از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان مصداق «خیر البریّة»
7) در روایاتى از شیعه و سنى نقل شده که پیامبر اکرم‏ (صلى‌الله‌علیه‌وآله) به علىّ بن ابیطالب فرمودند: تو و یاران تو خیر البریّة هستید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 557 قالب : روایی موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیه‌السلام) گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «خشیت»
8) «خَشیت» به آن خوفى گفته مى‏شود که بر اساس تعظیم و عظمت باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 559 قالب : لغوی موضوع اصلی : خشیت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بهشت زیر پای اهل خشیت
8) این آیه مى‏فرماید: بهشت مخصوص اهل خشیت است. «ذلک لمن خشى ربّه» و آیه‏اى دیگر مى‏فرماید: تنها علما اهل خشیت هستند: «انّما یخشى اللّه من عباده العلماء» (فاطر/28) پس بهشت مخصوص علما است.
از طرفى مى‏دانیم که تمام علما و دانشمندان اهل بهشت نیستند. زیرا قرآن بسیارى از دوزخیان را کسانى مى‏داند که بعد از علم و آگاهى گمراه شدند: «اضلّه اللّه على علم» (جاثیه/23) و همچنین تمام بى‏سوادان دوزخى نیستند.
پس آن علمى که سبب خشیت مى‏شود این علم اصطلاحى نیست، بلکه مراد یک فهم طبیعى و الهى است که سبب نورانیّت دل شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 559 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : خشیت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  شرط ورود به بهشت و رضوان ابدی، انجام اعمال صالح است - اعظم زارع بيدکي
8) چگونه مى‌شود خداوند از افرادى اعلام رضایت دائمى نماید که هر لحظه امکان سرزدن خطا و انجام اعمال غیر صالح براى آن‌ها وجود دارد؟ آیا این اعلام رضایت به معناى تأیید اعمال خلاف شرع آن‌ها نیست؟ و‌ آیا چنین وعده‌اى به منزله نشان دادن چراغ سبز به آن‌ها نخواهد بود و آن‌ها نسبت به انجام اعمال ناشایست ترغیب نخواهند شد؟

شیخ بزرگوار علامه طوسى رحمة الله علیه در این باره مى‌نویسد:

وأیضا فإنه لا یجوز أن یکون هذا الوعد غیر مشروط وأن یکون على الإطلاق إلا لمن علم عصمته ولا یجوز علیه شئ من الخطأ، لأنه لو عنى من یجوز علیه الخطأ بالإطلاق وعلى کل وجه کان ذلک إغراء له بالقبیح وذلک فاسد بالإجماع، ولیس أحد یدعی للمذکورین العصمة فبطل أن یکونوا معنیین بالآیة على الإطلاق.

برداشت و تفسیر صحیح آیه این است که ورود به بهشت بدون شرط و مطلق نیست؛ مگر براى افرادى که متصف به ویژگی عصمت باشند و خطائى از آنان سر نزند، و اگر این وعده که با قطعیت و حتمى بودن اعلام شده افراد خطاکار را هم شامل با این توجیه که مى‌گوید: من که از نجات یافتگان هستم؛ پس آزادم. شود، نتیجه آن وادار کردن افراد به ارتکاب خطا و اشتباه است و این عقیده و فکر به اجماع همگان فاسد است، و از طرفى هیچ کس براى افراد مورد نظر در آیه (السابقون الاولون) ادعاى عصمت نکرده است؛ پس بنا بر آنچه گفته شد آنان نمى‌توانند از مصادیق آیه باشند.در نتیجه: منظور خداوند این نیست که هر کسى جزء «السابقون الأولون» بودند؛ حتى اگر پس از آن ایمان شان را از دست بدهند و هیچ عمل صالح نیز انجام ندهند، فقط به همین دلیل که جزء (السابقون الأولون) بوده‌اند، خدا از آن‌ها براى همیشه راضى است، و هرگز از آن‌ها خشمگین نمى‏شود هر چند که زشت‌ترین اعمال را انجام داده باشند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت شیعه شمیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : اعظم زارع بیدکی
  جهت هدایتی سوره - مسعود ورزيده
8) رسول الله(صلی‏ الله‏ علیه ‏وآله) فارق کفر و ایمان و جهنم و بهشت
پیامبر اسلام(صلی ‏الله ‏علیه‏ وآله) بیّنه الهی است و با آمدن ایشان از سوی خدا، حجت تمام است و تنها معیار کفر و ایمان، کفر یا ایمان به آن حضرت است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبّرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره بینة گوینده : مسعود ورزیده