از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و الارض ذات الصدع ):(و قسم به زمین پرشکاف ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
- زمین، پدیده اى رخنه پذیر، قابل شیار خوردن و در حال شکافته شدن

و الأرض ذات الصدع

«صدع»; یعنى، ایجاد شکاف در چیز مقاوم و سخت (قاموس)، وصف «ذات الصدع» وصف ثابتى است که دلالت دارد، زمین به طور مداوم در حال شکافته شدن است.

2 - آمادگى زمین، براى رویش گیاهان و پیدایش چشمه ساران

و الأرض ذات الصدع

چنانچه «ذات الرجع» در آیه قبل به باران نظر داشته باشد; «ذات الصدع» در این آیه به نتایج باران در زمین اشاره خواهد داشت.

3 - سوگند خداوند به زمین و شکاف پذیر بودن آن

و الأرض ذات الصدع

سوگند به موصوف، سوگند به وصف آن نیز مى باشد.

4 - زمین آفریده اى شگفت است و پیدایش شیار و رخنه در آن، بر شگفتى اش افزوده است.

و الأرض ذات الصدع

5 - بازگشت هاى مکرر نزولات آسمانى و رویش گیاهان از دل زمین، از نشانه هاى امکان معاد است.

ذات الرجع ... ذات الصدع

توصیف آسمان و زمین به اوصاف یاد شده ـ در سیاق آیات معاد ـ به همسانى آن اوصاف، با اعاده انسان در آخرت اشاره دارد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[1] آیا ستاره‌ای‌ ‌را‌ دیده‌ای‌ ‌که‌ ‌با‌ نور درخشان‌ ‌خود‌ شبها ‌در‌ عرض‌ آسمان‌ حرکت‌ می‌کند! آیا دیده‌ای‌ ‌که‌ ‌خدا‌ چگونه‌ شرّ ابلیس‌ و سپاهیان‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ آسمان‌ و اهل‌ ‌آن‌، و ‌از‌ زمین‌ و ساکنان‌ ‌آن‌ دور می‌کند!؟ ‌اینکه‌ نمونه‌ای‌ ‌از‌ حفظ ‌خدا‌ ‌است‌، ‌پس‌ سوگند ‌به‌ ‌آن‌ ستاره‌ و ‌به‌ آسمانی‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ نگاه‌ می‌دارد ‌که‌: ‌خدا‌ حافظ ‌است‌، و ‌اگر‌ ‌او‌ نبود، انسان‌ و موجودات‌ زنده دیگر نمی‌توانستند لحظه‌ای‌ زنده‌ بمانند.

«وَ السَّماءِ وَ الطّارِق‌ِ‌-‌ سوگند ‌به‌ آسمان‌ و ‌به‌ ‌آن‌ ‌که‌ ‌در‌ شب‌ می‌آید.»

گفتند: طرق‌ ‌یعنی‌ کوبیدن‌، و راه‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌آن‌ جهت‌ «طریق‌» گویند ‌که‌ آدمی‌ ‌با‌ پای‌ ‌خود‌ ‌بر‌ ‌آن‌ می‌کوبد، و دیدار کننده ‌در‌ شب‌ ‌را‌ نیز طارق‌ گویند بدان‌ ‌که‌ باید ‌بر‌ ‌در‌ خانه‌ بکوبد ‌تا‌ ‌در‌ باز شود، و شاید ‌هر‌ پیش‌ آینده‌ ‌را‌ اعراب‌ ‌از‌ ‌آن‌ روی‌ طارق‌ می‌گویند ‌که‌ ‌به‌ سبب‌ بیگانه‌ بودن‌ درها ‌را‌ ‌برای‌ وارد شدن‌ می‌کوبد.

سوگند ‌به‌ آسمان‌ و ستارگان‌ درخشنده ‌آن‌ ‌که‌ خرد آدمی‌ ‌را‌ برمی‌انگیزد و اهتمام‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ کار می‌اندازد، و ‌از‌ قلب‌ ‌او‌ گرد غفلت‌ و بی‌توجهی‌ ‌را‌ می‌زداید ... و طبیعی‌ ‌است‌ ‌که‌ سوگند ‌به‌ آسمان‌ دور ‌از‌ دسترس‌ ‌ما و ‌از‌ حدود اندیشه ‌ما خورده‌ شود، و ‌به‌ طارقی‌ ‌که‌ آدمی‌ ‌از‌ ‌او‌ می‌ترسد، چه‌ ‌هر‌ کوبنده ‌در‌ و تازه‌ واردی‌ ‌از‌ روی‌ نیکخواهی‌ چنین‌ نمی‌کند.

شاعر گفته‌ ‌است‌:

‌ یا ‌ راقد اللیل‌ مسرورا بأوله‌ ‌ان‌ الحوادث‌ ‌قد‌ یطرقن‌ اسحارا‌لا‌ تفرحن‌ّ بلیل‌ طاب‌ اوله‌ فرب‌ّ آخر لیل‌ اجّج‌ النارا

ای‌ خفته‌ ‌در‌ شب‌ و شادمان‌ ‌از‌ آغاز ‌آن‌ حوادث‌ گاه‌ ‌در‌ سحرها پیش‌ می‌آیند ‌به‌ شبی‌ ‌که‌ آغاز ‌آن‌ خوش‌ ‌است‌ شادمان‌ مباش‌ چه‌ بسا پایان‌ شبی‌ ‌که‌ آتش‌ برمی‌افروزد هنگامی‌ ‌که‌ آدمی‌ ‌به‌ افق‌ اندیشیدن‌ و تدبّر ‌در‌ آیات‌ ‌خدا‌ ‌در‌ آسمان‌ و زمین‌ بالا می‌رود، ‌به‌ شناخت‌ حقایق‌ بزرگ‌ نزدیک‌ می‌شود، ‌در‌ حالی‌ ‌که‌ زندگی‌ ‌او‌ ‌در‌ میان‌ زندان‌ دشواریهای‌ روزانه ‌او‌ می‌گذرد، و گرفتار انگیزه‌های‌ نفسانی‌ و وسوسه‌های‌ قلبی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ تفکر ‌در‌ آفاق‌ دوردست‌ باز می‌دارد و ‌بر‌ اثر ‌آن‌ ‌از‌ دست‌ یافتن‌ ‌به‌ حقایق‌ محرومش‌ می‌سازد.

شاید ‌اینکه‌ ‌از‌ هدفهای‌ قسم‌ ‌در‌ قرآن‌ بوده‌ ‌باشد‌: ‌که‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ افقهای‌ حقایق‌ دور ‌از‌ آنچه‌ ‌بر‌ فکرش‌ ‌از‌ قضایای‌ خاصی‌ ‌که‌ پیوسته‌ توجه‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ ‌خود‌ جلب‌ کرده‌ ‌است‌، بالا ببرد.

قرآن‌، پیش‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ یک‌ گنجینه معارف‌ ‌باشد‌، برنامه‌ و روشی‌ ‌برای‌ اندیشیدن‌ ‌است‌، و ‌به‌ همین‌ سبب‌ هدف‌ ‌آن‌ تنها تعلیم‌ دادن‌ ‌به‌ آدمی‌ نیست‌، بلکه‌ می‌خواهد ‌او‌ ‌را‌ ‌بر‌ ‌آن‌ توانا سازد ‌که‌ ‌خود‌ ‌به‌ تعلّم‌ بپردازد، لذا قفلهای‌ اندیشه‌ ‌را‌ ‌به‌ کلیدهای‌ یادآوری‌ و ذکر باز می‌کند، و ‌با‌ برداشتن‌ پوششهای‌ قلب‌ آدمی‌ ‌او‌ ‌را‌ بینای‌ حقایق‌ می‌سازد، و حجابهایی‌ ‌را‌ ‌که‌ بینش‌ و بصیرت‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ دیدار حقایق‌ باز می‌دارد، ‌با‌ برانگیختن‌ عقل‌ و زدودن‌ غبار غفلت‌ ‌از‌ قلب‌، پاره‌ می‌کند.

سوره الطارق‌، ‌در‌ میان‌ سوره‌های‌ کوچک‌ قرآن‌، ‌از‌ چنین‌ امتیازی‌ برخوردار ‌است‌. همچون‌ ستاره درخشانی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ نور زیبای‌ ‌خود‌ درهای‌ دل‌ ‌را‌ می‌کوبد ‌تا‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌در‌ برابر آبشار نور برخاسته ‌از‌ وحی‌ بگشاید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
[12] سوگند ‌به‌ زمینی‌ ‌که‌ می‌شکافد.

«وَ الأَرض‌ِ ذات‌ِ الصَّدع‌ِ‌-‌ و سوگند ‌به‌ زمین‌ شکافدار.»

گفته‌اند: تصدّع‌ بالنبات‌، چنان‌ ‌که‌ پروردگار ‌ما ‌در‌ جای‌ دیگر قرآن‌ گفته‌ ‌است‌: ثُم‌َّ شَقَقنَا الأَرض‌َ شَقًّا.

‌به‌ نظر ‌من‌ چنان‌ می‌رسد ‌که‌ ‌خدا‌ زمین‌ ‌را‌ فرمانبردار و رام‌ آفریده‌ ‌است‌، بدان‌ سان‌ ‌که‌ باران‌ ‌را‌ می‌پذیرد، و گیاه‌ ‌را‌ می‌رویاند و ساقه ‌آن‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌خود‌ بیرون‌ می‌دهد، و ‌به‌ کشاورز خیش‌ کردن‌ و ‌به‌ بنا کندن‌ و ‌به‌ کاوشگر کاویدن‌ ‌خود‌ ‌را‌ اجازه‌ می‌دهد، و ‌اینکه‌ همه‌ دلیل‌ ‌بر‌ حکمت‌ بالغه ‌خدا‌ ‌در‌ آفرینش‌ زمین‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
و به زمین داراى شکاف و آماده کِشت و رویش گل‏ها و گیاهان سوگند،

آرى، به این دو نشان از نشان‏هاى قدرت خدا سوگند که این سخنى روشنگر و جدا سازنده حق از باطل است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حسن اعظمي - پرتوی از قرآن آیت الله سید محمود طالقانی
بسم الله الرحمن الرحیم
قرینه سوگندها وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ ... و آیه «إِنَّهُ عَلى‏ رَجْعِهِ لَقادِرٌ» و آیات دیگرى که رجوع همه موجودات را بسوى خداوند اعلام نموده، و سیاق آیات قبل که راجع به معاد است و اینکه الصدع تعبیر دیگرى از انشقاق عمیق و همه جانبه زمین مى‏باشد، این آیات باید ناظر بوضع نهایى آسمان و زمین و پراکنده شدن و برگشت آنها بسوى عالم فوق ماده و طبیعت باشد. ذات، اشعار به طبیعت و خاصیت ذاتى دارد: آسمان بطبیعت خود برگشتنى، و زمین بطبیعت خود شکافته و جدا شدنى مى‏باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.