بیست و دوم آذر 1390
قیام برای برپایی عدل و داد؛ وجه مشترک عاشورا و انقلاب حضرت مهدی(عج)
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قیام برای برپایی عدل و داد، وجه مشترک عاشورا و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) است، اظهار کرد: امام زمان(عج) خونخواه جدشان امام حسین(ع) هستند و عدل و داد جهانی توسط ایشان برقرار میشود.
منصور پهلوان، استاد دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، درباره رابطه قیام امام حسین(ع) و قیام امام زمان(عج) اظهار کرد: تمام انبیاء الهی از حضرت آدم(ع) تا پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) برای برقراری عدل و داد در جهان آمدهاند تا مردم در دنیا بر اساس عدل و داد رفتار کنند.
ایشان فرمودند: در قرآن کریم میخوانیم: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند»؛ یعنی مردم عدل و داد و قسط به پا دارند و با ظلم مقابله کنند، این کاری است که برای همه انبیا(ع) ذکر شده است.
این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به هدف انبیاء الهی در دنیا، تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید هدف همه انبیا از حضرت آدم(ع) تا پیامبر خاتم(ص) برپایی عدل و قسط و داد بوده است؛ بنابراین وظیفهای که بر عهده پیامبر اسلام(ص) نهاده شده، برپایی عدل و داد است.
وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ اوست کسى که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند هر چند مشرکان را ناخوش آید». قرار این بود که پیامبر اکرم(ص) که رحمةللعالمین هستند این حکومت جهانی را تشکیل دهند و این عدالت عمومی را تحقق ببخشند.
پهلوان با اشاره به تحقق عدالت عمومی، بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) در زمان عمر شریفشان به تحقق این امر در شبه جزیره عرب موفق شدند و بیشتر از این نشد که آنرا به کشورهای همجوار و به همه دنیا سرایت بدهند و این کار به حضرت علی(ع) که بر نیمی از جهان مسکون آن زمان حکومت داشتند، واگذار شد.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: حضرت علی(ع)، خیلی از اهداف پیامبران را تحقق بخشید. بعد از ایشان این مأموریت به فرزندانشان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و همین طور به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) واگذار شد. در زمان امامت این امامان، مردم خدمت امام(ع) مشرف میشدند و به ایشان عرض میکردند که ما دوست داریم شما مهدی این امت باشید.
این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به خصوصیات قیام حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: امام(ع) به مردم پاسخ میدادند که ما مهدی و هادی این امت هستیم، ولی آن مهدی(عج) که دنیا را پر از عدل و داد میکند او کسی است که بعداً ظهور میکند و جهان را از لوث ظلم و جور پاک میکند.
وی با اشاره به روایتی دراین باره گفت: در بیشتر روایات که درباره خصوصیات حضرت مهدی(عج) است این مطلب به کرات و مرات آمده است که: «یملأ الله به الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً؛ خداوند متعال بعد از آنکه زمین پر از ظلم و ستم شد، آنرا بهواسطه حضرت مهدی(عج) پر از عدل و داد میکند»؛ یعنی حضرت مهدی(عج) سرلوحه تعالیمشان، پر کردن عدل و داد در دنیاست.
ایشان اظهار کردند: گستردن عدل و داد در جهان که از اهداف مهم ظهور است همان هدفی است که در آیه شریفه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند» ذکر شد.
وی در ادامه افزود: این قسط که در این آیه شریفه آمده همان قسط است که در روایت «یملأ الله به الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً؛ خداوند متعال بعد از آنکه زمین پر از ظلم و ستم شد، آنرا بهواسطه حضرت مهدی(عج) پر از عدل و داد میکند» آمده است؛ یعنی حضرت مهدی(عج) تحقق بخش آرمان انبیا(ع) هستند و ایشان همان منتقم حقیقی هستند.
این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با منتقم خواندن امام زمان(عج) تصریح کرد: عبارت شریف «أین الطالب بدم المقتول بکربلا؛ خونخواه آن کس که در کربلا کشته شد، کجاست» که در دعای نورانی ندبه میخوانیم بیانگر رابطه قیام حضرت سیدالشهداء(ع) و قیام حضرت مهدی(عج) است.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: حضرت مهدی(عج) خونخواه جدشان امام حسین(ع) هستند و عدل و داد جهانی توسط حضرت مهدی(عج) برقرار میشود و اهداف حضرت سیدالشهداء(ع) توسط ایشان برقرار میشود و ما هم که خودمان را از شیعیان و خدمتگزاران حضرت مهدی(عج) میدانیم باید در جهت و راستای هدف ایشان کار کنیم و به سهم خودمان در تحقق برقراری عدل و داد در جهان تلاش کنیم.