پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهمان
چرا در ایه ی ذکر شده بتهای ودا سواعا و نسرا تنوین گرفتند ولی یغوث و یعوق فقط فتحه گرفتند؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یعوق و یغوث غیر منصرف اند و تنوین نمی گیرند. (علت غیرمنصرف بودن آنها وجود وزن الفعل و اسم علم بودن آنها است. هر اسمی که بر وزن افعال باشد و عَلَم (اسم خاص) نیز باشد غیر منصرف می شود.)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کیاناعلیجانی
سلام ببخشید درآیه 3. سوره مومنون نگفتن سخنان لغو و بیهوده به این معناست شوخی نکنیم یا شادی نکنیم ؟مثلا وقتی به مهمانی خانوادگی میرویم نباید حرفی که جنبه شوخی وایجاد خنده دارد بزنیم آیازدن حرف لغو و بیهوده گناه محسوب میشود؟ متشکرم از زحماتتون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : لغو یعنی سخنی که فایده ای ندارد. سود دنیوی یا اخروی ندارد.
شوخی و مزاح و شادی در دین آمده است و انسان مومن غمش را در درون خود نگه می دارد و خوشرویی اش را نصیب دیگران می کند و چهره گشاده ای دارد. وراد کردن سرور و شادی در قلب مومن پسندیده است.
اما شوخی و خنده و شادی ای که با حرام آمیخته باشد حرام است. همچنین شادی و شوخی ای که انسان را از مسیر اصلی زندگی و حیات ابدی اش غافل کند و یاد خدا و آخرت را از دل انسان ببرد و زندگی دنیا و زینت های آن را برای انسان زیبا جلوه دهد و انسان را با اهل غفلت و اهل دنیا همنشین کند مذموم است و مومن از آن دوری می کند. چرا که غفلت از یاد خدا و مرگ و آخرت سرمنشأ دوری از خدا و غوطه ور شدن در حیات مادی و دنیوی و دوری از انسانیت است.
همنشینی با کسانی که به آخرت ایمان ندارند در قرآن نهی شده
فَلا یَصُدَّنَّکَ عَنْها مَنْ لا یُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدى‏ (طه16)
پس هرگز نباید کسى که به آن ایمان ندارد و از هوس خویش پیروى کرده است، تو را از [ایمان به‏] آن باز دارد، که هلاک خواهى شد.
وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فی‏ آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ (انعام 68)
و چون ببینى کسانى [به قصد تخطئه‏] در آیات ما فرو مى‏روند از ایشان روى برتاب، تا در سخنى غیر از آن درآیند؛ و اگر شیطان تو را [در این باره‏] به فراموشى انداخت، پس از توجّه، [دیگر] با قوم ستمکار منشین.
فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِکْرِنا وَ لَمْ یُرِدْ إِلاَّ الْحَیاةَ الدُّنْیا (نجم29)

پس، از هر کس که از یاد ما روى برتافته و جز زندگى دنیا را خواستار نبوده است، روى برتاب.
همنشینی با اهل گناه و انسان هایی که اخلاق و نیات پلید دارند ضرر بسیار برای انسان دارد. چرا که طبع انسان به طور ناخودآگاه بدی را از طیع آنها سرقت می کند و انسان پس از مدتی شبیه آنها می شود.
صله رحم نیز باید به شکلی انجام شود که انسان را از مسیر تقوا و بندگی و رشد باز ندارد. وگرنه به ضد خود تبدیل می شود و اثر سوء در نفس آدمی بر جای می گذارد.
در این باره خوب است به کتاب آیین رستگاری (سخنان علامه طهرانی) فصل اول مراجعه کنید.
http://motaghin.com/fa_default.asp?RP=M_Content.asp&P1N=ContentId&P1V=5736&R%3D7192801%26L%3Dfa%26FT%3DFalse
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجادنوروزی
سلام ایا هفت قدم زن خود را در اب روان برعکس راه بروی وکولش کنی مهرش حلال میشود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خیر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محدثه میرزایی
سلام
تفسیر آیه 6و 20سوره مومنون رو میخواستم
آیه 6 منظورش اینه ک کنیز و همسر محرم میشن؟؟؟؟!!!!!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
همسر و کنیز (که در دوره کنونی کنیز وجود ندارد) برای مرد حلال هستند و انسان می تواند با آنها نزدیکی کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) نبوتی : برده ، غلام و کنیز امروزه وجوددارند از کجامی گویید وجود ندارد ؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
م
آیا این که میگویند معنی آیه 24 از سوره مبارکه نسا اینچنین است که میتوان با زنان اسیر شوهر دار همبستر شد صحیح است ؟ اگر نیست لطفا مختصر توضیح دهید .تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : زن کافر اسیرشده پیوند زوجیت اش با همسر کافرش گسسته می شود و دیگر همسر او نیست و به عنوان کنیز مسلمانان در می آید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی پودینه
با سلام می خواستم بپرسم تفاوت دو فعل آت و فاتنا از لحاظ دستوری چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
أتی یأتی (ثلاثی مجرد): آمد
آتی (ثلاثی مزید باب مفاعله): آورد
آت: فعل امر صیغه 7 از باب مفاعله. بیاور.
فـ+ أءتِ+نا بـ+ما تعدنا:
آءتِ: فعل امر از ثلاثی مجرد.
حرف باء بر سر تعدنا این فعل را متعدی کرده است و معنای آن همانند فعل آتی (باب مفاعله) می شود:
فأتنا بما تعدنا: بیاور برای ما آنچه را به آن وعده داده ای (عذاب را)
نتیجه:
آت ثلاثی مزید است
فأتنا ثلاثی مجرد اما چون با باء متعدی شده معنای ثلاثی مزید می دهد
پس هر دو فعل معنایشان می شود: بیاور
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی پودینه
می خواسم درباره ی فعل ففروا در ایه ی 50 از سوره ی ذاریات بپرسم. اگه میشه بگید این فعل چه فعلیه و توضیحاتی درباره نکات دستوری ان بفرمایید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ف+ فروا
پس فرار کنید.
فرّوا: فعل امر از فرّ یفِرّ: صیغه 9 مضارع ثلاثی مجرد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) هندیانی : فعل امر مخاطب و ریشه ى آن ( ف ر ر) مضاعف،
مضارع آن، تَفْرِرُونَ بوده و قانون ادغام صورت گرفته⬅️ تَفِرُّونّ ⬅️ و طبق ساخت فعل امر، تاء آن حذف شده ⬅️ فِرُّونَ ⬅️ و مجزوم شده است ⬅️ فِرُّوا
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام در مورد خطا حضرت نوح که موقع نجات پیروان به خداوند میفرمایند پسرم راهم هم نجات بده
به طور خلاصه توضیح بدید که آیا این رو میشه خطا گرفت اگ نمیشه خطا گرفت پس اینکار چی بوده اگ میشه خطا گرفت پس عصمت پیامبران زیر سوال می ره
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : پیامبران عصمت از گناه دارند اما ممکن است ترک اولی داشته باشند. یعنی کاری را که بهتر است (ولی واجب نیست) ترک کنند.
البته پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام ترک اولی نیز نداشته اند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
Mn
با سلام امام حسین در دعای عرفه می فر ماید ای خدایی که رحمان دنیا و اخرت تویی و رحیم دنیا و آخرت تویی ولی یک حدیث از پیامبر نقل شده که عیسی بن مریم می فرماید خدا در دنیا رحمان است و در آخرت رحیم ایا این دو تناقض ندارند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند در هر دو عالم رحمن و رحیم است. اما رحمن اشاره به رحمت عام خداوند دارد که مومن و کافر را شامل می شود و رحیم اشاره به رحمت خاص که فقط برای مومنان است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سامین زارع
نقش فعالیت فرهنگی , هنری در بهبود روابط اجتماعی و انتقاد فرهنگ اسلامی از منظر قرآن کریم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مفصل است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) سلیمانی : لطفا منبعی جهت پاسخ معرفی نمایید.کتاب نقش ائمه در احیای دین از علامه عسگری چطور است؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 192
  • >
  • >>