● سوره اعراف آیه 179 - ملاک انسانیت
در تعریف انسان و ملاک تمییز انسان از سایر حیوانات بحثهای زیادی در علوم مختلف (فلسفه، علوم طبیعی و ...) شده است. این آیه یک ملاک عالی می دهد: عدم غفلت.
أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
جعفری : البته با این فرق که غافلون از حیواتات پایینترند
● سوره بقرة آیه 136 - وحدت هدف و جهت حرکت انبیا
همه انبیای الهی به یک جهت دعوت میکنند و تفکیک آنها ظلم است. همه آنها در جهت بندگی خدا دعوت میکنند و ملاک هم همین تسلیم در برابر خداست ( ونحن له مسلمون)
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : رسالت- پیامبری |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 135 - ملاک پیروی و هدایت
ملاک پیروی و تبعیت قومیت یا فرقهای خاص نیست؛ حتی تبعیت از حضرت ابرهیم هم به دلیل پیروی از خدای متعال (حنیفا) و عدم شرک(و ما کان من المشرکین) است
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : هدایت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 130 - 1-فطری بودن و عقلانی بودن دین/2-برتری در دنیا نیز نیازمند عنایت خداست
1-جز کسی که درست و غلط را تشخیص نمیدهد (الا من سفه نفسه) از دین رویگردان نمیشود. متعدی آوردن فعل "سفه" و قرار دادن "نفس" به عنوان مفعول آن قابل تامل است. ظاهرا "سفه" در بیشتر موارد فعلی لازم است(؟)
2-از "اصطفیناه فیالدنیا" میتوان اینگونه برداشت کرد که برتری در دنیا نیز نیازمند عنایت خداست و صرف تلاش و استعداد فردی کافی نیست. (؟)
توضیح : ظاهرا امکان درج بیش از یک پیام از یک آیه توسط یک کاربر فراهم نیست
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : کلمه (نفسه) مفعول کلمه (سفه) است چون (سفه) متعدى است، ولى بعضى دیگر (سفه) را لازم گرفتهاند، و بهمین جهت گفتهاند: کلمه (نفسه) تمیز است، نه مفعول، و به هر حال : معناى جمله اینست که اعراض از ملت و کیش ابراهیم از حماقت نفس است، و ناشى از تشخیص ندادن امورى است که نافع بحال نفس است، از امورى که مضر بحال آنست، و از این آیه معناى روایت معروف (ان العقل ما عبد به الرحمن، عقل چیزى است که با آن رحمان عبادت شود) استفاده مىشود.
● سوره بقرة آیه 129 - تزکیه تنها از مسیر دین (کتاب و حکمت)
ظاهرا این آیه شریفه تنها موردی است که در آن تزکیه بر تعلیم مقدم شده است (آن هم از قول دو پیامبر بزرگوار و نه خدای متعال)
میتوان اینگونه استنباط نمود که پیامبران در مقام عمل به تعلیم کتاب و حکمت میپردازند و تزکیه حقیقی به دست خداست و نتیجه این تعلیم است.
یا میتوان گفت تزکیه برای انسانها از مسیر همین کتاب و حکمت (دستورات دینی) ممکن است و راههای دیگر (و عرفانهای مادی و انسانی) راه بهجایی نمیبرد.
درباره قابلیت برداشت چنین نتایجی خود بنده هم مرددم.
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : هدایت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ» با آنکه در دعاى ابراهیم علیه السلام (تعلیم بر تزکیه مقدّم شده است!)، امّا خداوند در اجابت این دعا، تزکیه را مقدّم داشته تا به ابراهیم هشدار دهد که تزکیه، با ارزشتر است و تعلیم در مرتبه بعدى است. «یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»
● سوره بقرة آیه 128 - عبادت من درآوردی نیست
از عبارت "ارنا مناسکنا" که در دعای این دو پیامبر بزرگوار آمده برمیآید که شکل عبادت و یا کمال عبادت باید از جانب خدای متعال به انسان تعلیم شود
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : اطاعت- پیروی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : (وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاً، براى هر امتى عبادتى مقرر کردیم و بیان شما از این آیه مذکور برمی آید و در آیه مورد بحث مصدر اضافه به (نا- ما) شده، افاده تحقق را مىکند، سادهتر آنکه مىرساند آن مناسکى منظور است، که از ایشان سر زده، نه آن اعمالى که خدا خواسته تا انجامش دهند. کلمه (مناسکنا)، این نکته را مىرساند که خدایا حقیقت اعمالى که از ما بعنوان عبادت تو سر زده، بما نشان بده، و نمیخواهد درخواست کند: که خدایا طریقه عبادت خودت را بما یاد بده، و یا ما را بانجام آن موفق گردان، و این درخواست همان چیزیست که ما در تفسیر جمله: (وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ، وَ إِقامَ الصَّلاةِ، وَ إِیتاءَ الزَّکاة امده است
● سوره بقرة آیه 127 - احترام به والدین از قول خدای متعال
نکته مشهوری است که عطف "اسماعیل" بر "ابراهیم" بعد از اتمام جمله اول، نشاندهنده احترامی است که به پدر در برابر پسر از قول خداوند حکیم گزارده شده است.
توضیح : متاسفانه موضوعبندیها به هیچوجه مناسب و کامل نیست و اغلب برای یافتن موضوع با دشواری مواجهم. مناسب است دستکم گزینه سایر موارد (با امکان درج موضوع پیشنهادی به صورت باز) در همه قسمتها اضافه شود
قالب : اخلاقی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت ابراهیم (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام در کار مساوى نبودند. در حدیث مىخوانیم:
ابراهیم بنّایى مىکرد و اسماعیل سنگ به دست پدر مىداد.
2)
ایثارینیا : حدیث مورد اشاره حضرتعالی نافی برداشت بنده نیست. اتفاقا تفاوت در کار هم میتواند ناشی از تفاوت مقام باشد که هر دو متفقا به این تفاوت ذکر در آیه منجر شده
● سوره بقرة آیه 126 - عمومیت نعم الهی- تفاوت بهرهوری
نعمتهای دنیوی برای مومن و کافر فراهم است اما برای مومنان رزق است و مایه رشد و برای کافران متاع و بهرهای است محدود و مدتدار و مقدمه عذاب. خود ما هستیم که نوع بهرهمندیمان را مشخص میکنیم
توضیح : موضوع مناسبی یافت نشد (مثلا نعمتهای الهی میتوانست موضوع مناسبی باشد)
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : برکت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : نعمت و رزق برای مومنین است و متاع دنیوی برای کافران نقمت است
● سوره بقرة آیه 124 - ابتلا و آزمایش، سنت عام الهی
آزمایش و ابتلای بندگان، سنتی عام است که خدای متعال درباره همه بندگان خود آن را جاری میسازد و حتی انبیای عظام همچون حضرت ابراهیم (ع) نیز از آن مستثنا نیستند. آیه شریفه 1 سوره مبارکه عنکبوت هم بر این معنا تاکید دارد.
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 123 - عدم عمل اسباب ظاهری دنیا در آخرت
وسایل و اسبابی همانند بدل و شفیع و یاری یاریگران که در دشواریها و جزای دنیا به کار میآید در دستگاه عدل الهی عمل نمیکنند
قالب : اعتقادی |
گوینده : مهدی ایثارینیا |
منبع : |
موضوع اصلی : معاد |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.