از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  طعن پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) توسط منافقان در رابطه با توزیع صدقات - سيد علي بهبهاني
آن دسیسهٴ نفاق ایشان هم ایشان را آزاد نمی‌گذارد که بی‌ادبی زندگی نکنند. در کمال جسارت و بی‌ادبی هم با شخص پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) برخورد می‌کنند و آن این است ﴿وَمِنْهُمْ مَن یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقَاتِ﴾ حالا اگر غنیمت جنگی است به دست پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد توزیع می‌‌شود او که عدل ممحّض است سعی می‌کنند نسبت به او لمّازی کنند. «لَمز» همان آن طعن در حضور است در قبال «همز» که طعن در غیبت است. ﴿وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ﴾ یکی ناظر به غیبت است یکی دربارهٴ عیب‌جویی ظاهری. اینها لَمز دارند یعنی در حضور تو عیب‌جویی می‌کنند هم به شخص شما اهانت کنند هم آن عظمت و جلال شما را از دلهای مسلمانها کم بکنند. در جریان توزیع صدقات اینها اهل لَمز هستند. اینها با توقع دریافت صدقه و غنیمت حضور پیدا می‌کنند حالا یا در کسوت فقر دروغین یا نه به نام تألیف قلوب چون شما سهامی برای توزیع صدقات مشخص کردی که در آیهٴ بعد می‌آید ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ﴾ یکی از آن سهام هشت‌گانه مسئله فقیر و مسکین و اینهاست. یکی هم ﴿وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ﴾ است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا در جوامع اسلامى امروز چنین کسانى یافت نمى شوند؟-پیام - حاجيه تقي زاده فانيد
آیا همه مردم به حق مشروع خود قانعند؟ و هر کس تنها به مقدار حقش به آنها بدهد او را عدالت پیشه مى دانند؟
مسلما جواب این سؤ الها منفى است ، با نهایت تاسف هنوز بسیارند کسانى که مقیاس سنجش حق و عدالت را منافع شخصى خویش مى پندارند، و به حقوق
خویش قانع نیستند، و اگر کسى بخواهد همه را مخصوصا محرومان را به حق مشروعشان برساند داد و فریادشان بلند مى شود.
بنابر این لزومى ندارد براى شناخت منافقان صفحات تاریخ را ورق بزنیم یک نگاه به اطراف خود و حتى نگاهى به خودمان بکنیم مى توانیم وضع خود و دیگران را دریابیم .
پروردگارا! روح ایمان را در ما زنده کن ! و فکر شیطانى و نفاق را در ما بمیران !
و به ما توفیق مرحمت فرما تا خود را آنچنان بسازیم که به حق خویشتن قانع باشیم ! نه به دیگران اجحاف کنیم و نه عدالت را در غصب حقوق سایرین بدانیم .
همیشه خواهان عدالت باشیم و مجرى عدالت !...
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : اخلاقی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منافق و پیامبر - سيد مصطفي فاطمي کيا
1- - منافق، حتّى نسبت به پیامبرصلى الله علیه وآله نیش مى‏زند و جسارت مى‏کند. «یلمزک»
2- لبه‏ى تیز حملات منافقان و تبلیغات سوء آنان، رهبرى است. «یلمزک»
3- همه‏ى اصحاب پیامبرصلى الله علیه وآله عادل نبوده‏اند. «و منهم من یلمزک»
4- مسئولان نظام اسلامى نباید تحت تأثیر عیب‏جویى‏هاى منافقان قرار گیرند.«و منهم من یلمزک»
5 - تقسیم اموال عمومى، چنان دقیق و حسّاس است که گاهى پیامبر را هم متّهم مى‏کنند. «یلمزک فى الصدقات»
6- آغاز برخى انحراف‏ها، بى‏ادبى و جسارت به رهبر است که از خودخواهى سرچشمه مى‏گیرد. (با توجّه به شأن نزول)
7- انگیزه‏ ى انتقادها، گاهى منافع شخصى است، نه دلسوزى. «فان اعطوا»
8 - سیاست گذارى امور مالى و اقتصادى جامعه اسلامى، از شئون پیامبر و از اختیارات رهبر است. «فان اعطوا... و ان لم یعطوا»
9- منافق به حقّ خود قانع نیست، خودخواه وبى‏منطق است. «فان اعطوا منها رضوا و ان لم یعطوا... یسخطون»
10- کینه و دشمنى و طعن و قضاوت به ناحقِ بعضى مردم، به خاطر از دست دادن منافع مادّى و شخصى است. [1] «و ان لم یعطوا...یسخطون» (آرى، ریشه‏ى بعضى تحلیل‏هاى نادرست، انگیزه ‏هاى درونى است)

1) امام صادق‏ علیه السلام فرمود: بیش از دو سوّم مردم این گونه مى‏باشند. کافى، ج‏2، ص 228.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.