----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
انتخاب آيه : انتخاب سوره :
تقسیم بندی موضوعی انتخاب متن فارسی :
نحل
جزء : چهاردهم
ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ119إِنَّ إِبْراهيمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنيفاً وَ لَمْ يَکُ مِنَ الْمُشْرِکينَ120شاکِراً لِأَنْعُمِهِ اجْتَباهُ وَ هَداهُ إِلي‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ121وَ آتَيْناهُ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحينَ122ثُمَّ أَوْحَيْنا إِلَيْکَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکينَ123إِنَّما جُعِلَ السَّبْتُ عَلَي الَّذينَ اخْتَلَفُوا فيهِ وَ إِنَّ رَبَّکَ لَيَحْکُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فيما کانُوا فيهِ يَخْتَلِفُونَ124ادْعُ إِلي‏ سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ125وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرينَ126وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَکُ في‏ ضَيْقٍ مِمَّا يَمْکُرُونَ127إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوْا وَ الَّذينَ هُمْ مُحْسِنُونَ128
ترجمه جناب آقاي صفوي
119) با این حال پروردگار تو کسانى را که از روى نادانى مرتکب گناه شده، سپس بعد از آن توبه نموده و کار شایسته کرده اند، آرى پروردگار تو آنان را پس از توبه شان مى آمرزد و بر آنان رحمت مى آورَد.

120) به یقین، ابراهیم به تنهایى یک امّت بود. پرستشگر خدا و فرمانبردار او، و حقگرا و از هرگونه انحرافى به دور بود و هرگز از مشرکان نبود.

121) نعمت هاى خدا را سپاسگزار بود و خدا او را برگزید و براى خویش خالص گردانید و او را به راهى راست هدایت کرد.

122) و ما در دنیا زندگى نیکویى به او دادیم و قطعاً او در آخرت از شایستگان خواهد بود.

123) سپس به تو وحى کردیم که از آیین ابراهیم که حقگرا و از انحراف پیراسته بود و هرگز از مشرکان نبود پیروى کن.

124) تعطیلى کار در روز شنبه به عنوان تکلیف و آزمونى بر یهود مقرّر گردید تا دست از کار بکشند و به عبادت خدا بپردازند، ولى آنان پس از ابلاغ این حکم در آن اختلاف کردند ( گروهى آن را پذیرفتند و گروهى با آن مخالفت کردند و گروهى نیز با نیرنگ حرمت آن را شکستند ) و قطعاً پروردگار تو روز قیامت میان آنان درباره آنچه بر سرش اختلاف مى کردند، داورى خواهد کرد.

125) مردم را با برهان و اندرز نیکو به راه پروردگارت فرا خوان و در این رهگذر با بهترین شیوه با آنان مجادله کن. قطعاً پروردگار تو به کسى که از راه او گم گشته داناتر است و او به هدایت یافتگان نیز آگاه تر است.

126) و اگر مى خواهید کافران را به سزاى عقوبت هایى که به شما رسانده اند مجازات کنید، مانند همان عقوبتى که به شما رسیده است آنان را عقوبت کنید نه بیشتر از آن، و اگر شکیبایى کنید و از عقوبتِ آنان درگذرید، قطعاً چشم پوشى براى صبرپیشگان بهتر از انتقام است.

127) اى پیامبر، شکیبایى کن، و شکیبایى تو جز به توفیق خدا نیست، و بر کفر ورزیدن کافران اندوه مخور و از نیرنگ هایى که مى کنند دلتنگ مباش.

128) زیرا خدا با کسانى است که تقوا پیشه کرده اند و با کسانى است که نیکوکارند.

281
281