به دین و حقایق قرآنی را توبیخ می کند و درباره عاقبت تکذیب، انذار می دهد.

بر این اساس، جهت هدایتی سوره چنین خواهد بود: «تأکید بر لزوم جدی گرفتن حرکت به سوی پروردگار و ملاقات با او: انسان به سوی خدا در حرکت است و در روز قیامت با او ملاقات می کند. کسانی که بازگشت به سوی او را باور ندارند، در عذاب خواهند بود. چرا با وجود اینکه طی مراحل حرکت قطعی است، به قرآن ایمان نمی آورند و آن را تکذیب می کنند؟ بشارتشان باد عذابی دردناک!» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم - مسعود ورزيده


فضای سخن: آیه شانزدهم تا نوزدهم، قسم و جواب و نشانه فضای غفلت از حرکت به سوی خداست. آیه بیستم تا بیست و دوم، می فهماند که غافلان، به قرآن، یعنی راه درست سیر الی الله ایمان نمی آورند و بر مبنای سیره مکذّبانه خود، آن را دروغ می خوانند.
جهت هدایتی: این سیاق از دو مطلب تشکیل شده است:

‌أ. آیه شانزدهم تا نوزدهم؛ در این آیات پس از سوگند به مظاهر مختلفی از هستی که در حال حرکت و سیر مشهود است، با تأکید فراوان، انسان را به ناگزیر بودن در حرکتِ مرحله به مرحله خود توجه می دهد.

‌ب. آیه بیستم تا بیست و پنجم؛ ابتدا استفهامی حاکی از تعجب و توبیخ نسبت به عدم ایمان، بر مطلب اول متفرع می شود؛ بدین بیان که حرکت مرحله به مرحله به سوی خدا قطعی است و کسی در دنیا باقی نمی ماند؛ با این وجود، چرا باز هم عده ای ایمان نمی آورند و هنگامی که با حقایق قرآن مواجه می شوند، خضوع نمی کنند؟

در ادامه به وسیله «بل» گام را فراتر می نهد؛ یعنی نه تنها ایمان نمی آورند و خضوع نمی کنند، بلکه به سبب کفرشان به صورت استمراری تکذیب می کنند و این در حالی است که خدا به آنچه در سینه هاشان جمع می کنند، آگاه است. سپس از عذاب دردناکشان خبر داده می شود و در پایان، اهل ایمان و عمل صالح را از حکم استثنا می کند.

بدین ترتیب، مطلب دوم این سیاق، متفرع بر مطلب نخست آن است و در نتیجه، جهت هدایتی این سیاق چنین است: «تأکید بر حرکت مرحله به مرحله و انذار کسانی که به رغم این واقعیت، ایمان نمی آورند: با توجه به قطعیت طی مراحل، چگونه است که به قرآن کفر می ورزند و تکذیب می کنند؟ بشارتشان باد عذابی دردناک!» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تشخیص فضای سخن و جهت هدایتی سوره - مسعود ورزيده


فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست

فضای سخن: آیات پنج گانه اول در جایگاه شرطیه و ظرفیه و آیه ششم، به منزله متعلَّق ظرف و جواب شرط و آیه هفتم تا پانزدهم، تفصیل اجمال مطرح شده در آیه ششم است؛ بنابراین نقطه کانونی فضای سیاق نخست، آیه ششم است. در نتیجه، فضای این سیاق، غفلت انسان از حرکت به سوی خدا و ملاقات حتمی با اوست. تفصیل در «من أوتی کتابه وراء ظهره» و صدق اِخبار آیه سیزدهم و چهاردهم، حاکی از سرور و شادمانی کاذبی است که عامل آن، گمان باطل عدم بازگشت به سوی خداست.
جهت هدایتی: آیات این سیاق در سه فراز بیان شده است:

‌أ. آیه اول تا پنجم؛ در قالب دو جمله شرطیه از شکافته شدن آسمان و کشیده شدن زمین در روز قیامت خبر می دهد و بر انقیاد کامل آسمان و زمین دربرابر پروردگار تأکید می کند.

‌ب. آیه ششم؛ جای خالی جزای شرط در فراز پیشین را پر می کند: «انسان به سوی پروردگار خود در حرکت است و آن گاه که آسمان بشکافد و…، به محضر او خواهد رسید». این آیه همچنین اجمالی است که فراز بعد، آن را تفصیل می دهد.

‌ج. آیه هفتم تا پانزدهم؛ تفصیل انحاء ملاقاتی است که فراز قبل، از آن سخن گفت. این آیات انسانها را در عرصه لقای پروردگار به دو دسته تقسیم می کند: أ. کسانی که نامه اعمال به دست راستشان داده می­شود و از حسابی آسان برخوردارند و به سرور ابدی می رسند؛ ب. کسانی که نامه اعمال از پشت سر به ایشان داده می شود و گرفتار حسرت و ناله ابدی و آتش سوزان جهنم می شوند و سرورشان به پایان می رسد.

در ادامه نیز گرفتاری دسته دوم ریشه یابی می شود: (إنه ظن أن لن یحور * بلی إن ربه کان به بصیرا)؛ بنابراین عامل اصلی گرفتاری گروه دوم به عذاب دردناک جهنم، گمان باطل نسبت به بقا و دوام حالت فعلی ایشان در دنیاست و اینکه هیچ گاه در حرکت وجودی خود، گذرشان به محضر مبدأ هستی نمی افتد و این مسئله براثر غفلت و عدم توجه به سیر و حرکت انسان شکل می گیرد.

فراز نخست، در جایگاه شرط و فراز دوم، کفایت کننده از جزای شرط و فراز سوم، تفصیل فراز دوم است؛ بنابراین جهت هدایتی این سیاق با محوریت فراز دوم تشخص داده می شود: «تأکید بر سیر انسان به سوی پروردگار و ملاقات با او: انسان به سوی پروردگار خود در حرکت است و آن گاه که قیامت برپا شود، با او ملاقات می کند و عاقبت سخت و دردناک، از آن کسانی است که سرخوش بودند و باور نمی کردند که روزی به سوی خدا باز گشته، با او ملاقات خواهند کرد». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تشخیص سیاقهای سوره - مسعود ورزيده


این سوره دارای دو سیاق است: آیه ۱ – ۱۵ و آیه ۱۶ – ۲۵٫

وجه گسست سیاق دوم از سیاق نخست: این سوره محتوی دو اسلوب آغازین کلام است: شرطهای مکرر در آیات اول تا پنجم و سوگندهای مکرر در آیات شانزدهم تا هجدهم؛ بنابراین این سوره با توجه به ظواهر الفاظ، به دو سیاق تقسیم می شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سیر هدایتی سوره - مسعود ورزيده


به کلی از سیر و حرکت خود به سوی خدا غافل اند. بر اثر این غفلت، دو رویکرد اساسی را مبنای خود قرار داده اند:

گمان بقا و ثبات وضعیت موجود و عدم بازگشت به محضر مبدأ آفرینش که در نتیجه این گمان باطل، به سرمستی و بی خیالی در اندیشه و عمل گرفتار شده اند.
رویکرد بی ایمانی و عدم خضوع دربرابر سخنان روشن و حقایق آشکار قرآن کریم و بدتر از آن، بنا نهادن بر تکذیب عامدانه آن.

سوره مبارکه در چنین فضایی از وقوع قیامت خبر می دهد. از شکافته شدن آسمان و کشیده شدن زمین سخن می­گوید. با تأکید بر اینکه آسمان و زمین در این امر، مطیع فرمان ربوبی اند، به مخاطب می فهماند که نظام عالم در مقابل پروردگار خود مطیع و منقاد است و انسان نیز از این قاعده عام مستثنی نیست.

این تغییرات زمینه ساز وقوع ملاقات انسان با پروردگار خویش است، زیرا او نیز به همراه این عالم در حال حرکت است و قیامت، عرصه دیدار او با خداست.

در ادامه، از متفاوت بودن عواقب دیدار با خدا خبر می دهد تا به انسان گوشزد کند که باید برای انتهای مسیر خود آماده باشد و با سرمستی و بی خیالی به مسیر خود ادامه ندهد.

سپس با سوگند به مظاهری مشهود از سیر و حرکت در عالم، بار دیگر بر ناگزیر بودن انسان در حرکت به سوی خدا تأکید می کند و این بار او را نسبت به عدم ایمان و خضوع دربرابر حقایق قرآن توبیخ می کند و کسانی را که به علت کفرشان، دانسته بنا را بر تکذیب نهاده اند، به عذابی دردناک در پایان این مسیر گریز ناپذیر بشارت می دهد.

تأکید بر لزوم جدی گرفتن حرکت به سوی پروردگار و ملاقات با او

انسان به سوی خدا در حرکت است و در روز قیامت با او ملاقات می کند. کسانی که بازگشت به سوی او را باور ندارند، در عذاب خواهند بود. چرا با وجود اینکه طی مراحل حرکت قطعی است، به قرآن ایمان نمی آورند و آن را تکذیب می کنند؟ بشارتشان باد عذابی دردناک! [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع www.tadabborquran.com است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اذا السماء انشقت - مسعود ورزيده

1 -یک حدیث اعجازآمیز
در حدیثى از امیر مؤمنان على (علیه‏السلام‏) در تفسیر اذا السماء انشقت آمده است که فرمود انها تنشق من المجرة : آسمانها از کهکشان جدا مى‏شود!.
این حدیث پرمعنى و قابل دقت است ، و از معجزات علمى محسوب مى‏شود ، از حقیقتى پرده برمى‏دارد که در آن زمان هیچیک از دانشمندان به آن نرسیده بودند و آن اینکه دانشمندان فلکى امروز با مشاهدات نجومى خود به وسیله تلسکوبهاى عظیم و نیرومند ثابت کرده‏اند که عالم مجموعه‏اى است از کهکشانها و هر کهکشان مجموعه‏اى است از منظومه‏ها و ستارگان ، و به همین دلیل آنها را شهرهاى ستارگان مى‏نامند ، کهکشان راه شیرى معروف که با چشم قابل مشاهده است مجموعه عظیم و دایره‏مانندى از همین منظومه‏ها و ستارگان است ، یک طرف
از آن بقدرى از ما دور است که ستارگانش را به صورت ابرى سفید مى‏بینیم ، ولى درواقع مجموعه نقاط نورانى نزدیک به هم است.
اما آن طرفش که به ما نزدیک است ستارگانش قابل رؤیت مى‏باشد ، و همین ستارگانى است که ما در آسمان شب مى‏بینیم ، و به این ترتیب منظومه شمسى ما جزء این مجره ( کهکشان ) است.
مطابق روایت فوق ، على (علیه‏السلام‏) مى‏گوید : در آستانه قیامت این کواکب را که ما مشاهده مى‏کنیم از کهکشان جدا مى‏شود ، و نظام همگى به هم مى‏خورد.
چه کسى آن زمان مى‏دانست که ستارگانى که ما مى‏بینیم در واقع جزء این کهکشان راه شیرى ( مجره ) است جز کسى که قلبش به عالم غیب مربوط باشد و از سرچشمه علم خدا سیراب گردد .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیه‌السلام) گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محتواى سوره انشقاق و فضیلت تلاوت آن - مسعود ورزيده
محتواى سوره انشقاق و فضیلت تلاوت آن
این سوره مانند بسیارى از سوره‏هاى جزء اخیر قرآن مجید از مباحث معاد سخن مى‏گوید ، در آغاز اشاراتى به حوادث هولناک و تکاندهنده پایان جهان و شروع قیامت مى‏کند ، و در مرحله بعد به مساله رستاخیز و حساب اعمال نیکو کاران و بدکاران ، و سرنوشت آنها ، و در مرحله سوم به بخشى از اعمال و اعتقاداتى که موجب عذاب و کیفر الهى مى‏شود ، و در مرحله چهارم بعد از ذکر سوگندهائى به مراحل سیر انسان در مسیر زندگى دنیا و آخرت اشاره مى‏کند و سرانجام در مرحله پنجم باز سخن از اعمال نیک و بد و کیفر و پاداش آنها است .

در فضیلت تلاوت این سوره در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏خوانیم : من قرأ سورة انشقت اعاذه الله ان یؤتیه کتابه وراء ظهره : کسى که سوره انشقاق را بخواند خداوند او را از اینکه در قیامت نامه اعمالش به پشت سرش داده شود در امان مى‏دارد ! و در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه‏السلام‏) آمده است که هر کس این دو سوره ( سوره انفطار و سوره انشقاق ) را بخواند و در نماز فریضه و نافله برابر چشمش قرار دهد خداوند او را به خواسته‏هایش مى‏رساند ، وچیزى میان او و خدا حائل نمى‏شود و پیوسته او به ( لطف ) خداوند نظر مى‏کند و خداوند به او ، تا از حساب مردم فارغ شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انشقاق - حسن اعظمي
بسم الله الرحمن الرحیم
الشّقّ: شکافتگى که در چیزى واقع مى‏شود.
شققته بنصفین: دو نیمش کردم.
آیه: (ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا- 26/ عبس) (اشاره به شکافته شدن زمین سخت و سربرآوردن گیاه نرم از روزنه‏هاى دقیق زمین است).
و آیه: (یَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ- 44/ ق) (در باره بیرون آمدن انسانها از دل زمین و شکافته شدن زمین در آستانه قیامت است، که در اصل- تتشقّق- بوده).
و آیات: (وَ انْشَقَّتِ السَّماءُ- 16/ حاقّه) (إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ- 1/ انشقاق) (وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ- 1/ قمر) گفته‏اند اشاره به انشقاق قمر در زمان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله است و نیز گفته شده، شکافتگى و دو نیمه شدن ماه، آثارى است که در آستانه قیامت در ماه رخ مى‏دهد و گفته شده معنایش- وضح الأمر: است یعنى امر آشکار شد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه مفردات الفاظ قرآن از سید غلامرضا خسروی حسینی قالب : لغوی موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : حسن اعظمی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره. انشقاق. و خلاصه مطالب - داريوش بيضايي
سوره انشقاق در مکه نازل شده و شامل بیست و پنج آیه و صد و نه کلمه و چهار صد و سی حرف است.

در خواص و ثواب تلاوت این سوره ابن بابویه از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود: هر کس سوره انشقاق را در نمازهای واجب یا مستحب قرائت کند هیچ حجابی مانع او از جانب خداوند نشود و پیوسته نظر مرحمت پروردگار بر او باشد تا از حساب فارغ شود و در خواص القرآن از پیغمبر اکرم(ص) روایت کرده فرمود: هر کس این سوره را قرائت کند نامه اعمالش را از پشت سر باو ندهند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : روایی موضوع اصلی : سوره انشقاق گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.