آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : قدیر افروند
 کلید واژه : ندارد
 ستاد عبدالکریم بى‏آزار شیرازى قرآن‏پژوه معاصر در سال 1322 در شیراز متولد شد. مقدمات حوزه‏هاى دینى را در همان جا طى کرده و دروس خارج فقه را در قم و نجف‏اشرف، در محضر علماى بزرگ فرا گرفت. در سال 1353 به دریافت گواهى افتا و اجتهاد از وزارت علوم و آموزش نائل آمد و در سال 1354 رهسپار دانشگاه مک‏گیل کانادا شد و در انستیتو مطالعات اسلامى به تحصیلات دانشگاهى پرداخت و موفق به اخذ درجه A.M در رشته تاریخ و تمدن اسلامى شد.
وى از سال 1361 به تدریس در دانشگاه‏هاى ایران پرداخت و بانى و اولین استاد درس بررسى شکل‏گیرى تمدن‏هاى باستانى از نظر قرآن کریم در گروه آموزش باستان‏شناسى دانشگاه تهران بود. استاد از سال 1365 به معاونت پژوهشى دانشگاه الزهراء منصوب شد و از سال 1367 نیز ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامى را به عهده داشت. وى در سال 1371 موفق به اخذ درجه استادیارى در رشته فقه و حقوق و در سال 1372 موفق به اخذ درجه دکترى در رشته علوم قرآن و حدیث گردید و اکنون نیز ریاست دانشگاه مذاهب اسلامى را به عهده دارد. بى‏آزار شیرازى تاکنون بیش از 150 عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است از جمله: دوره تفسیر کاشف (به زبان‏هاى فارسى و عربى)، دوره رساله نوین امام خمینى (ره) (به زبان‏هاى فارسى، انگلیسى و اردو)، دوره رساله نوین فقهى پزشکى و....
به بهانه تألیف کتاب ارزشمند ایشان: باستان‏شناسى و جغرافیاى تاریخى قصص قرآن - که در شماره پیشین گلستان قرآن معرفى شده است - ساعتى مهمان استاد بودیم.
 نويسنده : سیّد محمّد علی ایازی
 کلید واژه : ندارد
 در باره‌ی تفسیر «المیزان» و روش تفسیری علاّمه طباطبایی (ره) تاکنون مقالات گوناگون ودوکتاب مستقل نگاشته شده است،1 که از جنبه‌های مختلف ، این تفسیر را مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار داده‌اند. اما در میان همه‌ی این بررسی‌ها ، موضوع اندیشه‌ی اجتماعی این تفسیر کم‌ترمورد توجه قرارگرفته است. در صورتی که اندیشه‌ی اجتماعی علاّمه طباطبایی واجتماع گرایی تفسیری ،در این کتاب ، کاملاً هویداست . این گرایش، درتفاسیرپیشینیان مورد توجه نبوده و جدیّت مفسّران پیشین ـ حتی برخی مفسّران معاصر ـ به تبیین کلام وحی ازبعد فردی و لوازم آن بوده است، و طرح مباحثی چون حکومت، آزادی ، عدالت اجتماعی، نظم اجتماعی، مشکلات امت اسلامی، علل عقب ماندگی مسلمانان، تنظیم حیات اجتماعی ،توجه به ابعاد مادی ومعنوی دراسلام پاسخ به شبهات مستشرقان در باب حدود ودیات،حقوق زن ، اقلیت های مذهبی و دیگر مسائل و بحث‌های کلامی و فقهی، که به گونه‌ای بامسائل اجتماعی مربوط می‌شود، در این تفاسیر مطرح نبوده ویا کم‌تر عنوان شده است. در حالی که مرحوم علاّمه ، به طور گسترده به این مسائل پرداخته و در جای جای تفسیر خود این موضوعات را مورد بحث و بررسی‌قرارداده ودیدگاه خود را به گونه‌ای مشروح همراه با استدلال بیان کرده است.
این نوشتار که به بررسی اندیشه‌های اجتماعی در تفسیر المیزان خواهد پرداخت. ابتدا تعریف‌هایی از تفسیر اجتماعی ارائه می‌کند،آنگاه به ویژگی های اندیشه‌ی‌اجتماعی علاّمه پرداخته، شاخصه های این گرایش رانشان می‌دهد و در پایان به نمونه ها و مواردی از بحث‌های تفسیر المیزان درزمینه‌ی مسائل اجتماعی اشاره می‌کند.
 نويسنده : مرضیه علمدار .ب
 کلید واژه :
 -
 نويسنده : مرضیه علمدار .ب
 کلید واژه : گنجینه ی ادبی
 در فرآیند تربیت رعایت لطافت و ظرافت و زیبایی بسیار مهم بوده و تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطب می گذارد.
 نويسنده : مرضیه علمدار .ب
 کلید واژه :
 تحویل نمی گیرم سالهایی را که بی حضور تو تحویل میشوند.
 نويسنده : مرتضی هادیزاده
 کلید واژه : جمع و تالیف قرآن
 
جمع و تالیف قرآن به شکل کنونی ، به مرور زمان و به دست افراد و گروههای مختلف انجام شده است . ترتیب ، نظم و تعداد آیات در هر سوره به دستور پیامبر اکرم صلوة الله علیه و آله بوده است . هر سوره با فرود آمدن (( بسم الله الرحمن الرحیم )) آغاز می شد و آیات به ترتیب نزول در آن ثبت می گردید ، تا موقعی که ((بسم الله ...)) دیگری نازل می شد و سوره ی دیگری آغاز می گردید .
 نويسنده : مرتضی هادیزاده
 کلید واژه : اعجاز بیانی در قرآن
 اندیمشندان درباره اعجاز قرآن ، بحثهای دامنه دار و مطالبی گوناگون مطرح کرده اند ؛ البته در این موضوع ، برخی اختلاف نظرها نیز وجود دارد ؛ پیشینیان به گونه ای اندیشیده اند و متأخرین به گونه ی دیگر و بر اقوال گذشته مطلبی افزوده اند .

امروزه اعجاز قرآن در سه بعد مهم و اساسی مطرح است : اعجاز بیانی ، اعجاز علمی و اعجاز تشریعی .
 نويسنده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
 کلید واژه :
 به درخواست دوستان این مطلب قرار داده شده است
 نويسنده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
 کلید واژه :
 قرآن و اجتماع
 نويسنده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
 کلید واژه :
 ارتباط دین و اخلاق
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 172
  • >
  • >>