تاریخ نگارش : هشتم اسفند 1389
نجس بودن یا نبودن لباس کسی که عادت ماهیانه است.
علی رضا بلوری
بحث در باره لباس
با مراجعه به متون دینی یهود، مسیحیت و اسلام، معلوم میشود که اسلام در مورد عادت ماهیانه زنان، راه میانه را پیموده است و از افراط و تفریط بر کنار است، چه این که جمعی از یهود میگویند معاشرت مردان با این گونه زنان مطلقاً حرام است، گرچه به صورت غذا خوردن سر یک سفره و یا زندگی در یک اطاق باشد، مثلاً میگویند جایی که زن حائض بنشیند، اگر کسی آنجا نشست باید لباسش را بشوید و... به طور خلاصه زن را در این مدت یک موجود ناپاک و لازم الاجتناب میدانند. در مقابل این گروه، مسیحیان میگویند:هیچ گونه فرقی میان حالت حیض زن و غیر حیض نیست.
اما از آنجا که این امر یک حالت طبیعی است که زنان هر ماه دچار آن میشوند، اسلام به خاطر مصالحی و قداست و حرمتی که برخی از مقدسات اسلام مانند قرآن، مسجد و... دارند و احکامی را وضع کرده است؛ از جمله در آیه 222 سوره بقره میفرماید:"وَیَسْ ؟‹َلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذیً فَاعْتَزِلُواْ النِّسَآءَ فِی الْمَحِیضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّیَ یَطْهُرْنَ؛ (و از تو درباره خون حیض سؤال میکنند، بگو:آن، رنجی است پس هنگام عادت ماهانه از ]از آمیزش[ با زنان کنارهگیری کنید و به آنان نزدیک نشوید تا پاک شوند."
تقریباً از بیان نظر کلی اسلام درباره حیض، معلوم میشود، عرق و لباسهای زن حائض ـ به جز لباسی که به خون آلوده شده ـ نجس نیست. بنابراین، لازم نیست لباسهایی را که به خون آغشته و نجس نشدند، شست.