از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 589 حزب : 118 جزء : سي ام سوره : انشقاق
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(بلی ان ربه کان به بصیرا):(بلی پروردگارش به وضع او بینا بود)در اینجا به وضع گروه دوم می پردازد که خداوند چهره هایشان را به عقب بر گردانده و (طمس ) می نماید، در نتیجه نامه عملشان را از پشت سر دریافت می کنند، می فرماید:کسانی که چنین وضعی داشته باشند بزودی آه و ناله آنها برخواهد خاست و شیون وواویلا سر می دهند و وارد آتش می شوند، آتشی که زبانه کشیده و شعله ور است ، همانااین چنین فردی در دنیا به ناحق مسرور بود و در اثر غفلت و دلبستگی به مسائل مادی درمیان همفکران خود غرق در فرح و شادمانی بود و گمان می کرد که برای حساب و جزابر نمی گردد و در اثر غرقه شدن در گناهان و معاصی ابدا احتمال وقوع معاد و حساب رانمی داد، ولی مسأله اینطور که او پنداشته نیست ، بلکه خدای سبحان که رب و مالک ومدبر امر او بود از ابتدا تا انتهای زندگیش به او و همه اعمالش احاطه علمی داشت و لذادر قیامت او را مطابق اعمالش جزا می دهد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
بَلی‌ إِن‌َّ رَبَّه‌ُ کان‌َ بِه‌ِ بَصِیراً (15)

بَلی‌ إِن‌َّ رَبَّه‌ُ: آری‌ ‌او‌ ‌را‌ بازگشت‌ خواهد ‌بود‌، ‌به‌ درستی‌ ‌که‌ پروردگار ‌او‌، کان‌َ بِه‌ِ بَصِیراً: هست‌ ‌به‌ ‌او‌ و اعمال‌ ‌او‌ بینا ‌پس‌ ‌او‌ ‌را‌ فرو نخواهد گذاشت‌ و ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ محشر خواهند آورد و جزا و سزا ‌به‌ ‌او‌ خواهند رسانید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
- بازگشت دوباره انسان به حیات در آخرت حتمى است.

إنّه ظنّ أن لن یحور . بلى

2 - بصیر بودن خداوند به ویژگى هاى منکران معاد، دلیل لزوم محشور ساختن آنان و حسابرسى از آنها است.

ظنّ أن لن یحور . بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا

3 - خداوند، با توبیخ کسانى که به تفریحات خانوادگى سرگرم شده و معاد را بعید شمردند، آنان را به مؤاخذه اخروى تهدید کرد.

بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا

خبر از آگاهى خداوند به کارها و خصلت هاى منکران معاد، تهدید آنان به مؤاخذه با تعبیرى توبیخ آمیز است.

4 - دنیا و شادى هاى آن، جاودانه نیست و دگرگون خواهد شد.

إنّه کان فى أهله مسرورًا . إنّه ظنّ أن لن یحور . بلى

5 - خداوند، آگاه به وجود نشیب و فراز در مراحل حیات دنیوى و اخروى انسان و ناپایدار ماندن محفل هاى خانوادگى و خوش گذرانى هاى دنیامداران

بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا

هر چند ضمیر در «ربّه» و «به»، به منکر معاد برمى گردد; ولى محتواى آیه شریفه، به جنبه انسان بودن آنان مربوط است.

6 - حیات بشر، غیر قابل انفکاک از معاد است.

بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا

در آیه شریفه، بصیر بودن خداوند به انسان، دلیل معاد گرفته شده است; یعنى، هر کس با ویژگى هاى این مخلوق آشنا باشد، معاد را براى او ضرورى خواهد دید.

7 - آگاهى دقیق خداوند به حقیقت انسان، دلیل سامان دادن معاد در مراحل هستى او است.

بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا

جمله «إنّ ربّه...» در مقام تعلیل است و بصیرت خداوند به انسان را دلیل معاد قرار داده است; یعنى، انسان موجودى است که باید معاد داشته باشد و چون خداوند، به طور کامل به حقیقت انسان آگاهى دارد، براى او معاد قرار داده است.

8 - خداوند، مالک و مدبر انسان و سامان بخش تحولات زندگى و عوالم هستى او است.

ربّه

9 - ربوبیت خداوند بر انسان ها، مقتضى شناخت ذات و حالات آنان است.

إنّ ربّه کان به بصیرًا

10 - معادِ انسان ها، جلوه ربوبیت خداوند بر آنان است.

بلى إنّ ربّه

11 - کسانى که در قیامت نامه عمل را از پشت سر دریافت کرده و به دوزخ گرفتار مى شوند، خود عامل پیدایش چنین سرنوشتى اند.

أمّا من أُوتى کتـبه ... و یصلى سعیرًا ... بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا

12 - عذاب دوزخیان و اعطاى نامه عمل به آنان از پشت سرشان، نظام جزایى آگاهانه و مدبرانه خداوند است.

و أمّا من أُوتى کتـبه ... و یصلى سعیرًا ... بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا

حرف «بلى» ممکن است به تمام مشخصات دسته دوم (و أمّا من اُوتى ...) ارتباط داشته باشد. در این صورت پندار رجوع نکردن را، پندارى باطل و حوادث پیش آمده (اُوتى کتابه وراء ظهره ... یصلى سعیراً) را، رخدادى ثابت معرفى مى کند. جمله «إنّه ...» بیانگر این است که آن حادثه ها، برخاسته از ربوبیت و بصیرت خداوند است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[15] ظن‌ ‌او‌ باطل‌ ‌است‌، زیرا نه‌ تنها ‌او‌ باز می‌گردد بلکه‌ ‌از‌ سوی‌ خداوندی‌ آگاه‌ و بینا ‌به‌ ظواهر و پنهانیها مورد محاسبه‌ قرار می‌گیرد.

بَلی‌ إِن‌َّ رَبَّه‌ُ کان‌َ بِه‌ِ بَصِیراً‌-‌ آری‌، خدایش‌ نسبت‌ ‌به‌ ‌او‌ آگاه‌ بوده‌ ‌است‌.»

‌از‌ ‌آن‌ جا ‌که‌ آدمی‌ پیوسته‌ جنایات‌ و گمراهیهای‌ ‌خود‌ ‌را‌ توجیه‌ می‌کند لذا تنها راه‌ ممکن‌ احساس‌ ‌اینکه‌ حقیقت‌ ‌است‌ ‌که‌ خداوند ‌او‌ ‌را‌ تحت‌ نظر دارد و ‌اینکه‌ ‌که‌ خداوند ‌به‌ پنهانیهای‌ قلب‌ ‌او‌ ‌هر‌ چه‌ ‌هم‌ راه‌ توجیه‌ و نفاق‌ ‌در‌ پیش‌ گیرد آگاه‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » مجمع البیان
و سرانجام در نفى پندار پوچ انکارگر روز رستاخیز مى فرماید:

بَلى إِنَّ رَبَّهُ کانَ بِهِ بَصِیراً

آرى، بى تردید پروردگارش به عملکرد او از روزى که وى را پدید آورد، تا روزى که به سوى آن بازگشت - هماره بینا و آگاه بود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.