پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
سمیه حدادی
سلام
روابط زن و مرد نامحرم تا چه حد شرعی است؟ لطفا تا حد ضرورت را با مثال توضیح دهید ویک منبع برای این موضوع معرفی کنید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حد واجبی که باید در روابط نامحرم رعایت شود در رساله های مراجع تقلید ذکر شده است. برخی از مهمترین عناوین آن عبارتند از:
پوشش واجب زنان در برابر مردان نامحرم و مردان در برابر زنان نامحرم
حرمت نگاه به مناطقی از بدن نامحرم که پوشیده نشده است از سوی مرد و زن
حرمت نگاهی که به قصد لذت یا ریبه به هر جایی از بدن نامحرم انداخته شود
حرمت هر گونه تعامل زن و مرد نامحرم اعم از صحبت کردن, خندیدن, تلفن کردن و... با قصد لذت و ریبه
حرمت بودن زن و مرد نامحرم در جایی خلوت که نفر سوم نمی تواند وارد آنجا شود
و...
رساله مراجع تقلید باب نکاح
رساله دانشجویی روابط زن و مرد
کتاب مسإله حجاب شهید مطهری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
باتوجه به قرآن که میفرماید :شرک گناه نابخشودنی است پس چرا در جریان شرک وگوساله پرستی بنی اسراییل در آیه 52 سوره بقره این طور آمده که ثم عفونا عنکم من بعد ذلک؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظوراز اینکه گناه شرک آمرزیده نمی شود این است که کسی بدون توبه از این گناه از دنیا برود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام خسته نباشید ؛ مدتی است جوابها به ایمیل من ارسال نمیشود .
فاطمه کیلانی (داور) : سلام.خیلی ممنون .
سوالاتی که از مشاوران پرسیده می شود، بعد از پاسخگویی آنها
1-به آدرس ایمیل شما ارسال می شود، مگر اینکه آدرس ایمیلی که وارد کرده اید نادرست بوده.
2-هم در قسمت "لیست سوالات من" در صفحه کاربریتان قابل مشاهده است.
ممنون
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
از اینکه با حوصله جواب میدهید متشکرم ؛ چند سوال دارم :
1- آیا برای تشخیص فضای سوره باید بر اساس شان نزول پیش برویم ؟
2- برداشت من این است که سوره در شرایطی نازل شده که شخصی که در جامعه اسلامی دارای جایگاه اجتماعی است در حال شبهه افکنی است و در این کار به شدت از امکاناتی که دارد استفاده میکند . این مطلب را بدون توجه به شان نزول و بر اساس آیات 12 تا 25 میگویم . و گمان میکنم سوره در سیاق اول راه کار را به رسول نشان میدهد ، در سیاق دوم فضا را روشن میکند و در سیاق سوم عموم مردم را مورد خطاب قرار میدهد . آیا اشتباه میکنم ؟مرا ببخشید ولی برای اینکه بتوانم به درستی در قرآن تدبر کنم میخواهم بدانم دقیقا کجای حرفم با سوره مطابقت ندارد ؟
3- اگر سعی نکنم مشابهت های فضای یک سوره و شرایط مختلفی که در آن قرار میگیرم را ببینم چطور میتوانم در جهتی که سوره به آن هدایت میکند گام بردارم ؟
محمد حسین شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
1- خیر، شان نزول ممکن است بتواند در تشخیص فضا به ما کمک کند، ولی وجود آن ضروری نیست مخصوصا که بسیاری از آیات و سوره‌ها شان نزول مشخصی ندارد. بلکه قرآن کریم خود فضای خود را تبیین می‌نماید. به تدبر سوره‌های جزء 30 که در سایت قرار داده شده، توجه فرمایید که چگونه بدون استفاده از شان نزول فضا را تبیین کرده است. مثلا در سوره مطففین، فضای جامعه کم‌فروشی و تطفیف است و در سایر سوره‌ها هم به همین ترتیب فضا به دست می‌آید.

2- شاید عبارت «شبهه افکنی» خیلی مناسب نباشد. زیرا این فرد بیشتر برای مقابله با رسالت پیامبر و قرآن دارد تلاش می‌کند و اتهام سحر بودن به آن می‌زند. حالا اگر اسم این را شبهه افکنی می‌گذاریم، عیبی ندارد ولی بدانیم مساله برای مقابله با قرآن است. بر همین اساس سیاق اول وظیفه پیامبر را به طور کلی و در مقابل این انسان مشخص می‌نماید.
می‌توان گفت که اجمالا برداشت شما درست است ولی برای اطمینان خوب است که فایل تدریس سوره مدثر را گوش دهید.

3- مهم‌ترین فایده به دست آوردن فضای سوره همین است که در هر زمانی که آن فضا حاکم باشد، آن سوره فایده داشته باشد. پس اتفاقا وظیفه ما این است که شرایط و فضای جامعه خودمان را به دست آوریم و با استفاده از هدایت سوره‌هایی که این فضا را دارند، آن مشکل جامعه را حل کنیم. بنابراین کار شما صحیح است. انشاءالله موفق باشید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا خطاوی
منظور از کنیزانی که بر آنها ملالتی نیست,چیست؟(آیه 5یا6)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : معنای آیه را درست متوجه نشدید. معنای آیه این است:
بى‏تردید مؤمنان رستگار شدند. (1)
آنان که در نمازشان [به ظاهر] فروتن [و به باطن با حضور قلب‏] اند. (2)
و آنان که از [هر گفتار و کردارِ] بیهوده و بى‏فایده روى‏گردانند، (3)
و آنان که پرداخت کننده زکات‏اند، (4)
و آنان که نگه دارنده دامنشان [از شهوت‏هاى حرام‏] اند، (5)
مگر در [کام جویى از] همسران یا کنیزانشان، که آنان [در این زمینه‏] مورد سرزنش نیستند. (6)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
متشکرم ؛ منظور من از فتنه همان معنی است که امروزه در جامعه متداول است : شبهه افکنی و غبار آلود کردن فضا ، فضایی که در آن باطل را با حق می آمیزند تا مردم به اشتباه بیافتند . ما این فضا را سال 88 تجربه کردیم . دیدیم که چه کسانی به مال ممدود و بنین شهود و تمهید الهی (موقعیت اجتماعی) راضی نشدند و چشم طمع به حکومت بستند ؛ دیدیم که چه کسانی نسبت به رهبری این آیت کبرای الهی عناد ورزیدند که (انه کان لایاتنا عنیدا).
سخنرانی رهبری را در انتهای جریان فتنه به یاد دارید ؟ "کل نفس بما کسبت رهینه " همه مسولند چه آنها که نباید حرف میزدند و زدند ، چه آنها که باید میگفتند و نگفتند . وقتی به آیه "کانهم حمر مستنفره " میرسم نمیتوانم چهره آن کاندیداهای مغلوب را از ذهنم پاک کنم .
این شباهتهای شگفت انگیز است که به من میگوید سکوت مقام معظم رهبری در ابتدای فتنه مشابه رفتار پیامبر است و مورد خطاب " یا ایها المدثر "
ضمنا آزمایشهای همیشگی الهی حق و باطل را در مورد هر شخص از هم جدا میکند ولی در یک فتنه اجتماعی صف بندی حق و باطل در اجتماع روشن میشود و امکان زندگی منافقانه از بین میرود چرا که ولایت خود را در حالت "مدثر " قرار داده و اجازه نمیدهد کسی زیر جامه اش پنهان شود .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : می توان احتمال قوی که ولید بن مغیره با این کار خود باعث ایجاد ابهام برای مردم شده باشد ولی آنچه به عنوان فتنه در آیه ذگر شده این موضوع نیست بلکه مسأله عدد ملائک دوزخ است که باطن مومن یا کافر افراد را بیرون می ریزد.
حمر مستنفرهنیز وضعیت کافران است در قیامت؛ هرچند تجلی وضعیتی است که در دنیا داشتند.
باقی شبیه سازی که اشاره کردید بیشتر ذوقی است و نمی توان از آیه برای آن دلیل روشنی یافت.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام علیکم
با توجه به اینکه ادم و حوا با هم ازدواج نمودند و نسل بعد از انها فرزندانشان بودند که به یکدیگر محرم بودند، تولید مثل بعد از انها چگونه انجام پذیرفت؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این موضوع در احادیث متعددى نیز وارد شده است : ازدواج در طبقه اولى ، بعد از خلقت آدم و حوا یعنى در فرزندان بلافصل آدم و همسرش بین برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج کرده اند، چون آن روز در تمام دنیا نسل بشر منحصر در همین فرزندان بلا فصل آدم بوده ، (در آن روز غیر از آنان ، نه دخترانى یافت مى شده است که تا همسر پسران آدم شوند و نه پسرى بود که همسر دخترانش گردند) بنابراین هیچ اشکالى هم ندارد (اگر چه در عصر ما خبرى تعجب آور است و لیکن ) از آنجائى که مساءله یک مساءله تشریعى است و تشریع هم تنها و تنها کار خداى تعالى است و لذا او مى تواند یک عمل را در روزى حلال و روزى دیگر حرام کند: ((و الله یحکم لا معقب لحکمة )) ((ان الحکم الا لله )). ((و لا یشرک فى حکمه احدا)) ((و هو الله لا اله الا هو له الحمد فى الاولى و الاخرة و له الحکم و الیه ترجعون )).
ولى در احادیث دیگرى تصریح شده که فرزندان آدم هرگز با هم ازدواج نکرده‏اند و شدیدا به کسانى که معتقد به ازدواج آنها با یکدیگرند حمله شده است.
و اگر بنا باشد که در احادیث متعارض آنچه موافق ظاهر قرآن است ترجیح دهیم باید احادیث دسته اول را انتخاب نمود زیرا موافق آیه فوق است
برخی نیز گفته اند: خداوند چهار پسر بآدم عنایت فرمود و براى این چهار پسر چهار حوریه از بهشت فرستاد و از اینها پسران و دخترانى بوجود آمدند و پسر عموها و دختر عموها را تزویج کردند سپس حوریه‏ها بجاى خود برگشتند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
اگررشد علفها کم است به خاطر ظرف محدودشان می باشد ونقصی در سیستم هدایت تکوینی نیست وهمانطور که خداوند در هدایت تکوینی برای هرموجودو مخلوقی قدرو اندازه ای مشخص کرده ،آیا در هدایت تشریعی نیز برای هر کسی حدو اندزه ای ویا ظرف محدودی معین نموده است؟(سوره اعلی )
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : انسان ها نیز دارای ظرفیت های گوناگون هستند و به بیان پیامبر اکرم انسان ها مانند معادن نقره و طلا هستند. البه اگر کسی در راه حق حرکت کند امکان ادامه افزیش ظرفیت وی هست چون نوع انسان ظرفیت کمال بی نهایت را دارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
آیا آنکس که خداوند در موردش میفرماید "ذرنی و من خلقت وحیدا " فتنه گر نیست ؟ با آنهمه فکر و برنامه ریزی ؟
بعد از اینکه او سحر بودن آیات الهی را مطرح میکند و این فتنه را شروع میکند خداوند شرایط را برای جدا شدن کافر و مومن کامل میکند .
آُیا در آیه 31 که میفرماید " کذلک یضل الله من یشا و یهدی من یشا " اشاره به این ندارد که در نتیجه فتنه مومن و کافر از هم جدا میشوند ؟
آیا در این شرایط غبار آلود شما باور میکنید که پیامبر اعظم گوشه ای نشسته و از انذار خسته شده باشند ؟ حضرت نوح -ع- که رفعت جایگاه پیامبر اسلام را نداشتند 950 سال مردم را انذار دادند آنوقت پیامبر ما در اوایل بعثت اینطور دلشکسته اند ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : لغت فتنه که در این سوره به کار رفته است ربطی به حرکت ولید بن مغیره ندارد بلکه آزمایشی است که خداوند طراحی کرده است.
همیشه آزایش های خداوند موجب جداسازی مومنین از منافقین و کفار می شود و اختصاصی به این مورد ندارد.
آنچه مورد فتنه است عدد ملائکه موکل دوزخ است که به مناسبت بحث جهنم مطرح شده است.
بحث دلشکستی پیامبر مطرح نیست.این سوره از سوره های آغازین بعثت است که در ادامه سوره هایی مانند علق پیامبر را به ادای وظیفه خطیرشان فرامی خواند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زینب افراونده
آیا میتوان ایه 106 سوره اسرا را بنابر تلاوت و جز جز خواندن قرآن استنباط کنیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ترتیل به معنای شمرده شمرده خواندن است و علی مکث نیز یعنی با مکث و تأنی خواند و این آیه نیز همین مفهوم را می گوید. چیزی درباره جزء (به معنای امروزی آن که قرآن را سی جزء کرده اند) بیان نمی کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>