پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مرتضی.ش
با سلام .. هر چند جواب سوالی که میپرسم نه در قالب منطق کلام بلکه در بطن اندیشه و احساس برام روشن و مبرهنه اما برای یادگیری از شما عزیزان جهت قانع کردن اشخاصی که سوال رو از بنده میپرسند و سعی در اثبات آن دارند وقت شریفتون رو میگیرم ... لطفا با بیانی گیرا بفرمایید چگونه خداوندی که در جای جای قران کریم و در بند بند خلقت چیزی جز مظهر مهربانی و عطوفت از او سراغ نداریم در آیه 56 سوره نساء اینگونه حرف از شکنجه ای میزند که نا تمام است و تحمل اجرای آن برای ما در حق منفورترین انسان در نظر ما غیر ممکن مینماید ؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیرَهَا لِیَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ کاَنَ عَزِیزًا حَکِیمًا (نساء /56)
برای پاسخ به این سؤال لازم است که دیدگاه ما نسبت به بهشت و جهنم و قیامت اصلاح شود. مختصرا عرض می‌شود که بهشت یا جهنم جایی نیست که بعدا ما را در آن بیندازند بلکه انسان در این دنیا با انجام اعمالش خود را هم سنخ با بهشت و یا جهنم می‌کند یعنی در اثر انجام اعمالی که مطابق با فطرت است به تدریج از لحاظ مراتب انسانی رشد کرده و مراتب کمال را طی می‌کند و به معرفت خوبی‌ها و خیرها می‌رسد که بعد از برداشته شدن حجاب دنیا، به لذتی خالص که هیچ رنجی همراه با آن نیست می‌رسد که به آن بهشت گفته می‌شود و اگر بر خلاف ناموس خلقت گام بردارد، خودش را از لذت و منبع خیر و خوبی دور کرده که بعد از مفارقت از دنیا، تلخی این دوری را با تمام وجود حس کرده که به آن جهنم می‌گویند.
یعنی انسان صیر می‌کند، صیر یعنی شدن؛ انسان یا می‌شود بهشت یا جهنم. البته در این دنیا به صورت محدود از نعمتها و یا عذابها بهره‌مند هستند.
علامه طباطبایی می‌فرمایند که انسانِ بعد از دنیا انسانِ دیگری است و انسانِ بهد از معصیت انسانِ دیگری است. و این فرمایش به معنای همان حقیقتی است که ذکر شد یعنی انسان خودش دائما در حال تغییر است حال یا در جهت کمال یا در جهت خلاف آن.
و البته از واژگان آیات نیز این مطلب روشن است، مثلا در این آیه می‌فرماید «یذوقوا». ذوق یا ذائقه آن چیزی است که مورد پسند انسان است و در اینجا عذاب، آن چیزی است مورد پسند کافران بوده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
هومن خلیلی
مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟ خداوند در این آیه زمین و دود را نه تنها ذی شعور قرارداده بلکه طوری خطاب قرار داده که انگار آنها هم همانند انسان دارای اختیار در انتخاب هستند ؟!
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
در تفسیر المیزان در آمده است که به طورى که از کلام خداى تعالى استفاده مى‏شود، علم را براى تمامى موجودات قائل است، چیزى که هست سخن گفتن خدا با هر چیزى به حسب حال آن چیز و مناسب با آن است، و بنا بر این آیه مورد بحث که یکى از مواردى را که خدا با موجودات سخن گفته حکایت مى‏کند حقیقتى تحلیلى خواهد بود.
در جمله "ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً" آمدن را بر آن دو واجب کرده و مخیرشان کرده به اینکه به طوع بیایند و یا به کراهت، و این را مى‏توان به وجهى توجیه کرد، به اینکه منظور از "طوع" و "کره"- که خود نوعى قبول کردن و نکردن و ملایمت و سازگارى و عدم آن است، این باشد که آسمان و زمین موجود شوند، چه اینکه قبلا استعداد آن را داشته باشند، و چه نداشته باشند. در نتیجه جمله "ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً" کنایه مى‏شود از اینکه چاره‏اى جز هستى پذیرفتن ندارند و هست شدن آن دو امرى است که به هیچ وجه تخلف پذیر نیست، چه بخواهند و چه نخواهند چه درخواست داشته باشند و چه نداشته باشند، باید موجود شوند. آسمان و زمین هم این فرمان را پذیرفتند و پاسخ گفتند که ما امر تو را پذیرفتیم، اما نه به کراهت، یعنى نه بدون داشتن استعداد قبلى و قبول ذاتى، بلکه با داشتن آن و بدین جهت گفتند "أتینا طائعین" یعنى ما، استعداد پذیرفتن هستى را داریم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید ناصر موسوی
با سلام :
آیا حیوانات نیز مانند انسانها در قیامت مورد سوال قرار می گیرند و نتیجه کارهایشان را می گیرند؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
بله حیوانات نیز شبیه انسان مبعوث شده، و اعمالشان حاضر گشته و بر طبق آن پاداش و یا کیفر مى‏بینند. آیات و روایات بسیاری متضمن بیان مسأله حشر حیوانات هستند و از جمله آیه 38 سوره مبارکه انعام و آیه 5 سوره مبارکه تکویر.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
راد
حضرت لوط باکدام یک ازپیامبران اواالغزم معاصربودندمربوط به کدام ایه است
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
حضرت لوط علیه‌السلام با حضرت ابراهیم علیه‌السلام معاصر بوده‌اند و این نکته در آیات 69 و 70 سوره مبارکه هود روشن است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهراقاراخانی
سلام ال تعریف را در قران چگونه می شود شناخت
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
(ال ) تـعـریـف ، شـامـل دو حـرف الف و لام مـى بـاشـد کـه الف آن ، هـمـزه وصـل است (در ابتداى کلام خوانده مى شود و در وسط جمله خوانده نمى شود) و لام آن نزد حروف دو حالت دارد: نزد چهارده حرف قمرى که در این کلمات خلاصه شده : (عجبا که خوف حق غمى ) اظـهـار و نزد چهارده حرف شمسى ، تبدیل به حروف شمسى شده و در هم ادغام مى شوند. براى راهـنـمـایـى قـارى در چـنـیـن مـواردى لام را بـدون علامت سکون ، و در عوض ، حرف بعدى را مشدّد نوشته اند.
حروف قمری عبارتند از: همزه ـ باء ـ جیم ـ حاء ـ خاء ـ عین ـ غین ـ فاء ـ قاف ـ کاف ‍ـ میم ـ هاء ـ واو ـ یاء.
حروف شمسی عبارتند از: تاء ـ ثاء ـ دال ـ ذال ـ راء ـ زاء ـ سین ‍ـ شین ـ صاد ـ ضاد ـ طاء ـ ظاء ـ لام ـ نون.
ال در حروف قمرى مانند:
وَالْمُطَلَّقاتُ ـ وَالْیَوْمِ الاْ خِرِ ـ مِنَ الْکِتابِ ـ وَالْحِکْمَةَ ـ وَالْوالِداتُ
ال در حروف شمسى مانند:
اِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ ـ اَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَةَ ـ عَلَى الصَّلَواتِ ـ وَاللّهُ عَلیمٌ بِالظّالِمینَ
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رحیم
داعشی ها هنگام سر بریدن ایه 4سوره محمد را می خوانند. آیا کافر معنای دیگری دارد
منظور از امدن این آیه چیت
و آیا ایه خشم است
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
سوره محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم سوره‌ای مدنی است و این سوره تنها سوره‌ای است که یک آیه در میان درباره کفار و مؤمنین سخن گفته است.
کافر در این سوره یعنی کسانی که می‌خواهند اسلام و جامعه اسلامی را از داخل نابود کنند یعنی در اینجا با توجه به سیاق سوره، منظور از کفار همان منافقین در داخل جامعه اسلامی هستند که می‌خواهند تیشه به ریشه جامعه اسلامی بزنند.
داعش خود غده سرطانی است و برای گمراه کردن انسان‌ها، می‌آید و قرآن را تحریف می‌کنند.
در زمان امیر المؤمنین علیه‌السلام نیز عده‌ای در جنگ نهروان همین‌طور عمل کردن و آیه‌ای از قرآن را به نفع خود گرفتند و از معنای اصلی آن خارج کردند و گفتند «ان الحکم الا لله» و بوسیله آن مقاصد شوم خود را اجرا کردند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجاد کیخا
سلام خدمت شما
با توجه به کلمه فطر در آیه 38 سوره انعام آیا منظور کلی آیه یکسان بودن نیای مشترک همه موجودات که در بسیاری از تحقیقات تقریبا به اثبات رسیده است نیست؟
ممنون میشم جواب بدین
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
1-در آیه کلمه «فرّط» آمده که به معنای «کوتاهی کردن» است پس «ما فرّطنا» یعنی «کوتاهی نکردیم، فرو گذار نکردیم».
2-تحقیقی که می‌فرمایید، در حد یک فرضیه است و هنوز تبدیل به نظریه نشده چه برسد به اینکه به اثبات هم رسیده باشه.
3-پیام آیه این است که این حیوانات و جانداران هیچکدام عبث آفریده نشده‌اند. ای انسان با دیدن این نظامها که در حیوانات جارى است که نظیر نظام انسانى است، و خداوند آنها را امت‌های زنده‌ای قرار داده متوجه توحید وربوبیت خداوند و قدرت و عنایت لطیف حضرت حق شو و از اینکه آنها هم سرانجام مانند انسان به سوى خدا محشور مى‏شوند متوجه معاد باش.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد
داستان آیه ی 183 آل عمران چیست
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
این آیه اشاره به بهانه جویی یهود است.
تفسیر نمونه در توضیح این آیه این طور بیان می‌کند که یهود، براى این که از قبول اسلام، سرباز زنند، بهانه‏هاى عجیبى مى‏آوردند از جمله همان است که در آیه فوق، به آن اشاره شد، آنها مى‏گفتند:" خداوند از ما پیمان گرفته که دعوت هیچ پیامبرى را نپذیریم، تا براى ما قربانى بیاورد که آتش (آسمانى به علامت قبول) آن را بسوزاند".
مفسران گفته‏اند: یهود ادعا مى‏کردند که پیامبران الهى براى اثبات حقانیت خود باید حتما داراى این معجزه مخصوص باشند و حیوانى را قربانى کنند و بوسیله صاعقه آسمانى در برابر مردم سوخته شود.
اگر براستى یهود، این کار را بعنوان یک معجزه مى‏خواستند، نه لجاجت و بهانه‏جویى، مطلبى بود، ولى تاریخ گذشته آنها و همچنین برخوردهاى مختلفى که با پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم داشتند، این حقیقت را بخوبى ثابت میکرد که منظور آنها هرگز، تحقیق حق نبود بلکه آنها هر روز براى فرار از پذیرش اسلام، در برابر فشار محیط و استدلالات روشن قرآن، پیشنهاد جدیدى مى‏کردند و اگر هم انجام مى‏شد باز ایمان نمى‏آوردند، بدلیل اینکه آنها در کتابهاى خود تمام نشانه‏هاى پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را خوانده بودند و با این حال از قبول حق، سرباز مى‏زدند.
قرآن در پاسخ آنها مى‏گوید: «قُلْ قَدْ جاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِی بِالْبَیِّناتِ وَ بِالَّذِی قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» در پاسخ این بهانه‏جویى‏ها به- آنها بگو، گروهى از پیامبران بنى اسرائیل پیش از من آمدند و نشانه‏هاى روشنى با خود آوردند و حتى چنین قربانى براى شما آوردند اگر راست مى‏گوئید چرا به- آنها ایمان نیاوردید و چرا آنها را کشتید (اشاره به زکریا و یحیى و جمع دیگرى از پیامبران بنى اسرائیل است که بدست خود آنان بقتل رسیدند).
امام صادق علیه السلام پس از تلاوت این آیه فرمود: میان یهودیانِ بهانه‏جوى زمان پیامبر اسلام و یهودیانى که انبیا را مى‏کشتند، پانصد سال فاصله بوده است، امّا به خاطر رضایت آنان بر قتل نیاکان، خداوند نسبت قتل را به آنان نیز داده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عباس محرمی
آیا به کاربردن کلمه امام در مورد امام خمینی(ره)صدق میکند یا خیر. باتوجه به اینکه خداوند متعال در آیه 124 سوره بقره حضرت ابراهیم رادر عین نبوت به مقام امامت منصوب می نماید.آیا دلالت دادن امام به افرادی مانند امام خمینی(ره) صحیح است یا اشتباه.
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
لغت «اَمامَ» به معنای جلو است که مقابل لغت «خلف» به معنای پشت می‌باشد. کلمه «اِمام» هم از این لغت گرفته شده و به معنای جلودار و پیش‌رو است. لذا در نماز جماعت به پیش نماز می‌گویند امام جماعت چون مأموم باید در پشت امام قرار گیرد و حرکاتش تابع اوست. در انقلاب اسلامی نیز، فردی که پیش قدم و جلودار این حرکت بودند امام خمینی (ره) بودند و در این حرکت، مردم تابع فرمان ایشان بودند و بعد پیروزی نیز رهبر و جلودار این حرکت انقلابی قرار داشتند.
مقام امامت که در آیه 124 سوره مبارکه بقره آمده است به معنی هدایت از نوع "ایصال به مطلوب" است و مطلب دیگری است.‏
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد زرینی
درخواست بنی اسراعیل ازحضرت موسی چه بود وعذابش چه بود
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
بنی اسرائیل چندین درخواست داشتند که چون برخی از آنها مخالفت با امر رب بود منجر به عذاب شد، از جمله:
سوره مبارکه بقره آیه 55: زمانى که گفتند: اى موسى، هرگز به تو ایمان نمى‏آوریم تا خدا را آشکارا ببینیم. پس صاعقه (آتش سوزنده برق آسمانى) آنها را فرا گرفت.
سوره مبارکه بقره آیه 61: زمانى که گفتید: اى موسى، ما هرگز بر یک رقم خوراک صبر نمى‏کنیم، پس پروردگار خود را در حق ما بخوان تا براى ما از آنچه زمین مى‏رویاند از سبزى و خیار و سیر و عدس و پیازش بیرون آورد. موسى گفت: آیا شما به جاى چیز بهتر چیز پست‏تر را مى‏طلبید؟ (حال که چنین است) به شهرى (از شهرها) فرود آیید که آنچه خواستید براى شما فراهم است. و (مهر خوارى بر پیشانى، و خیمه) ذلّت و نیاز بر آنها زده شد و مستحقّ خشم خدا شدند. این (خوارى) براى آن بود که آنها همواره به نشانه‏هاى خدا کفر مى‏ورزیدند و پیامبران خدا را به ناحق مى‏کشتند؛ و این (کفر و پیامبرکشى) به خاطر آن بود که نافرمانى کردند و پیوسته (از حد خود) تجاوز مى‏نمودند.
سوره مبارکه مائده آیات 20 تا 26: (خلاصه آیات) حضرت موسی (علیه‌السلام) از ایشان خواست تا وارد سرزمین مقدس شوند ولی بنی اسرائیل گفتند چون در آنجا قوم ستمگری هست ما هرگز داخل نمی‌شویم پس تو و پروردگارت بروید (با آنان) بجنگید، ما حتما در همین جا خواهیم نشست. خدا گفت: این سرزمین چهل سال بر آنها (به سزاى گناهانشان) حرام شد، (در این مدت) همواره در روى زمین (بیابان سینا) سرگردان خواهند ماند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>