تاریخ نگارش : شانزدهم شهريور 1391
موسیقی؛ اولین و مهمترین نحوه ورود شیطانگرایی
حاجیه تقی زاده فانید
موسیقی؛ اولین و مهمترین نحوه ورود شیطانگرایی/ ضرورت توجه به جایگاه فرهنگسازانه موسیقی
موسیقی اولین و مهمترین نحوه ورود شیطانگرایی به برخی کشورهاست؛ موسیقی یکی از مهمترین عناصر سازنده فرهنگ یک قوم و ملت است و در حالی که موسیقی منفی میتواند بیشترین اثر تخریبی را به همراه داشته باشد، موسیقی مثبت نیز میتواند پدیدهای آسمانی و انسانی باشد.
کلید واژه : موسیقی
موسیقی؛ اولین و مهمترین نحوه ورود شیطانگرایی/ ضرورت توجه به جایگاه فرهنگسازانه موسیقی
موسیقی اولین و مهمترین نحوه ورود شیطانگرایی به برخی کشورهاست؛ موسیقی یکی از مهمترین عناصر سازنده فرهنگ یک قوم و ملت است و در حالی که موسیقی منفی میتواند بیشترین اثر تخریبی را به همراه داشته باشد، موسیقی مثبت نیز میتواند پدیدهای آسمانی و انسانی باشد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی فعالی، مدرس حوزه و دانشگاه و نگارنده 9 جلد کتاب در باب جنبشهای نوظهور معنوی، در هجدهمین نشست از سلسله نشستهای «آسیبشناسی عرفانهای کاذب» که در سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، در ادامه مباحث خود در باب یکی شایعترین انواع عرفانهای کاذب، یعنی شیطانپرستی یا به تعبیری دیگر شیطانگرایی با اشاره به جایگاه موسیقی در این جریان انحرافی، به تشریح جایگاه موسیقی پرداخت.
فعالی با اشاره به این مطلب که اولین و مهمترین نحوه ورود شیطانگرایی به برخی کشورها از طریق موسیقی است، گفت: موسیقیهای شیطانگرایی بسیار متنوع است و به بیش از 500 نوع موسیقی بالغ میشود. بیشتر اینها به موسیقیهای راک و متال با زیرمجموعههای بسیار متنوع آنها اختصاص دارد که از شایعترین موسیقیهای شیطانگرایی هستند و با ابزار و ادواتی خاص و به صورت تند یا بسیار تند اجرا میشوند که عموماً به آنها هات میوزیک یا موسیقیهای گرم و داغ نیز گفته میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که موسیقی بیشک یکی از مهمترین عناصر سازنده فرهنگهاست، افزود: موسیقی فی حد نفسه جایگاه بسیار مهمی دارد و هر چند موسیقی نامناسب به شدت مضر و غیر انسانی است، اما موسیقی خوب نیز به شدت تأثیرگذار است. در واقع تأثیر موسیقی به گونهای است که هم مثبت و هم منفی آن بیشک یکی از مهمترین عناصر سازنده فرهنگ یک قوم و ملت است و نباید با برخورد سلبی با موسیقی آن را از صحنه زندگی بیرون راند و نقش و تأثیر آن را از نظر دور داشت.
حجتالاسلام فعالی:
من به کسانی که قصد پژوهش درباب موسیقی را دارند توصیه میکنم که حتماً به آثار ملا محسن فیض کاشانی مراجعه و به مباحث مطرح شده از سوی او توجه کنند
منع استماع موسیقی موجب تبعیت نیست
وی با بیان این مطلب که منع استماع موسیقی موجب تبعیت نیست، تصریح کرد: این گونه نیست که اعلام کنیم موسیقی بد است و گوش دادن به آن اشکال دارد و دیگران تبعیت کنند و دیگر به موسیقی گوش ندهند، بلکه در صورت توجه به این نکته که چه از لحاظ جامعهشناختی و چه از لحاظ روانشناختی و در کل به لحاظ انسانی موسیقی جایگاه بسیار مهمی دارد، جایگاه فقهی آن را نیز بهتر درمییابیم.
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: هر چه بر جایگاه موسیقی و اثرگذاری آن تأکید شود، همچنان جای تأکید وجود خواهد داشت، تا جایی که میتوان گفت که موسیقی به مراتب از کتاب و ... تأثیرگذارتر است و اگر مقولههای فرهنگی را به 10 رده تقسیمبندی کنیم بیشک موسیقی اولین یا دومین مقوله مهم فرهنگ خواهد بود؛ حال چه به لحاظ اثرگذاری منفی یا مثبت باشد. در واقع موسیقی اگر مثبت باشد بسیار آسمانی و انسانی خواهد بود و اگر منفی، در جهت عکس آن، بسیار مخرب، تا جایی که کمتر چیزی میتواند آن اثر تخریبی را داشته باشد.
موسیقی اولین راه درمانی ابنسینا در درمان بسیاری از بیماریها
فعالی در ادامه با اشاره به بوعلی سینا، گفت: اگر من از شما بپرسم که بوعلی سینا کیست و آیا او یک پزشک حکیم و فیلسوف است یا فیلسوف پزشک؟ پاسخها عموماً این است که بوعلی سینا یک فیلسوف پزشک است، در حالی که این تلقی اصلاً درست نیست و در واقع کاملاً غلط است، چرا که با مرور تاریخچه زندگی بوعلی میبینیم که وی سالیانی فقط به طبابت مشغول بوده و از یک علم کاملاً طبیعی به نام پزشکی، به تعبیر امروزی، به سمت مفاهیم ماوراء طبیعی و به تعبیر قدما و به تعبیر ارسطویی به مابعدالطبیعه منتقل شد و جایگاه بسیار والایی پیدا کرد.
وی نگاه تاریخی غربیها را با زندگی بوعلی سینا منطبقتر دانست و اظهار کرد: در صورتی که این سؤال در یک محیط آکادمیک غربی مطرح شود، دقیقاً پاسخ میدهند که بوعلی یک پزشک فیلسوف است. کسانی که با آثار بوعلی آشنا هستند، میدانند که کتاب «قانون» وی از قرن 13 میلادی اولین مرجع و مهمترین منبع علوم پزشکی در دانشگاه آکسفورد بود و فقط در طول قرن 13 برای 17 بار چاپ و منتشر شد. این کتاب که هماینک نیز بسیار قابل توجه است، تنها هفت سال است که برای نخستین بار توسط آقای شرف کندی، در 8 جلد، به زبان فارسی ترجمه شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جلدهای چهار و پنج ترجمه فارسی «قانون»، عنوان کرد: با مراجعه به این دو جلد که به بیماریها و درمانها اختصاص دارد، میبینیم که در همه درمانهای ارائه شده از سوی ابن سینا دو چیز جاری است و بوعلی در نوع درمانهای خود بسیار به آنها توجه دارد که یکی از این دو و در واقع اولین راه درمانی که تقریباً در درمان هر بیماری از آن سخن میگوید، موسیقی است و در مورد هر بیماری موسیقی مناسب برای آن بیماری را ذکر میکند.
وی در پایان با اشاره به ملامحسن فیض کاشانی او را نقطه عطفی در زمینه آراء و نظرات مطرح در باب موسیقی خواند و گفت: من به کسانی که قصد پژوهش در باب موسیقی دارند، توصیه میکنم که حتماً به آثار ملامحسن فیض کاشانی مراجعه و به مباحث مطرح شده از سوی او توجه کنند.
منبع-دین و اندیشه تبیان