پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهدی محرمی
معنای آیه 130 یوره سوره صافات چیست؟لطفا معنای این آیه را به صورت کامل و با تفسیر تفسیر به من بگویید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این آیه داستان قربانی کردن حضرت اسماعیل را نشان می دهد
هنگامی گه آن دو (حضرت ابراهیم و اسماعیل) تلسیم فرمان پروردگار شدند و پیشانی اسماعیل را برای ذبح کردن بر روی تل قرار داد: ندا آمد که ای ابراهیم، رویایی که دیده بدی (و أر آن فرمان ذبح فرزند را به تو داده بودیم) رویای صادقه ای بود (فرمان از سوی خدا بود) و این آزمایش آشکاری بود (اما لازم نیست او را قربانی کنی) در مقابل او قوچی را قربانی کن.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نیما رفائی
سلام .. ایا تاثیر چشم بر افراد یا اشیاء در قران ذکر شده است ؟ اگر هست در کدام سوره . . . ؟ متشکرم . . .
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
اگر منظورتان چشم زخم است به آیه 51 سوره قلم مراجعه نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
با سلام و خسته نباشید خدمت اقای شاه ابادی
می خواستم از شما به خاطر این جوابهای مفیدی که به سوالات بنده دادید تشکر فراوان کرده و اینکه بعد از مطالعه روی اثار مطهری و امام خمینی و دیگران به اشتباهات خودم در سوالها پی بردم و از اینکه بعضی سوالاتم شما را رنجانده معذرت میخواهم.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
این سایت برای کمک به قرآن دوستان است. هر کمکی که از دستمان برآید انجام می دهیم و وظیفه خود می دانیم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
توران - فرشته ولی مراد
با سلام
من چهار دوره کلاس تدبر را گذرانده ام و اجازه تدریس دارم. اکنون در یکی از شهرهای کانادا هستم و قصد تدریس آن را به دانشجویان ارشد و دکترا و بعضی اساتید به صورت فشرده دارم. احتیاج به متونی دارم که بتوانم در اختیار آموزش گیرندگان قرار دهم. آیا می توانید این متون را در اختیارم قرار دهید؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
متن تفسیر نور آقای قرائتی بسیار مفید است. می توانید از آن تفسیر شروع نمایید. زیرا هم مستند و مستدل بحث کرده اند و هم کل قرآن را تفسیر کرده اند. توجه نمایید که تفسیر ایشان برای افرادی که می خواهند تدبر را یاد بگیرند بسیار مفید است البته بیشتر بخش نکات و پیام هایشان.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نیما رفائی
سلام . . . می خواستم بدانم که در رابطه با شک و تردید چگونه می توانم از قران کمک بگیرم . . . خیلی ممنونم..
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
سوالتان بسیار کلی است. با این حال می توانید کلید واژه های (ریب) و (ظنّ) و (ردد) و مشتقاتش را در قرآن جستجو نمایید.
اگر خواستید می توانید سوالتان را جزئی تر بپرسید تا بهتر کمکتان نماییم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد رضا نعمت‌اللهی
با سلام
در مورد سوره نحل آیه 61 می‌خواستم بپرسم آیا همه ما ناس محسوب نمی‌شویم؟ آیا از این آیه استنباط نمی‌شود که همه انسان‌ها محکومند و فقط یک مهلت به آنها داده شده؟
با تشکر
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
معنای آیه این است که اگر خداوند بخواهد مردم را بخاطر ظلمشان بگیرد بطورى که هر کس ظلم کرد او را دچار عذاب سازد دیگر هیچ انسانى که روى زمین آمد و شد کند نمى‏ماند، زیرا ستمکاران بخاطر ظلمشان هلاک مى‏شوند، و نیکان و انبیاء و اولیاى بى گناه هم بخاطر اینکه پدرانشان هلاک شده‏اند، اصلا متولد نمى‏شوند؛ در مؤاخذه ایشان عجله نمى‏شود، و لیکن عقب انداخته مى‏شود تا اجل مسمى؛ و مدت معین و اجل مسمى نسبت به فرد فرد انسان همان مرگ اوست، و نسبت به امتها، انقراض ایشان، و نسبت به عموم بشر همان نفخ صور و آمدن قیامت است، و این سه معنى در قرآن کریم براى اجل مسمى آمده‏ است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) تاجری : پاسخ به سوال شما:آیا همه ما ناس محسوب نمی‌شویم؟:
ما چهار کالبد داریم به نامهای :
1- آدم
2 - ناس
3 - بشر
4 - انسان
ناس کالبد اعمال بد ماست که طبق فریایش خداوند در قران این کالبداولا :مارا احاطه کرده است ثانیاً : قود جهنم است و ضخامت این کالبد برای معصومین صفر است
پس : ما میتوانیم قطر این کالبد را اولا کم کنیم در زمان حیات در دنیا ثانیاً این کالبد برای اولیا الله در حد صفر است
با احترام غلامرضا تاجری
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه احمدی فر
چرا درسوره ی مبارکه ی واقعه ایه ی10ـ14 تعداد مقربان درگاه خدا بیشتراز نیاکان است وچراکمترین تعداد از ان هاییست که اخرالزمانی هستند؟؟؟؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
این مقایسه نسبت به تعداد جمعیت هر دوره است. به عبارت دیگر تعداد مقربین در گذشته نسبت به جمعیت آن زمان زیاد بوده و در آخرالزمان نسبت به جمعیتش کم است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه احمدی فر
این فهم که به ان تدبر می گویند باید توسط فرد متخصص صورت بگیرد؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : خیر. افراد عادی هم می توانند اما روش دارد و باید بر اساس آن جلو بروند وگرنه ممکن است به دام تفسیر به رای بیفتند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) تاجری : به درک قران تدبر می گویند نه فهم قران ، قران درک کردنی است نه فهمیدنی .فهم ازدیگری بما میرسد ولی درک ازخودما به خودما با تدبر وتفکر در قران در فرکانس مغری بتا بما میرسد نه ازفرد متخصص دیگری !
فهم را می توان ازطریق مراجعه ترجمه وتفاسیر دیگران ومتخصین دیگر بدست آورد ولی درک را فقط باید با تدبّر وتفکر در خلوت درفرکانس مغزی الفاحاصل نمود .
ازنظر علمی برای فهمیدن که در عالم فیزیک صورت می پذیرد کافیست فرکانس مغزی ما بین 14 تا 50 هرتز یعنی بِتا باشد(مثل بیداری افرادمعمولی) درصورتی که برای درک نمودن که مربوط به عوالم فیزیکی نیست فرکانس مغزی باید به زیر 14 هرتزیعنی آلفابرسد (مثل خواب افراد معمولی وبیداری متفکرانه وتدبریک عارف) وبرای دریافت آگاهی حتما فرکانس مغزی باید کمتر از 8 هرتز یعنی تَتا برسد زیرا مربوط به عوالم متا فیزیکی است (مثل رویای صادقه افراد معمولی وبیداری سالک حق درحال خلسه ومراقبه با قران ویا اذکارالهی )
لذا مرتبه درک بالاتر ازفهم است یعنی : درک مربوط به دریافت های نیم کره راست یا حوزه دل با فرکانس مغزی آلفا می باشد که مختص دریافت هائی از نوع درک وشعور وآگاهی الهی وعرفانی واحساسی والهامات ومتا فیزیکی است . درصورتی که فهم مربوط به دریافت های نیمکره چپ است که کاملاًعقلانی است وداده های عقلی وداده های عقلانی وفیزیکی نظیر کتاب وکلاس درس وفهم به آن داده وبا فرکانس مغزی بتا پردازش می شود .
حافظ می فرماید نگار من که بمکتب نرفت وخط ننوشت بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد
کلمات یفهمون - یعقلون - یُدرکون - یشعرون - یفقهون اولاً با هم فرق دارند ثانیاً بترتیب از مقام دریافت ابتدائی به به مقام دریافت های عالی تراتلاق می شوند، بدین معنی که: فهم درجه ایست بسیار مبتدی که براثر مطالعه وکلاس درس ودیگران حاصل می شود درصورتی که درک وشعور مرتبه بسیار بالاتر از فهم است که براثر تَدبّر وتفّکر حاصل می شود (خداوند می فرماید :افلا یتدبرون القران ! هرگز نمی فرماید افلا یفهمون القران ) لذا قران را باید درک کرد فهمیدن که با مطالعه ترجمه وتفسیر وکلاس حاصل می شود ، ما در قران تدبر میکنیم تاآیات آنرا درک کنیم درصورتی که ترجمه وتفاسیر را مطالعه می کنیم تا آیات آنر بفهمیم .بین درک وفهم اختلاف زیادیست همانطور که بین تدبردر قران ومطالعه تفاسیر فرق بسیار است . حال که فرق بین درک وفهم حاصل شد می توانید بپرسید که چگونه می توان قران را درک نمود آنوقت بموقع پاسخ داده خواهدشد. با احترام غلامرضا تاجری

ابراهیمی (داور) : فهمیدن مربوط به عقل می باشد و بنابراین، یک کافر هم می تواند فهم از قرآن داشته باشد. در قرآن آمده است که افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا. این آیه مخالفان دین و خدا را دعوت به فهم قرآن می کند و بر حقانیت قرآن این استدلال را می کند که چون قرآن از جانب خداوند است در نتیجه اختلافی در هیچ جای آن نخواهد بود و مخالفان دین هم با فهم قرآن می توانند به عدم اختلاف پی ببرند. در نتیجه مراد از تدبر فهم قرآن است.
البته درک قرآن دارای مرتبه ای بالاتر از فهم است که بعد از فهم ایجاد می شود و این درک مخصوص کسانی خواهد بود که با طهارت و فطرت پاک با قرآن روبرو شوند و هرچه طهارت بیشتر باشد، درک نیز بیشتر خواهد شد.
2) احمدی فقیه : سلام و درود
نکته مهم درک با قلب است و تدبر اگر قلبی نباشد راه به جایی نمی رساند. البته فهم با تفکر همراه است و درک مرحله بالاتر و با قلب همراه است.
اگر فرق تفکر با تدبر را روشن کنیم خیلی از مسایل راحت تر حل خواهد.شد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
الهه قنبری
سلام اگر من از انسان های اطرافم یا اونهایی که کاری ازشون بر میاد تقاضای کار یا کمکی کنم گناه کرده ام که از خدا نخواسته ام و منتظر کمک خدا نشده ام لطفا خوب مرا راهنمایی کنید/
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
خواستن از خدا به این نیست که فقط از خدا بخواهیم و یک گوشه بنشینیم تا خود خدا کار را انجا دهد بلکه توکل و از خدا خواستن به این است که ما از افراد و ابزار و وسایل استفاده کنیم ولی این را مورد توجه قرار دهیم که اگر خدا نخواهد آنها نمی توانند درد را دوا کنند. به عنوان مثال شما مریض شده اید؛ نباید بگویید که من دکتر نمی روم و دارو استفاده نمی کنم بلکه باید دکتر بروید و دارو هم اسفاده کنید و این مطلب را هم مورد توجه قرار دهید که شفا را خدا در دارو و علم دکتر قرار داده و اگر خدا بخواهد ان دارو ها و دکتر اثر خواهند کرد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) تقوی : سلام خداوند افراد دیگر را وسیله قرار داده تا انس والفت در بین مسلمانان به جهت رفع نیازها بیشتر شود .وکمک گرفتن از افراد منافاتی با توکل وتوسل ندارد کمااینکه مثلا....بزرگان دین مبین اسلام مردم را برای رهایی از بیماری ها علاوه بر مدد گرفتن از خداوند به پزشک ارجاع می دادند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا کرامتی
سلام. اصل سوال من این هست که چرا این آیه از ابتدا به زنان پیامبر(ص) اشاره داره اما آخرش به اهل بیت؟؟ یعنی اهل بیت زنان پیامبرند؟؟ چرا صراحتا به خود اهل بیت اشاره نشده؟؟ چرا قبل کلمه انما ضمایر جمع مونث که همان زنان پیامبرند اما بعد کلمه انما ضمایر جمع مذکر مخاطب؟؟آیا آمدن این ضمیر بخاطر کلمه مذکر رسول هست که قبل انما آمده؟؟ حالا سوال قاعده عربی: آیا با وجود یک مرد در میان چند زن فعل و ضمیر بصورت مونث میاد؟ یا تعداد مرد باید بیش از دو نفر باشد؟؟ خواهشا جواب این سوالامو تک تک جواب بدین خیلی برام مهم و حیاتیه با تشکر از لطفتون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلم علیکم
قسمت انما یریر الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت بنا به روایات شیعه و سنی در شأن 5 تن آل عبا نازل شده و از جهت معنایی با قبل و بعد آیه ارتباط ندارد. این رویه قرآن است که در ضمن برخی مطالب موضوع دیگری را بیان می کند مانند آیه الیوم اکملت لکم دینکم.
همین تغییر ضمیر دلیل روشنی است که مخاطبین آیه زنان پیامبر نیستند وگرنه تغییر ضمیر معنا نداشت و مخالف فصاحت قرآنی بود.
با وجود یک مرد در یک جمع نیز ضمیر مذکر می آید اما در اینجا عدم رعایت وحدت ضمایر مخالف فصاحت قرآنی است
جمع بودن ضمایر اصلاً ربطی به لفظ رسول که قبل انما آمده ندارد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>