بیست و یکم ارديبهشت 1391
وقف قرآن به زبان‌های مختلف؛ راهکار سازمان اوقاف در مبارزه با قرآن‌سوزی
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست «راهکارهای ترویج و توسعه فرهنگ وقف کتاب» با اشاره به قرآن‌سوزی در کشورهای غربی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه آماده دریافت وجوه نقدی مردم برای خرید و وقف قرآن و اشاعه مفاهیم آن در کشورهای غربی است.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نشست تخصصی «راهکارهای ترویج و توسعه فرهنگ وقف کتاب» با حضور حجت‌الاسلام و السملیمن احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌ی‌کیایی، سرپرست اوقاف شمال تهران صبح امروز 21 اردیبهشت ماه در غرفه سرای اهل قلم واقع در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شرفخانی در ابتدای این نشست وقف را هدیه‌ای الهی تعبیر کرد و گفت: با بررسی تاریخ متوجه می‌شویم که وقف در طول سده‌های مختلف وجود داشت، اما ساختارش با آنچه امروزه مصطلح و شناخته شده، متفاوت است.
وی به ثواب جاری وقف بعد از مرگ واقف اشاره و عنوان کرد: انسان بعد از مرگ خود از سه راه فرزند، نگارش کتاب و وقف مال می‌تواند از ثواب اموال و دارایی‌های خود بهره‌مند شود. به تعبیر قرآن، ارتباط انسان با مال و فرزندان خود بعد از مرگ از بین می‎‌رود، اما خداوند متعال این فرصت را به بنده خود داده تا بعد از مرگ نیز از مال خود بهره‌مند شود و آن از راه وقف است.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بسیاری از مردم به اهمیت وقف آگاه نیستند، به نویسندگان و تأثیر وقف در رونق علم اشاره کرد و افزود: برخی از مردم از تأثیر وقف در سرنوشت خود مطلع نیستند، بارها دیده شده که نویسندگان مالکیت معنوی و مادی اثر خود را به فرزندان خود می‌دهند، در حالی که با وقف این موارد می‌توانند علاوه بر بهره‌مند شدن از ثواب آن، اثر خود را نیز ماندگار کنند. بسیاری از نویسندگانی که در حال حاضر کتاب می‌نویسند، یا از کتابخانه‌های وقفی کشور استفاده کرده‌اند و یا ایام تحصیل خود را در مراکز آموزشی وقفی به اتمام رسانده‌اند.

به گفته شرفخانی، بسیاری از وقف‌هایی که در طول تاریخ انجام می‌شود، در حوزه فرهنگ است. به عنوان نمونه، بیش از 500 مدرسه و مرکز آموزشی از این راه در کشور دایر شده‌اند. علاوه براین، بیش از 300 دانشگاه و 150 مجموعه آموزشی از طریق وقف در کشور فعالیت می‌کنند؛ از این رو فرهنگ و اندیشه اسلامی مدیون فرهنگ وقف است. وقف عمل ماندگاری است که تا روز قیامت اثرات آن برجا است.

وی ادامه داد: مردم ما در طول تاریخ به فرهنگ وقف و ارزش آن در جامعه اشراف کامل داشتند و از ارن رو بسیاری از آثار خود را یا به صورت خودجوش و فردی به مردم جامعه وقف کردند و یا دستگاه‌های حکومتی این امر را اجرا کرده‌اند.
این مسئول سازمان وقف و امور خیریه به دیدگاه مردم نسبت به وقف و جریان این سنت نیکو در دوره پهلوی اشاره کرد و گفت: بیشترین خیانت در حوزه وقف، مربوط به دوره پهلوی است، به گمان حاکمان این دوره وقف راهی است که از طریق آن اندیشمندان جامعه اسلامی می‌توانستند به فعالیت‌های خود بپردازند. از این رو بسیاری از املاک موقوفه را در قالب اصلاحات ارضی میان مردم تقسیم کردند. به همین خاطر امام راحل(ره) با این اقدام پهلوی به مبارزه پرداخت. این اقدام حکومت پهلوی سبب شد تا وقف در دیدگاه مردم تغییر کند و نسبت به متولیان این امر نظر مثبتی نداشته باشند.

شرفخانی به فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بعد از انقلاب اشاره و تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های این سازمان بعد از انقلاب مصروف بازپس‌گیری این اموال شد، از این رو اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این حوزه تا حدودی مغفول ماند. از سال 89 تاکنون اقدامات متعددی در راستای وقف و نهادینه کردن این سنت نیکو در میان مردم انجام شد که نتایج خوبی را به همراه داشت.