----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
انتخاب آيه : انتخاب سوره :
تقسیم بندی موضوعی انتخاب متن فارسی :
فرقان
جزء : هجدهم
إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَکانٍ بَعيدٍ سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفيراً12وَ إِذا أُلْقُوا مِنْها مَکاناً ضَيِّقاً مُقَرَّنينَ دَعَوْا هُنالِکَ ثُبُوراً13لا تَدْعُوا الْيَوْمَ ثُبُوراً واحِداً وَ ادْعُوا ثُبُوراً کَثيراً14قُلْ أَ ذلِکَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتي‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ کانَتْ لَهُمْ جَزاءً وَ مَصيراً15لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ خالِدينَ کانَ عَلي‏ رَبِّکَ وَعْداً مَسْؤُلاً16وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبيلَ17قالُوا سُبْحانَکَ ما کانَ يَنْبَغي‏ لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِکَ مِنْ أَوْلِياءَ وَ لکِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّي نَسُوا الذِّکْرَ وَ کانُوا قَوْماً بُوراً18فَقَدْ کَذَّبُوکُمْ بِما تَقُولُونَ فَما تَسْتَطيعُونَ صَرْفاً وَ لا نَصْراً وَ مَنْ يَظْلِمْ مِنْکُمْ نُذِقْهُ عَذاباً کَبيراً19وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلينَ إِلاَّ إِنَّهُمْ لَيَأْکُلُونَ الطَّعامَ وَ يَمْشُونَ فِي الْأَسْواقِ وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصيراً20
ترجمه جناب آقاي صفوي
12) چون آتش دوزخ کافران را از مکانى دور بنگرد، خشم گیرد و فروزنده تر شود و آنان فریاد خشم و خروش آن را مى شنوند.

13) و هنگامى که آنان ـ در حالى که با غل و زنجیر به یکدیگر بسته شده اند ـ به تنگنایى از آتش دوزخ افکنده شوند، در آن جا فریاد واویلا سر مى دهند و هلاکت خویش را مى خواهند.

14) به آنان گفته مى شود: امروز یک بار هلاکت خود را مخواهید، بلکه بارها و بارها هلاکت خود را بخواهید. امروز روز جزاست و فریاد واویلا ـ چه کم باشد یا زیاد ـ سودى به حال شما ندارد.

15) بگو: آیا این آتش فروزان بهتر است یا آن بهشت جاودان که به تقواپیشگان وعده داده شده است ؟ بهشت پاداش تقواى آنان است و فرجامى است که بدان بازمى گردند.

16) آنان در آن جا، جاودانه اند هر چه بخواهند دارند. این وعده اى است برعهده پروردگارت که وفاى به آن بر او حتمى است و از او درخواست شده است.

17) یاد کن روزى را که خداوند کافران را با آنچه جز خدا مى پرستیدند برمى انگیزد و آنان را گرد مى آورد، سپس به معبودانشان مى گوید: آیا شما این بندگان مرا به بیراهه کشاندید یا آنها خود راه راست را گم کردند ؟

18) معبودان مى گویند: منزّهى تو; ما را نشاید که جز تو یاورانى بگیریم و آنان را به پرستش خود بخوانیم، ولى تو اینان و پدرانشان را از نعمت هاى دنیا برخوردار ساختى تا آن که تعلیمات پیامبران را که یادآور یکتایى تو بود فراموش کردند و بر اثر علاقه فراوانى که به دنیا داشتند مردمى تیره بخت و هلاک گشته بودند.

19) خدا به مشرکان مى گوید: پس مطمئن باشید که معبودانتان آنچه را که شما درباره آنها مى گفتید و معتقد بودید که آنها رنج ها و بلاها را از شما مى گردانند و به شما یارى مى رسانند، دروغ شمردند. بنابراین شما نه مى توانید با پرستش اینها عذاب را از خود دور سازید و نه مى توانید با یارى آنها از عذاب رهایى یابید. و هر کس از شما با ارتکاب گناهان ستم روا دارد، او را عذابى بزرگ مى چشانیم.

20) پیامبر شدن بشر پدیده اى نوظهور نیست، ما پیش از تو هم ـ اى پیامبر ـ هیچ رسولى از رسولان خود را نفرستادیم مگر این که آنان نیز غذا مى خوردند و براى کسب معاش در بازارها راه مى رفتند. ما برخى از شما آدمیان را وسیله آزمون برخى دیگر قرار دادیم ( پیامبران را نیز وسیله آزمون امّت ها قرار دادیم ) تا بنگریم که آیا راه خدا را مى پویید و بر مشکلات آن شکیبایید، یا پیرو هواى خویشید و ناگوارى هاى پذیرش حق را تحمل نمى کنید. و پروردگار تو به راه صحیح تکامل انسان ها بیناست.

361
361