از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(انما یعمر مساجد الله من امن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلوه و اتی الزکوه و لم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین ):(بدرستی که مساجد خدا را تنها کسی تعمیر می کند که به خدا و روز جزا ایمان آورده و نماز به پا دارد و زکات بدهد و جز خدا از هیچ کس نهراسد، ایشانند که امید است ازهدایت یافتگان باشند)، (انما)افاده قصر افراد می نماید، برای دفع توهم اینکه هم مؤمنان می توانند مساجد را تعمیر کنندو هم مشرکان ، لیکن با این حصر انشاءحق جواز برای مؤمنان می نماید و آن را بصورت خبری بیان کرده است . ومی فرماید: کسانی که ایمان به خدا و روز قیامت داشته و نماز بپا دارند وزکات بدهند و جز خدا از هیچ کس نهراسند، حق تعمیر مساجد خدا را خواهندداشت ، پس هرکس که فاقد غرضهای مشروع فوق باشد- مخصوصا نماز وزکات که از ارکان دینند و در هیچ حالی ترکشان جایز نیست - در این صورت نسبت به آیات الهی کافر خواهد بود و این کفر در مرحله عمل است نه عقیده ، وچنین کسی حتی اگر به خدا و روز جزا هم ایمان داشته باشد نفعی به حالش نخواهد داشت ، اگر چه که مسلمان هم باشد و به زبان هم منکر این موارد نباشد،چون اگر به زبان هم انکار کند، کافر خواهد بود. از این تعبیر بر می آیدکه منظور از خشیت در این آیه خشیت دینی یا همان عبادت است و در آخر می فرماید: چنین کسانی امید می رود که از هدایت شدگان باشند و این امید قائم به نفس آنان یا عموم مخاطبین آیه است ، نه اینکه قائم به خدا باشد، چون امید در مورد خدا محال است ، زیرا کسی ممکن است ا میدوارباشد که نسبت به مطلوبش جاهل بوده و نداند که آیا محقق می شود یا خیر درحالیکه ساحت خداوند از جهل منزه است . و اگر اهتداء را بطور امیدواری نوید داد،نه به صورت قطعی ، برای آنست که اهتداء تنها با عقیده و عمل تمام می شود به شرط اینکه بصورت مستقر و دائمی باشد، در این صورت حتمی و قطعی خواهد بود و در غیر این صورت بایدگفت ، امید است که از راه یافتگان گردد . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
1267. See the previous note. Sincere Believers are those who have faith in Allah and the future, and have a spirit of devotion and charity-a true and abiding spirit, not merely isolated acts now and then. Moreover they must not bow to worldly greed or ambition, which produces fear of worldly power.
1268. Others may call themselves by what names they like. True guidance is shown by the tests here indicated. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - تفسیر نمونه وبلاگ نمونه
در این آیه براى تکمیل این سخن شرایط آباد کنندگان مساجد و کانونهاى پرستش و عبادت را ذکر مى کند، و براى آنها پنج شرط مهم بیان مى دارد و مى گوید: «تنها کسانى مساجد خدا را آباد مى سازند که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند» (اِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللهِ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الاْخِرِ).
این اشاره به شرط اول و دوم است، که جنبه اعتقادى و زیربنایى دارد.
بعد به شرطهاى سوم و چهارم اشاره کرده، مى گوید: «و نماز را برپا دارند و زکات را بدهند» (وَاَقامَ الصَّلوةَ وَآتَى الزَّکوةَ).
یعنى ایمانش به خدا و روز رستاخیز تنها در مرحله ادعا نباشد، بلکه با اعمال پاکش آن را تأیید کند، هم پیوندش با خدا محکم باشد و نماز را به درستى انجام دهد، و هم پیوندش با خلق خدا، و زکات را بپردازد.
سرانجام به آخرین شرط اشاره کرده، و مى گوید «و جز از خدا نترسند» (وَلَمْ یَخْشَ اِلاَّ اللهَ).
قلبشان مملو از عشق به خداست و تنها احساس مسؤولیت در برابر فرمان او مى کنند بندگان ضعیف را کوچکتر از آن مى شمرند که بتوانند در سرنوشت مسلمانان و در آبادى کانون عبادت آنان تأثیرى داشته باشند.
و در پایان اضافه مى کند: «این گروه که داراى چنین صفاتى هستند ممکن است هدایت شوند» (فَعَسى اُولئِکَ اَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ). و به هدف خود برسند و در عمران و آبادى مساجد خدا بکوشند و از نتایج بزرگ آن بهره مند شوند.
اهمیت بناى مساجد:
در باره اهمیت بناى مسجد احادیث فراوانى از طرق اهل بیت(علیهم السلام) و اهل سنت رسیده است.
از جمله، از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده که فرمود: «کسى که مسجدى بنا کند هر چند به اندازه لانه مرغى بوده باشد، خداوند خانه اى در بهشت براى او بنا خواهد ساخت».
ولى امروز آنچه بیشتر اهمیت دارد، عمران و آبادى معنوى مساجد است. و باید مسجد، مرکزى براى جوانان با ایمان گردد، نه این که تنها مرکز بازنشستگان و از کارافتادگان شود.
مسجد باید کانونى براى فعالترین قشرهاى اجتماع باشد، نه مرکز افراد بیکاره و بى حال و خواب آلوده ها !
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
إِنَّمٰا یَعْمُرُ مَسٰاجِدَ اَللّٰهِ :این است، جز این نیست که عمارت کند مسجدهاى خدا را مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ :کسى که ایمان آورده باشد به خداى تعالى که احدى الذات و واحد الصفات مى باشد و عدم ذکر ایمان به رسول به جهت آنست که از معلومات و ضروریات دین است که ایمان به خدا تمام نیست مگر به ایمان به رسول او وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ :و معتقد باشد به روز قیامت

وَ أَقٰامَ اَلصَّلاٰةَ :و به پاى داشته باشد نماز را وَ آتَى اَلزَّکٰاةَ :و دهنده باشد زکات را وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اَللّٰهَ :و نترسیده باشد در امور دین مگر خدا را مراد آنست که عمارت مساجد، در خور کسانى است که جامع کمالات علمیه و عملیه باشند، و اوصاف مذکوره نشان آنها است

در منهج قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: قال اللّه تعالى انّ بیوتى فى الارض المساجد و انّ زوّارى فیها عمّارها فطوبى لعبد تطهّر فى بیته ثمّ زارنى فى بیتى فحقّ على المزور ان یکرم زائره

فرمود رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: خداى تعالى فرماید: بتحقیق خانۀ من در زمین مساجد است، و به درستى که زوار آن کسانیند که تعمیر مساجد کنند پس خوشا بنده اى که تطهیر نماید در خانۀ خود، و زیارت کند مرا در خانۀ من، پس سزاوار است بر مزور که گرامى دارد زائرش را

در وافى در ذیل نصایح حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم به «ابا ذر» مى فرماید: یا ابا ذر من اجاب داعى اللّه و احسن عمارة مساجد اللّه کان ثوابه من اللّه الجنّة، فقلت بابى انت و امى یا رسول اللّه (صلّى اللّه علیه و آله) کیف یعمر مساجد اللّه ؟ قال: لا یرفع فیها الاصوات و لا یخاض فیها بالباطل و لا یشترى فیها و لا یباع، و اترک اللّغو ما دمت فیها فان لم تفعل فلا تلومنّ یوم القیمة الّا نفسک یا ابا ذر انّ اللّه تعالى یعطیک ما دمت جالسا فى المسجد بکلّ نفس تتنفّس فیه درجة فى الجنّة و تصلّى علیک الملائکة و یکتب لک بکلّ نفس تنفّست فیه عشر حسنات و یمحى عنک عشر سیئات

فرمود اى ابا ذر: هرکه اجابت کند داعى الهى را و نیکو نماید تعمیر مساجد را، ثواب او از جانب الهى بهشت باشد ابا ذر گوید: عرض کردم پدر و مادرم فدایت، چگونه تعمیر شود مساجد الهى ؟ فرمود: صدا بلند نشود در آنها، و خوض در باطل نکنند، و خریدوفروش در آنها ننمایند، و ترک لغو کنى مادامى که در آن باشى؛ پس اگر این افعال را به جانیاوردى نیاوردى و خلاف آن رفتار نمودى، پس نباید ملامت کنى کسى را مگر خودت را اى ابا ذر خداى تعالى بتحقیق عطا فرماید تو را مادامى که نشسته اى در مسجد به هر نفسى، درجه اى در بهشت، و طلب رحمت نمایند بر تو ملائکه، و مى نویسند براى تو به هر نفسى ده حسنه، و محو گردانند از تو ده سیئه را

و از جملۀ آبادى مساجد فرش نمودن مساجد و روشن کردن چراغ و ادامۀ عبادت و ذکر و درس علوم شریعت و صیانت آن از چیزهائى که حرام و شایستۀ آن نیست مانند سخن دنیا نمودن در آن

در جامع الاخبار قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم یأتى فى آخر الزّمان ناس من امّتى یأتون المساجد یقعدون فیها حلقا ذکرهم الدّنیا و حبّ الدّنیا لا تجالسوهم فلیس بهم للّه حاجة

فرمود حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مى آیند در آخر الزمان جمعى از امّت من، مى آیند به مسجد، مى نشینند در آن حلقه حلقه، ذکر آنها دنیا و دوستى دنیا است، مجالست نکنید ایشان را، پس نیست خدا را با ایشان حاجتى

و نیز فرمود: الحدیث فى المسجد یأکل الحسنات کما یأکل البهیمة الحشیش یعنى سخن دنیا گفتن در مسجد، مى خورد و نابود کند حسنات را چنانچه بهیمه، گیاه را مى خورد

فَعَسىٰ أُولٰئِکَ :پس امید است آن جماعت آبادکنندگان مساجد که جامع کمالات علمیه و عملیه اند أَنْ یَکُونُوا مِنَ اَلْمُهْتَدِینَ :اینکه باشند از راه یافتگان طریق نجات

نکته ایراد لفظ «عسى» صیغۀ توقع، جهت قطع طمع مشرکان است، یعنى هرگاه اهتداى این گروه مستجمع کمالات علمیه و عملیه دائر است میان لعل و عسى، پس حال آنها که من کل الوجوه ناقصند، معلوم است چگونه خواهد بود ایضا منع مؤمنان است از اغترار و به اعمال خود اعتماد نمودن، چه هرکه به عمل مغرور است از فیض ازلى مهجور است

مباش غره به علم و عمل که شد ابلیس بدین سبب ز در بارگاه عزّت دور از نعمان بشیر مروى است که پاى منبر حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ایستاده بودم یکى از اصحاب گفت: مرا در عمل همین کافى است که سقایت حاج نمایم دیگرى گفت: من باک ندارم که عملى ننمایم، زیرا عمارت مسجد کنم مردى گفت: جهاد در راه خدا از همه فاضل تر است عمر گفت: خاموش باشید تا پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم از منزل آید چون حضرت تشریف آورد، به حکومت، خدمت آن سرور رفتند حق تعالى آیۀ شریفه «إِنَّمٰا یَعْمُرُ مَسٰاجِدَ اَللّٰهِ » نازل فرمود شأن نزول در منهج :ابن عباس نقل نموده که روزى عباس بن عبد المطلب اظهار شرف و فضیلت خود مى نمود، مى گفت: من از على بن ابى طالب افضل هستم، زیرا اقرب به رسولم، چه من عمّ پیغمبر، و على علیه السّلام پسر عم او است، و پسر عم ابعد از عم باشد و نیز سقایت حاج با من است و على علیه السّلام را این منصب نیست طلحة بن شیبه گفت: شرف و فضیلت مرا باشد که صاحب بیت اللّه و کلید دارم، و عامر مسجد الحرام، و هیچ کس از قریش در مرتبۀ من نیست هر دو در این سخن بودند که سرور اولیاء حضرت علىّ مرتضى وارد شد، فرمود: انا افضل منکما، انا المجاهد فى سبیل اللّه «وَ فَضَّلَ اَللّٰهُ اَلْمُجٰاهِدِینَ عَلَى اَلْقٰاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً » : من افضل و اشرف از شما هستم، زیرا من در ترویج دین نبى و نصرت او کوشیده ام و خداى تعالى تفضیل داده است مجاهدین را بر قاعدین اجر عظیمى و چون این تنازع و تشاجر بین آنها واقع شد، حق تعالى براى تجلیل و تعظیم حضرت على ابن ابى طالب علیه السّلام آیۀ شریفه نازل فرمود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » انوار درخشان در تفسیر قرآن
إِنَّمٰا یَعْمُرُ مَسٰاجِدَ اَللّٰهِ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ وَ أَقٰامَ اَلصَّلاٰةَ : عقد ایجابى است یگانه مردمى که شایسته و صلاحیت دارند که بنا و ساختمان و یا ترسیم مساجد و سایر شعائر الهى را عهده دار شوند و بتعظیم آنها قیام نمایند همانا اهل ایمان است که باصول توحید و بروز قیامت معتقدند و نیز برحسب عمل بوظائف دینى ملتزم مى باشند از قبیل به پاداشتن فرائض پنجگانه که بهترین شعار عبودیت است و باداء زکاة و کمک به زیردستان و مواسات با فقراء که از نشانۀ ایمان و اصلاح اجتماع نیز برآن استوار است

وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اَللّٰهَ : قید سلبى براى اهل ایمان است خشیت از آفریدگار مرتبه عالى از ایمان و عبودیت کامل است از نظر اینکه ملک و احاطه را مختص آفریدگار مى دانند و خود را مخلوق و فاقد دانسته و مالک چیزى نمى بینند تا اینکه از ضرر آن خائف و یا از فقدان آن محزون گردند

زیرا موجودات را ملک طلق آفریدگار مى دانند به طورى که براى او در تدبیر موجودات شریک نباشد همچنان که اولیاء که زمام تدبیر آنها را بلحاظ واقعیت آفریدگار در حیطه قدرت خود دارد پیوسته در مقام انقیاد بوده و از خود اختیار و اراده اى به کار نمى برند جز آنچه را آفریدگار از آنها خواسته است و فقط حزن و خوف آنان از آنست که از بعض مقامات عبودیت محروم و بى بهره گردند

دیگر خشیت و خوف از عقوبت و مخالفت آفریدگار است که سبب ارتکاب وظایف دینى است و آیه تاکید درباره آنست که بطور خلوص قیام به عبادت نمایند و در آن شائبه شرک نباشد

فَعَسىٰ أُولٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ اَلْمُهْتَدِینَ : اهل ایمان که باصول توحید معتقد و بوظائف دینى نیز ملتزم باشند ممکن است که به حقیقت هدایت یابند رجاء و امید از حالات نفسانى و از نظر جهل و عدم احاطه به آینده و پایان امر است و ساحت آفریدگار منزه از نقص است بدین جهت صفت رجاء و امید بلحاظ هدایت یافته و یا از نظر مخاطب است

آیه مبنى بر وعد درباره هدایت اهل ایمان است که نه بطور حتم التزام باعمال و اداء وظائف سبب رستگارى آنان مى شود تا اینکه صفت خوف از قلوب آنان زائل شود و بایمان خود اطمینان یابند و نه بطور حتم از هدایت مأیوس نموده تا اینکه صفت رجاء و امید از روان آنان زائل شود و به وسیله وعد مى توان دو صفت خوف و رجاء را تعدیل نمود که اساس تربیت دینى و آمادگى براى سعى و کسب سعادت واقعى است

و نیز از لوازم توحید افعالى آفریدگار است که خود و موجودات را ربط محض به ساحت او بدانند و آفریده اى در شئون وجودى استقلال ندارد از جملۀ هدایت و رستگارى خود را وابسته به مشیت آفریدگار بداند آیه تاکید درباره آنست که اعتقاد باصول توحید و همچنین نسبت بالتزام عملى بوظائف باید بطور استمرار باشد و همه اوقات مراقبت نماید آنگاه بخواست پروردگار هدایت یافته بطور اطلاق خواهند بود ایمان و قیام به وظایف و خویشتن دارى از گناهان پاره اى از اوقات سبب هدایت حقیقى نخواهد بود

از آیه چند امر مى توان استفاده نمود: 1 هدایت عبارت از اعتقاد باصول توحید و نیز اطاعت و اداء وظایف و پرهیز از گناهان است یعنى خداشناسى و خودشناسى است

2 به حقیقت راه یافتن به آنکه بارکان توحید معتقد شده و نیز بحکم خرد به سپاس نعمت باید قیام نمود

3 طریق سپاسگزارى منحصر بایمان و اداء وظائف عبودیت است که سعادت و کمال بشر و غرض از خلقت است

4 بشر در شئون وجودى و همچنین برحسب عقیده و عمل قابل تغییر و تحول است و تحقق هدایت نیز وابسته به استقامت آن در آینده و پیوسته به مجموع اوقات اوست بر این اساس امر تدریجى است

5 مهتدى و تحقق هدایت دربارۀ فردى در صورتى است که بطور ملکه و صفت باشد و مرتبه نازل از هدایت در آخرین اوقات زندگى تحقق و استوار مى یابد

6 نظر به این که هدایت و یافتن حقیقت یگانه کمال بشر و غرض از خلقت است ناگزیر اکتسابى است و کثرت مراتب اعتقادى و درجات عملى آن برحسب سعى و کوشش هدایت یافته خواهد بود و بسیارى از درجات آن آمیخته به شایبۀ تزلزل است پیامبران و اوصیاء داراى روح قدسى هستند و هدایت آنان ذاتى و به موهبت پروردگار و تغییرناپذیر است گرچه برحسب انجام وظائف طاقت فرساى تبلیغ نیز اکتسابى خواهد بود و از نظر تصرف معنوى و رهبرى باطنى که درباره اهل ایمان دارند رکن هدایت هستند

7 باهل ایمان و تقوى وعده رستگارى داده زیرا فقط مقتضى هدایت و رستگارى در آنها هست ولى سبب حقیقى همانا مشیت پروردگار است که آن نیز برحسب قابلیت مورد است

8 و نیز از نظر تعلیم و تربیت دینى بوسیلۀ وعده رستگارى دو صفت خوف و رجاء را تثبیت و تعدیل نموده و اساس سعادت و نیل بمقصد را بر صفت خوف و رجاء استوار نموده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر گازر
عبد اللّه عباس گفت:سبب نزول آیت آن بود که چون پدرم را به اسیرى گرفتند روز بدر مسلمانان روى در وى نهادند و او را ملامت کردند بکفر و قطع رحم و سخن درشت در روى او گفتند عباس گفت:چون است که مساوى ما مى گوئید و محاسن ما نمى گوئید و فراموش کرده اید؟!امیرالمؤمنین على علیه السّلام گفت:چه محاسن است شما را؟ گفت:عمارت مسجد الحرام و حجابت کعبه و سقایت حاجّ و فکّ الاسرى،خداى تعالى این آیت فرستاد و ردّ کرد بر عبّاس و گفت:مشرکان را نباشد و درست نبود که عمارت مسجد الحرام کنند در آن حال که ایشان بر خود بکفر اقرار دهند و گواه باشند یعنى افعالى کنند که دلیل کفر ایشان کند تا به منزلت آن باشد که بر خود گواهى داده باشند یعنى ایشان را نرسد که خود را از عمّار مسجد الحرام خوانند و ایشان بر کفر اصرار نموده باشند و مسجد حرام را[مساجد]خواند بر لفظ جمع از بهر آنکه جمله مسجدها را روى فرا وى است و براى آنکه مردم درو از چهار جانب نماز کنند روى فرا چهار جانب کعبه کرده و گواهى ایشان آن است که گویند:ما مشرکیم هم چنانکه جهودان و ترسایان گفتند که:ما جهودیم و ترسائیم ابن عباس گفت: گواهى ایشان سجده بود بتان را با آنکه مى گفتند که بتان مخلوق اند،آنگه گفت: ایشان آنان اند که اعمال ایشان باطل است یعنى آنچه ایشان پنداشتند که آن عمل است عمل نبود و ایشان همیشه در دوزخ و عذاب دوزخ جاوید باشند به حقیقت عمارت مسجدهاى خداى تعالى آن کس کند که به خداى ایمان دارد و بروز بازپسین و نماز به پاى دارد و زکاة مال بدهد و نترسد الّا از خداى تعالى و بس،این جماعت که بدین صفت موصوف باشند ایشان از جملۀ راه یافتگان اند و لفظ [فَعَسىٰ ] براى آن آورد تا از معاصى بر حذر باشند و عمارت مسجد حرام تعهّد او باشد به نماز جماعت و انبوهى نمازکنندگان ابو سعید خدرى گفت که:از رسول خداى شنیدم که گفت:چون بینى که مردى آمد و شد مى کند بمسجد و نماز به پاى مى دارد گواهى ده بر ایمان او براى آنکه خداى تعالى مى فرماید که: [إِنَّمٰا یَعْمُرُ مَسٰاجِدَ اَللّٰهِ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ] نعمان بشیر گفت: من به نزدیک منبر رسول صلّى اللّه علیه و آله نماز مى کردم مردى گفت:من باک ندارم از آنکه هیچ عمل نکنم پس از آنکه حاجیان را آب مى دهم،دیگرى گفت که:من باک ندارم اگر هیچ عمل نکنم از آنکه عمارت خانۀ خداى مى کنم و دیگرى گفت که:جهاد در راه خداى تعالى از همه فاضلترست؛عمر خطاب گفت:خاموش باشید و خصومت به نزدیک منبر رسول خداى نکنید تا رسول صلّى اللّه علیه و آله بیرون آید من ازو بپرسم تا کدام فاضل ترست ازین هر سه ؟چون رسول صلّى اللّه علیه و آله بیرون آمد به حکومت پیش او رفتند خداى تعالى این آیت فرستاد [إِنَّمٰا یَعْمُرُ مَسٰاجِدَ اَللّٰهِ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ] [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
نکته ها:
مسجد، پایگاه مهمّ عبادى و اجتماعى مسلمانان است بنابراین، هم متولّیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه هایش سازنده و تربیت کننده، هم بودجه اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و خدایى و مورد تکریم وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطین باشند و پیش نمازان، افراد بى سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بى حال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود که آبادى معنوى است، دور خواهندماند

به گفته ى مرحوم فیض کاشانى در تفسیر صافى، تعمیر مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش کردن، روشنایى، تدریس و تبلیغ مى شود

در قرآن 32 بار از زکات یاد شده که 28 بار آن در کنار نماز بیان شده است

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «اذا رأیتم الرّجُلَ یعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأیمان» همین که دیدید کسى به مسجد رفت و آمد مى کند، به ایمان او گواهى دهید

در احادیث براى کسانى که به مسجد رفت و آمد مى کنند، بهره هاى فراوان ذکر شده است، از جمله: پیدا کردن دوست و برادر دینى، آگاهى هاى مفید، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
إِنَّمٰا یَعْمُرُ مَسٰاجِدَ اَللّٰهِ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ وَ أَقٰامَ اَلصَّلاٰةَ وَ آتَى اَلزَّکٰاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اَللّٰهَ ؛یعنى بر هیچ کس روا نیست که وارد مسجد شود و در آن به عبادت بپردازد و یا برخى از کارهاى آن را به عهده گیرد، مگر اینکه داراى این ویژگى ها باشد:

1 ایمان به خدا و روز قیامت؛

2 برپاداشتن شعایر دینى که مهم ترین آنها عبارتند از: برپاداشتن نماز و دادن زکات؛

3 بیم داشتن از خدا؛ یعنى در گفتار و کردار خود به او اخلاصمند باشد

فَعَسىٰ أُولٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ اَلْمُهْتَدِینَ ؛یعنى شاید آنان به سوى حق و عمل بدان هدایت شوند هرگاه واژۀ «عسى» به خدا نسبت داده شود به معناى یقین است؛ زیرا شک بر خدا محال است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
در جوامع روایت نموده است که مسلمانان سرزنش نمودند اسراء بدر را و امیرالمؤمنین (ع) ملامت فرمود عباس عموى خود را که قطع رحم کردى و به جنگ پیغمبر (ص) آمدى عباس گفت چرا بدى هاى ما را مى گوئید و خوبى هاى ما را نمى گوئید گفتند خوبى هاى شما چیست گفت ما مسجد الحرام را آباد مى کنیم و کعبه را مى پوشانیم و حاجّ را سیراب مى نمائیم و اسیر را از بند رها مى کنیم پس این آیه نازل شد که دلالت دارد بر آنکه این اعمال از مشرک قبول نمى شود و صحیح نیست بلکه کلیّه اعمال خیریّه از کافر فاسد و بى ثمر است و عمران مسجد شامل است بناء و مرمّت و تنظیف و تطهیر و تنویر و هرچه را موجب آبادى و رواج مسجد باشد و این عمران سزاوار از مسلمان است در هر مسجدى نه از مشرک متظاهر بکفر خصوصا در مسجد الحرام بنصب اصنام در اطراف کعبه که قطعا حرام بلکه کفر است و در نظر او عمران مسجد حساب مى شود و موجب خلود در آتش جهنم است و از اصول اسلام بذکر مبدأ و منتهى یعنى ایمان بخدا و روز جزا و از فروع بذکر دو عمل مهمّ حالى و مالى یعنى نماز و زکاة اکتفا شده است و در خاتمه اشاره شده بصفتى که موجب تمام عقائد حقّه و اعمال صالحه است که آن صفت خدا ترسى است که در هرکس باشد جدّوجهد مى نماید تا حق را بیابد و خداوند هم به او ارائه مى فرماید و موفق مى شود باعمال صالحه براى ترس از خدا و روز جزا و از غیر خدا نمى ترسد چون مى داند که هیچ قدرتى فوق قدرت او نیست و هیچ ارادۀ در مقابل اراده او نفوذ ندارد و اعمالش قهرا خالى از ریا و براى رضاى خدا مى شود و همیشه آبادى مساجد بوجود این قبیل اشخاص است و اگر اینها نباشند مساجد آباد هم خراب مى شود چه رسد به آنکه مساجد خراب آباد شود پس تحقّق عمران و قبول آن منوط بوجود اهل تقوى و صدور عمل از آنها است و اینکه فیض ره فرموده خشیت در امور دینى مخصوص بخدا است براى کسانى که جامع کمالات علمیّه و عملیّه اند و اختیار نمى کنند بر رضاى خدا رضاى غیر را و الّا ترس از خطرات جبلّى هر عاقلى است صحیح است ولى در عین حال کسى که معتقد به خداى عالم قادر حافظ غیبى است با غیر معتقد فرق دارد و بسا باشد به اندک توجّهى رفع خوف و حزنش بشود و بنظر حقیر مراد انحصار خوف عقلى است بخدا نه و همى و خیالى که جبلّى و فطرى است و منافات با وجوب تحرّز ندارد چون حفظ نفس هم یکى از تکالیف قطعیّه الهیّه است و در خاتمه براى قطع طمع کفار از استفاده باعمال خودشان و دفع غرور و عجب از مسلمانان باعمال صالحه خود فرموده است این قبیل اشخاص هم که موفق باعمال خیریّه شوند امید است از هدایت شدگان باشند یعنى یقینى نیست چون بنى آدم در هیچ حال از شرّ شیطان مأمون نیست نمى شود مطمئن بعمل شد باید امیدوار بکرم الهى بود و بعضى گفته اند عسى و لعل از خدا براى وجوب است و در حدیث قدسى وارد است که خدا فرمود همانا خانه هاى من در زمین مساجد است و همانا زوّار من در آنها آباد کنان مساجدند پس خوشا بحال بندۀ که تطهیر کند در خانه خود پس زیارت کند مرا در خانه خودم و حق کسى که به زیارت او آمده باشند آنست که اکرام کند زائر خود را و بنظر حقیر تمام آبادى مسجد بحضور در آن و اقامه نماز خصوصا جماعت است که اگر این امر درست شد سایر امور طبعا درست مى شود و تمام خرابى مسجد بترک حضور در آن و ترک جماعت است و در اخبار بسیار از ائمه اطهار این دو امر مثبت عدالت و فسق مردم قرار داده شده است خداوند ما را از وساوس شیطان محفوظ و بامور خیر موفق فرماید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.