تاریخ نگارش : بیست و یکم مرداد 1391
ایا در مراسم ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه دف بوده است یا خیر؟
فاطمه صنعت کار
بسیاری از مردم در این شبهه هستند که در مراسم ازدواج حضرت علی وحضرت فاطمه دف وجود داشته است با ارائه این مقاله امید است که پاسخ مناسبی را به مردم داده باشم
کلید واژه : ازدواج،حضرت علی وحضرت زهرا،دف
ایا در مراسم عروسی حضرت زهرا و حضرت علی دف و صوت بوده است یا خیر؟
مسئله ای که متاسفانه امروزه الت دست بسیاری از مردم قرار گرفته و به ان ارجاع می دهند مسئله وجود دف و صوت در مراسم عروسی حضرات علی و زهرا میباشد .
آنچه از کتب معتبر در مورد نحوه برگزاری مراسم عروسی حضرت زهرا و علی علیهما السلام وارد شده تنها این است که در شب عروسی، دختران عبدالمطلب و بنی هاشم و زنان مهاجر و انصار و در پیشاپیش آنان، زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) عروس نور را در این راه همراهی میکردند. ام سلمه، عایشه، حفصه و معاذه برای این عروس و داماد شعر میخواندند. دیگران نیز اول بیت هر شعری را تکرار میکردند و تکبیر میگفتند. (بحارالانوار: ج 43، ص 97)
این روایت نشان می دهد که در عروسی آن بزرگواران دست زدن و صوت زدنی در کار نبوده است.
آنچه در باره ازدواج حضرت زهرا(علیها السلام) از تاریخ و احادیث معتبر استفاده مىشود، این است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) در شب عروسى دختر گرامىشان به زنان دستور دادند اظهار خوشحالى کنند؛ ولى چیزى که موجب خشم خداوند باشد، انجام ندهند. گفته شده که عایشه و برخى از زنان، اشعارى در فضیلت و مقام حضرت زهرا(علیها السلام) مىسرودند و اظهار سرور و شادمانى مىکردند.( بحارالانوار، ج 43، ص 115).و مسئله دف و دایره زنى در احادیثى که هیچ سند و اعتبارى ندارد، بیان شده است. (دعائم الاسلام، ج 2، ص 206.)
و اما احادیثی که بیان میکنند در مراسم این حضرات دف وجود داشته است مر بوط به اهل سنت میباشد. زیرا که اهل سنت غنا و دف زنی را در مراسم شادی و بخصوص هنگام بازگشت از جنگ حلال میدانند. (سنن نسایى، ج 3، ص 194 ؛ صحیح بخارى، ج 6، ص 137؛ سنن ترمذى، ج 2، ص 276؛ سنن ابى داود، ج 2، ص 104؛)
اما در مورد الت دف باید گفت که نظر مراجع به این صورت میباشد :
بسیاری از فقها دف را به صورت مطلق بر اساس دیگر روایاتی که به صورت مطلق از آن نهی شده حرام دانسته اند و برخی قایل به جواز آن همراه با کراهت در عروسی شده اند بنا به تصریح برخی از قائلان به جواز، دف باید بدون زنگوله باشد. اما همین علما هم درکل آن را جایز نمی شمارند. (جواهر الکلام 41/ 51-52 , ریاض المسائل 13/265 ,267 المبسوط 8/224 , المختصر النافع 2/287 , کشف اللثام , 10/296 , تذکره الفقهاء(ق)2/287 , مجمع الفایده 12/340 , مسالک الافهام 14/ 183 کتاب الشهادات (گلپایگانی) 122) .