آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : علی روح الهی
 کلید واژه :
 وقتی به تاریخچه آهن و نگهداری از آن در دنیا می-نگریم، مطالعات و تحقیقات بسیار ارزشمند دانشمندان را تا حصول نتیجه در طی سالهای متمادی مطالعه می¬کنیم در می¬یابیم که چگونه قرآن کریم بصورت ساده و روان مطالب را بیان داشته و بشریت نسبت به آن بی توجه و از این بابت زیانهای کلان مستقیم و غیرمستقیم را در طول سالیان دراز تحمل نموده است
 نويسنده : روح الله متوسل
 کلید واژه : ریش تراشی ، پلِ صراط ، بدحجاب ، نماز ، سلمان فارسی
 برای اثبات مهم بودن یک مسئله، نباید مسئله ی مهم دیگه ای رو کم اهمیت نشون داد!
 نويسنده : مرضیه علمدار .ب
 کلید واژه :
 برای مقابله با هجمه فرهنگی و رواج دین گریزی و مبارزه با هجوم توهین به ملیت ایرانی و اسلامی مان چاره ای جز حضور در گروههای فضاهای مجازی نداریم.
 نويسنده : طاهره دوستی
 کلید واژه : شیطان/خدا/جهل
 داستان شیطان و خدا
 نويسنده : البته تهیه کننده و گردآورنده (پرهام کردی)
 کلید واژه : آدم/ازدواج فرزندان/قرآن/قصه قرآنی
 قصه ای قرآنی از کتاب خداوند در باب ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و آغاز تداوم نسل از ابوالبشر (ع)
 نويسنده : البته تهیه کننده و گردآورنده (پرهام کردی)
 کلید واژه : آدم/آفرینش/قرآن/قصه قرآنی
 قصه ای قرآنی از کتاب خداوند در باب آفرینش حضرت آدم (ع) با اشاره به آیات مربوطه از کلام الله مجید..
 نويسنده : هوشنگ عیدی
 کلید واژه : آیه 54 سوره عنکبوت
 جهنم از همین زندگی دنیا هم کافران را احاطه کرده و فقط برای پس از مرگ ودر آخرت نیست !
 نويسنده : ندا سلیمانی فر
 کلید واژه : تقریب مذاهب؛زمینه ها؛ راهکارها؛ منادیان تقریب؛ سیره امام رضا« ؛ »
 امّت اسلامی - برخلاف دستور و ارشاد الهی- به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر« صَ» دچار شکاف و انشقاق شد. این امر در طول همه سالیانِ دراز پس از پیامبر، آسیب های بسیاری بر امت اسلام وارد نموده است. هرچند این وضعیت نمی باست به وجود می آمد؛ لکن از نظر دانایان و دلسوزان چاره این کار در نشستن و گریستن و تماشای تداوم آسیب های آن نبود. لذا از همان آغاز امامان از اهل بیت پیامبر«ص» که دلسوزترین افراد به حال امّت بودند در صدد برآمدند تا با تدارک راهکارها و در پیش گرفتن رفتارهایی نه تنها مانع از آسیب های هرچه بیشتر آن شوند بلکه نوعی از وحدت و همزیستی سودمند را در درون امت اسلام شکل دهند. امام رضا« ؛ » از جمله این امامان گرامی است که با بررسی سیرت و صورت زندگی اش به دست می آید که نگاه و نگرش و روشش به جدّ تقریبی و هم گرا بوده و با تذکار اُخوّت ایمانی، گفتگوی سازنده، تأکید بر مشارکت پیروان اهل بیت در مراسم و مناسک عبادی و اجتماعی دیگر هم کیشان، سفارش به برقراری روابط اخلاقی و عاطفی با آنها، ترویج خردورزی و آزاداندیشی و با صیانت از یکپارچگی دینی- حاکمیتی در جامعه اسلامی در صدد تأمین تقریب و همگرایی در میان امت اسلام برآمده است.
 نويسنده : ندا سلیمانی فر
 کلید واژه : قرآن کریم ،ابعاد همتایی ، انسان کامل ، قرآن علمی ، قرآن عینی ، امام رضا (ع).
 همسانی انسان کامل و قرآن کریم تا بدان جاست که آن دو را واجد آثار مشترکی؛ از جمله مظهریت خدای متعال و اسم مهیمن و نور الهی نموده است. از این رو تمایز قرآن و انسان کامل را می توان نسبت به حیثیات و اعتبارات مختلف بررسی نمود ؛ بدین معنا که یکی قرآن علمی، و دیگری قرآن عینی است. نوشتار پیش رو با تأسی از قاعدة روش شناختی «اهل البیت اَدرَی بما فی البیت »، ضمن گزینش و ترجیح روش درون دینی ( آموزه های امام رضا(ع) ) در تبیین ابعاد همتایی قرآن کریم و انسان کامل، از سایر تبیین های معرفتی نیز بهره جسته است.
 نويسنده : ندا سلیمانی فر
 کلید واژه : الیاس / ادریس / ال یاسین / قرآن / روایات .
 الیاس از سلسله انبیای ابراهیمی (علیه السلام) است و در اوصاف عمومی و مشترک آنان سهیم بوده است . خداوند درقرآن کریم الیاس را اسوه والگویی برای صالحان ونیکوکاران معرفی نموده است؛ که با دعوت قوم خود به پرهیزگارى و پرستش خدا، آنان را از پرستش غیر او برحذر داشته است. در این که الیاس نام دیگر یکى از پیامبرانى است که در قرآن نامشان آمده، یا مستقلا نام پیغمبرى است، و ویژگیهاى او کدام است؟ نظرات گوناگونی مطرح شده است .
اما آنچه با ظاهر آیات قرآن هماهنگ است این است که این کلمه مستقلا نام یکى ازپیامبران است،که براى هدایت یک قوم بت‏پرست مامور گردید، و اکثریت آن قوم به تکذیب او برخاستند، اما گروهى از مؤمنان مخلص به او گرویدند. در روایا ت نیز سرگذشت حضرت الیاس(ع) بیان شده است .
محور رسالت همه ی پیامبران الهی (علیهم السلام) دعوت به توحید است وسایر مسائلی که در دعوت آنان مطرح است , نتایج توحید است . دعوت به تقوا در طلیعه هدایتهای همه انبیاست. براساس آیات شریفه ، رسالت حضرت الیاس ، مشتمل بر دعوت به تقوی وتوحیدونهی مردم از شرک وبت پرستی بوده است ؛ تقواى الهى و پرهیز از گناه و ظلم و فساد ، و از هر آنچه انسانیت را به تباهى مى‏کشاند.
ادب الهى که خداى سبحان انبیاء و فرستادگانش را به آن مؤدب نموده،همان هیأت زیباى اعمال دینى‏ایست که ازغرض وغایت دین حکایت مى‏کند و آن غرض عبودیت و بندگى است. آیات قرآن کریم به صالح بودن ، جاودانگی نام ایشان برای آیندگان ، نیکوکاری و بندگی و مؤمن بودن تصریح می کند .
آیا الیاس همان ادریس نبی است یا خیر ؛ اینکه آل یاسین در قرآن چه کسانی هستند ؛ قرائن روشنى در خود قرآن است که همان معنى را تایید مى‏کند که منظور از «ال یاسین» همان «الیاس» است.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 171
  • >
  • >>