از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  أَنَّ اللّهَ مَعَ المُتَّقِینَ - سيد علي بهبهاني
چون احتمال اینکه وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در جبهه‌های بعدی با آنها نباشد فرمود ﴿وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ المُتَّقِینَ﴾ حالا اگر پیغمبر با شما نیست ذات اقدس الهی همیشه با شما بود و هست و پیروز خواهید شد اگر متقی باشید پیروز خواهید شد درباره این‌گونه از معیتها که مشابه آن قبلاً گذشت اشاره شد به اینکه سه نوع معیت در قرآن کریم در این بخش آمد یک معیّت مطلق است که خدا با هر کسی هست ﴿هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُم﴾ چه اینکه در سورهٴ مبارکهٴ ‌«حدید ‌» و مانند آن آمده هر جا انسان باشد خدا با او هست و از حالاتش باخبر است این معیت قیومیه است یک معیت قهریه است که با کافران دارد که فرمود: ﴿هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یُبَیِّتُونَ مَا لاَ یَرْضَی مِنَ القَوْلِ﴾ فرمود آنها که در پشت درهای بسته تبییت می‌کنند بیتوته می‌کنند و در آن بیتوته طوتئه می‌کنند علیه اسلام و مسلمین برنامه‌ریزی می‌کنند خدا با آنها هست ﴿وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ یُبَیِّتُونَ مَا لاَ یَرْضَی مِنَ القَوْلِ﴾ با آنها هست چه اینکه فرمود ﴿إِنَّ رَبَّکَ لَبِالمِرْصَادِ﴾ که تا به موقع و در جای حساس اینها را بگیرد این یک معیت قهریه است یک معیت لطف و مهربانی و رحمت است که این‌گونه از آیات ﴿إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا﴾ ﴿إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحْسِنِین﴾ ﴿أَنَّ اللّهَ مَعَ المُتَّقِینَ﴾ این غیر از آن مشیّت غیومیه یک معیت عنایت و لطف و رحمت را هم به همراه دارد فرمود: ﴿أَنَّ اللّهَ مَعَ المُتَّقِینَ﴾ [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مؤمنان پرهیزکار، مورد حمایت و امداد الهى در جهاد با کافران-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد

1 ـ فرمان الهى به مؤمنان صدر اسلام مبنى بر مبارزه و پیکار با جوامع کفر پیشه همجوار خوی
یأیها الذین ءامنوا قتلوا الذین یلونکم من الکفار
2 ـ استراتژى جهاد اسلامى، گسترش بخشیدن به اسلام در سرزمینهاى کفر به صورت گام به گام و پیاپى و اولویت دادن دشمنان نزدیکتر و همجوار
قتلوا الذین یلونکم من الکفار
فرمان خدا به درگیرى با کافران همجوار همواره به قوت خویش باقى است. یعنى با تسخیر یک سرزمین کفر و تبدیل آن به سرزمین اسلام باز هم خطاب آیه متوجّه مؤمنان است. و باید با کفارى که اکنون همجوار شده اند درگیر شوند.
3 ـ تشکیل حکومت واحد جهانى در پرتو ایمان و جهاد، ایده اى الهى
قتلوا الذین یلونکم من الکفار
فرمان خدا به پیکار با کافران مجاور و تسخیر پیاپى سرزمینهاى کفر مى تواند بیانگر ایده اى باشد که در برداشت فوق آمده است.
4 ـ ایمان، مستلزم عمل و مبارزه با کفرپیشگان
یأیها الذین ءامنوا قتلوا الذین یلونکم من الکفار
5 ـ فرمان الهى به غفلت نورزیدن جامعه اسلامى از خطر نفوذ و کارشکنى دشمنان همجوار
قتلوا الذین یلونکم من الکفار و لیجدوا فیکم غلظة
6 ـ لزوم به کارگیرى شدت و خشم، در جنگ با دشمنان کفرپیشه
قتلوا الذین یلونکم من الکفار و لیجدوا فیکم غلظة
7 ـ نرمش نشان ندادن به کافران و قطع طمع آنان از تعرض و سلطه بر مؤمنان، امرى لازم و ضرورى است.
قتلوا الذین یلونکم من الکفار و لیجدوا فیکم غلظة
8 ـ مؤمنان پرهیزکار، مورد حمایت و امداد الهى در جهاد با کافران
قتلوا الذین یلونکم من الکفار ... أن اللّه مع المتقین
9 ـ توجّه به شمول حمایت و امداد الهى نسبت به متقین، از عوامل روى آوردن مؤمنان به جهاد با کافران
قتلوا ... و اعلموا أن اللّه مع المتقین
10 ـ جهاد با کافران و نرمش نداشتن در برابر آنان از جلوه هاى تقوا
قتلوا ... و لیجدوا فیکم غلظة و اعلموا أن اللّه مع المتقین
11 ـ لزوم رعایت تقوا و توجّه به حدود الهى، حتى در مبارزه با کافران
قتلوا الذین یلونکم من الکفار و لیجدوا فیکم غلظة و اعلموا أن اللّه مع المتقین
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرراهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : امداد الهی گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قدرت اسلام - مسعود ورزيده
پرداختن به دشمنانِ‏نزدیک‏تر و جنگیدن با آنان، مزایایى دارد، از جمله: به هزینه و امکانات کمترى نیاز است، اطلاعات ما از آنان بیشتر است، تدارک جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بیشتر است، خطرشان مقدّم‏تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه‏ى جنگ سریعتر است، هم خودش دشمن است، هم مى‏تواند بازوى دشمنان دورتر باشد.
«غِلظة» به معناى صلابت، قدرت و هیبت است، نه سنگدلى و بدخلقى. از این رو در مسائل نظامى، مانور و قدرت‏نمایى ورژه ولباس وشعار وهرچه که قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستایش است. پیامبر خداصلى الله علیه وآله نیز هنگام فتح مکّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفیان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شکوه سپاه اسلام، روحیّه‏ى مشرکان تضعیف شود.
مسأله‏ى «الاقربُ فالاقرب»، یعنى اولویّت دادن به آنچه نزدیکتر به انسان است، در همه‏ى امورِ تعالیم اسلامى مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا یتیم و فقیرِ خویشاوند، در پرداخت زکات ابتدا نیازمندان محلّى و نزدیک، در جنگ، نخست دشمنان نزدیکتر، در دعوت وتبلیغ، ابتدا بستگان نزدیک و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسایه‏ى مسجد، در سفره و مهمانى، طعام نزدیک انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان که به امام جماعت در کمالات نزدیکترند.
این آیه، جهاد آزادیبخش را مى‏گوید، نه جهاد دفاعى را. از این رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته، نه به شرایط هجوم کافران. [1 ]
در سیره‏ى پیامبر، نمونه‏هاى بسیارى دیده مى‏شود که به سپاه اسلام توصیه مى‏فرمود: با تقوا باشند، به زنان کفّار آسیبى نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّى یک بار کشته‏ى دختر کافرى را دید و به شدّت ناراحت شد. [ 2]
1 ) تفسیر فى‏ظلال‏القرآن.
2) تفسیر فى‏ظلال‏القرآن.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام گوینده : masoud varzideh
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پرداختن به دشمنانِ‏نزدیک‏تر - اميد شيرواني آزاد
پرداختن به دشمنانِ‏نزدیک‏تر و جنگیدن با آنان، مزایایى دارد، از جمله: به هزینه و امکانات کمترى نیاز است، اطلاعات ما از آنان بیشتر است، تدارک جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بیشتر است، خطرشان مقدّم‏تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه‏ى جنگ سریعتر است، هم خودش دشمن است، هم مى‏تواند بازوى دشمنان دورتر باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی قالب : تفسیری موضوع اصلی : جنگ- غزوه گوینده : امید شیروانی آزاد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکته های این آیه - فرزانه بيات
- قرآن در دو آیه بالا این واقعیت را تاکید مى کند که تنها وجود برنامه ها و تعلیمات حیاتبخش براى سعادت یک فرد، یا یک گروه کافى نیست ، بلکه آمادگى زمینه ها نیز باید به عنوان یک شرط اساسى مورد توجه قرار گیرد.
آیات قرآن مانند دانه هاى حیاتبخش باران است ، که مى دانیم در باغ سبزه روید و در شوره زار خس !
آنها که با روح تسلیم و ایمان و عشق به واقعیت به آن مى نگرند، از هر سوره ، بلکه از هر آیه اى ، درس تازه اى فرا مى گیرند که ایمانشان را پرورش مى دهد و صفات بارز انسانیت را در آنها تقویت مى کند.
ولى کسانى که از پشت شیشه هاى تاریک لجاجت و کبر و نفاق به این آیات مى نگرند نه تنها از آنها بهره نمى گیرند، بلکه بر شدت کفر و عنادشان افزوده مى شود.
و به تعبیر دیگر در برابر هر فرمان تازه اى نافرمانى و عصیان جدیدى مى کنند، و در مقابل هر دستورى سرکشى تازه اى ، و در مقابل هر حقیقت ، لجاجت جدیدى ، و این سبب تراکم عصیانها، و نافرمانیها و لجاجتها، در وجودشان مى شود، و چنان ریشه هاى این صفات زشت در روح آنان قوى مى گردد که سر انجام در حال کفر مى میرند، و راه بازگشت به روى آنها به کلى بسته مى شود!
و باز به تعبیر دیگر: در هیچ برنامه تربیتى تنها (فاعلیت فاعل ) کافى نیست ، بلکه روح پذیرش و (قابلیت قابل ) نیز شرط اساسى است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره توبه گوینده : فرزانه بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مبارزه با دشمن نزدیکتر - عبدالله عبداللهي
1 این آیه دستور مى دهد که در مبارزه، از دشمنان نزدیک تر شروع کنید و این مطلب ممکن است به چند دلیل باشد:

الف) خطر دشمنان نزدیک از دشمنان دور بیشتر است

ب) آگاهى ما نسبت به دشمنان نزدیک بیشتر است و این، راه پیروزى را هموار مى کند

ج) پرداختن به دشمنان دور این خطر را دارد که دشمنان نزدیک از پشت سر حمله کنند

د) هزینه مبارزه با دشمنان نزدیک کمتر و پیروزى بر آنان آسان تر است

2 در عصر پیامبر صلى الله علیه و آله و هنگام نزول این آیه اسلام بر جزیرة العرب مسلّط شده بود؛ بنابراین، احتمال دارد مقصود از دشمنان نزدیک در آن زمان «امپراطورى روم شرقى» بوده باشد

3 قانون فوق ممکن است موارد استثنایى نیز داشته باشد؛ براى مثال، هنگامى که دشمنان دورتر خطرناک ترند، لازم است اول به سراغ آنان شتافت

4 هرچند این آیه در مورد پیکار با دشمن است، روح آیه شامل مبارزات فکرى، منطقى و تبلیغاتى نیز مى شود؛ یعنى در این موارد نیز باید فاصله هاى معنوى رعایت شود و از دشمنان نزدیک تر آغاز گردد

5 آیه اشاره دارد که در برابر دشمن نمایش قدرت داشته باشید تا آنان از سرسختى، صلابت، خشونت و آمادگى شما آگاه شوند و همین مطلب موجب عقب نشینى و شکست روحى آنان گردد

6 در تاریخ اسلام مى خوانیم هنگامى که مسلمانان براى زیارت کعبه به مکه آمدند، پیامبر صلى الله علیه و آله دستور داد هنگام طواف با سرعت بدوند تا ورزیدگى خود را به دشمنان نشان دهند و یا در هنگام فتح مکه دستور داد مسلمانان شبانگاهان همگى در بیابان آتش افروزند و در برابر ابو سفیان بزرگ مکه رژه روند تا قدرت سپاه اسلام را درک کند

7 در پایان این آیه بیان شده که خدا با افراد باتقوا، پارسا و خویشتن دار است، و این مطلب اشاره دارد که شدت عمل و خشونت با کافران باید همراه با تقوا باشد و از حدود انسانى تجاوز نکند و از همین جهت است که در تاریخ اسلام حکایت شده پیامبر صلى الله علیه و آله در هنگام جنگ سفارش مى کرد به زنان کافران آسیبى نرسانند و به درختان صدمه نزنند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 8 ، ص 344 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جنگ- غزوه گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.