از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  شرکت نکردن در جنگ، نیازمند اذن رهبر است.-پیام - حاجيه تقي زاده فانيد
1- مدیریّت وتدبیر را باید از خدا آموخت که انتقادش در کنار عفو و رحمت است. «عفى اللَّه عنک لم اذنت لهم»
2- هنگام عملیات نظامى، مرخّصى ممنوع است. «لِمَ اذنت لهم»
3- راههاى بهانه‏جویى را به روى منافقان ببندید. «لِمَ اذنت لهم»
4- شرکت نکردن در جنگ، نیازمند اذن رهبر است. «لِمَ اذنت لهم»
5 - جنگ، وسیله‏ى مناسبى براى شناخت حقیقت افراد است. «حتّى یتبیّن...»
6- همه جا عیب‏پوشى ارزش نیست، گاهى باید افشاگرى کرد. «حتّى یتبیّن... وتعلم الکاذبین»
7- در شناخت منافقان باید به بررسى عملکردشان در زمان جنگ و جهاد پرداخت. «و تعلم الکاذبین»
8 - جامعه‏ى اسلامى باید چنان صادقانه حرکت کند که منافقان رسوا شوند. «یتبیّن ... وتعلم الکاذبین»
9- حضور منافقان در جبهه، ارزش نیست ولى فرارشان از جبهه، موجب رسوایى آنان است.«تعلم الکذبین» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ترک اولی - زهرا رضائي طوفال
از آیات فوق استفاده مى‏شود که گروهى از منافقان نزد پیامبر آمدند و پس از بیان عذرهاى گوناگون و حتى سوگند خوردن، اجازه خواستند که آنها را از شرکت در میدان" تبوک" معذور دارد، و پیامبر به این عده اجازه داد.
خداوند در نخستین آیه مورد بحث پیامبرش را مورد عتاب قرار مى‏دهد و مى‏گوید:" خداوند تو را بخشید، چرا به آنها اجازه دادى که از شرکت در میدان جهاد خود دارى کنند"؟! (عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ).
" چرا نگذاشتى آنها که راست مى‏گویند از آنها که دروغ مى‏گویند شناخته شوند" و به ماهیت آنها پى برى؟ (حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْکاذِبِینَ).
در اینکه عتاب و سرزنش فوق که توأم با اعلام عفو پروردگار است دلیل بر آن است که اجازه پیامبر ص کار خلافى بوده، یا تنها" ترک اولى" بوده، و یا هیچکدام، در میان مفسران گفتگو است.این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که: عتاب و خطاب مزبور جنبه کنایى داشته و حتى ترک اولى نیز در کار نباشد، بلکه منظور بیان روح منافقگرى منافقان با یک بیان لطیف و کنایه آمیز بوده است‏ [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : اطاعت- پیروی گوینده : زهرا رضائی طوفال
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.