پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
زینب افراونده
با عرض سلام و خسته نباشید
می خواستم رابطه بین تأویل قرآن با تدبر را بدونمیا اینکه تفاوت بین این دو را چطور میشه متوجه شد؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
تأویل، واقعیتى است که مستند بیانات قرآن، اعم از حکم، حکمت یا موعظه قرار مى گیرد. تأویل براى همه آیات قرآن، چه محکمات و چه متشابهات وجود دارد و از قبیل مفاهیم و معانى نیست که الفاظ بر آن دلالت داشته باشد; بلکه تأویل از امور عینى است و فراتر از آن است که قالب هاى الفاظ، آن را فرا گیرد.خداوند، آن امور و حقایق عینى را فقط براى تقریب به اذهان ما به قید الفاظ و کلمات و عبارات مقیّد نموده است. این الفاظ، همانند مثل هایى هستند که با آوردن آنها انسان به معناى مورد نظر نزدیک مى شود. قرآن در تمام موارد استعمال لفظ تأویل، همان واقعیت عینى خارجى را در نظر گرفته است.
موارد استعمال و کاربرد تأویل از جمله در دو داستان حضرت موسى و خضر(ع)و نیز در داستان حضرت یوسف(ع) و جز آن، شاهد بر این مدعا است;براى مثال در آغاز سوره یوسف، جریان خواب وى بدین صورت نقل مى گردد: (إِذْ قَالَ یُوسُفُ لاَِبِیهِ یَـأَبَتِ إِنِّى رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَبًا وَالشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِى سَـجِدِینَ); یاد کن زمانى را که یوسف به پدرش گفت: اى پدر! من [در خواب] یازده ستاره را با خورشید و ماه دیدم. دیدم[ آن ها]براى من سجده مى کنند. پس از گذشت سال ها و اتفاقات فراوانى که مى افتد، تأویل این رؤیا در پایان سوره این گونه گزارش مى شود: (وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَ خَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَ قَالَ یَـأَبَتِ هَـذَا تَأْوِیلُ رُءْیَـىَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّى حَقًّا) و پدر و مادرش را به تخت برنشانید، و [همه آنان] پیش او به سجده در افتادند و [یوسف]گفت: اى پدر، این است تعبیر خواب پیشین من، به یقین، پروردگارم آن را راست گردانید. در این جا آن چه یوسف(ع) در خواب دیده است به سجده پدر، مادر و برادرانش باز مى گردد. این تأویل و رجوع، از قبیل رجوع، مثال به ممثّل و واقعیت خارجى است.
البته آیت الله معرفت تأویل را چنین معنا کرده اند:
1. توجیه متشابه; خواه این متشابه، کلام متشابهى باشد یا عملى که به شبهه و ریب انجامد.
این قسم از تأویل، مختص آیات متشابه است.
2. معناى ثانوى کلام; که از آن به بطن تعبیر مى گردد; در مقابل معناى اوّلى که از آن به «ظَهر» تعبیر مى شود. تأویل به این معنا اختصاصى به آیات متشابه نداشته بر همه قرآن سایه مى گستراند
در هر حال تأویل لایه پنهانی آیات است که در خواندن ابتدایی دیده نمی شود.
تدبر
«تَدَبُّر» از ریشه «دُبُر»، به معنی اندیشیدن در پشت و ماوراء امور می‎باشد که «ژرف اندیشی» و «عاقبت اندیشی» را نظر دارد که نتیجه‎اش «کشف حقایقی است که در ابتدایِ امر و نظرِ سطحی، به چشم نمی‎آمد».
در «مفردات» می‎گوید: «التَّدبیرُ»: «التَفْکیرُ فی دُبُرِ الأُمُور» که معنی «تَدَبُّر» چنین خواهد بود: «التَّفَکُّرُ فی دُبُرِ الأُمُورِ»: (اندیشیدن در پشت امور).
تلاش برای کشفِ عاقبت امور، به ناچار انسان را از سطح به عمق می‎کشاند؛ این نکته در آیاتِ تدبر خصوصاً آیه 82 نساء مورد نظر می‎باشد چرا که پی بردن به الهی بودنِ قرآن، نیاز به تعمق و ژرف اندیشی دارد و الّا در نظرِ سطحی، آیات، مرکب از حروف و کلماتی است که عرب با آنها تکلم می‎نماید و تفاوتی در نظر سطحی و ابتدایی با کلام بشر ندارد، بیان نهج البلاغه نیز بر آن تأکید دارد که «خداوند اسلام را مغز قرار داد برای آنکه تدبر نماید»، «مغز» ماورایِ قشر و پوسته می‎باشد که با «تدبر» برملا می‎گردد.
نکته:
همه انسان ها حتی مشرکین موظف هستند که در قرآن تدبر کنند. اما دستیابی به تأویل آیات (اگر تأویل را از جنس معنا تدابیم) برای همه میسر نیست و در بسیاری مواقع نیازمند گذشت زمان و پدیدار شدن آن تأویل است (مانند داستان حضرت یوسف (ع)) و در بسیاری موارد نیازمند تفسیر ائمه علیهم السلام می باشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

یا إلهی و مجیری من بسّر الغیب یعلم
صـلـیّ یـا ربّ و سـلّـم ثـمّ بـارک و تـرحّم
و تـرفـّـق برسـول طـاهـر بالـخیر مفعم
ذلک المبـعوث طـــه و على الخـلـق مقـدّم

فی السّماء فی السماء هو المؤیّد صلوات صلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

هو سرّ فی السـّـماء عــنـد ذی العرش تعـالـــى
زانــــه الـــلـــه کــمــــالاً وبـــهــــاءً و جــــمــــالا
لم یزل بالفضل یزهو و على الشّمس استطـالا
بـــحـر إحــــسـانٍ و جــــود مــــلأ الـدنـیـا نـــوالا

سرّغیب سّرغیب و الله یشهد صـلوات صـلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

ذات حـسـن و بـهـاءٍ بـارئ الـکـون بــراها
و سـمــاتٍ ســامیـاتٍ ثــمّ أعــطـاها لطــــه
فهو الشّمس إذا ما أشـرقت ورد و ضحاها
جــلّ فی الوصـف عـلـوّاً و هـو خـلـقٌ لا یضـاها

و صفات و صفات فیها تَفرّد صـلوات صـلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

ذا خـــفـاءٌ مــن ظــهــــورٍ و ظــهــــورٌ مـن خـــفــاءِ
عند سـاقی العرش یزهو و هو کنز فی السماء
قـد بــراه الـلــه خــلـقـاً لــیس مـن طــیـنٍ و مــاءِ
إنـّـمــــا نـــور تــجــلّــى فــی جـــبــاه الأنـبــیــاء

فی الجبـاه فی الجبـاه نور تَجَدّد صـلوات صـلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

قبل خـلق الخلق طــه کائن عند المکـــینِ
فتسامى من مــطاع عند ذی العرش أمینِ
هو خیر الأنـبــیـاء شـاکـیاً فقــد القـرینِ
و لــــه آیـــات قــدس عــنـد قــرآنٍ مبـــینِ

فی الرّسول فی الرّسول سرّ تَجَسَّد صلوات صلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

أنجبت أمّ المعـالی نور من یـهدی السّرائر
عقـمـت مــن بعـد طـــه ثمّ حالـت و هی عـاقر
غـــادرتــه بـضــمــیر مــلأ الــکــون بـَـشـائر
جـــلّ خــلق الـلــّه فـیه و تعـالــى فـهو قـادر

للوجود للوجود حبٌ و سُـؤدَدْ صـلوات صـلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

هــکـذا رحــمـة ربـّـی فی رسـول الـلــه جــاءت
منتخو بالعرش تزهو و إلى الدنیا استفاءت
کــلــّــما جــــلّ ظــــلامٌ غــرّة الــهــدی أضـــاءت
و مــحــــا لــلـشرک حـــکــماً أهــلــه ذلاًّ أبـــاءت

لِلأنـــام لِلأنـــام دینٌ تَخَلَّد صـــلوات صـــلوات على محـمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد
اللهم صلی على محمد محمد و آل محمد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

یا إلهی و مجیری من بسّر الغیب یعلم
ای معبود و پناه دهنده من, ای کسی که سر پنهان را می داند
صـل یـا ربّ و سـلّـم ثـمّ بـارک و تـرحّم
ای پروردگار! درود و سلام و پس از آن برکت و رحمت فرست بر پیامبر
و تـرفـّـق برسـول طـاهـر بالـخیر مفعم
و لطف نما بر پیامبر پاک که وجودش از خیر پر شده است
ذلک المبـعوث طـــه و على الخـلـق مقـدّم
آن کسی که نامش طه است و برانگیخته شده است و بر تمامی خلق برتری دارد
فی السّماء فی السماء هو المؤیّد صلوات صلوات على محمد
او در آسمان کسی است که تأیید شده است, درود فرست بر محمد (ص)
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

هو سرّ فی السـّـماء عــنـد ذی العرش تعـالـــى
او رازی است در آسمان و در نزد خداوند بلندمرتبه و صاحب عرش
زانــــه الـــلـــه کــمــــالاً وبـــهــــاءً و جــــمــــالا
کسی که خداوند او را با کمال و نیکویی و زیبایی آراسته است
لم یزل بالفضل یزهو و على الشّمس استطـالا
کسی که پیوسته به فضل الهی مفتخر است و بر خورشید برتری دارد
بـــحـر إحــــسـانٍ و جــــود مــــلأ الـدنـیـا نـــوالا
دریایی احسان و بخشش که دنیا را از عنایات خود پر کرده است
سرّغیب سّرغیب و الله یشهد صـلوات صـلوات على محمد
او راز پنهانی است و خداوند به این مطلب شهادت می دهد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد


ذات حـسـن و بـهـاءٍ بـارئ الـکـون بــراها
ذاتی که دارای خوبی و نیکویی است و خالق جهان او را خلق کرده است
و سـمــاتٍ ســامیـاتٍ ثــمّ أعــطـاها لطــــه
و او را بلندمرتبه ترین موجود در میان موجودات بلند مرتبه قرار داد و سپس آن ذات را به پیامبر اکرم اعطا نمود
فهو الشّمس إذا ما أشـرقت ورد و ضحاها
پس او خورشید است زمانی که درخشش می کند و همه جا را روشن می سازد
جــلّ فی الوصـف عـلـوّاً و هـو خـلـقٌ لا یضـاها
در توصیف بزرگ و برتر است و او در خلق نظیر ندارد

و صفات و صفات فیها تَفرّد صـلوات صـلوات على محمد
و دارای صفاتی است که در آنها کسی با او شریک نیست.
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

ذا خـــفـاءٌ مــن ظــهــــورٍ و ظــهــــورٌ مـن خـــفــاءِ
کسی که از شدن ظهور پنهان است و از از شدت پوشیدگی فکر می کنند که آشکار است
عند سـاق العرش یزهو و هو کنز فی السماء
در نزد ساق عرش الهی شادمان و مفتخر به فضل خدا است و او گنجی است در آسمان
قـد بــراه الـلــه خــلـقـاً لــیس مـن طــیـنٍ و مــاءِ
خداوند او را خلق کرده اما نه از گل و آب
إنـّـمــــا نـــور تــجــلّــى فــی جـــبــاه الأنـبــیــاء
بلکه او نوری است که در جبین انبیا تجلی کرده است

فی الجبـاه فی الجبـاه نور تَجَدّد صـلوات صـلوات على محمد
او نوری است در جبین ها (پیشانی ها) نوری که نو به نو شده است
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

قبل خـلق الخلق طــه کائن عند المکـــینِ
قبل از خلق مخلوقات پیامبر اکرم (ص) نزد خداوند خلق شده بود
فتسامى من مــطاع عند ذی العرش أمینِ
پس او از فرشته وحی _جبرئیل) که فرمانش بر سایر فرشتگان لازم الاطاعه است و امین وحی است و در نزد خداوند قرار دارد؛ مقامش بالاتر است
هو خیر الأنـبــیـاء شـاکـیاً فقــد القـرینِ
او بهترین پیامبران است و از فقدان قرین و همراه شکایت دارد (کنایه از اینکه در خوبی منفرد است)
و لــــه آیـــات قــدس عــنـد قــرآنٍ مبـــینِ
و آبات قدس و پاکی قرآن برای او است

فی الرّسول فی الرّسول سرّ تَجَسَّد صلوات صلوات على محمد
در پیامبر اکرم (ص) رازی است که به شکل انسانی مادی و جسمانی درآمده است
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

أنجبت أمّ المعـالی نور من یـهدی السّرائر
مادر بزرگی ها فرزندی آبرومندی آورد؛ نوری که جان ها را هدایت می کند
عقـمـت مــن بعـد طـــه ثمّ حالـت و هی عـاقر
پس از زاییدن پیامبر, از زاییدن چنین انسانی عقیم شد و دگرگون شد و عقیم گردید
غـــادرتــه بـضــمــیر مــلأ الــکــون بـَـشـائر
مادری که او را رها کرد در حالی که او دارای ضمیری بود که عالم را با بشارت های خود پر نمود
جـــلّ خــلق الـلــّه فـیه و تعـالــى فـهو قـادر
خلقت الهی در او بزرگ است در حالی که خالق او خداوند بلندمرتبه و قادر است

للوجود للوجود حبٌ و سُـؤدَدْ صـلوات صـلوات على محمد
برای وجود او محبت و بزرگی قرار داده شده است (او محبوب و سرور همه است)
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد

هــکـذا رحــمـة ربـّـی فی رسـول الـلــه جــاءت
این گونه رحمت پروردگار من بر پیامبر نازل شده
منتخو بالعرش تزهو و إلى الدنیا استفاءت
او در کنار عرش الهی مفتخر و با عظمت بود و به سوی دنیا بازگردانده شده است
کــلــّــما جــــلّ ظــــلامٌ غــرّة الــهــدی أضـــاءت
هر گاه سایه ها (تاریکی ها) بزرگ شد (او که )درخشش هدایت (است) همه جا را روشن کرد
و مــحــــا لــلـشرک حـــکــماً أهــلــه ذلاًّ أبـــاءت
و حکومت شرک را از بین برد و اهل شرک را با خواری کشت
لِلأنـــام لِلأنـــام دینٌ تَخَلَّد صـــلوات صـــلوات على محـمد
برای مردم دینی است جاودانه
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد
صلوات … صلوات … صلوات … صلوات … صلوات صلوات على محمد
اللهم صل على محمد محمد و آل محمد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
سلام

لطفا کتابی در رابطه با تجریه و ترکیب آیات قران معرفی بفرمایید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) :
تجزیه و ترکیب و بلاغت قرآن

مولف : عباس ظهیری
دوره چاپ : سوم
زبان کتاب : فارسی
اولین سال انتشار : 1372

نام کتاب:تجزیه و ترکیب آیات قرآن (سوره حمد، بقره)
نویسنده:قدرتی صالح
همچنین نرم افزار جامع تفاسیر نور
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد یعقوبی
با سلام و خسته نباشید،‌ با توجه به اینکه حقیر تازه در سایت عضو شده ام می خواسنم نحوه تدبر در قرآن را بدانم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
روش تدبر درجزوه‌ای چاپ شده که انشاءالله در نمایشگاه ارائه می‌شود. برای آشنایی اجمالی با طرح می‌توانید فایل‌های تصویری کلاس را دانلود کنید و تماشا نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد یعقوبی
با سلام و تقدیر و تشکر از زحمات شما، وجه جمع آیه 12 و 27 سوره شوری چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
این دو آیه اصلاً منافاتی ندارند!
کلیدهاى آسمان ها و زمین از آنِ اوست. روزى را براى هر که بخواهد گشاده مى سازد و بر هر که بخواهد تنگ مى گیرد. به یقین او به هر چیزى داناست; پس نیاز موجودات را مى داند و براساس آن روزى شان مى دهد.
گر خدا براى همه بندگانش روزى را گسترده مى ساخت در زمین ستمگرى مى کردند و سرکشى مى نمودند، ولى از روزى آنان آنچه را بخواهد به اندازه معین فرو مى فرستد، زیرا او به بندگانش آگاه و بیناست.
یعنی:
بسط و بستن روزی دست خداوند است و او به هر کسی به اندازه خاصی روزی می دهد. اگر به همه روزی گسترده می داد انسان ها طغیان می کردند لذا به همه روزی گسترده نداده است و این به خاطر آگاهی و و علم خداوند به احوال بندگانش است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
باسلام
لطفا چند کتاب درارتباط با فلسفه نماز برای کسانی که اعتقاد دارند به جای نماز میتوان درهر زمانی با خدا صحبت کرد معرفی میفرمایید.
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
کتاب اسرار نماز امام خمینی و آیت الله جوادی آملی و میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بسیار مفید است.
البته به این شبهه به راحتی می توان پاسخ گفت: فرض کنید کسی شما را برای مهمانی دعوت کند و بگوید که اگر به آدرسی که بهت می دهم بیایی می توانی با من ملاقات کنی. حال اگر فرد کمی در آدرس خطا کند به مقصد نمی رسد. نماز هم آدرس مهمانی و ملاقات خداوند است و باید بدون کم و کاست انجام شود تا اثر خود را داشته باشد. درست است که هر کسی در هر زمانی می تواند به هر زبانی با خدا صحبت کند اما خداوند این آدرس را برای همه داده است تا بصورت ویژه با آنان ارتباط برقرار کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام.ینی حیوانات هم قیامتی در پیش دارند؟؟؟؟؟
جنها چگونه میتوانند بر انسان اسیب برسانند؟
ایا انها هم قیامتی در پیش دارند؟؟
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
تمامی حیوانات نیز در قیامت محشور می شوند.و اذ الوحوش حشرت
اجنه غالباً با انسان ها کاری ندارند اما در برخی موارد در زندگی برخی افراد مداخله می کنند. زندگی در جاهای تاریک و نمناک و مخرویه که جای زندگی اجنه است موجب تداخل زندگی با آنها می شود.
بلی. آنها هم اختیار دارند و عذاب و ثواب دارند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
سلام علیکم

عزیزانم. من منتظر ترجمه تواشیح یا الهی و مجیری من بسرالغیب یعلم(صلوات) هستم
امکان داره امشب به دستم برسه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
اگر متنش را در اختیار داشته باشید ترجمه اش را در اختیارتان قرار می دهیم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
در پاسخی به سوالی فرمودید که باکسانی برای اینکه در راه حق باشم معاشرت کنم که بزرگتر عاقلتر و خردمندتر از خودم باشند* شخصی را یافتم که بسیار فهیم و متواضع بود از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفتم در وادی معرفت و اخلاق برتر بودند ولی این افراد زیاد اهل همنشینی با افراد نیستند به نظر شما رفتار این افراد برای چه اینگونه است و روش برخورد مناسب با این افراد چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سعی کنید ارتباط خود را با ایشان حفظ کنید و البته زمینه مزاحمت را فراهم نکنید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نادیا روستایی
دلیل اینکه مرد بر زن قوام است از اینروست که مرد هزینه زندگی می پردازد . در این زمانه که زن نیز کار کرده و در پرداخت هزینه شریک است حکم این آیه چگونه است
در قسمت بعد آیه اشاره به نشوز زن و نگهداری آنان در خوابگاهشان کرده و در مرحله بعد آنها را بزنید
اولا خود مرد باید تشخیص دهد که زنش ناشزه است یا حکم قاضی است ثانیا علت زدن چیست .
بسیاری به حکم این آیه زدن زن را در هر موردی که خود مرد قضاوت کند درست می دانند که با عدالت سازگار نیست
لطفا ارایه طریق فرمایید
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این زمانه هم باز هم نفقه بر عهده مرد است و زن هر قدر هم کار کند لازم نیست پولی را برای مخارج زندگی مرد کنار گذارد.
خود مرد تشخیص می دهد.
به هر حال برای تنبیه کردن اگر هیچ راهی نباشد نباید متوسل به تنبیه بدنی شد؟ چرا؟! آن هم با آن قیود و شروطی که اسلام فرموده است؟
اگر مرد بی عدالتی کند قاضی به آن رسیدگی می کند.
هر قانونی می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>