از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
( قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنیین و نحن نتربص بکم ان یصیبکم الله بعذاب من عنده او بایدینا فتربصوا انا معکم متربصون ):(بگو،آیا برای ما جز وقوع یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟ درحالیکه ما در باره شما انتظار داریم که خدا بوسیله عذابی از جانب خود و یابدست ما شما را هلاک کند، پس منتظر باشید که ما نیز با شما منتظر هستیم )،منظور از (حسنیین ) حسنه و مصیبت است که یعنی پیروزی یا شکست ، چون منافقان منتظر یکی از این دو مورد بودند و هر دوی آنها به حسب نظر یک فردمؤمن ، نیکی هستند، چون هر دو از جانب خداست (هر چه از دوست می رسدنیکوست )پس اگر پیروز شوند هم نیکی دنیوی است و هم در آخرت اجرعظیمی دارند و اگر شکست خورده یا مجروح و یا کشته شوند باز هم مطابق رضای خدا به وظیفه خود عمل کرده اند و ثواب دائمی و اجر عظیم خواهند برد،لذا هردو مورد حسنه محسوب می شوند. اما از این طرف آنچه مؤمنان برای منافقان انتظار دارند جز عذاب سماوی یاعذاب به دست خود آنها نیست و در هر دو صورت مؤمنان رستگار و منافقان نابود خواهند شد، چه به صورت عذاب الهی و چه به صورت امر خداوند به کشتن منافقان و پاک کردن زمین از لوث آنان ، لذا خداوند به پیامبر(ص ) فرمان می دهد که به منافقان بگوید، منتظر باشید، ما هم با شما انتظار می کشیم . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
1313. The waiting of the Unbelievers and that of the Believers are in different senses. The Unbelievers wish for disaster to the Believers, but the Believers will either conquer or die as martyrs in the Cause, in either case happy in the issue. The Believers expect punishment for the Unbelievers for their infidelity, either through their own instrumentality, or in some other way in Allah's Plan, and the Unbelievers would not like it in either case. ( Cf. 6:158, 20:135, and 52:31). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - أطیب البیان
بگو اى رسول محترم باین منافقین که شما در حق ما مسلمین مجاهدین چه گمان مى برید و انتظار دارید یکى از دو احتمال بیشتر در حق ما نمیرود یا فتح و فیروزى نصیب ما میشود که موجب عظمت اسلام و ترویج شعائر دینى و پیشرفت کلمه حق است بسیار خوب است یا شهادت در راه حق و فى سبیل اللّٰه آنهم بسیار مقام بلندى است که دائما آرزوى مؤمنین است چه اندازه در ادعیه دارد(و قتلا فى سبیلک فوفّق لنا) و اما در حق شماها هم دو احتمال میدهیم و دو انتظار داریم یکى آنکه بدست ما کشته شوید و اسیر گردید یا بعذاب الهى و اسفل درکات جهنم معذّب شوید پس شما انتظار بکشید ما هم با شما انتظار میکشیم

قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنٰا إِلاّٰ إِحْدَى اَلْحُسْنَیَیْنِ اما آنچه مطلوب شما است که ما در موقع جهاد کشته شویم بر ما هیچگونه ضرر و عیب و نقصى ندارد زیرا ما حیات دائمى ابدى را دست آورده ایم وَ لاٰ تَحْسَبَنَّ اَلَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اَللّٰهِ أَمْوٰاتاً بَلْ أَحْیٰاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ آل عمران آیه 163، بلکه ابدان طیبه آنها در قبور تر و تازه تا قیامت باقى است چنانچه معویه ملعون ببهانه اینکه قناتى براى مدینه احداث کند از طریق احد که قبور شهداء احد را از بین ببرد موقعى که رسید بقبر یکى از آنها دیدند تر و تازه است لذا ناچار منصرف شد، و شاه اسماعیل صفوى براى تعمیر قبر حرّ رضوان اللّٰه علیه دیدند بدنش تر و تازه و دستمالى که حضرت ابى عبد اللّٰه علیه السّلام بر سر آن بسته بود طمع کرد چون باز کردند خون تازه جارى شد و همین است فرمایش سر مطهر ابى عبد اللّٰه صلوات اللّٰه علیه بابن وکیده بالاى نیزه (یا بن وکیده(اما علمت انّا معاشر الأئمة احیاء عند ربّنا نرزق) و اما آنچه دماغ شما را بخاک میمالد و فتح و فیروزى نصیب ما میشود آنهم اولا ثواب مجاهدین را درک کرده ایم چنانچه میفرماید فَضَّلَ اَللّٰهُ اَلْمُجٰاهِدِینَ عَلَى اَلْقٰاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً دَرَجٰاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً الایة نساء آیه 97 و 98 و ثانیا نصرت دین خدا کرده ایم و شرک و کفر را پایمال نموده ایم و اطاعت امر خدا و رسول نموده ایم و فوائد و غنائم زیادى بدست آورده ایم اینست حال ما

و اما شما منافقین وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اَللّٰهُ بِعَذٰابٍ مِنْ عِنْدِهِ اگر بهمین حال نفاق بدرک واصل شوید چنانچه میفرماید إِنَّ اَلْمُنٰافِقِینَ فِی اَلدَّرْکِ اَلْأَسْفَلِ مِنَ اَلنّٰارِ نساء آیه 144، و اگر نفاق خود را ظاهر کردید یا ظاهر شد ما مأموریم که شما را بدرک واصل کنیم چنانچه میفرماید یٰا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ جٰاهِدِ اَلْکُفّٰارَ وَ اَلْمُنٰافِقِینَ وَ اُغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْوٰاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ اَلْمَصِیرُ همین سوره آیه 74 و اینست معناى أَوْ بِأَیْدِینٰا فَتَرَبَّصُوا شما انتظار داشته باشید در حق ما إِنّٰا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ در حق شما [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنٰا إِلاّٰ إِحْدَى اَلْحُسْنَیَیْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اَللّٰهُ بِعَذٰابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدِینٰا فَتَرَبَّصُوا إِنّٰا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ (تربص)انتظار چیزى را گویند چه متاعى باشد که انتظار گرانى یا ارزانى آن را داشته باشند یا امرى که در انتظار زوال یا حصول آن باشند

به این منافقین بگو که آیا انتظار مى برید براى ما مگر یکى از دو نیکى را شاید مقصود از(حسنیین)یا کشته شدن در راه خدا و فوز به بهشت باشد یا فتح و غلبه و فیروزى و بدست آوردن غنیمت،و ما نیز منتظریم که یا عذاب بر شما نازل گردد یعنى عذاب استیصالى آن طورى که براى امتهاى پیشینیان وارد گردیده و یا بدست مؤمنین کشته گردید در تفسیر صافى از نهج البلاغه و در کافى از امیرالمؤمنین ع روایت مى کند که فرموده مرد مؤمن مبراء از خیانت است و انتظار مى برد یکى از دو امر نیک را یا داعى خدا را یعنى مرگ را پس آخرت براى او بهتر است و یا رزق خدا را پس او صاحب عیال و مال مى شود و با او است دین او و حسب او

و در کافى از حضرت باقر ع(الا احدى الحسنیین)یا موت است در طاعت خدا یا ادراک ظهور امام و ما هم انتظار مى کشیم یا آنچه در آن از شدت است اینکه به آنها از نزد خدا عذاب برسد گفت آن مسخ است یا بدست ما و آن قتل است
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
و تو اى پیامبر این پاسخ را نیز به آنان بگو که شما چه انتظارى را در باره ما مى کشید جز اینکه به یکى از دو نیکى و خیر و سعادت خواهیم رسید یا دشمنان را در هم مى کوبیم و پیروز از میدان مبارزه باز مى گردیم،و یا کشته مى شویم و شربت شهادت را با افتخار مى نوشیم،هر کدام پیش آید خوش آید که مایه افتخار است و روشنى چشم ما( قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنٰا إِلاّٰ إِحْدَى اَلْحُسْنَیَیْنِ ) اما به عکس ما در مورد شما یکى از دو بدبختى،تیره روزى و بلا و مصیبت را انتظار مى کشیم،یا در این جهان و جهان دیگر به مجازات الهى گرفتار مى شوید، و یا به دست ما خوار و نابود خواهید شد ( وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اَللّٰهُ بِعَذٰابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدِینٰا ) حال که چنین است شما انتظار بکشید،و ما هم با شما انتظار مى کشیم شما در انتظار خوشبختى ما باشید و ما هم در انتظار بدبختى شما نشسته ایم! ( فَتَرَبَّصُوا إِنّٰا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ ) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
نکته ها:
این آیه، توضیحى بر آیه ى قبل است که خدا را مولاى مؤمنان دانست، خدایى که جز خیر نمى نویسد و حتّى اگر شهادت هم مقرّر کند، خیر و خوبى است

امام باقر علیه السلام در تفسیر «إِحْدَى اَلْحُسْنَیَیْنِ » فرمودند: مراد یا مرگ در راه خدا و یا درک ظهور امام زمان علیه السلام است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنٰا إِلاّٰ إِحْدَى اَلْحُسْنَیَیْنِ منظور از این دو نیکى، پیروزى یا شهادت است در صورت پیروزى، کافران و منافقان خوار مى شوند و در حالت شهادت، پاداش بزرگ نصیب مؤمنان خواهد شد و هر دو، عزّت و کرامتند

وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اَللّٰهُ بِعَذٰابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدِینٰا فَتَرَبَّصُوا إِنّٰا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ سرانجام مؤمنان جهادگر، بر سبیل قضیۀ مانعة الخلو، یکى از دو نیکى است: پیروزى و غالب شدن یا به شهادت رسیدن در راه خدا و پایان منافقان و کافران، یکى از دو بدى خواهد بود: عذاب از سوى خدا یا عذاب به وسیلۀ مؤمنان؛ آن گاه که خداوند اجازۀ عذاب را به آنها بدهد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
قمى ره فرموده نازل شد درباره جدّ بن قیس وقتى پیغمبر (ص) به او فرمود با ما نمى آئى در این سفر بجهاد شاید از زنان سفید رومى بهره مند شوى او عرض کرد بخدا همه اقوام من مى دانند که هیچ کس بیشتر از من زن دوست نیست مى ترسم اگر با شما بیایم وقتى زنان سفید روم را به بینم نتوانم صبر کنم پس مرا به فتنه مینداز و اذن بده در وطن بمانم و به پارۀ از قوم خود دستور داد که هوا گرم است حرکت نکنید پس پسرش گفت به پیغمبر آن جواب را مى دهى و به قومت این دستور را منتظر باش که آیۀ در شأن تو نازل شود که مردم تا روز قیامت بخوانند و چنان شد و جد بن قیس گفت محمد خیال مى کند جنگ با روم هم مثل سایر جنگها است یک نفر از این جماعت بوطن بر نخواهند گشت و بعضى گفته اند مراد آنست که رخصت ده مرا در اقامت چون متمکن از سفر نیستم و اگر اجازه ندهى ناچار مخالفت مى کنم و در معصیت مى افتم و بنظر حقیر محتمل است مراد آن باشد که در این سفر جز بلا و محنت چیزى نیست اذن بده بمانم تا در بلا نینداخته باشى مرا در هر حال کفرى است که از گوینده اش صادر شده و خداوند از آن جواب داده است که آنها در فتنه افتادند به مخالفت امر پیغمبر و ظهور نفاق و عذر غیر موجّه دروغ و علامت وقوع آنها در وسط بلا و معصیت و خذلان آنست که اثرى از خیر و برکت و سعادت در اطراف وجود آنها پیدا نمى شود و گناه بر آنها احاطه نموده لذا جهنم هم در قیامت بر آنها احاطه خواهد نمود و این جماعت علاوه بر آنکه مساعد نیستند معاندند چون از حالشان ظاهر مى شود که اگر در جنگ مسلمانان غالب شوند بدشان مى آید و اگر مغلوب شوند خوشحال مى شوند و مى گویند ما از اول تکلیف خودمان را فهمیدیم که باید از این جنگ کناره کرد لذا تخلف نمودیم و با مسرّت از مسلمانان کناره کرده بمنازل خود مى روند و قمى ره از امام باقر (ع) نقل نموده که مراد از حسنه غنیمت و عافیت است و مراد از مصیبت بلاء و شدّت است و ظاهرا بیان فرد واضح شده است و الّا حسنه شامل است هر پیش آمد خیرى را و مصیبت شامل است هر پیش آمد شرّى را که موجب کدورت و ملالت شود و در جواب آنها باید گفت و معتقد شد که ما تمام امور را از خیر و شر بتقدیر الهى مى دانیم ناصر و معین و اختیاردار و نگهدار ما خدا است حق مؤمن آنست که امید و توکل او فقط بخدا باشد و جز رضاى او نخواهد و نه پسندد علاوه بر آنکه ما اگر مغلوب شویم شهید مى شویم و زنده مى مانیم با نام نیک و نعمت ابدى و اگر غالب شویم فائز مى شویم به غنیمت و عزت پس در هر حال یکى از دو خیر و خوبى به ما واصل خواهد شد و شما باید منتظر یکى از آن دو باشید براى ما و ما منتظریم براى شما یکى از دو پیش آمد بد را و آن یا عذاب الهى است در دنیا مانند صاعقه و خسف و غرق بید قدرت او یا قتل و اسارت و ذلّت است بدست ما به امر أو پس شما منتظر عاقبت امر ما باشید چنانچه ما هم منتظر عاقبت کار شمائیم در نهج البلاغه است و در کافى از امیرالمؤمنین (ع) نقل نموده که مرد مسلمان برى از خیانت آنست که منتظر یکى از دو خوبى باشد که یا داعى الهى را اجابت نماید و آنچه نزد خدا است خیر است براى او و یا روزى خدا به او برسد و با اهل وعیال خود زندگانى کند و دین خود را حفظ نماید و این کافى است براى او و در کافى از امام باقر (ع) نقل نموده که آن دو خوبى یا مرگ است در طاعت خدا یا ادراک ظهور امام زمان رزقنا اللّه تعالى انشاء [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.