خداوند کجاست؟
 تاریخ نگارش : بیستم آبان 1391
خداوند کجاست؟
ندا ولیخانی
خداوند به ما خبر داده است که او در آسمان و بر عرش مستقر است:‏

‏« أَأَمِنتُم مَّن فِی السَّمَاء أَن یَخْسِفَ بِکُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِیَ تَمُورُ‎ * ‎أَمْ أَمِنتُم مَّن فِی السَّمَاء أَن یُرْسِلَ عَلَیْکُمْ حَاصِبًا ‏فَسَتَعْلَمُونَ کَیْفَ نَذِیرِ» الملک: 16 - 17‏‎ ‎

‏ (آیا از کسی که در آسمان است، خود را در امان می‌دانید که دستور بدهد زمین بشکافد و شما را فرو ببرد ‏و آن گاه بلرزد و بجنبد و حرکت بکند؟ ‏یا این که از کسی که در آسمان است خود را در امان می‌دانید که ‏طوفان شن بر شما گمارد (و شما را در زیر ریگهای روان دفن نماید؟). آن گاه خواهید دانست که تهدید من ‏چگونه است.) ‏

 کلید واژه : خداوند
خداوند به ما خبر داده است که او در آسمان و بر عرش مستقر است:‏

‏« أَأَمِنتُم مَّن فِی السَّمَاء أَن یَخْسِفَ بِکُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِیَ تَمُورُ‎ * ‎أَمْ أَمِنتُم مَّن فِی السَّمَاء أَن یُرْسِلَ عَلَیْکُمْ حَاصِبًا ‏فَسَتَعْلَمُونَ کَیْفَ نَذِیرِ» الملک: 16 - 17‏‎ ‎

‏ (آیا از کسی که در آسمان است، خود را در امان می‌دانید که دستور بدهد زمین بشکافد و شما را فرو ببرد ‏و آن گاه بلرزد و بجنبد و حرکت بکند؟ ‏یا این که از کسی که در آسمان است خود را در امان می‌دانید که ‏طوفان شن بر شما گمارد (و شما را در زیر ریگهای روان دفن نماید؟). آن گاه خواهید دانست که تهدید من ‏چگونه است.) ‏

خداوند در کتاب خود در هفت مورد تصریح کرده است که او (خدا) برعرش مستقر است:‏

‏« الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى» طه: 5‏

‏«خداوند مهربانی (قرآن را فرو فرستاده) است که بر عرش قرار گرفته است»‏

و رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز درباره اینکه خداوند در ‏آسمان است، خبر داده است: در صحیح مسلم و بخاری از ابی سعید خدری رضی الله عنه روایت شده که ‏پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است:« الا تأمنونیی وأانا أمین ‏من فی السماء یاتینیی خبر السماء صباح مساء» صحیح بخاری: 8/46‏. ‏

یعنی: آیا شما مرا امین نمی‌دانید و حال آنکه من امین کسی هستم که در آسمان است و خبرهای آسمان را ‏هر صبح و شامی به من می‌رسد.‏

پیامبر صلی الله علیه وسلم به مومن بودن کنیزی که گفت ‏خداوند در آسمان است، گواهی داد. شرح این داستان از این قرار است که معاویه بن حکم سلمی کنیزش را ‏که در حفاظت گوسفندانش کوتاهی کرده بود، کتک زد. سپس پشیمان شد و نزد پیامبر صلی ‏الله علیه وسلم آمد و اظهار ندامت وپشیمانی نمود و می خواست درباره ‏آزاد کردن کنیزش، از پیامبر صلی الله علیه وسلم کسب اجازه کند. ‏پیامبرص کنیزک را نزد خود طلبید و از وی پرسید: خداوند کجا است؟ کنیزک گفت: خدا در آسمان است. ‏سپس پیامبرص درباره خود از او سوال کرد و فرمود من کیستم؟ کنیزک گفت: تو رسول الله صلی ‏الله علیه وسلم هستی.آنگاه پیامبر صلی الله ‏علیه وسلم خطاب به مالکش فرمود: (اعتقها فانها مومنة) او را آزاد کن زیرا او مومن است. ‏مسلم: 1/382‏.‏

‏ پیامبر صلی الله علیه وسلم بیماری را راهنمایی نمود که خود یا ‏کسان دیگری این دعا را برایش بخوانند که در این دعا تصریح شده به اینکه خداوند در آسمان است: «ربنا ‏الله الذی فی السماء تقدس اسمک، امرُک فی السماء والأرض، کما رحمتک فی السماء فاجعل رحمتک فی الأرض، ‏اغفرلنا حوبنا و خطایانا، انت رب الطیبین، انزل رحمه رحمتک و شفاء من شفاءک علی هذا الوجع فیبرأ»ً صحیح ‏سنن ابی داود: 1/175‏.‏

‏(ای پروردگار ما! ای کسی که در آسمان هستی نام تو مقدس است، حکم تو در زمین و آسمانها است ‏همانطور که رحمت تو در آسمان است، رحمتت را در زمین نیز قرار بده، ای پروردگار! گناهان ما را مورد ‏بخشش قرار بده، چرا که تو پروردگار پاکان و نیاکان هستی، رحمتی از رحمت‌های خود و شفائی از شفاهای ‏خود را برای این بیماری نازل بفرما تا شفا یابم. ‏

در حدیث عبدالله بن عمر آمده است که پیامبر صلی الله علیه ‏وسلم فرمود:‏

‏ « الراحمون یرحمهم الرحمن إرحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء»‏

‏(خداوند با آنان که اهل رحم و مهربانی هستند مهربان است، بر اهل زمین رحم کنید تا اهل آسمان بر شما ‏رحم کند.) ‏صحیح مسلم:4/2084 حدیث شماره 2713.‏

در آسمان بودن خدا به چه معنی است؟ ‏

منظور از در آسمان بودن خدا، این نیست که جسم آسمان او را احاطه کرده باشد ـ خداوند از چنین چیزی ‏پاک و منزه است -بلکه منظور از آسمان علو و بلندی است چنانکه خداوند خود را به علو و فوقیت متصف ‏کرده است: «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى» الأعلى: 1 ‏

‏(تسبیح و تقدیس کن پروردگار والای خود را.) ‏

‏«وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» البقرة: 255 ‏

‏(فرماندهی و فرمانروائی او آسمانها و زمین را دربر گرفته است و نگاهداری آن دو (برای او گران نیست ‏و) وی را درمانده نمی‌سازد و او والا و عظیم است.)‏

خداوند بیان داشته که حاکم و بالاتر از بندگانش است.‏

‏«یَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ» النحل: 50‏

‏«ملائکه از پروردگارشان‌ از فوق‌ خویش‌ می‌ترسند» ‏

‏«وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ» الأنعام: 18‏‎ ‎

‏(او بر سر بندگان خود مسلّط است.)‏

رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در تمجید پروردگارش در یکی ‏از دعاهایش می‌فرماید:‏

‏ (و انت فلیس فوقک شیء)1 بالاتر از تو هیچ چیزی وجود ندارد. ‏

ام المؤمنین زینب رضی الله عنها در برابر سایر ازواج پاک پیامبر صلی الله ‏علیه وسلم افتخار می کرد بدلیل آن که خداوند او را در بالای آسمانهابه عقد پیامبر ‏صلی الله علیه وسلم در آورده است و می فرمود:‏

‏« زوجکن أها لیکن وزوجنی الله من فوق سبع سموات»

‏(خانواده هایتان در زمین شمارا به عقدپیامبر صلی الله علیه وسلم ‏در آورده اند، اما مرا خداوند از بالای آسمانها به عقدپیامبر درآورده است.) ‏

ممکن نیست مسلمانی که عقیده‌اش را به خوبی درک نموده باشد، چنین تصور کند که خداوند در آسمان ‏است. بدین معنی که آسمان او را احاطه کرده باشد و او درآسمان قرارداشته باشد ـ خداوند از چنین چیزی ‏منزه و پاک و بالا مرتبه و والا است- چگونه چنین چیزی ممکن است در حالی که آسمانها در برابر خداوند ‏چیزی نیستند: «وَالسَّماوَاتُ مَطْوِیَّاتٌ بِیَمِینِهِ» الزمر: 67‏

‏(و آسمانها با دست راست او در هم پیچیده می‌شود.) ‏

‏«یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاءَ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ» الأنبیاء: 104‏

‎ ‎‏ ((این امر) روزی (تحقّق می‌پذیرد که) ما آسمان را درهم می‌پیچیم، به همان صورت که طومار نامه‌ها در ‏هم پیچیده می‌شود.)‏

چند دلیل:‏

دلائل زیاد و روشنی، دال بر اینکه خداوند در آسمان است وجود دارد که ذکر همه آنها در این نوشتار نمی ‏گنجد، و تنها می توان آن را فهرست وار بشرح زیر بیان نمود.‏

‏1ـ دلائلی که به صراحت بیان می دارند که خداوند در آسمان است، که در صفحات قبل به ذکر آنها ‏پرداختیم. ‏

‏2ـ دلائلی که دال برقرار گرفتن خداوند بر عرش می باشند که قبلاً به آنها نیز اشاره شد. ‏

‏3ـ دلائلی که دال برعلو و بلندی او می باشند و اینکه او بر بندگان خود تفوق دارد، که بخشی از این دلائل ‏نیز ذکر شد. ‏

‏4ـ نصوصی که دال براینند که بعضی از مخلوقاتش نزد او قرار دارند: ‏

‏«إِنَّ الَّذِینَ عِندَ رَبِّکَ لاَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَیُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ یَسْجُدُونَ»الأعراف: 206‏

‎ ‎‏(بیگمان کسانی که مقرّبان (درگاه) پروردگار تو هستند، خویشتن را بزرگتر از آن نمی‌دانند که به پرستش ‏خدا بپردازند.)‏

و درمورد شهداء نیزمی فرماید: « أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» آل عمران: 169‏

‎) ‎بلکه آنان زنده‌اند و بدیشان نزد پروردگارشان روزی داده می‌شود.)‏

و نصهای زیاد دیگر

‏5ـ نصهای دال بر اینکه بضی ازاشیاء بسوی او بلند می شوند، مانند آیه هایی که به بلند شدن عیسی علیه ‏السلام تصریح نموده اند. «بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَیْهِ»النساء: 158‏

‎ ‎‏(بلکه خداوند او را (از دست آنان رهاند و پس از گذشت روزگاری که خود می‌داند، وی را میراند و) در ‏پیش خود به مرتبه والائی رساند)‏

‏ و مانند بیان این که اعمال به سوی او بلند می شوند:‏

‏«إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ» فاطر: 10‏‎ ‎

گفتار پاکیزه به سوی خدا اوج می‌گیرد (و گوینده خود را پرواز می‌دهد) و خدا کردار پسندیده را بالا ‏می‌برد (و انجام دهنده‌اش را والا می‌گرداند). ‏

و نیز مانند نصوصی که به بلند شدن ارواح مؤمنان خبر داده اند: ‏

‏«إِنَّ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَاسْتَکْبَرُواْ عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاء» الأعراف: 40‏

‏(بیگمان کسانی که آیات (کتابهای آسمانی و نشانه‌های گسترده جهانی) ما را تکذیب می‌کنند و خویشتن را ‏بالاتر از آن می‌دانند که بدانها گردن نهند، درهای آسمان بر روی آنان باز نمی‌گردد (و خودشان بی‌ارج و ‏اعمالشان بی‌ارزش می‌ماند).) ‏

آیه مذکور دال بر این مطلب است که درهای آسمان بروی مومنان گشوده خواهند شد و احادیث زیادی ‏درباره تعبیر و تفسیر این آیه وارد شده است. ‏

و نیز مانند اوج گرفتن وبلند شدن فرشتگان بسوی خدا: «تَعْرُجُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ إِلَیْهِ» المعارج: 4‏

‏(فرشتگان و جبرئیل به سوی او (پر می‌کشند و) بالا می‌روند.)‏

‎ ‎‏6ـ نصهایی که فرود آمدن فرشتگان را بیان می دارند: «یُنَزِّلُ الْمَلآئِکَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ» النحل: 2‏‎ ‎

‏(خداوند به دستور خود، فرشتگان را همراه با وحی (آسمانی که حیات‌بخش انسانها است) بر هر کس از ‏بندگانش (به نام انبیاء) که خود بخواهد نازل می‌کند.)‏

درباره فرو فرستادن کتابها چنین آمده است: «وَهَذَا کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ» الأنعام: 92‏

‏(این (قرآن) کتابی است که ما آن را فرو فرستاده‌ایم.)‏

‏7- از جمله دلائل دیگر دال بر وجود خداوند در آسمان، بلندکردن دست‌ها و چشم‌ها بسوی او است که ‏احادیث زیادی در این رابطه وارد شده اند که رسول الله صلی الله علیه ‏وسلم موقع دعا و نیایش دستهایش را بسوی آسمان بلندکرده است و هرکس که با مشکلی مواجه ‏شود، دست‌ها را بسوی بلندای آسمان بلند کرده و دعا می کند.‏

هم چنین بلند کردن نگاه، در حدیث صحیح آمده ا ست که رسول الله در دعای بعد از وضوء چشم‌ها را ‏بسوی آسمان بلند کرده است.‏

‏8- از دلائل دیگر وجود خداوند در آسمان، اشاره کردن پیامبر صلی الله ‏علیه وسلم به سوی آن با انگشت‌های مبارکش می باشد. همانطور که در حدیث حجه ‏الوداع آمده است، بعد از اینکه حاضرین گفتند: ما گواهی می دهیم که شما (رسول الله صلی ‏الله علیه وسلم) وظیفه تبلیغ را به نحو احسن انجام داده و حق نصیحت ‏را بجا آورده‌اید، آنگاه پیامبر صلی الله علیه وسلم انگشت سبابه ‏خود را به سوی آسمان کرده و می فرمود: «اللهم اشهد، اللهم اشهد» بار خدایا تو گواه باش. روایت از ابو ‏داود: 1/358،حدیث شماره 1905.اصل این حدیث در صحیحین می باشد.‏










امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.