----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
انتخاب آيه : انتخاب سوره :
تقسیم بندی موضوعی انتخاب متن فارسی :
انعام
جزء : هشتم
ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّکَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ نَبِّئُوني‏ بِعِلْمٍ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ143وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّکَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ أَمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصَّاکُمُ اللَّهُ بِهذا فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري‏ عَلَي اللَّهِ کَذِباً لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ144قُلْ لا أَجِدُ في‏ ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلي‏ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَکُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحيمٌ145وَ عَلَي الَّذينَ هادُوا حَرَّمْنا کُلَّ ذي ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُما إِلاَّ ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما أَوِ الْحَوايا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذلِکَ جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ146
ترجمه جناب آقاي صفوي
143) خداوند از دام ها هشت تاى پدید آورده است، از گوسفندان دو تا ( نر و ماده آنها ) و از بزها دو تا ( نر و ماده آنها ). به مشرکان بگو: آیا نرهاى آن دو را خدا حرام کرده یا ماده هاى آن دو یا جنینى را که رحم ماده هاى آنها دربرگرفته است ؟ اگر راست مى گویید، براساس هر نوع دانشى که براى شما حاصل شده باشد به من خبر دهید.

144) و از شتران نیز دو تا ( نر و ماده آنها ) و از گاوها دو تا ( نر و ماده آنها ) را آفریده است. بگو: آیا نرهاى آن دو را خدا حرام کرده یا مادّه هاى آن دو یا جنینى را که رحم ماده هاى آنها دربرگرفته است ؟ آیا تحریم اینها را خود به اندیشه دریافته اید یا آن گاه که خدا شما را بدان سفارش مى کرد حضور داشتید ؟ هرگز چنین نیست، بلکه بر خدا دروغ بسته اید. و کیست ستمکارتر از آن کس که بر خدا دروغى بندد تا مردم را ندانسته به گمراهى افکنَد. شما ستمکارید و خدا مردم ستمکار را هدایت نمى کند.

145) بگو: در آنچه به من وحى شده است طعام حرامى را نمى یابم که بر خورنده اى که آن را مى خورد حرام شده باشد، مگر این که مردار باشد یا خونى ریخته شده یا گوشت خوک باشد که پلید است، یا دامى که آن را به نافرمانى سر بریده، همان که هنگام ذبحش نام غیر خدا را بر آن برده اند. و هر کس به خوردن یکى از اینها ناچار شود، به شرط آن که ناچارى او در اثر ستمکارى و سرکشى نباشد بر او حلال مى شود، چرا که خدا آمرزنده و مهربان است.

146) و بر یهودیان ]خوردن گوشت[ هر حیوان ناخندارى را حرام کردیم، و از گاو و گوسفند ( میش و بز ) پیه هاى آن دو را بر آنان حرام نمودیم، مگر پیه هایى که بر پشت یا روده هایشان باشد یا با استخوانى آمیخته باشد. این حکم را به سزاى تجاوزگرى شان براى آنان مقرر کردیم، و قطعاً ما راستگوییم.

147
147