از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  شان نزول-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد
شاءن نزول :
در تفسیر (در المنثور) از (صحیح بخارى ) و (نسائى ) و از گروهى دیگر چنین نقل شده که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مشغول تقسیم اموالى (از غنائم یا مانند آن ) بود که یکى از طائفه (بنى تمیم ) به نام (ذو الخویصرة ) فرا رسید صدا زد: اى رسولخدا! عدالت کن ! پیامبر فرمود : واى بر تو اگر من عدالت نکنم چه کسى عدالت خواهد کرد؟!، (عمر) صدا زد اى رسولخدا به من اجازه بده تا گردنش را بزنم پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود: او را به حال خود واگذار! او یارانى دارد که نماز و روزه خود را در برابر نماز و روزه آنها کوچک مى شمرید ولى با اینحال آنها از دین فرار مى کنند همانگونه که تیر از کمان !.
در این هنگام آیات فوق نازل شد و به اینگونه افراد اندرز داد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : شأن نزول موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خودخواهان بى منطق-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد
خودخواهان بى منطق
در نخستین آیه فوق به یکى دیگر از حالات منافقان اشاره شده و آن اینکه آنها هرگز راضى به حق خود نیستند، و دائما انتظار دارند از اموال بیت المال و یا منافع عمومى هر چه بیشتر بهره ببرند، خواه مستحق باشند یا نه ، دوستى و دشمنى آنها بر محور همین منافع دور مى زند، هر کس جیب آنها را پر کند از او راضى هستند و هر کس به خاطر رعایت عدالت حق دیگران را به آنها نبخشد از او ناراضى مى شوند.
حق و عدالت در قاموس آنها مفهومى ندارد، و اگر داشته باشد عادل کسى
است که هر چه بیشتر به آنها بدهد و ظالم کسى است که حق دیگران را از آنان باز دارد! و به تعبیر دیگر آنها فاقد هر گونه شخصیت اجتماعى هستند و تنها داراى یک شخصیت فردى و در چهار چوبه منافع خویش مى باشند، و همه چیز را تنها از این زاویه مى نگرند!.
لذا مى گوید: (بعضى از آنها در تقسیم صدقات به تو عیب مى گیرند) و مى گویند عدالت را رعایت نکردى (و منهم من یلمزک فى الصدقات ).
اما در حقیقت چنین است که آنها به منافع خویش مى نگرند (اگر سهمى به آنها داده شود راضیند و خوشحال و تو را مجرى عدالت مى دانند هر چند استحقاق نداشته باشند) (فان اعطوا منها رضوا).
(اما اگر چیزى از آن به آنها داده نشود خشمگین مى شوند) و تو را متهم به بیعدالتى مى کنند (و ان لم یعطوا منها اذاهم یسخطون ):
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منافق عیبجو است - سيد مصطفي فاطمي کيا
«لَمز»، عیب‏جویى روبروست و اگر پشت سر عیب‏جویى کنند، «هَمز» است.
شخصى که بعدها رهبر خوارج و مارقین شد، در تقسیم غنایم جنگ حُنین به پیامبرصلى الله علیه وآله اعتراض کرد و گفت: به عدالت رفتار کن!!
حضرت فرمود: چه کسى از من عادل‏تر است؟ عمر خواست به خاطر این جسارت او را بکشد، پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: رهایش کنید، او پیروانى خواهد داشت که چنان عبادت کنند که شما عبادت‏هاى خویش را نسبت به آنها ناچیز خواهید شمرد (اشاره به عبادت‏هاى خشک و بى‏ولایت آنان). با آن همه عبادت از دین خارج مى‏شوند، همچون خروج تیر از کمان. سرانجام آن شخص در جنگ نهروان به دست على‏علیه السلام به هلاکت رسید.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور : حجت الاسلام قرائتی قالب : لغوی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : الب تفسیری است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.