از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اولا یرون انهم یفتنون فی کل عام مره او مرتین ثم لا یتوبون و لاهم یذکرون ):(آیا نمی بینند که در هر سال یکبار و یا دوبار آزمایش می شوند،آنگاه توبه نمی کنند و متذکر نمی شوند)،استفهام تقریری است ، می فرماید:چراتفکر نمی کنند و عبرت نمی گیرند، با اینکه می بینند که در هر سال یک یادوبار مورد امتحان و ابتلاء واقع می شوند و در امتحان مردود شده و معصیت می کنند و آنگاه توبه نمی کنند ومتذکر هم نمی شوند و اگر دراین مورد تفکر وتعقل می کردند، متنبه می شدند و وظیفه خود را تشخیص می دادند و به یقین می دانستند که استمرار این روش باعث می شود که هر سال پلیدی جدیدی برپلیدی سابقشان افزوده شود و نهایت امرشان به هلاکت دائمی و خسران ابدی منجر گردد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعظم زارع بيدکي - تفسیر مکارم
آزمایش سالانه

این آیات نیز، سخن را درباره منافقان ادامه مى دهد، و آنها را مورد سرزنش و اندرز قرار داده مى گوید: «آیا آنها نمى بینند که در هر سال، یک یا دو بار، مورد آزمایش قرار مى گیرند»! (أَ وَ لا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فی کُلِّ عام مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ).

و عجب این که: با این همه آزمایش هاى پى در پى، «از راه خلاف باز نمى ایستند، توبه نمى کنند و متذکر نمى شوند» (ثُمَّ لایَتُوبُونَ وَ لا هُمْ یَذَّکَّرُونَ).

در این که منظور از این آزمایش سالانه، که یک یا دو بار تکرار مى شود چیست؟ در میان مفسران گفتگو است:

بعضى، آن را بیمارى ها،(1) بعضى، گرسنگى و شدائد دیگر،

بعضى، مشاهده آثار عظمت اسلام، و حقانیت پیامبر(صلى الله علیه وآله)را در میدان هاى جهاد، که منافقان به حکم اجبار محیط در آن شرکت داشتند،

و بعضى، پرده بر داشتن از اسرار آنها، مى دانند.

اما با توجه به این که در آخر آیه مى خوانیم: آنها متذکر نمى شوند، روشن مى شود: آزمایش از نوع آزمایش هائى بوده، که باید باعث بیدارى این گروه گردد.

و نیز از تعبیر آیه چنین بر مى آید که: این آزمایش غیر از آزمایش عمومى است، که همه مردم در زندگى خود با آن روبرو مى شوند.

با توجه به این موضوع، به نظر مى رسد: تفسیر چهارم، یعنى پرده بردارى از اعمال سوء آنها، و ظاهر شدن باطنشان، به مفهوم آیه نزدیک تر است.

این احتمال نیز وجود دارد که: «افتنان و امتحان» در آیه مورد بحث، مفهوم جامعى داشته باشد، که شامل همه این موضوعات بشود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
1377. Yet, in spite of their infidelity, one or two chances are given them every year. The door is not closed to them. Yet they deliberately turn away, and take no heed of all the warnings which their own nature and the teaching and example of good men should give them. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر إثنى عشری
بعد از آن بیان اعراض منافقان نماید از نظر و تدبر در امور هادیه، و بر سبیل انکار مى فرماید: أَ وَ لاٰ یَرَوْنَ :آیا نمى بینند این منافقان أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ :به درستى که ایشان مبتلا مى شوند به اصناف بلیات از مرض و درد و قحط و غلا، و یا به مغلوبیت در جهاد با پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله با وجود کثرت آنها و قلت یاران پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله، و یا به ظهور نفاق و کذب ایشان بر مسلمانان، و اطلاع آن حضرت به ضمایر مکنونات خبیثۀ ایشان حاصل آنکه به این اقسام مختلفه مبتلا شوند فِی کُلِّ عٰامٍ :در هر سالى مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ :یک مرتبه یا دومرتبه

ثُمَّ لاٰ یَتُوبُونَ :پس با وجود بر این توبه نمى کنند از نفاق و بازگشت ننمایند

وَ لاٰ هُمْ یَذَّکَّرُونَ :و نه ایشان پند نمى گیرند و متذکر نشوند، و در آیات و عبر و امثال تفکر و اندیشه ننمایند و به غفلت باقى باشند

تنبیه ابتلا و ورود احوالات مختلفه، تنبه و عبرتى است براى قلوب متذکره که پنبۀ غفلت از گوش بیرون آورده و از مستى هوى و هوس بیدار و هشیار گردیده، به گوش دل مواعظ الهیه شنیده، و به چشم بصیرت آیات و شواهد ربوبیه دیده، معترف و مقر به پرستش و ستایش خالق خود گردیده، توبه و انابه به درگاه عفو و بخشش او نمایند

نکته قوله «وَ مٰاتُوا وَ هُمْ کٰافِرُونَ » «و» اول عطف و دوم حال است قوله «أَ وَ لاٰ یَرَوْنَ » «الف» استفهامى و «و» عطف و «لا» نفى و مراد به استفهام تقریع است همگى قراء به «ى» خوانده بنا بر خبر از غایب و حمزه و یعقوب به «ت» خوانده خطاب به مؤمنین [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر احسن الحدیث
أَ وَ لاٰ یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عٰامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لاٰ یَتُوبُونَ وَ لاٰ هُمْ یَذَّکَّرُونَ

توبیخى است بر منافقان در رابطه با «رجس» یعنى آیا نمى بینند که هر سال چند دفعه با پیش آمدن جنگ و جریانهاى دیگر امتحان مى شوند و حجت بر آنها تمام مى شود ولى نه توبه مى کنند و نه بیدار مى شوند که بدانند این امتحانها سبب تراکم رجس در آنها مى شود و آخرش جهنم است (از المیزان) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عرفانی اشراق
أَ وَ لاٰ یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عٰامٍ مَرَّةً ، أَوْ مَرَّتَیْنِ ، ثُمَّ لاٰ یَتُوبُونَ وَ لاٰ هُمْ یَذَّکَّرُونَ

آیا این منافقان نمى بینند که در هر سال یک مرتبه امتحان مى شوند، ولى باز از کردار زشت خود دست بر نداشته، و توبه نمى کنند و بیاد خدا نیز نمى افتند

خداوند بارها انسان را مورد آزمایش قرار مى دهد اگر دل زنده باشد این آزمایش انسان را از خواب غفلت بیدار مى کند گر چه او را آمادۀ آزمایشهاى دیگر مى سازد، و او باید از همۀ آنها جان سالم به در برد، و اگر دل مرده باشد نه تنها از این گونه آزمایشها طرفى نمى بندد، بلکه در هر آزمایش از خدا دورتر مى شود گفت حق که: کژ مَجُنْبان گوش و دُم یَنْفَعَنَّ الصّادِقیِنَ صِدْقُهُم کهفْ اندر کژ مَخُسپ اى مُحتلم آنچه دارى وانُما و «فَاسْتَقِمْ » ور نگویى عیب خود، بارى خَمُش از نُمایش وَزْ دغل خود را مکُش گر تو نقدى یافتى، مگشا دهان هست در ره سنگهاى امتحان سنگهاىِ اِمْتحان را نیز پیش امتحان ها هست در احوالِ خویش گفت یزدان: از ولادت تا به حَیْن یُفْتَنُونَ کُلَّ عامٍ مَرَّتَیْن امتحان بر امتحان است، اى پدر هین به کمتر امتحان خود را مَخَر عالَمى در دام مى بین از هوا وز جراحتهاى همرنگِ دوا مار اِستاده ست بر سینه چو مرگ در دهانش بهرِ صید اِشْگرف برگ در حشایش چون حشیشى او به پاست مرغ پندارد که او شاخِ گیاست چون نشیند بهرِ خور بر روى برگ درفتد اندر دهانِ مار و مرگ کرده تِمساحى دهانِ خویش باز گِرْدِ دندانهاش کرمانِ دراز از بقیّۀ خور که در دندانشْ ماند کِرْمها رویید و بر دندان نشاند مرغکان بینند کِرْم و قُوت را مَرْج پندارند آن تابُوت را چون دهان پُر شد ز مرغ، او ناگهان در کشدشان و فرو بندد دهان این جهانِ پُر ز نُقل و پُر ز نان چون دهانِ بازِ آن تمساح دان بهرِ کرِم و طعمه، اى روزى تراش از فنِ تمساحِ دهر ایمن مباش روبه افتد پهن اندر زیرِ خاک بر سرِ خاکش حُبوبِ مکرناک تا بیاید زاغِ غافل سوى آن پاى او گیرد به مکر آن مکرْدان صد هزاران مکر در حیوان چو هست چون بُوَد مکرِ بَشَر کاو مهتر است ؟ ظَنِّ لا یُغْنِى مِنَ الْحَق خوانده اى وز چنان برقى ز شرقى مانده اى هى درآ در کشتى ما اى نژند یا تو آن کشتى بر این کشتى ببند گوید او چون ترک گیرم گیر و دار چون روم من در طُفَیْلت کُورْوار؟ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
أَ وَ لاٰ یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عٰامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ مراد از فتنه در اینجا رسوا شدن منافقان و آشکار شدن کار آنان در نزد همگان است این آیه به آیۀ قبلى «وَ إِذٰا مٰا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ » ارتباط دارد دلیل این ارتباط آن است که منافقان در دل خود، به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله سخن بد مى گفتند و از او خرده مى گرفتند و از جمله اینکه به آن حضرت مى گفتند: او سخن هرکس را قبول مى کند خداوند هم پیامبر خود را از عیب جویى ها و خرده گیرى هاى آنان باخبر کرد و پیامبر صلّى اللّه علیه و آله هم آنان را سرزنش و رسوا نمود و این کار در هر سال، یک و یا چند بار تکرار مى شد این آیه به طور قطع نشان مى دهد که پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله راستگو و قرآن از نزد خداست بنابراین، آنان باید پند مى گرفتند و ایمان مى آوردند و از روى تمسخر و ریشخند نمى گفتند: این سوره به ایمان کدام یک از شما افزود؟

ثُمَّ لاٰ یَتُوبُونَ وَ لاٰ هُمْ یَذَّکَّرُونَ جز صاحبان خرد، پند نمى گیرند و این در حالى است که شهوت ها، دل ها و خردهاى منافقان را کور کرده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.