از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یحلفون بالله لکم لیرضوکم و الله و رسوله احق ان یرضوه ان کانوامؤمنین ):(به خدا قسم می خورند تا شما را راضی کنند، در حالیکه اگر مؤمن بودند خدا و رسولش شایسته تر بودند که راضی شوند)، در اینجا به جای آنکه بگوید(یرضوهما)فرمود:(یرضوه ) تا مقام پروردگاری را حفظ کند، از آنکه چیزی هم سنگ و معادل آن شود، به هر جهت می فرماید: این منافقان به خدا سوگندمی خورند تا دل شما مؤمنان را بدست آورده و شما را خشنود کنند، در حالیکه اگر ایمان داشتند شایسته تر بود که کاری کنند تا خدا و رسول از آنها راضی شوند، چون بر هر مؤمنی واجب است که خدا و رسول را از خود خشنود سازد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما
[منافقان ]براى شما به خدا قَسَم مى خورند تا شما را راضى کنند، در حالیکه سزاوارتر است خدا و رسول او را راضى کنند اگر ایمان دارند.

1 ـ سوگندهاى دروغ منافقان به خداوند نزد مؤمنان، براى جلب رضایت آنان

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم

2 ـ وجود نارضایتى و خشم در میان مؤمنان نسبت به منافقان

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم

3 ـ سوء استفاده منافقان از باورها و اعتقادات مؤمنان و ارزشهاى مکتب اسلام

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم

سوگند منافقان به خدا (یحلفون باللّه) ـ که در نزد مؤمنان داراى ارزش ویژه اى است ـ مفید برداشت فوق است.

4 ـ هشدار خداوند به مؤمنان در مورد سوگندهاى دروغ منافقان

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم

5 ـ منافقان از برملا شدن افکار و اهدافشان براى مؤمنان، نگران بودند.*

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم

از قسم خوردن منافقان، برداشت فوق استفاده مى شود.

6 ـ توبیخ منافقان از سوى خداوند، به خاطر ترجیح دادن رضایت مردم بر رضایت خدا و رسول (ص)

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه

7 ـ جلب رضایت رسول خدا (ص)، جلب رضایت خداست.

و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه

به کارگیرى ضمیر مفرد در «یرضوه»، بیانگر این است که رضایت رسول خدا (ص)، رضایت خدا بوده و در این جهت تفاوتى وجود ندارد.

8 ـ لزوم جلب رضایت خدا و پیامبر(ص) و ترجیح دادن آن بر رضایت دیگران

و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه

از واژه «أحق»، ضرورت و لزوم استفاده مى شود.

9 ـ منافقان، داراى روحیه اى شرک آلود

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه

کوشش منافقان در جلب رضایت مردم (لیرضوکم) و غفلت از رضایت خدا (و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه)، نشانگر روحیه شرک آلود آنان است.

10 ـ منزلت والاى پیامبر(ص) و جایگاه ویژه اش در نزد خداوند

و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه

11 ـ هیچ کس، حتى پیامبر(ص)، همتا و عِدل خداوند نیست.

و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه

به کارگیرى ضمیر مفرد (یرضوه) به جاى ضمیر تثنیه (یرضوهما) ممکن است اشاره به مطلب فوق داشته باشد.

12 ـ هدف اصلى مؤمنان راستین، جلب رضایت خدا و رسول خداست نه رضایت دیگران.

و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه

13 ـ ایمان واقعى، مستلزم تلاش براى جلب رضایت خدا و رسولش

و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه إن کانوا مؤمنین

14 ـ تلاش در جلب رضایت مردم، به جاى جلب رضایت خدا و رسول او، نشانه نفاق و بى ایمانى

یحلفون باللّه لکم لیرضوکم و اللّه و رسوله أحق أن یرضوه إن کانوا مؤمنین
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ناهيده تقي زاد فانيد - مجمع البیان
یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ
این نفاقگرایان براى پذیرفته شدن پوزشهاى بى اساسشان و براى جلب رضایت شما، به خدا سوگند یاد مى کنند که آنچه در مورد آنان به شما رسیده است، همه و همه دروغ است و آنان خدمتگزارند و نه خیانتکار.
وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ اَحَقُّ اَنْ یُرْضُوهُ اِنْ کانُوا مُؤْمِنینَ.
در صورت که اگر آنان راست مى گویند و به خدا و رسالت پیامبر ایمان دارند، خدا و پیامبرش سزاوار ترند که اینان با گفتار و عملکرد شایسته خویش آنان را از خود خشنود سازند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - برگزیده تفسیر نمونه
قیافه حق به جانب منافقان! یکى از نشانه‏هاى منافقان و اعمال زشت و شوم آنها که قرآن کرارا به آن اشاره کرده، این است که آنها براى پوشاندن چهره خود بسیارى از خلافکاریهاى خود را انکار مى‏کردند و با توسل به سوگندهاى دروغین مى‏خواستند مردم را فریب داده و از خود راضى کنند. در این آیه و آیه بعد قرآن مجید پرده از روى این عمل زشت برداشته و مسلمانان را آگاه مى‏سازد که تحت تأثیر این گونه سوگندهاى دروغین قرار نگیرند.
نخست مى‏گوید: «آنها براى شما سوگند به خدا یاد مى‏کنند تا شما را راضى کنند» (یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ).
روشن است که هدف آنها از این سوگندها، بیان حقیقت نیست. بلکه مى‏خواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیات را در نظرتان دگرگون جلوه دهند، و به مقاصد خود برسند. لذا قرآن مى‏گوید: «اگر آنها راست مى‏گویند و ایمان دارند، شایسته‏تر این است که خدا و پیامبرش را راضى کنند»! (وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کانُوا مُؤْمِنِینَ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - تفسیر نور استاد خرمدل
‏برای شما ، به خدا سوگندها می‌خورند ( که درباره پیغمبر چیز بدی نگفته‌اند و به دروغ از شرکت در جهاد واپس نکشیده‌اند ) تا با سوگندهای خود شما را راضی کنند . در حالی که شایسته‌تر این است که خدا و پیغمبرش را ( با عبادت و طاعت و فرمانبرداری ) راضی کنند ، اگر واقعاً ایمان دارند .‏
‏« . . . أحَقُّ » : مراد این است که راضی‌کردن خدا و پیغمبر مهمتر از راضی‌کردن مسلمانان است . « أَن یُرْضُوهُ » : ضمیر ( هُ ) به ( رسول ) برمی‌گردد . ولی چون سخن از خدا و رسول در میان است ، می‌بایست ( یُرْضُوهُما ) گفته شود . امّا از آنجا که راضی‌کردن پیغمبر عین راضی‌کردن خدا است ضمیر مفرد به جای ضمیر مثنّی ذکر شده است ( نگا : نساء / 80 ) . همچنین می‌توان گفت : ( وَ اللهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَن یُرْضُوهُ ) ، دو جمله است و ( اللهُ ) و ( رَسُولُ ) مبتدا بوده و خبر اوّلی به خاطر دلالت خبر دومی بر آن ، حذف شده است . تقدیر چنین است : وَ اللهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ . مثل بیت زیر : نَحْنُ بِما عِنْدَنا وَ أَنْتَ بِماعِنْدَ کَ راضٍ وَ الرَّأْیُ مُخْتَلِفٌ‏

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر إثنى عشری
بعد از آن نوعى دیگر از افعال قبیحۀ منافقین را بیان فرماید: یَحْلِفُونَ بِاللّٰهِ لَکُمْ :قسم مى خورند به خدا براى شما مؤمنین بر صدق قول خود در اعتذار لِیُرْضُوکُمْ :تا شما را خشنود گردانند از خود به سبب قسم که آنچه از آنها به شما رسیده باطل بوده است وَ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ :و خداى تعالى و پیغمبر او سزاوارترند که خشنود و راضى کنند او را به عبارت اخرى: و اولى و احق آنست که طلب نمایند مرضات خدا و رسول را إِنْ کٰانُوا مُؤْمِنِینَ :اگر هستند مؤمنان چنانکه ادعا کنند یا تقدیر آنکه «و اللّه احقّ ان یرضوه و رسوله احقّ ان یرضوه» حذف شده به جهت تخفیف و به سبب دلالت کلام برآن

نکته توحید ضمیر در قوله «یُرْضُوهُ » دلالت دارد بر تلازم رضاى هر دو، یعنى رضاى خدا منوط به رضاى پیغمبر و رضاى پیغمبر مربوط به رضاى حق تعالى است، و انفکاک بین این دو نیست و مؤمن باید همیشه رضاى خدا و رسول را در رفتار و گفتار و حرکات و سکنات خود منظور داشته و به هیچ وجه تخطى از آن ننماید، تا رستگارى دنیا و آخرت براى او حاصل آید، و این دستور جامع و کاملى است براى سعادت و ترقیات انسانى
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
یَحْلِفُونَ بِاللّٰهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کٰانُوا مُؤْمِنِینَ از قمى نقل شده که منافقین نزد جماعت مؤمنین قسم یاد مى کردند که ما از شمائیم تا اینکه مؤمنین را راضى کنند آیه در مقام این است که خدا و رسولش سزاوارترند که از شما راضى گردند اگر شما مؤمن باشید یعنى اگر واقعا شما ایمان آورده اید بایستى رضایت خدا و رسولش را تأمین نمائید و آن وقتى است که واقعا و حقیقتا ایمان آورده باشید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
یَحْلِفُونَ بِاللّٰهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کٰانُوا مُؤْمِنِینَ ضمیر در «یحلفون» به کسانى برمى گردد که گفتند: پیامبر صلّى اللّه علیه و آله به سخن هرکس گوش مى دهد خطاب «لکم» و «یرضوکم» متوجه پیامبر و مؤمنان است خداوند در این آیه به آنان خبر داد که وقتى منافقان فهمیدند که شما از آنچه آنها دربارۀ پیامبر صلّى اللّه علیه و آله گفته اند، آگاه شدید، از شما ترسیدند و به سوگندهاى دروغ پناه بردند تا شما را خشنود سازند، در حالى که برایشان بهتر بود با توبه و اخلاصمندى، خدا و پیامبرش را خشنود کنند در حدیث آمده است: «کسى که سوگند بخورد و بداند که دروغ مى گوید، با خدا اعلام جنگ کرده است» اینکه در آیه به جاى «یرضوهما» به «یرضوه» تعبیر کرده، نشان مى دهد که خشنود ساختن پیامبر صلّى اللّه علیه و آله عین خشنود ساختن خداست، چنان که آزار پیامبر، آزار خدا مى باشد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.