پانزدهم تير 1391
حضرت ولی عصر(عج) هم اکنون نیز مدیریتی پنهان بر شیعیان و جهانیان دارد
دبیر همایش دکترین مهدویت با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) مبنی بر این که «مهدی موعود(عج) توده‌هاى گمراهى و ستمگرى را متلاشى و پراکنده سازد، و حق‌طلبان را گردهم آورد...» اظهار کرد: ایشان هم‌اکنون نیز مدیریتی پنهان بر شیعیان و جهانیان دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، رئیس مؤسسه آینده روشن در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این که برای اثبات ضرورت وجود حجت و امام دلائل متعدد فلسفی (وساطت در فیض)، عرفانی (انسان کامل)، روایی و قرآنی وجود دارد، گفت: ادله ضرورت وجود حجت اعم از پیامبر و امام اثبات‌کننده حیات حجت نیز هست. به عبارت دیگر برای اثبات زنده بودن حجت یا ولی به چیزی بیش از ادله اضطرار به حجت نیاز نیست.
حجت‌الاسلام پورسیدآقایی یکی از دلائل عقلی، برای اثبات اضطرار بشر به حجت را جایگاه طرح انسان دانست و اظهار کرد: اگر وجود انسان فقط در محدوده 60 یا 70 سال دنیا مطرح باشد و جایگاه دیگری در انتظار انسان نباشد، آدمی نه تنها به حجت و نه تنها به وحی نیاز ندارد که به عقل هم نیاز ندارد و عقل هم برای او زیادی است؛ چراکه غرائزش می‌تواند پاسخگوی او باشد و برایش کافی است. اما اگر انسان ولو محتملاً، در وسعت هستی مطرح باشد و غیب او با عالم شهادتش مرتبط، نه تنها عقل کافی نیست که وحی و حجت که حامل و مبین و مجری این وحی هستند ضرورت پیدا می‌کند.
اضطرار به حجت دلیل تعلق ذاتی حاکمیت به امام معصوم است
وی عنوان کرد: ما معتقدیم بشر به همان دلیلی که به پیامبر به‌عنوان حامل و مبین و مجری وحی محتاج است به امام نیز محتاج است. به عبارت دیگر آدمی مضطر به حجت است. از این‌رو بر این باوریم که حاکمیت ابتدائاً و بالذات از آن حجت معصوم است و دیگران غاصبند و در صورت کنار گذاشتن امام از صحنه اداره جامعه، شیعیان مکلفند که زمینه‌های حاکمیت او را فراهم کنند.
حجت‌الاسلام پورسیدآقایی افزود: در عصر غیبت نیز، فقها نائبان اویند و رسالت زمینه‌سازی حاکمیت حجت خدا را برعهده دارند. هم‌چنان‌که چه در عصر حضور و چه در عصر غیبتِ امامان نیز خود مکلف به جهاد و مبارزه برای دست‌یابی به حاکمیت ولو در لباس تقیه هستند که «المومن علوی مجاهد فی دولة الحق بالسیف و فی دولة الباطل بالتقیة» و این عهد و پیمانی است که خداوند از آنان گرفته است که این آسیاب بدون محوریت امام نمی‌چرخد.
طرح انسان در وسعت هستی ضرورت نیاز به حجت و حکومت دینی را آشکار می‌سازد
دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از همین نکته به دلیلی دیگر بر اضطرار به حجت منتقل شد و گفت: دلیل دیگر را می‌توان اهداف و قلمرو حکومت دینی دانست که در حقیقت تشریح آن همان نظریه سیاسی شیعه برای اداره جامعه است و تقریر خلاصه آن، این‌که بشر، با توجه به اهداف حکومت دینی که بیش از آزادی و امنیت و رفاه است و برای انسان رشد را می‌خواهد و با توجه به این نکته که قلمرو حکومت دینی گسترده‌تر از محدودة 60 یا 70 ساله دنیا است و انسان را در هستی مطرح می‌کند، به حاکمی نیاز دارد که به این مجموعه آگاه و از همه هوس‌ها، آزاد باشد و این همان عصمتی است که شیعه برای حجت خدا قائل است و آن را ضروری می‌داند.
حجت‌الاسلام پورسیدآقایی با اشاره به دلائل متعدد نقلی و احادیث متواتر بین شیعه و سنی منقول از ائمه اثنی‌عشر(ع) عنوان کرد: آدمی به دلائل متعدد عقلی و نقلی مضطر به حجت و امام است و چنین امامی وجود دارد ولو همه فرعون‌های تاریخ بر علیه او بشورند. حجج الهی که پس از پیامبر خاتم(ص) اوصیای او هستند دوازده نفرند و آخرین آنها غایب است و به صورت ناشناس تکالیفی که خداوند بر عهده‌اش گذاشته انجام می‌دهد.
وی با بیان این که حضرت ولی عصر(عج) هم اکنون نیز مدیریتی پنهان بر شیعیان و جهانیان دارد، اضافه کرد: به فرموده امیرمؤمنان در خطبه 150 نهج‌البلاغه، «یصدع شعباً و یشعب صدعاً فی سترة عن الناس لا یبصر القائف اثره و لو تابع نظره؛ توده‌هاى گمراهى و ستمگرى را متلاشى و پراکنده سازد، و حق‌طلبان را گردهم آورد این رهبر پنهانى از مردم به سر برد و هر چند دیگران کوشش کنند تا اثرش را بیابند، نشانى از رد پایش نیابند.»
دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت افزود: علاقه‌مندان می‌توانند برای توضیح بیشتر به نوشته «انسان جاری، ص23» و مقاله «مدیریت امام زمان(عج)» در شماره 8 فصل‌نامه «مشرق موعود» مراجعه بفرمایند. البته بهتر از این‌ها نوشته‌هایی با عناوین «تو می‌آیی» و «غدیر» از شیخنا الاستاد آیت‌الله صفایی حائری است که مطالعه آن را به همه فرهیختگان سفارش می‌کنم.
لازمه اعتقاد به حجت حی و امام زنده تأمین رضا و پرهیز از سخط اوست
رئیس مؤسسه آینده روشن در ادامه با بیان این که با اعتقاد به حجت حی و امام زنده باید به دنبال رضا و پرهیز از سخط او بود و زمینه‌های حاکمیت او را در جامعه و جهان فراهم ساخت و با اشاره به ویژگی‌های منقول در مورد حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: ولی و حجتی که به مهرورزی و عشق به انسان‌ها وصف شده و در یک کلمه به عنوان شخصی خوانده شده که «آن‌چه خوبان همه دارند او تنها دارد»، کسی است که به بالاترین حد مورد اعتقاد و عشق‌ورزی قرار می‌گیرد و بر اهداف، انگیزه و روابط فرد با دیگران مؤثر است و در همه آنها تحول ایجاد می‌کند.
حجت‌الاسلام پورسیدآقایی افزود: با چنین اعتقادی، شیعه امام را در صحنه جامعه حاضر می‌بیند و درحالیکه از هدایت‌های باطنی او برخوردار است خود را مکلف به زمینه‌سازی برای ظهور او می‌داند در روایت نیز آمده است که چنان‌چه خواسته‌ای دارید با امامتان در میان بگذارید که امام پاسخ خواهد داد «ان کان لک حاجة فحرّک شفتیک فان الجواب یاتیک؛ هر گاه حاجتی داشتی پس دو لبت را حرکت داده که جواب به تو می رسد» (بحارالانوار، ج50، ص155).
دلائل محکم و مستندات متقن در مبحث امامت باعث حفظ و گرایش صاحبان عقول به تشیع
وی در خصوص مباحث کلامی در زمینه مهدویت نیز اظهار کرد: علمای شیعه براساس مبانی محکم و دلائل متقنی که در بحث امامت دارند پاسخگوی همه شبهات در این عرصه بوده‌اند. علمای شیعه با تکیه بر روایات معصومین و تبیین و تفسیر آنها، مجموعه‌های گرانسنگی را در اثبات امامت عامه و خاصه و دلائل عقلی و نقلی آن فراهم آورده‌اند که هر خواننده منصفی را مجاب خواهد کرد و همین دلائل محکم و مستندات متقن باعث حفظ و گرایش صاحبان عقول به تشیع و آموزه کلیدی آن یعنی امامت شده است که از معاصرین می‌توان به پرفسور هانری کربن فرانسوی و علامه تیجانی تونسی اشاره کرد.
دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با مرور دلایل گذشته و درخصوص دلایل قرآنی این مبحث عنوان کرد: اگر بشر مضطر به امام و حجت است و بدون او هدف از خلقت تأمین نمی‌شود و انسان‌ها به سر منزل مقصود نخواهند رسید، باید چنین کسی باشد ولو همه فرعون‌ها بر علیه او بشورند و خداوند هم قادر است و هم وعده ظهور او را داده است « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ؛ خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد» (نور/ 55).
وی این امر را وعده قطعی الهی دانست و بیان کرد: «لَا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعَادَ؛ خدا خلاف وعده نمی‌کند» (زمر/ 20) علاوه بر اینکه خداوند در قرآن علاوه بر امکان، نمونه‌هایی را هم یادآور می‌شود که «ادلّ الدلیل علی امکان وجود الشی وقوعه»؛ نمونه‌هایی همچون حضرت نوح(ع)، حضرت یونس(ع) در شکم ماهی، اصحاب کهف و غذای عزیز نبی(ع).
وی در پایان با بیان این که بسیاری از بزرگان شیعه به این بحث اهتمام داشته‌اند به معرفی برخی از آثار قابل توجه در زمینه مهدویت برای استفاده علاقه‌مندان پرداخت و گفت: موسوعه چهار جلدی «امام مهدی(عج)» از شهید محمد صدر، «دادگستر جهان» از آیت‌الله ابراهیم امینی، کتاب‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی در موضوع مهدویت، «تو می‌آیی» و «غدیر» از مرحوم آیت‌الله صفایی حائری، «نگین آفرینش» از جمعی از نویسندگان و برخی مقالات مجلات ویژه امام زمان از جمله «انتظار»، «مشرق موعود» و «پژوهش‌های مهدوی» از آثار ارزشمند در زمینه مهدویت هستند.