از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «صدور»
6) کلمه «صدور» که فعل «یصدر» از آن مشتق شده به معنای برگشتن شتر از لب آب بعد از رفتنش بدانجا است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 583 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «أشتات»
6) کلمه «أشتات» مانند کلمه «شتی» جمع شتیت است، که به معنای متفرق است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 583 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  نقش جمله «یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً ...»
6) آیه شریفه جواب دوم است برای کلمه «اذا» (زلزله/1)، بعد از جواب اول یعنی آیه «یومئذ تحدث اخبارها» (زلزله/4). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 583 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  متمایز شدن اهل سعادت از اهل شقاوت در روز قیامت
6) مراد از «صادر شدن مردم در قیامت با حالت تفرقه»، برگشتن آنان از موقف حساب به سوی منزلهاشان که یا بهشت است و یا آتش می‏باشد، در آن روز اهل سعادت و رستگارى از اهل شقاوت و هلاکت متمایز مى‏شوند، تا اعمال خود را ببینند، جزاى اعمالشان را نشانشان دهند، آن هم نه از دور، بلکه داخل در آن جزایشان کنند، و یا به اینکه خود اعمالشان را بنا بر تجسم اعمال به ایشان نشان دهند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 583 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «مثقال»
7) کلمه «مثقال» به معنای هر وسیله‏ای است که با آن وزنها را می‏سنجند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 583 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «ذره»
7) کلمه «ذره» به معنای دانه‏های ریز غبار است، که در شعاع آفتاب دیده می‏شود، البته این کلمه به معنای مورچه‏های ریز نیز می‏آید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 583 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  حساب هیچ عملی از اعمال بندگان از قلم نمی‌افتد
7) آیه مورد بحث به دلیل اینکه حرف «فاء» بر سر دارد تفریع و نتیجه‏گیری از آیه قبلی است، که سخن از ارائه اعمال بندگان داشت، و همان بیان را تاکید نموده مى‏فهماند که از کلیت ارائه اعمال هیچ عملى نه خیر و نه شر نه کوچک و نه بزرگ حتى به سنگینى ذره استثناء نمى‏شود، و نیز حال هر یک از صاحبان عمل خیر و عمل شر را در یک جمله مستقل بیان نموده، جمله را به عنوان یک ضابطه و قاعده کلى (که مورد هیچ خصوصیتى ندارد) ذکر مى‏فرماید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 583 و 584 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جزای اعمال گوینده : علامه طباطبایی
  سه دسته شدن مردم در قیامت
6) در ذیل آیه «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها ... أَشْتاتاً» (زلزله/4-6) آمده که مردم از جهت ایمان و کفر و نفاق متفرق و اشتات مى‏آیند، بعضى مؤمنند و برخى کافر و جمعى منافق.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 585 قالب : روایی موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  انسان در قیامت ناظر بر اعمال خود است
6) در ذیل جمله «لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ» آمده که هر کس بالاى سر اعمال خود مى‏ایستد، و اعمال خود را اینطور فاش و هویدا مى‏بیند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 585 قالب : روایی موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  هر عملى که مى‏کنید در حالى انجام دهید که از خدا خائف باشید
7) رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود: ایها الناس دنیا متاعی است حاضر که هم نیکان از آن می‏خورند و هم فاجران، و بدرستی آخرت وعده‏ای است صادق، که سلطانی قادر در آن حکومت می‏کند، حق را محقق و باطل را باطل می‏سازد.
ایها الناس سعى کنید از طالبان آخرت باشید، و از طالبان دنیا نباشید، فرزند آخرت باشید، نه فرزند دنیا، چون هر مادرى فرزندش به دنبالش مى‏رود. (حاصل منظور آن جناب این است که خواهان آخرت باشید نه دنیا، براى اینکه علاقه به دنیا قهرا شما را به سوى مادیت و آلودگى‏هاى آن مى‏کشد)، آن گاه فرمود: هر عملى که مى‏کنید در حالى انجام دهید که از خدا خائف و بر حذر باشید، و بدانید که روزى شما را بر اعمالتان عرضه مى‏دارند، و شما خواه و ناخواه خدا را ملاقات خواهید کرد، پس هر کس هموزن ذره‏اى عمل خیر کرده باشد، آن را خواهد دید، و هر کس هموزن ذره‏اى عمل زشت کرده باشد آن را خواهد دید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 585 قالب : روایی موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
  عمل خیری که در قیامت مایه حسرت است
7) امام باقر (علیه‌السلام) در ذیل آیه «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ»، فرمود: اگر از اهل آتش باشد، و در دنیا مثقال ذره‏اى عمل خیر کرده باشد، اگر براى غیر انجام داده باشد، همان عمل خیرش هم مایه حسرتش مى‏شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 586 قالب : روایی موضوع اصلی : حسرت گوینده : علامه طباطبایی
  چه کسانی در قیامت از اعمال شر خود ایمن می‌شوند؟
8) امام باقر (علیه‌السلام) در ذیل جمله «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»، فرمود: اگر از اهل بهشت باشد در روز قیامت آن شر را مى‏بیند و سپس خداى تعالى او را مى‏آمرزد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 586 قالب : روایی موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  نحوه حضور مردم در قیامت
6) حضور مردم در قیامت بطور پراکنده است. چنانکه در آیات دیگر مى‏فرماید: «اشتاتاً»، «کانّهم جراد منتشر» (قمر/7)، «کالفراش المبثوث» (قارعه/4) حضور متفرق مردم در قیامت یا به خاطر آن است که هر کس همراه رهبرى که در دنیا انتخاب کرده، مى‏باشد یا آنکه خوبان و بدان از یکدیگر جدا مى‏شوند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 563 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمات «مثقال» و «ذرّة»
7) «مثقال» از «ثقیل» به معناى میزان سنگینى است و کلمه «ذرّة» یا به معناى کوچک‏ترین مورچه است و یا به معناى ذرات سبک پراکنده در هوا. البته امروز به اتم نیز ذرّه مى‏گویند. ولى به هر حال مراد از آن کوچک‏ترین واحد وزن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 563 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  حسابرسی دقیق در قیامت
7) در روایات مى‏خوانیم: مرد عربى وارد مسجد پیامبر اکرم شد و گفت: «علّمنى بما علمک اللّه» از آنچه خدا به تو یاد داده مرا یاد بده! حضرت شخصى را مأمور آموزش قرآن به او کردند. معلم براى او سوره اذا زلزلت... را خواند، همین که به آیه «فمن یعمل مثقال...» رسید، مرد عرب گفت: «کفانى» مرا بس است و سپس رفت. پیامبر فرمود: «رجع فقیهاً»

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 563 و 564 قالب : روایی موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نحوه حساب و کتاب در قیامت
7) در سوره لقمان نیز، لقمان به فرزندش مى‏فرماید: اگر به اندازه وزن خردلى عمل نیک یا بد داشته باشى، در دل سنگ یا در اوج آسمان یا در زمین باشد، خداوند در قیامت براى حساب مى‏آورد. «یا بنىّ انّها اِن تک مثقال حبّة من خردل فتکن فى صخرة او فى السموات او فى الارض یأت بها اللّه» (لقمان/16) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 564 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  زمین دارای شعور است
7) گواهى و شهادت زمین در قیامت، بیانگر آن است که در همین حال، زمین آگاهانه کارهاى ما را درک مى‏کند و در آن روز با فرمان و وحى الهى بازگو مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 564 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زمین گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  صادر شدن مردم در قیامت با حالت تفرقه" - اعظم زارع بيدکي
6) و مراد از"صادر شدن مردم در قیامت با حالت تفرقه"، برگشتن آنان از موقف حساب‏به سوى منزلهاشان که یا بهشت است و یا آتش مى‏باشد، در آن روز اهل سعادت و رستگارى‏از اهل شقاوت و هلاکت متمایز مى‏شوند، تا اعمال خود را ببینند، جزاى اعمالشان رانشانشان دهند، آن هم نه از دور، بلکه داخل در آن جزایشان کنند، و یا به اینکه خود اعمالشان‏را بنا بر تجسم اعمال به ایشان نشان دهند.

و بعضى از مفسرین گفته‏اند: مراد از صدور مردم، بیرون شدنشان از قبور به سوى‏موقف حساب است، و منظور از متفرق بودنشان، متمایز بودن آنان از نظر سیما است، بعضى باروى سفید، و برخى با روى سیاه بیرون مى‏آیند، بعضى با حالت امنیت، برخى با حالت‏فزع، و همچنین تمایزهاى دیگر که از جزاى اعمالشان و نتیجه حسابشان خبر مى‏دهد، و تعبیراز آگهى از جزا با واژه رؤیت، و تعبیر از اعلام به نتیجه حساب با واژه"ارائه"نظیر تعبیرى‏است که در آیه"یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء" ، ولى وجه‏اول هم به ذهن نزدیک‏تر و هم روشن‏تر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر موضوعى> اعتقادات در قرآن قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : اعظم زارع بیدکی
  شناخت رابطه دینا و آخرت به دو معناست - اعظم زارع بيدکي
8) الف- این که انسان بداند اعمال و رفتار او در این دنیا، پیامدهایی را در آخرت به دنبال خواهد داشت.

در این باره، قرآن کریم می فرماید: «یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروااعمالهم فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرایره.» (زلزال:6 8) آن روز مردم(به حال) پراکنده بر آیندتا(نتیجه) کارهایشان به آنان نشان داده شود.

پس هر که به وزن ذره ای نیکی کند(نتیجه) آن را خواهد دید و هر که به وزن ذره ای بدی کند(نتیجه) آن را خواهد دید.

با این شناخت، انسان پی می برد که ارتباط دو سرا ارتباط اعتباری وقراردادی نیست، بلکه ارتباطی واقعی و تکوینی است.

اعمال نیک و بد انسان در دنیا، علت پیدایش ثواب و عقاب در آخرت است. ب این که انسان بداند توجه به زندگی آخرت موجب آبادانی زندگی دنیوی انسان می شود.

آیات متعددی بر این مطلب دلالت دارد از جمله: «ولو ان اهل القری ءامنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والا رض » (اعراف:

97); و اگر مردم شهرها ایمان آورده، به تقوا گراییده بودند، قطعابرکاتی از آسمان و زمین برایشان می گشودیم.

گفتارهای معصومان علیهم السلام نیز به این مطلب اشاره دارند، به عنوان نمونه، فرموده اند که رسیدگی به خویشاوندان موجب زیاد شدن روزی می شود (1) و باز فرموده اند که صدقه پنهانی فقر را برطرف می نماید و عمر را زیاد می کند. (2) در واقع، توجه به توصیه های دینی نتایج دنیوی نیز دارد

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : گنجینه معارف-رویکرد اعتقادات اسلامی در سازمان / منطقی سعادتی، محسن قالب : اعتقادی موضوع اصلی : خیر و شر گوینده : اعظم زارع بیدکی
  اعمال نیک و بد - سيد مصطفي فاطمي کيا
7) در الدر المنثور است که ابن مردویه و بیهقى - در کتاب شعب الایمان - از انس بن مالک روایت کرده اند که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) فرمود: زمین در روز قیامت به تمامى اعمالى که در پشتش انجام شده خبر مى دهد،
آنگاه این آیه را تلاوت کرد: (اذا زلزلت الارض زلزالها) تا رسید به آیه (یومئذ تحدث اخبارها) و آنگاه فرمود هیچ مى دانید اخبارش چیست ؟ جبرئیل نزد من آمد و گفت : خبر زمین که زمین روز قیامت بدان گواهى مى دهد، همه اعمالى است که بر پشتش ‍ انجام شده .
مؤ لف : نظیر این روایت را از ابو هریره نیز نقل کرده .
و نیز در همان کتاب است که حسین بن سفیان در کتاب مسندش و ابو نعیم در کتاب حلیه اش از شداد بن اوس روایت کرده اند که گفت : من از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) شنیدم مى فرمود: ایها الناس دنیا متاعى است حاضر که هم نیکان از آن مى خورند و هم فاجران ، و بدرستى آخرت وعده اى است صادق ، که سلطانى قادر در آن حکومت مى کند، حق را محقق و باطل را باطل مى سازد.
ایها الناس سعى کنید از طالبان آخرت باشید، و از طالبان دنیا نباشید، فرزند آخرت باشید، نه فرزند دنیا، چون هر مادرى فرزندش به دنبالش مى رود. (حاصل منظور آن جناب این است که خواهان آخرت باشید نه دنیا، براى اینکه علاقه به دنیا قهرا شما را به سوى مادیت و آلودگى هاى آن مى کشد)، آنگاه فرمود: هر عملى که مى کنید در حالى انجام دهید که از خدا خائف و بر حذر باشید، و بدانید که روزى شما را بر اعمالتان عرضه مى دارند، و شما خواه و ناخواه خدا را ملاقات خواهید کرد، پس هر کس هموزن ذره اى عمل خیر کرده باشد، آن را خواهد دید، و هر کس هموزن ذره اى عمل زشت کرده باشد آن را خواهد دید.
و در تفسیر قمى در ذیل آیه (و اخرجت الارض اثقالها) آمده که منظور از اثقال زمین ، انسانهایند. و در ذیل جمله (و قال الانسان مالها) آمده که این انسان ، امیر المومنین (علیه السلام ) است . و در ذیل آیه (یومئذ تحدث اخبارها... اشتاتا) آمده که مردم از جهت ایمان و کفر و نفاق متفرق و اشتات مى آیند، بعضى مومنند و برخى کافر و جمعى منافق . و در ذیل جمله (لیروا اعمالهم ) آمده که هر کس بالاى سر اعمال خود مى ایستد، و اعمال خود را اینطور فاش و هویدا مى بیند.
و نیز در آن کتاب در روایت ابى الجارود از امام باقر (علیه السلام ) آمده که در ذیل آیه (فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره )، فرمود: اگر از اهل آتش باشد، و در دنیا مثقال ذره اى عمل خیر کرده باشد، اگر براى غیر انجام داده باشد، همان عمل خیرش هم مایه حسرتش ‍ مى شود، و در ذیل جمله (و من یعمل مثقال ذره شرا یره )، فرمود: اگر از اهل بهشت باشد در روز قیامت آن شر را مى بیند و سپس خداى تعالى او را مى آمرزد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت لیله القدر قالب : روایی موضوع اصلی : سوره زلزال گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
  جامع ترین آیه - سمانه عباس نژاد
7) از عبدلله بن مسعود نقل شده است که محکم ترین آیات قرآن مجید ، همین آیات 7 و 8 زلزال می باشد و از آن تعبیر به جامعه می کرد . به راستی ایمان عمیق به محتوای آن کافی است که انسان را در مسیر حق واداشته و از هر گونه شر و فساد باز دارد . در حدیثی آمده است که مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمد و عرض کرد : علمنی مما علمک الله
از آن چه خداوند به تو تعلیم داده به من بیاموز
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم او را به مردی از یارانش سپرد تا قرآن به وی تعلیم کند و او سوره اذا زلزلت الارض را تا به آخر به او تعلیم داد ، آن مرد از جا برخاست و گفت : همین مرا کافی است .
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : او را به حال خود بگذار که مرد فقیهی شد . دلیل آن هم روشن است ، زیرا کسی که می داند اعمال ما حتی به اندازه یک ذره یا یک دانه خردل مورد محاسبه قرار می گیرد ، امروز به حساب خود مشغول می شود . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر همراه قالب : روایی موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : سمانه عباس نژاد
  هدف از محاسبه دقیق چیست ؟ - سمانه عباس نژاد
8) اگر خداوند کریم است چرا اینقدر در محاسه دقیق است ؟ باید گفت این دقت در محاسبه عین لطف و کرم است تا اولاً بگوید : هر کار خیر گرچه اندک باشد نزد من ضایع نمی شود .
ثانیاً ؛ انسان را از ارتکاب معصیت پرهیز دهد . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر همراه قالب : تفسیری موضوع اصلی : افعال خداوند گوینده : سمانه عباس نژاد
  تجسم اعمال - سمانه عباس نژاد
8) پاداش و مجازات آخرت ؛ تجسم یافتن اعمال است . نعیم و عذاب قیامت ، اعمال نیک و بد ماست که تجسم و تمثل پیدا می کند ؛ تلاوت قرآن صورتی زیبا پیدا می کند . غیبت و رنجانیدن مردم به صورت خورش سگان جهنم در می آید . به عبارت دیگر اعمال صورتی دنیایی و مادی دارد که فانی و موقت است . و صورت و چهره ای ملکوتی که هرگز فانی نمی شود و بعد از مرگ به آن خواهیم رسید و آن ها را با همان وجهه و چهره مشاهده خواهیم کرد .
لذا در دو آیه پایانی سوره زلزال می فرماید : اگر کسی ذره ای کار خوب یا بد انجام دهد آن عمل خوب یا بد را در قیامت مشاهده خواهد کرد . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر همراه قالب : تفسیری موضوع اصلی : افعال خداوند گوینده : سمانه عباس نژاد
  جهت هدایتی در جزا است - مسعود ورزيده
7) در کشف جهت هدایتی سوره یک قسمت داریم موقعیت شرط و ظرف هست و یک قسمت داریم که موقعیت جزا و مظروف هست. و روشن هست که از بین شرط و جزا یا ظرف و مظروف، جهت را در جزا و مظروف جستجو می‌کنیم. جهت در جزا است و در مظروف هست.

در درجه اول در کشف جهت از این شرط و ظرف به جزا و مظروف منتقل می‌شویم، بعد از آن متوجه می‌شویم که دو فراز دارد که فراز اول یک ابهامی را راجع به خود این جزا و شرط برطرف می‌کند، که این تحول برای چیست، این تحول برای خبر دادن زمین از اخبار خودش هست، اما هنوز بحث جزا را تمام نمی‌کند؛ خود این فراز برای فراز دوم مقدمه می‌شود.

یعنی در فراز اول می‌گوید زمین خبرهای خود را می‌گوید چون خدا به او وحی کرده است و در فراز دوم می‌گوید که انسانها محشور می‌شوند که اعمالشان را ببینند.

تمام این اتفاقات به این منتهی می‌شود که به انسانها اعمالشان نشان داده شود. بعد اجمالی که در آیه «لیروا اعمالهم» داریم در آیات آخر تفصیل می‌شود یعنی «لیروا اعمالهم» دو قسمت اساسی دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره زلزال گوینده : مسعود ورزیده