از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و اللیل اذا یغشـیها):(و قسم به شب وقتی که روز را می پوشاند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
وَ اللَّیل‌ِ إِذا یَغشاها (4)

وَ اللَّیل‌ِ: و سوگند ‌به‌ شب‌، إِذا یَغشاها: چون‌ بپوشاند آفتاب‌ ‌را‌، ‌یعنی‌ روشنی‌ ‌او‌ ‌را‌ مستور سازد، ‌ یا ‌ پوشیده‌ گرداند و فرو گیرد آفاق‌ عالم‌ ‌را‌ ‌ یا ‌ زمین‌.

تنبیه‌ ‌در‌ کتاب‌ کافی‌‌-‌ ‌عن‌ الصّادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌قال‌: «الشّمس‌»
‌رسول‌ اللّه‌، ‌به‌ اوضح‌ اللّه‌ للنّاس‌ دینهم‌ «و القمر» امیر المؤمنین‌ تلا ‌رسول‌ اللّه‌ و نفثه‌ بالعلم‌ نفثا و «اللّیل‌ ائمة الجور الّذین‌ استبدّوا بالأمر دون‌ آل‌ الرّسول‌ و جلسوا مجلسا ‌کان‌ آل‌ الرّسول‌ اولی‌ ‌به‌ منهم‌ فغشوا دین‌ اللّه‌ بالظّلم‌ و الجور فحکی‌ اللّه‌ فعلهم‌ ‌فقال‌: «وَ اللَّیل‌ِ إِذا یَغشاها» و «وَ النَّهارِ» الامام‌ ‌من‌ ذریّة فاطمة یسئل‌ ‌عن‌ دین‌ ‌رسول‌ اللّه‌ فیجلّیه‌ لمن‌ سئله‌ فحکی‌ اللّه‌ ‌قوله‌ ‌فقال‌: و «النَّهارِ إِذا جَلّاها». ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌ مروی‌ ‌است‌ ‌که‌ فرمود: مراد «شمس‌» ‌رسول‌ ‌خدا‌، ‌به‌ سبب‌ ‌آن‌ حضرت‌ ‌خدا‌ واضح‌ فرمود ‌برای‌ مردم‌ دینشان‌ ‌را‌. و «قمر» امیر المؤمنین‌ ‌است‌ تالی‌ تلو ‌رسول‌ ‌خدا‌ و [دمید ‌در‌ ‌او‌ ‌به‌ علم‌، دمیدنی‌][‌اینکه‌‌ما «1». و مراد «لیل‌» ائمه جور هستند. کسانی‌ ‌که‌ استبداد نمودند ‌به‌ امر ‌به‌ ‌غیر‌ امر آل‌ پیغمبر و نشسته‌ مجلسی‌ ‌را‌ ‌که‌ آل‌ ‌رسول‌ اولی‌ بودند ‌به‌ ‌آن‌ مکان‌ ‌از‌ ‌ایشان‌، ‌پس‌ پرده‌ کرده‌ دین‌ ‌خدا‌ ‌را‌ ‌به‌ سبب‌ ظلم‌ و جور. ‌پس‌ حکایت‌ فرمود فعل‌ ‌آنها‌ ‌را‌ فرمود: «وَ اللَّیل‌ِ إِذا یَغشاها».

و مراد ‌به‌ «و النّهار» امام‌ ‌است‌ ‌از‌ ذریّه فاطمه‌ علیها السّلام‌، سؤال‌ گردیده‌ می‌شود ‌از‌ دین‌ و شریعت‌ پیغمبر، ‌پس‌ آشکار نماید ‌برای‌ کسی‌ ‌که‌ سؤال‌ می‌نماید ‌پس‌ ‌خدا‌ حکایت‌ فرماید: «وَ النَّهارِ إِذا جَلّاها».[‌اینکه‌‌ما «2» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - سوگند خداوند به شب در لحظه اى که تاریکى آن، سطح زمین را بپوشاند.

و الّیل إذا یغشیها

طَبَق و[ سرپوش هایى]مانند آن که بر چیزى نهاده مى شود، «غطاء» نام دارد; همان طور که به پوشاک و [رواندازهایى]مانند آن که روى چیزى قرار داده مى شود، «غشاء» مى گویند (مفردات راغب). بنابراین «یغشاها» ـ که مرجع ضمیر مفعولى آن در این برداشت «أرض» گرفته شده ـ به این معنا است که تاریکى شب، سطح زمین را مى پوشاند.

2 - سوگند خداوند، به هنگامى که شب، خورشید را مى پوشاند.

و الّیل إذا یغشیها

در برداشت یاد شده، مرجع ضمیر مفعولى در «یغشاها»، «الشمس» دانسته شده است.

3 - پیدایش شب و تاریک شدن زمین به وسیله آن، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند است.

و الّیل إذا یغشیها

4 - تاریک شدن زمین در شب، از نعمت هاى خداوند براى انسان ها

و الّیل إذا یغشیها

تأثیر سوگند، زمانى است که مخاطب، مورد سوگند را محبوب خود بیابد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر منهج الصادقین
(4)‌-‌ وَ اللَّیل‌ِ و سوگند بشب‌ إِذا یَغشاها چون‌ بپوشاند آفتاب‌ ‌را‌ ‌یعنی‌ روشنی‌ ‌او‌ ‌را‌ مستور سازد پا پوشیده‌ گرداند و فرو گیرد آفاق‌ عالم‌ ‌را‌ و ‌ یا ‌ زمین‌ ‌را‌ و حینئذ کنایه ‌غیر‌ مذکوره‌ ‌بر‌ طریق‌ سابقست‌، و بدانکه‌ و ‌او‌ قسم‌ مستلزم‌ طرح‌ فعل‌ قسم‌ ‌است‌ و عدم‌ ابراز بآن‌ ‌در‌ استعمال‌ بخلاف‌ (باء) چه‌ بآن‌ ابراز فعل‌ و اضمار ‌آن‌ ‌هر‌ دو جایز ‌است‌ ‌پس‌ و ‌او‌ مذکوره‌ قائم‌ مقام‌ فعل‌ و (باء) ‌باشد‌ و ساد مسد ‌هر‌ دو و واوات‌ عاطفه‌ مذکوره‌ چون‌ ‌که‌ نایب‌ مناب‌ ‌اینکه‌ و اواند صلاحیت‌ ‌آن‌ دارند ‌که‌ عوامل‌ واقع‌ شوند و عمل‌ فعل‌ و حرف‌ جر کنند معا مانند ضرب‌ زید عمرا و بکر خالدا ‌که‌ و ‌او‌ ‌در‌ اینجا ‌هم‌ رافعست‌ و ‌هم‌ ناصب‌ بجهت‌ آنکه‌ قایم‌ مقام‌ ضربست‌ ‌که‌ عامل‌ ‌هر‌ دو ‌است‌ بدون‌ عطف‌ ‌بر‌ دو عامل‌ مختلف‌ بناء ‌علی‌ ‌ذلک‌ اشکالی‌ ‌در‌ نصب‌ إِذا لازم‌ نیاید و نرسد کسی‌ ‌را‌ ‌که‌ گوید واوات‌ مذکوره‌ خالی‌ ‌از‌ ‌آن‌ نیست‌ ‌که‌ واوات‌ عاطفه‌اند ‌که‌ منصوب‌ و مجرور کرده‌اند ‌پس‌ ‌آن‌ ‌از‌ قبیل‌ عطف‌ ‌باشد‌ ‌بر‌ معمولین‌ دو عامل‌ مختلف‌ مانند مررت‌ امس‌ بزید و الیوم‌ عمرو و ‌ یا ‌ واوات‌ قسمیه‌اند و ‌اینکه‌ مستکره‌ ‌است‌ باتفاق‌ خلیل‌ و سیبویه‌ زیرا ‌که‌ محتاجند بحرف‌ عطف‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
و در پنجمین سوگند مى فرماید: قسم به شب ، آن هنگام که صفحه زمین (یا خورشید) را بپوشاند (و اللیل اذا یغشاها). <2>
شب با تمام برکات و آثارش ، که از یکسو حرارت آفتاب روز را تعدیل مى کند، و از سوى دیگر مایه آرامش و استراحت همه موجودات زنده است ، که اگر تاریکى شب نبود، و آفتاب پیوسته مى تابید آرامشى وجود نداشت ، زیرا حرارت سوزان آفتاب همه چیز را نابود مى کرد، حتى اگر نظام شب و روز بر خلاف وضع کنونى بود همین مشکل پیش مى آمد، چنانکه در کره ماه که شبهایش معادل دو هفته کره زمین است و روزهایش نیز معادل دو هفته ، در وسط روز حرارت به حدود سیصد درجه سانتیگراد مى رسد که هیچ موجود زنده اى
که ما مى شناسیم در آن شرائط باقى نمى ماند، و در وسط شب مقدار زیادى زیر صفر مى رود که اگر در آنجا موجود زنده اى باشد حتما یخ مى زند و نابود مى شود.
قابل توجه اینکه در آیات سابق افعال به صورت ماضى آمده بود، و در این آیه به صورت مضارع است ، این تفاوت تعبیر ممکن است اشاره به این باشد که حوادثى همچون ظهور روز و شب مخصوص زمانى نیست ، گذشته و آینده را همه شامل مى شود و لذا بعضى به صورت فعل ماضى ، و بعضى به صورت فعل مضارع آمده ، تا عمومیت این حوادث را در بستر زمان روشن سازد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
4‌-‌ وَ اللَّیل‌ِ إِذا یَغشاها‌-‌ ضمیر کلمه (یَغشاها) ‌به‌ کلمه شمس‌ برمیگردد. ‌یعنی‌ سوگند ‌به‌ شب‌، هنگامی‌ ‌که‌ خورشید ‌را‌ پنهان‌ میکند. سبب‌ اینکه‌ کلمه (یَغشاها) مضارع‌، ولی‌ کلمات‌ آخر آیات‌ قبل‌ و ‌بعد‌ ‌از‌ ‌آن‌ ماضی‌ میباشند مراعات‌ آخر آیات‌ ‌است‌. اضافه‌ ‌بر‌ اینکه‌ معنای‌ کلمات‌ ماضی‌ ‌به‌ وسیله‌ کلمه (إِذا) ‌به‌ مضارع‌ تبدیل‌ میشود‌-‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[4] ‌پس‌ ‌از‌ روزی‌ دراز ‌که‌ ‌با‌ تلاش‌ سپری‌ ‌شده‌، تاریکی‌ شب‌ و آرامش‌ ‌آن‌ زمین‌ ‌را‌ می‌پوشاند، و مردمان‌ و جانوران‌ و گیاهان‌ ‌بر‌ ‌آن‌ ‌به‌ استراحت‌ می‌پردازند، و ‌هر‌ کس‌ ‌که‌ درباره روز و روشنی‌ و نشاط و حرکت‌ ‌آن‌ بیندیشد، ‌بر‌ ‌او‌ فهم‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ چگونه‌ زمین‌ ‌پس‌ ‌از‌ ساعتهای‌ شب‌ و تاریکی‌ و سکون‌ و سکوت‌ پوشیده‌ می‌شود، دشوار خواهد شد. بگذار ‌که‌ اندیشه‌ات‌ میان‌ اینها ‌به‌ مقارنه‌ بپردازد و ‌به‌ سیر ‌در‌ آفاق‌ معرفت‌ بپردازد.

«وَ اللَّیل‌ِ إِذا یَغشاها‌-‌ و سوگند ‌به‌ شب‌ چون‌ ‌آن‌ ‌را‌ فرو پوشاند.»
ضمیر ‌در‌ ‌اینکه‌ جا نیز ‌به‌ زمین‌ باز می‌گردد، و ‌در‌ بعضی‌ ‌از‌ نصوص‌ تأویل‌ ‌اینکه‌ کلمات‌ ‌به‌ جنبه‌های‌ معنوی‌ زندگی‌ اجتماع‌ بازگشته‌، و شمس‌ ‌رسول‌ اللّه‌‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ و قمر امیر المؤمنین‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ و روز امامان‌ راهنما و شب‌ پیشوایان‌ گمراهی‌ ‌در‌ نظر گرفته‌ ‌شده‌ ‌است‌.«1» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
وَ اللَّیل‌ِ إِذا یَغشاها:

و نیز سوگند یاد نموده‌ بهنگام‌ شب‌ ‌که‌ تیره‌گی‌ و تاریکی‌ قسمتی‌ ‌از‌ سطح‌ زمین‌ ‌را‌ بطور مخروطی‌ شکل‌ فرا میگیرد و زمین‌ فاصله‌ میشود ‌که‌ قسمتی‌ ‌از‌ سطح‌ زمین‌ ‌از‌ اشعه‌ خورشید بی‌بهره‌ گردد و تعبیر بهیئت‌ مضارع‌ محتمل‌ ‌است‌ ‌از‌ نظر اینکه‌ تاریکی‌ شب‌ توأم‌ ‌با‌ خزیدن‌ و ‌در‌ تاریکی‌ بسر بردن‌ ‌است‌ ناگزیر بطول‌ میانجامد و ‌از‌ حرکت‌ و تکاپو باز میدارد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 159
وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشاها:
سوگند یاد نموده بهنگام شب که تیره‏گى و تاریکى قسمتى از سطح زمین را بطور مخروطى شکل فرا میگیرد و زمین فاصله میشود که قسمتى از سطح زمین از اشعه خورشید بى‏بهره گردد و تعبیر بهیئت مضارع محتمل است از نظر اینکه تاریکى شب توأم با خزیدن و در تاریکى بسر بردن است ناگزیر بطول میانجامد و از حرکت و تکاپو باز میدارد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.