پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
علی منصوریان
با عرض سلام و احترام
قرآن در سوره الاسراء آیه ۲۷ می فرماید همانا اسراف کنندگان برادران شیطانند . چرا در این سوره از کلمه برادران استفاده شده است . آیا یک زن مسرف هم برادر شیطان محسوب می شود؟ البته این نکته برای بنده روشن است که خداوند از ذکر کلمه برادران منظوری داشته است . ولی برخی از کوته نظران از درک این مطلب عاجزند و به قرآن تهمت فریب کاری می زنند. لطفا بنده را رغهنمایی کنید.
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : برادر یعنی دارای پیوند روحی عمیق
قرآن مومنان را برادر یکدیگر می خواند: انما المومنون اخوه. این حکم فقط برای مردان مومن نست. بلکه زنان مومن را نیز شامل می شود. اینجا هم همین طور است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه محبی فر
باسلام .چرا در ایه 6 سوره مبارکه ضحی فعل (لم یجدک)به صورت مضارع امده ولی در ایه 7و8 به صورت ماضی وجدک امده است
با وجور اینکه میدانم لم همراه با فعل مضارع ماضی منفی می شود واین ایه درمورد پیامبر (ص) است.با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
همان طور که گفتید فعل مضارع با لم ماضی منفی می شود لذا هر دو فعل ماضی هستند. مشکل این تعبیر چیست؟ اشاره دارد به به گذشته پیامبر که یتیم و فقیر بودند و خداوند ایشان را کمک کرد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه محبی فر
با سلام .چرا در ایه 6 سوره مبارکه ضحی (لم یجدک ) به صورت مضارع امده ولی در ایه 7و8 فعل به صورت ماضی یعنی وجدک امده است
با وجود اینکه میدانم لم با فعل مضارع ماضی منفی معنا می دهد با تشکر.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
همان طور که گفتید فعل مضارع با لم معنی ماضی می دهد پس هر دو فعل ماضی است. مشکل چیست؟
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عاطفه علیپور کریمی
عامل رستگاری انسان از نظر قران چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظیماً (71)
وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (بقره189)
ً فَاذْکُرُوا آلاءَ اللَّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (اعراف69)
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (انفال45)
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (حج77)
َ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (مومنون31)
در مجموع برخی از مهمترین عوامل رستگاری از دید قرآن:
ایمان، تقوا، ذکر کثیر خداوند، انجام کارهای خیر، توبه، اطاعت از خدا و رسول
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجاد کرمی
با عرض سلام وخسته نباشید:

خداوند متعال در ایات متعددی از جاودانگی افراد در سخن گفته است و فرموده که جایگاه گنهکاران در جهنم می باشد و تا ابد در انجا می مانند و عذاب میکشند ولی در جاهای دیگری نبز می فرماید هر شخصی به فراخور گناهانی که انجام داده است عذاب میکشد ودر اخر از عذاب رهانیده میگردد حال برای من این سوال پیش می اید که اگر جهنم یک مقوله ثابت وپایدار است و ساکنان ان به صورت دائم در ان زندگی می کنند پس این تضاد چگونه است .
سوالات بنده از کارشناس محترم :
1- باتوجه به اینکه هر شخصی بعد از اتمام دوره مجازات خود از جهنم خلاص میشود پس چرا جهنم وساکنان ان را جاودان می خوانند
2-پس با توجه به این موضوع شیطان نیز بعد از اتمام مجازات خود وارد بهشت میگردد در حالی که خداوند او را رانده شده تا ابد خوانده است
3- اگر تمام کسانی که در جهنم هستند بعد از اتمام مجازات خود از ان خارج شوند دیگر جهنم کارایی نداشته و بدون استفاده میماند و این با حکمت و عالمیت خداوند در تضاد است.
4- اگر جهنم و ساکنان ان جاویدان نیستند پس چرا خداوند در قران از ان به عنوان مکانی جاوید سخن گفته است.
با تشکر وسپاس .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : برخی گناهان مجازات شان ابدی است. هر چند در ظاهر برای مدت کوتاهی انجام شده باشند.
مثلا کسی که چشم کسی را کور می کند گناه او در زمانی بسیار کوتاه انجام می شود اما تبعات این تجاوز، برای فرد مصدوم بسیار زیاد است. اولاً سال های سال او کور است ثانیاً از ده ها بلکه صدها و هزاران امکان رشد و پیشرفت فرد مصدوم جلوگیری کرده است ثالثا چه فشارها و ظلم هایی که به واسطه این کوری به دیگران از اطرافیان او وارد شده زن و فرزند او در فشارهایی قرار گرفته اند و یا اجامعه ای از برکات علم و توان او محرم شده است و اگر دادگاه عادلی تشکیل شود فرد متجاوز باید تک تک ضربه های روحی و جسمی فرد مصدوم و تمام فرصت هایی که او از دست داده را تاوان دهد و این معادل ده ها و بلکه صدها سال عذاب است.
حال اگر یک متجاوز نه یک چشم که زندگی صدها و بلکه میلیون ها نفر را نابود کرده باشد چه میزان محازاتی دارد؟
بالاتر از اینها تجاوز به حریم الهی است. کسی که حریم توحید را نقض کرده و خود را شریک الوهیت و ربوبیت خداوند قرار داده و خود را در تمام مراتب به جای بندگی خدا، شریک خدا قرار داده است و راه هدایت انسان هایی را بسته است یعنی راه سعادت ابدی آنها را بسته است و آنها را از نعمت های ابدی الهی بی بهره کرده است مستحق چه عذابی است؟
آن کسی که تا آخرین لحظات زندگی توبه نمی کند و عزم و قصد دارد که اگر عمر ابدی هم پیدا می کرد مسیر کفر و سبتن راه سعادت دیگران را تا ابد بپیماید و این عزم را تغییر نداده چه عذابی دارد؟ دنیا ظرفیت به فعلیت رساندن آن نیت پلید و زشت را نداشته است اما عالم هستی محدود به دنیا نیست و کسی که توبه نمی کند عزم آن کفر را تا ابد دارد عذاب ابدی را هم دارد.
به این ترتیب علی رغم آنکه بسیاری افراد پس از تحمل مجازات خود در جهنم به بهشت راه می یابند اما برخی از افراد لجوج ومعاند و ضد حق و ضد سعادت بشری و ضد توحید تا ابد در آتش باقی می مانند همانند ابلیس و سران کفر.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
وحید سلیمی
با سلام و احترام
چرا در این آیه اسلام ابتدا دعوت به جنگ نموده قبل از اینکه حمله ای آغاز گردد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این آیه تهدیدی است برای کسانی که از زیر بار جنگ در رفتند و از فرمان جهاد سرپیچی کردند. آنها را هشدار می دهد که به زودی به جنگ با کافرانی فرستاده خواهند شد که زورمندند و باید با آنها بجنگند یا اینکه آن کافران مسلمان شوند. روشن است که اگر کافران مسلمان شوند نیازی به جنگ نیست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) سلیمانی : ببخشید کدام آیه؟؟؟
رمضانی (داور) : آیه 16 سوره مبارکه فتح
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام. آیا بر اساس ترتیبی که در این آیه آمده است . حق الناس ارجح است بر نماز خواندن . چون موارد نخست اشاره به نیکی و کمک به محرومان دارد و بعد از آن نماز و دادن زکات؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
حق الناس در مواردی ارجح است مثلاً زمانی که طلبکار طلب خودر ا می خواهد و زمان آن فرارسیده و انسان در نماز است. اگر وقت نماز توسعه دارد و می تواند بعد از پرداخت طلب دوباره نماز بخواند واجب است نماز را بشکند و طلب را بدهد.
این حکم همیشگی نیست و مورد به مورد فرق می کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی
در همه جا اکثرا معنی آیه رو گذاشتن ولی تفسیری انجام نشده اینکه در سوره آل عمران آیه 85 به صراحت گفته دینی جز اسلام پذیرفته نخواهد شد ولی در تفسیرش میگن دینی بعد دین اسلام پذیرفته نخواهد شد و این تفسیر با ترجمه آیه با عقل جور در نمییاد جواب قابل تاملی دارین که شبهه رو از بین ببره تشکر.
لطفا حتما جوابو ایمیل کنید برام نیازه خیلی ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : متوجه اشکالتان نشدم. آیه می گوید دینی غیر از اسلام پذیرفته نیست. قبل از نزول دین اسلام به معنای خاص آن یعنی دینی که کتاب آسمانی اش قرآن و پیامبر اش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است، سایر ادیان توحیدی دین اسلام بودند یعنی تسلیم در برابر خداوند.
پس از نزول قرآن سایر ادیان نسخ شده اند و دیگر تبعیت از آنها تسلیم در برابر خدا به حساب نمی آید چرا که خداوند پس از نزول قرآن تبعیت از این دین را به دلیل کامل بودن و برتر بودن آن پسندیده است. و تبعیت از دینی که مورد رضایت خدا نیست تسلیم در برابر خدا نخواهد بود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضادانشجو
منظور الا ان تکون چیست؟ یعنی اموال را بخورید مفهوم مخالف قسمت اول آیه است.استنثناء ومستثنا من در این جا کدامند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : استثنا در اینجا استثنا مفرغ است. یعنی مستثنا منه ذکر نشده است.
یعنی اموالتان را بر اساس معاملات باطل مصرف نکنید. بلکه بر اساس تجارت عن تراض مصرف کنید. لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل (و لاتأکلوا اموالکم) الا ان تکون تجاره عن تراض.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسلم ازادبخت
باتوجه به سوره اسرا ایه هشتادوچهارم ایا این ایه باعث ناامیدی مبلغان دین نمیشود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عمل بر طبق شاکله نفی کننده اختیار انسان ها نیست وگرنه اصل نزول آیات و فرستادن پیامبران توجیه عقلانی نداشت.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) سلیمانی : 84) بگو: هر کسى براساس ساختار روانى خود عمل مى کند، پس پروردگار شما بهتر مى داند که چه کسى راه یافته تر است. اسراء
به نظر بنده حقیر تنافی ندارد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 192
  • >
  • >>