از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وعدالله المؤمنین و المؤمنات جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و مساکن طیبه فی جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم ):(خداوند به مردان و زنان مؤمن وعده بهشتهایی را می دهد که نهرها در زیر آن جاریست و در آن جاودانه خواهند بود و همچنین قصرهای پاکیزه در بهشتهای جاوید و از همه بالاتر خشنودی خداست ، این همان رستگاری عظیم است )،خداوند در مقابل ایمان و نیکوئی عملشان به مؤمنان وعده های نیکویی داده است که شامل بهشتها با جویهای روان و قصرهای مطهر ودر باغهای مستقر وجاوید و رضوان خدا می باشد، ولی خشنودی خدا از همه اینها بالاتر است ، چون رضوان خدا محدود و مقدور بشر نیست تا وهم او بدان دست یابد و رضوان خدا در واقع و حقیقت ، همه رستگاری و فوز است ، چون حقیقت بندگی آنست که بنده از جهت حب به خدا او را بپرستد نه به طمع بهشت و نه از خوف دوزخ وسعادت حقیقی در آنست که دوستدار و محب ، رضایت محبوب خود را بدست آورد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 ـ حیات جاودان در باغهاى بهشت با نهرهاى روان، وعده الهى به زنان و مردان مؤمن

وعد اللّه المؤمنین ... تحتها الأنهر

2 ـ باغهاى بهشت پوشیده از درختان

جنت تجرى

«جنة» (مفرد جنات) به بوستانى گفته مى شود که زمین آن پوشیده از درخت باشد.

3 ـ تساوى زن و مرد در پاداشهاى اخروى

وعد اللّه المؤمنین و المؤمنت جنت تجرى من تحتها الأنهر

4 ـ تمایل طبیعى و غریزى انسان به بوستان، آب، خانه هاى دلپذیر و جاودانگى، وسیله اى در جهت گرایش دادن وى به ارزشهاى معنوى

وعد اللّه المؤمنین و المؤمنت جنت تجرى

با توجّه به اینکه خداوند، همین گرایشهاى طبیعى را وسیله هدایت انسانها و سوق دادن آنان به کسب ارزشها قرار داده است، برداشت فوق به دست مى آید.

5 ـ حیات انسان در آخرت، حیاتى مادى و جسمانى است نه صرفاً معنوى و روحانى.

وعد اللّه المؤمنین ... جنت تجرى ... مسکن طیبة

بهره گیرى از لذایذ مادى، چون باغهاى پوشیده از درخت و خانه هاى دلپذیر، در سراى آخرت، مستلزم وجود مادى و جسمانى انسان نیز مى باشد.

6 ـ وجود خانه هاى عالى و پاکیزه براى مؤمنان نیک کردار در «جنات عدن»

و مسکن طیبة فى جنت عدن

«جنات عدن» مى تواند نامى خاص باشد و غیر از «جنات تجرى ... » به شمار آید. برداشت فوق برگرفته از این احتمال است.

7 ـ بهشت داراى مراتب، و پاداشهاى اخروى، داراى گونه هاى متکامل

جنت تجرى ... جنت عدن و رضون من اللّه أکبر

در برداشت فوق، از تمایز «جنات تجرى» و «جنات عدن» از یکدیگر مراتب بهشت، و از «رضوان من اللّه أکبر» تفاوت کمالى نعمتهاى آن استفاده شده است.

8 ـ پرتوى از خشنودى و رضوان الهى، برتر از همه لذتهاى دیگر براى مؤمنان در بهشت*

و رضون من اللّه أکبر

نکره آمدن «رضوان» مى تواند براى تقلیل باشد ; یعنى، حتى شمه اى و نسیمى از رضوان الهى، برتر از سایر لذتهاست.

9 ـ رضوان خداوند و خشنودى او از بهشتیان، بالاترین لذت و نعمت براى آنان

و رضون من اللّه أکبر

10 ـ وجود نعمتها و لذایذ مادى و معنوى در بهشت

جنت ... مسکن ... و رضون من اللّه

11 ـ ایمان همراه با عمل نیک، شرط دستیابى انسان به نعمتهاى جاودان بهشت و رستگارى عظیم

وعد اللّه المؤمنین و المؤمنت ... الفوز العظیم

مراد از «المؤمنین و المؤمنت»، با توجّه به آیه پیش، زنان و مردان مؤمنى هستند که اهل عمل صالحند.

12 ـ رستگارى و سعادت حقیقى انسان، تنها در پرتو دستیابى به رضا و خشنودى خداوند است.

و رضون من اللّه ... ذلک هو الفوز العظیم

بنابر اینکه «ذلک» صرفاً اشاره به «رضوان من اللّه» باشد، این برداشت استفاده مى گردد.

13 ـ برخوردارى انسان از نعمتهاى مادى و معنوى بهشت جاودان، همان رستگارى و سعادت عظیم و بى بدیل است.

جنت ... مسکن طیبة ... و رضون من اللّه ... ذلک هو الفوز العظیم

با توجّه به اینکه «ذلک» مى تواند اشاره به تمام فرازهاى پیشین باشد (جنات تجرى ... خالدین فیها ... مساکن طبیة ... جنات عدن و رضوان من اللّه)، برداشت فوق به دست مى آید.

14 ـ برترین لذتها براى اهل بهشت، لذت معنوى و روحانى است.

و رضون من اللّه أکبر

15 ـ بهشت جاودان، بوستانهاى پوشیده از درخت، خانه هاى دلپذیر و خشنودى خدا، پاداش الهى به مؤمنان در برابر امر به معروف و نهى از منکر، اقامه نماز، پرداخت زکات و اطاعت از خدا و رسول (ص)

و المؤمنون و المؤمنت ... یأمرون بالمعروف ... و یطیعون اللّه و رسوله ... وعد اللّه المؤمنین ... ذلک هو الفوز العظیم

16 ـ از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: «عدن، داراللّه التى لم ترها عین و لم تخطر على قلب بشر لا یسکنها غیر ثلاثة النبیین و الصدیقین و الشهدا ... ;(1)

«عدن» خانه [ویژه]خداست که هیچ چشمى آن را ندیده و به قلب هیچ بشرى خطور نکرده است. در آن خانه ساکن نمى شود مگر سه دسته: پیامبران، صدیقان و شهیدان ... ».

17 ـ از امام سجاد (ع) روایت شده که فرمود: «إذا صار اهل الجنة فى الجنة ... فیقول لهم تبارک و تعالى: رضاى عنکم و محبّتى لکم خیر و اعظم مما انتم فیه ... ثم قرء على بن الحسین هذه الآیة «وعد اللّه المؤمنین و المؤمنات جنات تجرى من تحتها الانهار ... و رضوان من اللّه اکبر ...»;(2)

آن گاه که بهشتیان در بهشت قرار گیرند ... خداى تبارک و تعالى به آنان مى فرماید: رضایت و محبّت من درباره شما بهتر و بزرگتر است از نعمتهاى بهشتى که غرق در آن هستید. سپس امام (ع) این آیه را قراءت فرمود: خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغهایى از بهشت وعده داده که نهرهایى از زیر درختانش جارى است ... و رضایت و خشنودى خدا [از همه اینها ]بزرگ تر است ».
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ناهيده تقي زاد فانيد - مجمع البیان
وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهارُ
خدا به مردان و زنان با ایمان و پرواپیشه بوستان هایى سرسبز و پرطراوت و زیبایى را وعده داده است که از زیر درختان آنها جویبارها روان است.
خالِدینَ فیها
در آنجا جاودانه خواهند بود و زندگى خوش و گوارا و وصف ناپذیرى خواهند داشت.
وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً
و نیز سراهایى خوش و پاک و پاکیزه به آنان وعده فرموده است؛ سراهایى که از دیدگاه برخى دانشوران از درّ و یا قوت و زبرجد سبز ساخته شده و خدا چنین مقرّر فرموده است که در آنها نه رنج و دردى باشد و نه مشکل و آزارى.
فى جَنَّاتِ عَدْنٍ
واژه «عدن» در لغت به مفهوم جاودانه و ماندگار است و در تفسیر آن دیدگاه ها متفاوت است:
1 - به باور «ابن مسعود» منظور از «عدن» قلب بهشت و وسط آن است.
2 - امّا به باور «ضحّاک» منظور شهرى است در بهشت که پیامبران و امامان راستین و شهیدان پاک باخته در آنجا هستند و مردم با ایمان برگرد آن شهر مسکن دارند و در کنار آن بهشت هاى دیگرى قرار دارد.
3 - و از دیدگاه «مقاتل» و «کلبى»، «عدن» پر فرازترین و پرشکوه ترین بخش بهشت است و چشمه «تسنیم» نیز در آنجاست و برگرد آن بهشت هاى زیبا و پر طراوت دیگرى قرار دارد و آفریدگار هستى از لحظه اى که آن را آفریده، پوشیده داشته است و همچنان خواهد بود، تا آنگاه که صاحبان گرانقدر آن، یعنى پیامبران، امامان راستین، شهیدان راه حق، مردم شایسته کردار و با اخلاص و کسانى که خدا از آنان خشنود است در آنجا گرد آیند. در آن شهر وصف ناپذیر کاخ هایى شکوهمند و پر معنویت از درّ و طلا و یاقوت بر پاگشته و نسیمى خوش ودلپذیر از زیر عرش بر آنها مى وزد و انبوهى از مشک سفید را با خود برداشته و برآنها مى افشاند.
از پیامبر گرامى آورده اند که در این مورد فرمود:
عدن، دار الله الّتى لم ترها عین و لم یخطر على قلب بشر، لا یسکنها غیر ثلاثة: النبیّن و الصدیقین و الشّهداء، یقول الله عزوجلّ: طوبى لمن دخلک.(217)
«عدن»، آن سراى خوش و وصف ناپذیرى است که نه چشمى هرگز آن را دیده و نه بر قلب و مغز انسانى خطور کرده است. در آنجا تنها سه گروه راه مى یابند که عبارتند از: پیامبران، صدّیقان و راستى پیشگان و دیگر شهیدان راه حق و فضیلت. سرایى است که خدا بدان پیام مى دهد که: خوشا به حال کسى که در تو مسکن گزیند.
وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ اَکْبَرُ
به باور «جبایى» منظور این است که: و خشنودى خدا از کسانى که وارد آن سراى پر معنویت مى گردند، از همه پاداشها و بخششها برتر و پرشکوه تر است، و خشنودى خداست که انسان را به آن پاداش وصف ناپذیر مى رساند.
به باور «حسن» منظور این است که شادمانى قلب و خشنودى خاطرى که به انسان از رضایت و خشنودى خدا دست مى دهد از هر چیزى برتر و بالاتر است.
ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ.
و این نعمتهایى که بدانها اشاره رفت کامیابى پرشکوه و بزرگى است که چیزى از آنها بزرگ تر نیست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عطيه آل احمد - برگزیده تفسیر نمونه
این آیه قسمتى از این رحمت واسعه الهى را که شامل حال افراد باایمان مى شود, در دو جنبه «مادى » و «معنوى » شرح مى دهد. نـخست مى فرماید: «خداوند به مردان و زنان با ایمان باغهایى از بهشت وعده داده است که از زیر درختانش نهرها جریان دارد» (وعداللّه المؤمنین والمؤمنات جنات تجرى من تحتها الا نهار). از ویـژگیهاى این نعمت بزرگ این است که زوال و جدایى در آن راه ندارد و«آنان جاودانه در آن مى مانند» (خالدین فیها). دیـگـر از مواهب الهى به آنها این است که خداوند «مسکنهاى پاکیزه ومنزلگاههاى مرفه در قلب بهشت عدن در اختیار آنها مى گذارد» (ومساکن طیبة فى جنات عدن ). از احادیث اسلامى چنین استفاده مى شود که «جنات عدن » باغهاى مخصوصى است از بهشت که پیامبر(ص ) و جمعى از خاصان پیروان او در آنهامستقر خواهند شد. سپس اشاره به نعمت و پاداش معنوى آنها کرده , مى فرماید: «رضایت وخشنودى خدا (که نصیب این مؤمنان راستین مى شود) از همه برتر و بزرگتر است »(ورضوان من اللّه اکبر). هـیچ کس نمى تواند آن لذت معنوى و احساس روحانى را که به یک انسان به خاطر توجه رضایت و خشنودى خدا از او, دست مى دهد, توصیف کند. و در پـایان آیه اشاره به تمام این نعمتهاى مادى و معنوى کرده , مى گوید: «این پیروزى بزرگى است » (ذلک هو الفوز العظیم ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.