از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین فی نار جهنم خالدین فیهااولئک هم شر البریه ):(بدرستی که از اهل کتاب و مشرکین کسانیکه کافر شده اند درآتش جهنم خواهند بود و در آن جاودان هستند، آنها بدترین خلق خدا می باشند) در اینجا به تهدید و انذار کفاری می پردازد که به این رسالت و بینه آشکار، کافرشده اند و از سنت هدایت الهی در ارسال دین قیم ، بهره نگرفته و اعراض کرده اند،می فرماید: این کفار چه از اهل کتاب باشند و چه از مشرکین ، در آتش جهنم ،جاودانه خواهند بود و بدترین خلق خدا هستند، چون نعمت هدایت را که بالاترین نعمات الهی است کفران کرده اند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
إِن‌َّ الَّذِین‌َ کَفَرُوا مِن‌ أَهل‌ِ الکِتاب‌ِ وَ المُشرِکِین‌َ فِی‌ نارِ جَهَنَّم‌َ خالِدِین‌َ فِیها أُولئِک‌َ هُم‌ شَرُّ البَرِیَّةِ (6)إِن‌َّ الَّذِین‌َ کَفَرُوا: ‌به‌ درستی‌ ‌که‌ آنان‌ ‌که‌ کافر شدند مِن‌ أَهل‌ِ الکِتاب‌ِ: ‌از‌ اهل‌ کتاب‌ ‌که‌ یهود و نصارااند وَ المُشرِکِین‌َ: و ‌از‌ مشرکان‌ ‌که‌ بت‌ پرستانند فِی‌ نارِ جَهَنَّم‌َ: ‌در‌ آتش‌ جهنّم‌اند روز قیامت‌ خالِدِین‌َ فِیها: ‌که‌ جاوید و دائم‌ باشند ‌در‌ ‌آن‌. ‌ یا ‌ الحال‌ ‌در‌ جهنمند، ‌به‌ جهت‌ ملابست‌ ‌ایشان‌ ‌به‌ آنچه‌ موجب‌ دخول‌ آتش‌ ‌است‌ أُولئِک‌َ هُم‌ شَرُّ البَرِیَّةِ: ایشانند بدترین‌ آفریدگان‌ ‌که‌ کفر و شرک‌ ورزیدند.

بیان‌‌-‌ اشتراک‌ ‌آنها‌ ‌در‌ جنس‌ عذاب‌، موجب‌ اشتراک‌ ‌ایشان‌ نیست‌ ‌در‌ نوع‌ عذاب‌. ‌پس‌ ممکن‌ ‌است‌ عذاب‌ ‌ایشان‌ مختلف‌ ‌باشد‌ ‌در‌ شدت‌، ‌به‌ جهت‌ تفاوت‌ کفر ‌آنها‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر انگلیسی- ابن کثیر
إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکینَ فی‏ نارِ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ
Allah informs of what will happen to the wicked disbelievers among the People of the Scripture and the idolators who oppose the Allah's divinely revealed Books and the Prophets whom He sent. He says that they will be in the fire of Hell on the Day of Judgement and they will abide therein forever. This means that they will remain in it and they will have no way out of it and they will not cease being in it.


﴿أَوْلَـئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ﴾


(They are the worst of creatures.) meaning, they are the worst creation that Allah has fashioned and created. Then Allah informs about the situation of the righteous people who believed in their hearts and performed righteous deeds with their bodies. He says that they are the best of creation. Abu Hurayrah and a group of the scholars have used this Ayah as a proof that the believers have a status among the creatures that is better than the angels.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر حسینی همدانی
‌پس‌ ‌از‌ تفسیر بینه‌ و اینکه‌ مقتضای‌ سنت‌ الهی‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ بشر و سوق‌ و رهبری‌ ‌او‌ بسوی‌ فضیلت‌ و سعادت‌ پیروی‌ ‌از‌ برنامه‌ مکتب‌ قرآن‌ ‌است‌ ‌که‌ طریق‌ واضح‌ و تزلزل‌ خواهد ‌بود‌.

اینک‌ ‌آیه‌ بیان‌ آنستکه‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌در‌ مقام‌ انکار و تکذیب‌ دعوت‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ برآید چه‌ معتقد بیگانگی‌ آفریدگار و پیرو مکتب‌ ‌باشد‌ و ‌ یا ‌ بیگانه‌ و بت‌ پرست‌ ‌باشد‌ کیفر ‌او‌ خلود ‌در‌ شعله‌های‌ آتشین‌ دوزخ‌ خواهد ‌بود‌ زیرا سیرت‌ کفر و انکار نعمت‌ تشریع‌ اسأُولئِک‌َ هُم‌ شَرُّ البَرِیَّةِ:

مبنی‌ ‌بر‌ حصر ‌است‌ ‌از‌ نظر اینکه‌ انکار و مبارزه‌ ‌با‌ دعوت‌ ‌رسول‌ صادع‌ اسلام‌ و تکذیب‌ نزول‌ آیات‌ قرآنی‌ مبارزه‌ ‌با‌ ساحت‌ کبریائی‌ ‌است‌ گرچه‌ نسبت‌ ‌به‌ نعمت‌ آفرینش‌ ‌در‌ مقام‌ انقیاد و معتقد ‌باشد‌ و ایمان‌ داشته‌ و پیرو مکتب‌ توحید ‌باشد‌ و چون‌ غرض‌ اصلی‌ ایمان‌ و تصدیق‌ قلبی‌ و قیام‌ بسپاس‌ نعمت‌ هدایت‌ پروردگار ‌است‌ و اینان‌ ‌در‌ مقام‌ انکار نعمت‌ هدایت‌ و مبارزه‌ ‌با‌ ساحت‌ پروردگار برآمده‌اند شر و ناسزا ‌از‌ سلسله‌ بشر خواهند ‌بود‌.

زیرا نعمتهای‌ پروردگار منعم‌ حقیقی‌ ‌را‌ ‌از‌ جمله‌ رسالت‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ ‌که‌ همه‌ نعمتها ‌در‌ ‌آن‌ خلاصه‌ می‌شود نادیده‌ گرفته‌اند ‌تا‌ چه‌ رسد بحقوق‌ سایر افراد ‌که‌ حقی‌ ‌برای‌ آنان‌ ‌از‌ نظر غرور و خودخواهی‌ معتقد نخواهند ‌بود‌ بالاخره‌ ‌اینکه‌ چنین‌ فردی‌ ‌که‌ ‌در‌ زندگی‌ برنامه‌ عقیدتی‌ و عملی‌ صحیح‌ ندارد فرد صالح‌ ‌از‌ سلسله‌ بشر نخواهندبود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - کافران به اسلام ـ چه اهل کتاب باشند و چه مشرک ـ به آتش جهنم، گرفتار خواهند شد.

إنّ الذین کفروا من أهل الکتـب و المشرکین فى نار جهنّم

2 - فرجام اهل کتاب، در صورت کفر به اسلام، هم تراز با مشرکان است.

إنّ الذین کفروا من أهل الکتـب و المشرکین فى نار جهنّم

3 - کفر اهل کتاب، نکوهیده تر از کفر مشرکان است.

إنّ الذین کفروا من أهل الکتـب و المشرکین

4 - منکران اسلام ـ چه اهل کتاب باشند و چه مشرک ـ کافراند.

إنّ الذین کفروا من أهل الکتـب و المشرکین

5 - اهل کتاب و مشرکان، در صورت خوددارى از پذیرش اسلام، از عبادت خالصانه خداوند محروم مانده و خود را از برکات نماز و زکات دور ساخته اند.

و ما أُمروا إلاّ لیعبدوا اللّه مخلصین له الدین حنفاء و یقیموا الصلوة و یؤتوا الزکوة ... إنّ الذین کفروا من أهل الکتـب و المشرکین

6 - عذاب جهنم براى کافران، جاودانه و پایان ناپذیر است.

فى نار جهنّم خـلدین فیها

7 - کافران به اسلام (یهودیان، مسیحیان، مجوسیان و مشرکان)، شرورترین مردم و بدترین مخلوقات اند.

الذین کفروا من أهل الکتـب و المشرکین ... أُولـئک هم شرّ البریّة

«بریّة» (فعیلة به معناى مفعولة) با کلمه «برى» (به وزن «عصا»; یعنى، خاک) هم خانواده است و تمام خاکیان، از جمله بشر را شامل مى شود (مصباح و مفردات). برخى گفته اند: این کلمه با فعل «بَرَءَ» (به معناى «خَلَقَ») هم خانواده است و بر تمام مخلوقات تطبیق مى کند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
در این آیات سخن از دو گروه توحید گرا و حق طلب و در برابر آنان شرک گرا و حق ناپذیر و فرجام کار هر کدام از آن هاست.

نخست مى فرماید:

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نارِ جَهَنَّمَ

بى گمان آن کسانى از اهل کتاب و شرک گرایان که به آیین جدید کفر ورزیده، و یکتایى خدا و رسالت محمد(ص) را انکار نموده، و در پرستش و عبادت خود، دیگرى را همتا و شریک خداى یکتا مى پندارند در آتش دوزخند،

خالِدِینَ فِیها

هماره در آتش دوزخ خواهند بود و هرگز از عذاب نجات نخواهند یافت.

أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ

اینان هستند که بدترینِ آفریدگانند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
بهترین و بدترین مخلوقات !
در آیات گذشته آمده بود که کفار اهل کتاب و مشرکان در انتظار این بودند که دلیل روشنى از سوى خداوند سراغ آنها بیاید، ولى بعد از آمدن ((بینه )) متفرق و پراکنده شدند و هر کدام راهى را پیش گرفتند.
در آیات مورد بحث به دو گروه کافران و مؤ منان در برابر این دعوت الهى ، و سرانجام کار هر یک از آنها اشاره مى کند.
نخست مى فرماید: کسانى که از اهل کتاب و مشرکان به این آئین جدید کافر شدند در آتش دوزخند، جاودانه در آن مى مانند، آنها بدترین مخلوقاتند! (ان الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین فى نار جهنم خالدین فیها اولئک هم شر البریة ).
تعبیر به ((کفروا)) اشاره به کفرشان در مقابل آئین اسلام است ، و گر نه کفر و شرک قبلى آنها مطلب تازه اى نیست .
تعبیر اولئک هم شر البریة (آنها بدترین مخلوقاتند) تعبیر تکان دهنده اى است که نشان مى دهد در میان تمام جنبندگان و غیر جنبندگان موجودى مطرودتر از کسانى که بعد از وضوح حق و اتمام حجت راه راست را رها کرده در ضلالت گام مى نهند یافت نمى شود، و این در حقیقت شبیه چیزى است که در آیه 22 سوره انفال آمده است : ان شر الدواب عند الله الصم البکم الذین لا یعقلون : بدترین جنبندگان نزد خداوند افرادى هستند که نه گوش شنوا دارند و نه زبان گویا و نه اندیشه بیدار!
و یا آنچه در سوره اعراف آیه 179 آمده که بعد از ذکر گروه دوزخیان با همین اوصاف مى فرماید: اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون :
((آنها همچون چهارپایانند، بلکه گمراهتر، آنها غافلانند)).
آیه مورد بحث مطلبى فراتر از اینها نیز دارد چرا که آنها را بدترین مخلوقات معرفى کرده ، و این در حقیقت به منزله بیان دلیلى است براى خلود آنها در آتش دوزخ .
چرا آنها بدترین مخلوقات نباشند در حالى که تمام درهاى سعادت به رویشان گشوده شده و از روى کبر و غرور و عناد و لجاج آگاهانه به مخالفت برخاستند. مقدم داشتن اهل کتاب بر مشرکان در این آیه نیز ممکن است به خاطر این باشد که آنها داراى کتاب آسمانى و علما و دانشمندان بودند و نشانه هاى پیغمبر اسلام در کتب آنها صریحا آمده بود، بنابراین مخالفت آنها زشت تر و بدتر بود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
قرأ نافع : البریئة بالهمز ، والقراء علی التخفیف . والنبی ، والبریة : مما استمر الاستعمال علی تخفیفه ورفض الأصل وقرئ : خیار البریة : جمع خیر ، کجیاد وطیاب : فی جمع جید وطیب . عن رسول الله صلی الله علیه وسلم : " من قرأ لم یکن کان یوم القیامة مع خیر البریة مساء ومقبلا " . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - تفسیر الجلالین
«إن الذین کفروا من أهل الکتاب والمشرکین فی نار جهنم خالدین فیها» حال مقدرة، أی مقدرا خلودهم فیها من الله تعالى «أولئک هم شر البریة». [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر تقریب القرآن إلى الأذهان آیة الله العظمى السید محمد الحسینی الشیرازی
((إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ)) استمروا على کفرهم فلم یؤمنوا بالرسول (صلى الله علیه وآله وسلم) ((وَ)) من ((الْمُشْرِکِینَ)) بأن استمروا فی شرکهم یکونون ((فِی نَارِ جَهَنَّمَ)) فی الآخرة حال کونهم ((خَالِدِینَ فِیهَا))، أی فی النار إلى الأبد، ((أُوْلَئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ))، أی شر الخلق، فإن البریة هی الخلیقة، من "برأ" بمعنى خلق وأنشأ. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رعنا سليمان عباسي - تفسیر جوامع جلد 6ابو على ابن الحسن الطبرسى
البریة , وزن فعلیه از برء اللّه الخلق , است لیکن بطور مستمر به تخفیف همزه خوانده شده و اصل آن مـتـروک شده است , نبى هم از (نبا) بوده و همزه اش در استعمال حذف شده است , بعضى برئیه با همزه بنابر اصل اولیه قرائت کرده اند.
از ابن عباس درباره اولئک هم خیر البریة , روایت شده که گفت : این آیه درباره على (ع ) و اهل بیت آن حضرت نازل شده است .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - سایت نوگرا - استاد شهید ناصر سبحانی
إن الذین کفروا من اهل المتاب و المشرکین فی نار جهنم خالدین فیها* کسانی که کفر ورزیدند و بعد از آمدن بینه از اهل کتاب و از مشرکین در آتش دوزخند که در آن جاودانه قرار دارند و برای همیشه در آن می‌مانند.

*اولئک هم شر البریّه * ایشان بدترین خلق مردم هستند و نه غیر ایشان. تعبیر خیر و شر بر اساس یک فرض قرار دارد و آنطور که می‌فرماید: * قل اولئک خیرٌ أمْ جنة الخلد* آیا آن عذابهایی که ذکر شد که در جهنم است بهتر است یا بهشت جاویدان؟ معلوم است که هیچگونه بِهْ بودنی در آنجا وجود ندارد هیچ نیکی و خوبی برای عذاب جهنم وجود ندارد ولی می‌فرماید: فرض می‌کنیم که مقداری خوب باشد. فرموده آیا این بهتر است یا بهشت؟ اگر خوبی هم داشته باشد بهشت از دوزخ بهتر است.
در اینجا هم اگر قرار باشد سایر بریّه که مؤمنینند شری داشته باشند اینها أشرّند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
6231. To be given the faculty of discrimination between right and wrong, and men to reject truth and right, is the worst folly which a creature endowed with will can commit. It must necessarily bring its own punishment, whether the creature calls himself one of the children of Abraham or one of the redeemed of Christ, or whether he goes by the mere light of nature and reason as a Pagan. Honour in the sight of Allah is not due to race or professions of faith, but to sincere and righteous conduct (49:13). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَالْمُشْرِکِینَ فِی نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا أُولَئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ (۶)همان کسانی که کفر می‌ورزند از اهل کتاب و مشرکان در آتش جهنم
هستند و در آن جاودانه خواهند بود. چون معلوم شد که کفرشان، کفر بعد از بیّنه است، پس آنها بدترین جنبندگانند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 245
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نارِ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها:
پس از تفسیر بینه و اینکه مقتضاى سنت الهى و تعلیم و تربیت بشر و سوق و رهبرى او بسوى فضیلت و سعادت پیروى از برنامه مکتب قرآن است که طریق واضح و تزلزل خواهد بود.
اینک آیه بیان آنستکه هر که در مقام انکار و تکذیب دعوت رسول صلّى اللّه علیه و آله برآید چه معتقد بیگانگى آفریدگار و پیرو مکتب باشد و یا بیگانه و بت پرست باشد کیفر او خلود در شعله‏هاى آتشین دوزخ خواهد بود زیرا سیرت کفر و انکار نعمت تشریع اسلام و توحید خالص آفریدگار بعد از رحمت و حرمان از هر نعمت مى‏باشد و خلود در شقاوت خواهد بود.
أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ:
مبنى بر حصر است از نظر اینکه انکار و مبارزه با دعوت رسول صادع اسلام و تکذیب نزول آیات قرآنى مبارزه با ساحت کبریائى است گرچه نسبت به نعمت آفرینش در مقام انقیاد و معتقد باشد و ایمان داشته و پیرو مکتب توحید باشد و چون غرض اصلى ایمان و تصدیق قلبى و قیام بسپاس نعمت هدایت پروردگار است و اینان در مقام انکار نعمت هدایت و مبارزه با ساحت پروردگار برآمده‏اند شر و ناسزا از سلسله بشر خواهند بود.
زیرا نعمتهاى پروردگار منعم حقیقى را از جمله رسالت رسول صلّى اللّه علیه و آله که همه نعمتها در آن خلاصه مى‏شود نادیده گرفته‏اند تا چه رسد بحقوق سایر افراد که حقى براى آنان از نظر غرور و خودخواهى معتقد نخواهند بود بالاخره این چنین فردى که در زندگى برنامه عقیدتى و عملى صحیح ندارد فرد صالح از سلسله بشر نخواهندبود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.