پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
حدیث پناهی
استاد راه بلد دوره معاصر در مسیر عرفان کیست تا به من کمک کند و اینکه کتابهای امام خمینی را بخوانیم می تواند در این مسیر کافی باشد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جواب: برای آشنایی با مبانی و مسائل عرفان عملی کتب مرحوم علامه طهرانی خصوصا رساله لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب و رساله سیر و سلوک منسوب به بحر العلوم و رساله لقاء‌الله مرحوم آقا میرزا جواد ملکی تبریزی مناسب هستند. ولی خواندن کتاب (هر کتابی که باشد) کفایت از استاد نمی کند و انسان باید استاد زنده داشته باشد و با او ارتباط برقرار کند. یافتن استاد آسان نیست، برای یافتن استاد با تضرع به خدای متعال و ائمه معصومین علیهم السلام توسل کنید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
سلام علیکم
ممنون از پاسخهای خوب و عالیتون

آیا به نظر شما دسّیها با ریشه دسو صحیح تر نیست ؟
و معنی آلوده کرد. پست و حقیر کرد؟
و روی چه قاعده ای دسس یک سین آن قلب به یا شده؟دسس=دسی
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در لغت دسو به معنای ضد زکا آمده است. اما غالب لغت دانان دسّی را از باب دسس دانسته اند و در این باره به قول اعرابی تمسک کرده اند.
قال ثعلب: سأَلت ابن الأَعرابی عن تفسیر قوله تعالى: وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها
، فقال: معناه من دسَّ نَفْسَه مع الصالحین و لیس هو منهم‏
لسان العرب می گوید:
إِن السینات توالت فقلبت إحداهن یاء
اگر سین ها کنار هم قرار گیرد یکی از آنها به یاء تبدیل می شود.
البته معلوم است که این قاعده همیشگی نیست و بهتر است آن را از استثتناأات بدانیم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطیما روحانب
شعری از سوره کوثر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بفرمایید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
طبق نظر شما در سوالات قبلی ام که عمل به فرامین نهج البلاغه را توصیه کردید من عرفان عملی را شروع کردم می خواستم بدانم چرا بعضیها در این مسیر از شعر های شاعران فارسی زبان استفاده می کنند و ایا ضروری است که روی ادبیات هم مطالعه داشته باشیم یا پیروی از اهل بیت به تنهایی کافی است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مسیر عرفان به معنای حزکت برای شناخت خداوند متعال و عبادت او هدف خلقت است. اما این راه بدون انسان راه بلد طی نمی توان کرد. گام اول برای عرفان؛ تصحیح اعتقادات دینی است و همراه با آن باید به دستورات شرعی را از طریق رساله هالی عملیه عمل نمود.
ارتباط مستمر با قرآن و روایات و مراقبت از عمل به آنچه می دانیم گام های مهم حرکت در مسیر خدا است.
آشنایی با ادبیات غنی سنتی ایران می تواند روح انسان را جلا بخشد و تلطیف نماید. اما عمل باید تنها بر اساس دستورات اسلام باشد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام و احترام ، برخی از افراد اشکالاتی از قرآن کریم می گیرند آیا ایرادهای مطرح شده را شما شنیدید و پاسخی براِ ی آن دارید .متاسفانه الان حضور ذهن ندارم ایرادهای مطرح شده را بگویم اما مستقیم به آیه هایی اشاره میشد که در سوره های دیگر خلاف آن مطرح شده بود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
آیا به نظرتان شما سوال کردید؟!
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
یسع پیامبر را که فقط 2 بار در قران آمده معرفی کنید
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : الیسع جانشین الیاس و از پیامبران قوم بنی اسرائیل بوده اند. ایشان فرزند اخطوب بوده است. در کتاب قرآن دو مرتبه از الیسع با خوبی یاد شده است:

«باز یادکن از اسماعیل و الیسع و ذوالکفل که همه از نیکان بودند.»[۱]

«و نیز اسماعیل و الیسع و یونس و لوط از شایسته‌گانند و ما همه آن پیغمبران را بر عالمیان برتری دادیم.»[۲]

عموم مورخین و مفسرین، او را شاگرد و جانشین حضرت الیاس علیه السلام می دانند. نقل کرده اند: چون قوم الیاس پیغمبر با او مخالفت کردند و به تعقیب و اذیت او پرداختند، الیاس مجبور شد که بیشتر اوقات خود را در صحراها و غارها به سر ببرد از این رو الیسع را وارث و جانشین خودش قرارداد تا در میان امتش باشد. و در نقلی دیگر است که الیاس مدتی در خانه زنی بینوا زندگی میکرد. شوهر این زن که اخطوب نام داشت، فوت کرد. در این هنگام پسر او الیسع دچار بیماری سختی شد. حضرت الیاس او را شفا داد و از آن موقع، او را ملازم خود کرد. به هر صورت، الیسع، پس از الیاس، نبوت یافت و بنی اسرائیل دعوت او را پذیرفتند.

امام رضا علیه السلام در احتجاج با جاثلیق نصرانی فرمود: ''الیسع همان کارهائی رامیکرد که حضرت عیسی علیه السلام میکرد. یعنی او نیز روی آب راه میرفت؛ مردگان را زنده میکرد و بیمار برص و کور مادرزاد را شفا می داد بااین تفاوت که امت او قائل به خدائی او نشدند؛ ولی نصاری قائل به خدائی حضرت عیسی شدند''.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها
لطفا بفرمایید کلمه دسّاها به چه معنی است؟
ریشه آن چیست و تغییر اعلال چگونه صورت گرفته است
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ریشه آن دسس است که به معنای پنهان کردن است. دسّسها فى المعاصى- نفس را در گناهان آلوده کرد، که در- دسّس- یک حرف (س) به حرف (ى) عوض شده و- دسّى- شده است مثل- تظنّیت که اصلش- تظنّنت- بوده یعنى بگمان افتادم (تظنّی و تظنّن- هر دو صحیح است).
اعلال نیست بلکه استثنا است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
یوسف غریبی
باسلام
چراباوجوداینکه پیامبراکرم ازهمه پیامبران برتربودولی آحرین پیامبربود؟

نام چه پرندگانی درقرآن آمده است؟
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
زیرا باید زمینه برای آمدن آخرین دین فراهم می شد و بشر به حدی برسد که بتواند دین خاتم را حفظ کند.
در قرآن کریم نام حدود ۳۵ حیوان آمده است. پرندگان و حشراتی که در قرآن از آنها نام برده شده، عبارتند از:

سلوى = بلدرچین (بقره، ۵۷)، بَعوض = پشه (بقره، ۲۶)، ذباب = مگس (حجّ، ۷۳)، نحل = زنبور عسل (نحل، ۶۸)، عنکبوت (عنکبوت، ۴۱)، جراد = ملخ (اعراف، ۱۳۳)، هدهد = شانه به سر (نمل،۲۷)، غراب = کلاغ (مائده، ۳۱)، ابابیل = احتمالا پرستو (فیل، ۳)، نمل = مورچه (نمل، ۱۸)، فراش = پروانه (قارعه، ۴)، قُمَّل = شپش (اعراف، ۱۳۳)

امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام من خیلی جاها دیدم که میگن کوچکترین آیه قرآن مدهامتان هستش آیا درسته؟ اگر جواب مثبت هستش از چه لحاظ این حرف روز زدن؟ چون من فکر می کنم یس کوچکتر از مدهامتان هست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظور از کوتاهترین آیه آیه ای است که از حروف مقطعه نباشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عبدالله نعمتی
آیا کسانی که مردان پاک دامن بی خبر از گناه را مورد تهمت زنا قرار میدهند شامل آیه ۲۳سوره نور میشوند؟
إِنَّ الَّذینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ(۲۳)
ترجمه:همانا کسانی که به زن های پاکدامن بی خبر ( از گناه ) باایمان نسبت زنا می دهند ، در دنیا و آخرت مورد لعنت اند و برای آنها عذابی بزرگ است.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این که تهمت به مردان هم مشمول گناهان کبیره است شکی نیست. اما ظاهراً این آیه در این دلالت ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>