پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
عباس مستاجران
در سوره قارعه:
معنای -قارعه
// - هاویه
// - ماهیه
// - حامیه
بااین اصطلاحاتی که در شکل معمول تر جمه وتفسیر هست نه بلکه عمق کایناتی هر کلمه فوق الذکرچیست؟؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظورتان از عمق کائناتی چیست؟
این کلمات معانی در زبان عربی دارند. البته آن حقیقتی که در آخرت وجود دارد در ذهن ما به طور کامل نمی گنجد و تنها پس از دیدن آن می توانیم به حقیقت آن پی ببریم. چرا که امور اخروی بسیار عظیم تر و گسترده تر از امور مادی هستند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسین گل
چگونه می توانیم همه سریهای سوالت تدبر را بگیریم؟
محمد حسین شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
بنا بر این است که به هر سوالی که پاسخ دادید، آن را در اختیار داشته باشید. بنابراین دریافت همه سوالات با هم ممکن نیست. البته ممکن است برای سال تحصیلی آینده این امکان حاصل شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
غزاله مقیم اسلام
با سلام و تشکر از شما
اسماء الهی کدامند و چگونه می توانم در زندگی (رسیدن به نقطه پرواز) از آنها استفاده کنم؟ اگر کمک به درک یکی از آن اسماء کنید، بسیار کمک بزرگی انجام داده اید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اسمای الهی همان اسمایی است که در قران و روایات امده است: رحمن، رحیم، خالق، مصور، علیم، سمیع و...
راه رشد انسان ها در ایمان به عقاید صحیح و عمل به احکام شرعی متخلق شدن به اخلاق الهی است. پیش از تصحیح اعتقادات و عمل به واجبات و ترک محرمات سایر مراحل قابل طی کردن نیست.
توجه به اسمای الهی به طور خاص را در ضمن نماز ها و قرآن خواندن و همچنین خواندن ادعیه ای مانند جوشن کبیر به دست آورید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عمادالدین کلماتی زاده
سلام .. نماز روزه ها قبول.. من متولد 71.. برای ازدواج خانواده موردهای مختلف به من معرفی کردند.. من خودم دختر خانومی رو که رفت و امد فامیلی داریم در نظر دارم که فکر نمیکنم ایشون قبول کنن و اصلا امکان این ازدواج نزدیک به صفر میدونم.. اسم این دختر خانوم الهه هست. اتفاق عجیبی برای من افتاد.. 2 بار که استخاره کردم در رابطه با این موضوع هر 2 بار خوب و هر 2 بار سوره مریم ایه 81 تا 98 اومد.. ایه 81 اول صفحه اسم الهه اومده.. میخوام بدونم الهه(اسم) با این الهه اینجا فرق میکنه و اینکه راهنماییم کنید>>تفسیر این سوره چیه در این رابطه.. هنووز تو شکم..
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام. عبادات شما هم قبول باشد
برای ازدواج مهمترین مرحله تحقیق و بررسی درباره طرف مقبا آن هم از طریق تحقیق و پرس و جو است. تا وقتی که مراحل فکر و تدبیر را طی نکرده اید استخاره کردن فایده ای ندارد و می تواند موجب دور شدن شما از هدف بشود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد پارسا
سلام
طبق آیات و روایات فرشتگان مجردن،ومجردات از خودشان اختبار ندارند که بتوانند گناه کنند.
آیا داستان فطرس ملک حقیقت دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تمامی فرشتگان اختیار دارند اما قوه شهوت ندارند و عقل محض هستند.
برخی قائل اند که دسته ای از فرشتکان امکان عصیان دارند و برخی نیز روایت فطرس ملک را صحیح نمی دانند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) پارسا : تا آنجا که در کتب درسی خوانده ایم فقط جن و انس اختیار دارند
لطف کنید سند یا دلیلی را بگویید که فرشتگان اختیار دارند.
ابراهیمی (داور) : جن و انس دارای اختیاری هستند که تکلیف آور است؛ به همین دلیل برای آنان جزا و پاداش قرار داده شده است اما اختیار فرشتگان از نوعی است که تکلیف آور نبوده و در نتیجه جزا و پاداش بر آن مترتب نمی شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باسلا م من در منزل قران را حفظ میکنم وبرای تحویل آیات به یکی از بچه های قرانی حافظ که خودشان قاری هستند میخواهم آیات را تحویل بدم .آیا از نظر شرعی اینکار گناه است یا نه لطفا با دلایل توضیح دهید .ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
عدم ارتباط با نامحرم برای هر دو طرف بهتر است. برای کار مستحب زمینه کار حرام نباید فراهم شود. هرجند این کار نگاه حرام باشد
اگر جایی باشد که فقط شما با هم باشید حرام است. در غیر این صورت از سایت مرجع تقلید خود استفتا کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
sara r
سلام
لطفا آیاتی رو که در مورده حجاب در قران آمده را بگید؟
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در سوره نور، آیه 31 در مورد حجاب خداوند می‏فرماید: «و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ماظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن...؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو اندازند]...».
«یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفوار رحیما».
ای پیامبر(ص)، به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسری‌های بلند(مانند چادر) خود را بر خویش فرو افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزاد قرار نگیرند (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنان سرزده، بدانند که9 خداوند همواره بخشنده و مهربان است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
sara r
سلام
لطفا همه آیاتی رو که درباره روزه در قران آمده را بهم بگید؟؟

ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم



سوره: 2 , آیه: 183

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید


سوره: 2 , آیه: 184

[روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانى که [روزه] طاقت‏فرساست کفاره‏اى است که خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است

سوره: 2 , آیه: 185

ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید



سوره: 2 , آیه: 187

در شبهاى روزه همخوابگى با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستید خدا مى‏دانست که شما با خودتان ناراستى مى‏کردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهاى ماه رمضان مى‏توانید] با آنان همخوابگى کنید و آنچه را خدا براى شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسیدن] شب به اتمام رسانید و در حالى که در مساجد معتکف هستید [با زنان] درنیامیزید این است‏حدود احکام الهى پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزدیک نشوید این گونه خداوند آیات خود را براى مردم بیان مى‏کند باشد که پروا پیشه کنند



سوره: 9 , آیه: 112

[آن مؤمنان] همان توبه‏کنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه‏داران رکوع‏کنندگان سجده‏کنندگان وادارندگان به کارهاى پسندیده بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده

سوره: 58 , آیه: 4

و آن کس که [بر آزادکردن بنده] دسترسى ندارد باید پیش از تماس [با زن خود] دو ماه پیاپى روزه بدارد و هر که نتواند باید شصت بینوا را خوراک بدهد این [حکم] براى آن است که به خدا و فرستاده او ایمان بیاورید و این است‏حدود خدا و کافران را عذابى پردرد خواهد بود

سوره: 5 , آیه: 89

خدا شما را به سوگندهاى بیهوده‏تان مؤاخذه نمى‏کند ولى به سوگندهایى که [از روى اراده] مى‏خورید [و مى‏شکنید] شما را مؤاخذه مى‏کند و کفاره‏اش خوراک دادن به ده بینواست از غذاهاى متوسطى که به کسان خود مى‏خورانید یا پوشانیدن آنان یا آزاد کردن بنده‏اى و کسى که [هیچ یک از اینها را] نیابد [باید] سه روز روزه بدارد این است کفاره سوگندهاى شما وقتى که سوگند خوردید و سوگندهاى خود را پاس دارید این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى‏کند باشد که سپاسگزارى کنید



سوره: 4 , آیه: 92

و هیچ مؤمنى را نسزد که مؤمنى را جز به اشتباه بکشد و هر کس مؤمنى را به اشتباه کشت باید بنده مؤمنى را آزاد و به خانواده او خونبها پرداخت کند مگر اینکه آنان گذشت کنند و اگر [مقتول] از گروهى است که دشمنان شمایند و [خود] وى مؤمن است [قاتل] باید بنده مؤمنى را آزاد کند [و پرداخت‏خونبها لازم نیست] و اگر [مقتول] از گروهى است که میان شما و میان آنان پیمانى است باید به خانواده وى خونبها پرداخت نماید و بنده مؤمنى را آزاد کند و هر کس [بنده] نیافت باید دو ماه پیاپى به عنوان توبه‏اى از جانب خدا روزه بدارد و خدا همواره داناى سنجیده‏کار است



سوره: 5 , آیه: 95

اى کسانى که ایمان آورده‏اید در حالى که محرمید شکار را مکشید و هر کس از شما عمدا آن را بکشد باید نظیر آنچه کشته است از چهارپایان کفاره‏اى بدهد که [نظیر بودن] آن را دو تن عادل از میان شما تصدیق کنند و به صورت قربانى به کعبه برسد یا به کفاره [آن] مستمندان را خوراک بدهد یا معادلش روزه بگیرد تا سزاى زشتکارى خود را بچشد خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو کرده است و[لى] هر کس تکرار کند خدا از او انتقام مى‏گیرد و خداوند توانا و صاحب‏انتقام است



سوره: 2 , آیه: 196

و براى خدا حج و عمره را به پایان رسانید و اگر [به علت موانعى] بازداشته شدید آنچه از قربانى میسر است [قربانى کنید] و تا قربانى به قربانگاه نرسیده سر خود را متراشید و هر کس از شما بیمار باشد یا در سر ناراحتیى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به کفاره [آن باید] روزه‏اى بدارد یا صدقه‏اى دهد یا قربانیى بکند و چون ایمنى یافتید پس هر کس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [باید] آنچه از قربانى میسر است [قربانى کند] و آن کس که [قربانى] نیافت [باید] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتید هفت [روز دیگر روزه بدارید] این ده [روز] تمام است این [حج تمتع] براى کسى است که اهل مسجد الحرام [=مکه] نباشد و از خدا بترسید و بدانید که خدا سخت‏کیفر است



سوره: 33 , آیه: 35

مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‏پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانى که خدا را فراوان یاد مى‏کنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است

امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
سلام؛ در آیه 5 میفرماید : آیا ما زمین را آماده نکردیم ؟
فرض کنید استادی برای دانشجویانش یک آزمایشگاه اجاره کند . او آزمایشگاه را برای رشد علمی دانشجو تجهیز میکند ولی دانشجو مشغول تزیین و زیباتر کردن محیط آزمایشگاه میکند . استاد به دانشجویان چه میگوید ؟ " حواستان باشد آزمایشگاه مال ما نیست سر موعد باید تجویلش دهیم ."
شاید اینجا هم قضیه همینطور است ؛ خداوند میفرماید "من زمین را برای شما آماده کرده ام"همین آماده کردن انسان را به یاد هدفدار بودن میاندازد و بعد انذار میدهد " حضور شما در زمین همیشگی نیست روزی شما از این امکانات برای پیشرفت جدا خواهید شد : ان یوم الفصل کان میقاتا "
آیا میتوانیم اینطور به آیه 17 نگاه کنیم ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
برداشت خوبی است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمدی فقیه
سلام و درود
معنای تدبر چیست؟ و چه فرقی با تفکر دارد؟
محمد حسین شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
1- توضیح اجمالی: برای فهم معنای تدبر دو چیز را باید دانست:
الف) معنای ریشه کلمه (د ب ر): که به معنی پشت و پشت هم چیدن است.
ب) معنای باب تفعل (تدبر): که به معنی پذیرش است.
پس تدبر یعنی پذیرش تدبیر خداوند. یعنی خداوند کلام وحی را تدبیر کرده است و ما باید آن را دریافت و تدبر کنیم. در نتیجه تدبر یعنی «فهم منسجم کلام خداوند» اما تفکر به مطلق فکر کردن گفته می‌شود که ممکن است با تدبر اشتراک داشته باشد ولی قطعا تفاوت‌هایی هم خواهد داشت.

2- به این سوال به طور تفصیلی در کلاس‌ها پاسخ داده شده است.
به این لینک مراجعه بفرمایید:
http://tadabbor.org/default.aspx?page=view-file&FIID=34&desc=%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%20%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%20%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D9%91%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%20(%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 164
  • >
  • >>