تاریخ نگارش : بیست و هشتم مهر 1390
خوردنیها و نوشیدنیهای اهل دوزخ
حسن محمدی
همچنان که ایمان پایه همه خوبیها و اعمال شایسته و پسندیده است ، کفر نیز زیربنای تمامی بدیها و اعمال ناشایست می با شد . انسان با ایمان اگر مرتکب گناه و خلافی باشد چون به عذاب الهی در صورت ادامه گناه و عفو و گذشت پروردگار در صورت توبه معتقد است توبه میکند و اعمال گذشته را با انجام دادن کارهای خیر جبران میسازد .
بدیهی است انسان دارای هوا و هوس و نفس اماره اگر از قید ایمان نیز رها شده باشد طبعاً در گرداب گناهان و انحرافات فساد اخلاق غرق خواهد شد و چنین افرادی جز به جهنم و چشیدن عذابهای آن سرنوشتی نخواهند داشت.
خوردنیها و نوشیدنیهای اهل دوزخ
ماء حمیم
« لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمیمٍ وَ عَذابٌ اَلیمٌ » 1
ماء حمیم یعنی آب جوشان که در آیه فرموده :
« وَ اِنْ یَسْتَغیثُوا یُغاثَوا بِماءٍ کَالْمُهْلِ یَشوِی الْوُجوُهَ بِئسَ الشَّرابُ »
این آب مثل « مُهل » است ، مفسرین گفتهاند : « مُهْل » یعنی فلز ذوب شده یا مس گداخته شده یا آب سیاه رنگ در حال جوش یا ماده سمی در حال گداخته شدن که وقتی به این آب نزدیک میشوند ، پوست صورتشان میریزد . خداوند میفرماید : « چه بد نوشیدنی است این آب »
وقتی این آب را خوردند ، ملائکه عذاب مقداری هم روی سرشان میریزند : « یُصَبُّ مِنْ فَوقِ رُوُسِهمُ الْحَمیمُ »2
ماء حمیم به صورت نهری در روی جهنم جاری است تا همیشه در دسترس جهنمیان باشد .
« فَشارِبُونَ شُرْبَ الحَمیمِ » 3
شتر معمولاً دیر تشنه میشود ؛ چون ذخیره آب دارد اما وقتی ذخیرهاش تمام شود خیلی تشنه میشود مخصوصاً که به مرض تشنگی و استسقا مبتلا باشد ، وقتی به آب برسد با هیجان تمام آب میخورد .
خداوند میفرماید : اهل جهنم نیز از حرارت جهنم و خصوصاً بعد از خوردن زقوم و ضریع به قدری تشنه میشوند که وقتی به آب حمیم میرسند مثل شتر تشنه آب میخورند .
« فَنُزُلٌ مِنْ حَمیمٍ » 4؛ « با آب جوشان حمیم از او پذیرایی میشود . »
در بخش طعام و غذای جهنم نیز گفتیم که کلمه « نُزُل » به معنای پذیرایی از مهمانان است یعنی چیزهایی را که معمولاً آماده میکنند تا به محض ورود میهمانان از ایشان پذیرایی نمایند را عرب « نُزُل » میگوید .
در اینجا نیز کلمه «نُزُل» به کار رفته یعنی آنچه برای جهنمیان قبلاً آماده شده که به محض ورودشان به جهنم از ایشان پذیرایی نمایند ، زقوم و حمیم است .
کلمه حمیم در 15 آیه به کار رفته که عبارتند از :
انعام/70 ، یونس /4 ، حج/19 ، صافات/67 ، ص/57 ،مؤمن/18 و 72 ، دخان/46 و 48 ، الرحمن/44 ، واقعه/42 ،54 و 93. محمد/15 و نبا/25 .
ماء صدید
«وَ خابَ کُلُّ جَبّارٍ عَنیدٍ مِنْ وَرائِهِ جَهَنّمُ و یُسْقی مِنْ وماءٍ صَدیدٍ یَتَجَرَّعُهُ وَ لا یَکادُ یُسیغُهُ و یاتیهِ الْمَوْتُ مِنْ کُلِّ مَکانٍ وَ ما هُوَ بِمَیِّتٍ وَ ما هُوَ بِمَیِّتٍ وَ مِنْ وَرائِهِ عَذابٌ غَلیظٌ »5 ؛ « گردن کشان و جباران نومید و نابود میشوند و در جهنم جرعه جرعه از ماء صدید خورانده میشوند ؛ چون خودشان مایل به خوردن آن نیستند وقتی این آب متعفن را خوردند حاضرند بمیرند اما مرگی در کار نیست بلکه باید آماده شوند برای عذاب شدید تر و فرشتگان عذاب آنان را با غل و زنجیر به طرف آتش میبرند .»
« ماء صدید » خون و چرک که از فروج زنان زانیه در جهنم خارج میشود که هم خیلی کثیف است ، هم بدبو و هم در حال جوش که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آ له) میفرمایند : « وقتی این آب را به اهل جهنم نزدیک میکنند از شدت حرارتش پوست سر و صورتشان در آن آب میریزد و وقتی بیاشامند اندرونشان قطعه قطعه شود . »6
غسّاق
« لا یَذوقُونَ فیها بَرْداً و لا شراباً الّا حَمیماً وَ غَسّاقاً »7 ؛ « جهنمیان آب خنک و گوارا نمیچشند بلکه آب حمیم و غسّاق مینوشند .»
مفسرین میگویند : غسّاق چشمهای است در جهنم که آبش در نهری جاری است که زهر کشنده و سمومات مارها و عقربهای جهنم به آن ریخته میشود و حتی چرک دیدههای اهل جهنم هم داخل آن میریزد و از نظر داغی هم مثل مس گداخته است ، چون با آتش جهنم داغ شده که اگر ذرهای از آتش جهنم به روی کوههای دنیا گذاشته شود همه کوها آب میشود .
و در آیه دیگر فرموده : « هذا فَلْیَذُوقُوهُ حَمیمٌ وَ غَسّاقٌ » 8
« این حمیم و غسّاق است ( دو مایع سوزان و تیره رنگ ) که باید از آن بچشند . »
در روایت است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آ له) میفرماید : « اگر یک دلو از ماء غسّاق جهنم را در دنیا بریزند ، بوی گند و تعفن آن متعفن و نابود خواهد شد .»
آنیه
« تَصلی ناراً حامِیَهً تُسقی مِنْ عَیْنٍ آنِیَهٍ » 9 ؛ « در آتش سوزان وارد میگردند و از چشمهای بسیار داغ نوشانیده میشوند .»
«آنیه» چشمهای است سوزناک در جهنم که امام باقر (علیهالسلام) میفرماید : « اشتعال شعلههای جهنم از این چشمه است همه وادیهای آتش گاهی خاموش میشود ، اما آتش این چشمه همیشه فروزان است و همیشه آبش در حال جوش است . »
«یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمیمٍ ءَانٍ »10 ؛ امام باقر (علیهالسلام) میفرماید : :چشمه آنیه به دریایی میریزد و چشمه حمیم به دریایی دیگر و اهل جهنم داخل این دریاها غوطه ورند گاهی به دریای حمیم می ورند و گاهی به دریای آنیه و بین اینها در حال طوافند .
حتی ابرهایی بالای این دریاها هست که وقتی شدت تشنگی و حرارت اینها به اوج میرسد ، ملائکه عذاب به اینها میگویند : چه میخواهید ؟ میگویند : آب سرد و خنک .
در این هنگام از این ابرها سنگهای آتش زا و کرمها و حیوانات و درندگان آتش زا برایشان میبارد که بدنشان میسوزد و شکسته و متلاشی و خرد میگردد پناه بر خدا .
طعام اهل جهنم
در قرآن آیاتی چند به خوردنیها و آشامیدنیهای جهنمیان اشاره دارد ؛ «وَ لا طعام اِلاّ مِن غِسلینٍ)) و به جز چرک و خون دوزخیان هیچ طعامی ندارند. این طعام آبی است که از شستشوی بدن کفار در دوزخ میریزد و نوشابه داغی که کافران را با آن پذیرایی میکنند چرک ، خونابه و کثافاتی است که از سوختن اهل جهنم حاصل میشود .
غذای دیگر دوزخیان زقوم است ، زقوم گیاهی است تلخ ، بد بو ، بد طعم و شیرهای دارد که وقتی به بدن انسان میرسد وَرم میکند .
روایت شده ؛ اگر یک قطره از آب زقوم بر کوههای زمین بیفتد ، تمام کوهها متلاشی میشوند و این همان آبی است که دوزخیان باید از آن بخورند .
و این بود اوصافی از جهنم که عذاب شدید جهنم را به ما یاد آوری میکند ، پس خداوندا به تو پناه میبریم از عذاب جهنم و آتش دوزخ !
پی نوشت ها :
1) انعام/70 ، یونس/4.
2)حج/19.
3)واقعه/55.
4)واقعه/93.
5)ابراهیم/17-15
6)کفایه الموحدین ،باب النار.
7)نبا/24-25
8)ص/57.
9)غاشیه/4-5
10)الرحمن/44
منابع :
سایت حوزه
سایت اندیشه قم
سایت پرسمان قرآنی