از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اختصاص داشتن حق تعمیر و آبادانی مساجد به مؤمنین
از سیاق کلام استفاده مى‏شود که انحصار مستفاد از کلمه «إِنَّما» از قبیل قصر افراد است، گویا شخصى توهم کرده که هم مؤمنین حق دارند مساجد خدا را تعمیر کنند و هم مشرکین، لذا در این آیه حق مزبور را منحصر در مؤمنین کرده است. و لازمه این حصر این است که منظور از جمله «یَعْمُرُ» انشاء حق و جواز باشد، که آن را بصورت خبر تعبیر کرده، نه اینکه خبر بوده باشد، و این معنا پر واضح است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 268 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسجد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مشرک و تارک فروع دین، حق تعمیر مساجد را ندارد
اگر جواز تعمیر مساجد و داشتن حق آن را مشروط کرده به داشتن ایمان، به خدا و به روز جزا، و بهمین جهت آن را از کفار که فاقد چنین ایمانى هستند نفى کرده، و خلاصه اگر در این شرط تنها اکتفاء به ایمان به خدا نکرده و ایمان به روز جزا را هم علاوه کرده براى این است که مشرکین خدا را قبول داشتند، و تفاوتشان با مؤمنین صرفنظر از شرک این بود که به روز جزا ایمان نداشتند، لذا حق تعمیر مساجد و جواز آن را منحصر کرد به کسانى که دین آسمانى را پذیرفته باشند.
به این هم اکتفاء نکرد، بلکه مساله نماز خواندن و زکات دادن و نترسیدن جز از خدا را هم اضافه کرد، و فرمود: «وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» برای اینکه مقام آیه مقام بیان و معرفى کسانى است که بر خلاف کفار از عملشان منتفع مى‏شوند، و معلوم است کسى که تارک فروع دین آنهم نماز و زکات که دو رکن از ارکان دینند بوده باشد او نیز به آیات خدا کافر است، و صرف ایمان به خدا و روز جزا فایده‏اى بحالش ندارد، هر چند در صورتى که به زبان منکر آنها نباشد در زمره مسلمانان محسوب مى‏شود، و وقتى کافر است که بزبان انکار کند.
و اگر از میان فروع دین تنها نماز و زکات را اسم برد، براى این است که نماز و زکات از آن ارکانى است که به هیچ وجه و در هیچ حالى از احوال ترکش جایز نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 268 تا 270 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسجد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبادت همان ترس و خشیت است
از اقتضای مقام برمی‌آید که منظور از جمله «وَ لَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» خشیت دینى است که همان عبادت است، نه خشیت و ترس طبیعى و غریزى، چه این نوع ترس را همه دارند، مگر اولیاى مقربین مانند انبیاء که قرآن در باره‏شان فرموده: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» (أحزاب/39).
و وجه اینکه از عبادت، کنایه آورد به خشیت خدا، این است که از میان علل و موجبات معبود گرفتن، دو چیز از همه معروفتر است، یکى ترس از غضب معبود و دیگرى امید به رحمتش، و امید به رحمت هم برگشتش باز به ترس از انقطاع آن است، که آن نیز سخط معبود است، پس کسى که خدا و یا بتى را مى‏پرستد یا ترس از غضب او را به پرستش وادار کرده، و یا ترس از زوال نعمت و رحمت. بنا بر این، عبادت در حقیقت همان ترس است، و مصداقى است براى ترس که آن را مجسم مى‏سازد، و میان آن دو ملازمه هست، این بود وجه کنایه مزبور، پس معناى آیه این مى‏شود- و خدا داناتر است- و غیر از خدا احدى از آلهه را نپرستد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 269 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خشیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجه انتساب نداشتن «امید» به خداوند متعال
«فَعَسى‏ أُولئِکَ ...» یعنى آن کسانى که به خدا و روز جزا ایمان آورده و احدى را غیر از خدا نپرستیدند در حقشان امید مى‏رود که از هدایت یافتگان باشند. و این امید قائم به نفس آنان و یا عموم مخاطبین به آیه است، نه اینکه قائم به خدا باشد، چون امید در باره خدا محال است، زیرا کسى ممکن است امیدوار شود که نسبت به آن مطلوب مورد امیدش جاهل باشد، و نداند آیا تحقق پیدا مى‏کند یا نه، و جهل در خداى تعالى راه ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 269 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آرزو گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت بیان شدن هدایتِ ایمان آورندگان به شکل احتمالی و نه قطعی
اگر اهتداء و راه یافتگى را بطور امیدوارى نوید داد نه بطور قطع- با اینکه کسى که حقیقتا به خدا و روز جزا ایمان داشته باشد، و اعمال عبادى‏اش را انجام دهد، باید بطور قطع و حقیقت راه یافته باشد نه بطور احتمال و امید- براى این است که یک بار و دو بار اهتداء و راه یافتن باعث نمى‏شود که انسان از راه یافتگان بشمار برود، و این صفت برایش لازم و مستقر گردد، آرى یک بار و دو بار متصف به صفتى شدن غیر از اتصاف دائمى به آن است، ممکن است اهتداء براى انسان حاصل بشود ولى از مهتدین بشمار نیاید، پس صحیح است بگوئیم: «امید است که از مهتدین شود». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 269 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برکات مسجد - سيد مصطفي فاطمي کيا
مسجد، پایگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراین، هم متولّیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه‏ هایش سازنده و تربیت کننده، هم بودجه‏ اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و خدایى و مورد تکریم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطین باشند و پیش نمازان، افراد بى‏سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بى‏حال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود که آبادى معنوى است، دور خواهند ماند.
به گفته‏ ى مرحوم فیض کاشانى در تفسیر صافى، تعمیر مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش کردن، روشنایى، تدریس و تبلیغ مى‏شود.
در قرآن 32 بار از زکات یاد شده که 28 بار آن در کنار نماز بیان شده است.
رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: «اذا رأیتم الرّجُلَ یعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأیمان» [1] همین که دیدید کسى به مسجد رفت و آمد مى‏کند، به ایمان او گواهى دهید.
در احادیث براى کسانى که به مسجد رفت و آمد مى‏کنند، بهره‏ هاى فراوان ذکر شده است، از جمله: پیدا کردن دوست و برادر دینى، آگاهى‏هاى مفید، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى. [2]

1) تفسیر درّالمنثور.
2) وسائل الشیعه و تفسیر درّالمنثور.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور : حجت الاسلام قرائتی قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسجد گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.