قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (١۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (١۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا (١۶)وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (١٧)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى (١٨)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (١٩)
دلیلی جدایی «قد افلح» از آیات قبلی
در این آیات خطاب عوض میشود در سیاق قبل مخاطب شخص پیامبر گرامی اسلام است، اما از اول این آیات با مردم صحبت میکند و میفرماید:
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (١۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (١۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا (١۶) وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (١٧)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى (١٨)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (١٩)
شاید این سوال پیش آید که از آیه ۱۶ به بعد، خطاب آیات به مردم است، چرا از «قد افلح من تزکی» سیاق جدا میشود، این کار به این دلیل است که اول آیه ۱۶ «بل» دارد، و «بل» اضراب از گذشته است.
این آیات خطاب به مردم میفرماید: قاعده این است که کسانی که تزکیه میشوند و یاد خدا هستند و نماز به پا میدارند، آنها رستگار شوند، ولی شما زندگی دنیا را ترجیح میدهید.
شاخه اول در این آیات:
ترجیح حیات آخرت
(تزکیه شدن و نهادینه کردن یاد خدا در وجود خودشان، نماز گزارندن و رسیدن به فلاح).
شاخه دوم در این آیات:
ترجیح حیات دنیا
تزکیه نشدند، آلوده به دنیا شدند گنهکار شدند، غفلت وجودشان را گرفت و بینماز شدند و به شقاوت رسیدند.
[ نظرات / امتیازها ]