دریافت نسخه PDF مقاله - 31KB
تاریخ نگارش : بیست و هفتم ارديبهشت 1391
تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم
وحیده فرجی
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» سر آغاز کتاب الهى است
«بِسْمِ اللَّهِ» نه تنها در ابتداى قرآن، بلکه در آغاز تمام کتابهاى آسمانى بوده است. در سر لوحهى کار و عمل همه ى انبیا «بِسْمِ اللَّهِ» قرار داشته.
حضرت على علیه السلام فرمود: بِسْمِ اللَّهِ »مایه برکت کارها و ترک آن موجب نافرجامى است.
بر زبان آوردن «بِسْمِ اللَّهِ» در شروع هر کارى سفارش شده است در خوردن و خوابیدن و نوشتن، سوارشدن بر مرکب و مسافرت و بسیارى کارهاى دیگر. حتّى اگر حیوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و این رمز آن است که خوراک انسانهاى هدفدار و موحّد نیز باید جهت الهى داشته باشد.
در حدیث میخوانیم: «بِسْمِ اللَّهِ»را فراموش نکن، حتّى در نوشتن یک بیت شعر.
«بِسْمِ اللَّهِ» رمز عشق به خدا و توکّل به اوست. به کسى که رحمن و رحیم است عشق می ورزیم و کارمان را با توکّل به او آغاز می کنیم، که بردن نام او سبب جلب رحمت است.
«بِسْمِ اللَّهِ» مایه ی فرار شیطان است. کسى که خدا را همراه داشت، شیطان در او مؤثّر نمی افتد.
«بِسْمِ اللَّهِ» بیانگر انگیزه ماست، یعنى خدایا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوتها و نه جلوهها و نه هوسها.
شاید آوردن کلمه رحمن و رحیم در آغاز کتاب، نشانه این باشد که قرآن جلوهاى از رحمت الهى است، همانگونه که اصل آفرینش و بعثت جلوه لطف و رحمت اوست. «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»
رحمت الهى همچون ذات او ابدى و همیشگى است. «اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»